Doe die alarmlichten uit!, als je tussen de file doorrijdt!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter M7H
  • Startdatum Startdatum
Ik merk een groot verschil tussen het rijden door een file met of zonder db killer in de akrapovic en iedereen gaat aan de kant. Je hebt er wel eens af en toe een dooie bij die zit te slapen of gewoon expres niet aan de kant wil maar die tel ik niet mee. Maar we hebben het hier over alarmlichten. Ik vind ze nuttig terwijl ik door de file rij.

Dan merk jij een hoop. Ik heb me 10 jaar met een open Akra door de files rond Amsterdam voortbewogen. Hoogst zelden gemerkt dat de koekblikkers je eerder horen/waarnemen door die pijp. Dat zijn meestal de mensen met de raampjes open in de zomer.
Ik ben wel eens naast zo'n "dooie" gaan staan en dan wat gas er op om te zien wat er gebeurde, 8 van de 10 mensen geven dan nog steeds geen enkele reactie. Logisch, raampjes dicht, muziek op standje "blaas maar weg" of een telefoon aan het oor, dan hoor je écht niets aan de buitenkant, zeker niet als de motor zijn geluid naar de áchterkant gericht wegblaast......

Hou die pijp er op als je 'm lekker vindt klinken, maar denk maar niet dat meer dan een procent of wat van de weggebruikers je écht eerder hoort/waarneemt.
 
Al die meningen over gezien worden. Rij gewoon heel voorzichtig want zolang er niets gebeurt is het allemaal prima omdat het gedoogd wordt. Maar als er een ongeval uit ontstaat heb je veel uit te leggen en trek je als motorrijder aan het korste eind.
 
die code van hoe je veilig tussen een file rijdt zegt dat je het niet moet doen. Gewoon niet doen dus. ZEKER geen richting aan gaan geven als je iemand gaat inhalen die aan de kant rijdt waar jij richting naartoe aangeeft.
 
Ik doe inderdaad ook mijn alarmlichten aan als ik tussen een file doorrijd, met het idee dan zien automobilisten mij (nog geen open pijpen...) maar dat hoeft dus niet echt..
 
Ik vind het juist beter, zie ik ze iig beter. En kan ik mn truck beetje aan de kant zeten :W
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet van welke planeet jij komt maar deze berekening klopt van geen kant.
Bij 10 km/h ga je ongeveer 3 meter per seconde.
Bij 30 km/h ga je ongeveer 9 meter per seconde.

Laten we de schrikseconde niet vergeten op het moment dat jij ineens ziet dat die deur open gaat.
In je reactie tijd ben je dus al meters verder en dan moet je nog gaan remmen.
Je mag dan blij zijn als je jezelf uit schrik dan niet onderuit remt.
Aub geen onzin verkopen hier.
Met 10 km/h in één meter stil lukt inderdaad als je vol het portier ramt dat open gaat. O-)

Even los van je beredenering die juist is, een 'schrikseconde' is lichtelijk overdreven. Misschien dat iemand in de 60 een seconde reactietijd nodig heeft, maar ik denk dat die reactietijd bij een gezond jong iemand meer richting de 0,3-0,4 ligt.
 
Je bent er niet beter zichtbaar door!


Laatst reed er weer eentje voor me, door de file, met zijn alarmlichten aan. En omdat het regenachtig was en donker, werd ik ook nog eens door die 2 knipperende bollen verblindt. :(

Daarvoor reed er een, die geen alarmlichten had, duszz, ehhh, nou dan doe ik mijn richtingaanwijzer wel aan naar links..... helemaal DOM, om te janken!....

Ga eens in een auto zitten rij een file in, en kijk wat er overblijft van de alarmlichten van een naderende motor gezien vanuit je spiegels.....

En nee, ze hadden geen geel hesje aan!
:+

Zet je ruitenwissers aan en tis opgelost!
 
Dan merk jij een hoop. Ik heb me 10 jaar met een open Akra door de files rond Amsterdam voortbewogen. Hoogst zelden gemerkt dat de koekblikkers je eerder horen/waarnemen door die pijp. Dat zijn meestal de mensen met de raampjes open in de zomer.
Ik ben wel eens naast zo'n "dooie" gaan staan en dan wat gas er op om te zien wat er gebeurde, 8 van de 10 mensen geven dan nog steeds geen enkele reactie. Logisch, raampjes dicht, muziek op standje "blaas maar weg" of een telefoon aan het oor, dan hoor je écht niets aan de buitenkant, zeker niet als de motor zijn geluid naar de áchterkant gericht wegblaast......

Hou die pijp er op als je 'm lekker vindt klinken, maar denk maar niet dat meer dan een procent of wat van de weggebruikers je écht eerder hoort/waarneemt.

:^
Ik hoor een motor pas als hij naast mijn raam is. Laat staan in de truck.
 
Dan merk jij een hoop. Ik heb me 10 jaar met een open Akra door de files rond Amsterdam voortbewogen. Hoogst zelden gemerkt dat de koekblikkers je eerder horen/waarnemen door die pijp. Dat zijn meestal de mensen met de raampjes open in de zomer.
Ik ben wel eens naast zo'n "dooie" gaan staan en dan wat gas er op om te zien wat er gebeurde, 8 van de 10 mensen geven dan nog steeds geen enkele reactie. Logisch, raampjes dicht, muziek op standje "blaas maar weg" of een telefoon aan het oor, dan hoor je écht niets aan de buitenkant, zeker niet als de motor zijn geluid naar de áchterkant gericht wegblaast......

Hou die pijp er op als je 'm lekker vindt klinken, maar denk maar niet dat meer dan een procent of wat van de weggebruikers je écht eerder hoort/waarneemt.
:^ Ik rijd met een doodnormale standaard uitlaat, dagelijks file. En iedereen gaat aan de kant. Je hebt er wel eens af en toe een dooie bij die zit te slapen of gewoon expres niet aan de kant wil maar die tel ik niet mee.
En daarbij, het filerijden is alleen gebonden aan richtlijnen, geen wetten.
Zeg je nou dat er ineens geen wetten meer gelden als je filerijdt? Volgens mij mag je dan nog steeds geen onnodige lichtsignalen geven, en is het dus niet alleen niet wenselijk, je begaat zelfs een ernstige overtreding als je met alarmlichten aan rijdt.
 
Al die meningen over gezien worden. Rij gewoon heel voorzichtig want zolang er niets gebeurt is het allemaal prima omdat het gedoogd wordt. Maar als er een ongeval uit ontstaat heb je veel uit te leggen en trek je als motorrijder aan het kortste eind.

Fysiek wel, maar regeltechnisch niet
 
Geen idee waar jullie het over hebben.
Ik rijd nooit tussen de file door. Ik sluit altijd gewoon achteraan in de rij auto's. Kwestie van solidair zijn. Zij kunnen ook niet tussen de file door dus doe ik het ook niet. :+ _O-
 
Geen idee waar jullie het over hebben.
Ik rijd nooit tussen de file door. Ik sluit altijd gewoon achteraan in de rij auto's. Kwestie van solidair zijn. Zij kunnen ook niet tussen de file door dus doe ik het ook niet. :+ _O-
Nou je komt ze echt wel eens tegen... :X Die geef ik dan altijd een zetje bij het passeren. Vallen ze om, lachen _O-
 
:^ Ik rijd met een doodnormale standaard uitlaat, dagelijks file. En iedereen gaat aan de kant. Je hebt er wel eens af en toe een dooie bij die zit te slapen of gewoon expres niet aan de kant wil maar die tel ik niet mee.


Prachtige redenering...
Als je de mensen die je potentieel van je motor af kunnen rijden niet meetelt is het gewoon 100% veilig!
 
Met 10km/u sta je binnen een meter stil. Met 30 binnen ±5 meter. Nog steeds heb je dan met anticiperen een aardige overlevingskans. Hoe dan ook, het is nu winter dus mensen stappen niet uit als het stil staat, da's koud :+

Zo, zo jij kan gedachten lezen van mensen. Van alle stilstaande auto's die jij in de winter voorbij rijdt weet jij dat er niemand uitstapt :}
Je zal maar een roker tegen komen die niet mag roken in de auto van de zaak en toch even uitstapt voor een peukie O-)

Er zit een verschil tussen stopafstand en remweg.
Met 10 km/u kun je inderdaad een remweg hebben van 1 meter.
Maar de stopafstand is reactietijd +remweg en dat is bij 10 km/h 3+1= 4 meter.

Bij 30 km/h rij je ongeveer 9 meter per seconde.
We pakken even de remwegformule erbij.
snelheid maal snelheid gedeeld door twee keer de remvertraging.
9x9 en laten we zeggen dat jij goed kunt remmen á zo'n 8 meter per seconde in het kwadraat.
Dan wordt het 9x9=81 gedeeld door 16= 5 meter remweg.
Op het moment dat je dan 30 km/h rijdt en je ziet een deur openslaan dan heb je 9 meter reactietijd en 5 meter remweg en is je stopafstand 14 meter.

En dan moet je natuurlijk niet jezelf uit schrik onderuit remmen want dat gebeurt bij veel motorrijders.
Glijend over het wegdek rem je ongeveer 3 meter per seconde in het kwadraat.
Dus bij 30 km/h is dat:
9x9=81 gedeeld door 6= 13,5 meter remweg
De stopafstand wordt dan 9 meter reactie tijd met 13,5 meter remweg=22,5 meter -O-
 
Laatst bewerkt:
ik rijd meestal met groot licht en alarmlicht super veilig!
 
Zo, zo jij kan gedachten lezen van mensen. Van alle stilstaande auto's die jij in de winter voorbij rijdt weet jij dat er niemand uitstapt :}
Je zal maar een roker tegen komen die niet mag roken in de auto van de zaak en toch even uitstapt voor een peukie O-)

Er zit een verschil tussen stopafstand en remweg.
Met 10 km/u kun je inderdaad een remweg hebben van 1 meter.
Maar de stopafstand is reactietijd +remweg en dat is bij 10 km/h 3+1= 4 meter.

Bij 30 km/h rij je ongeveer 9 meter per seconde.
We pakken even de remwegformule erbij.
snelheid maal snelheid gedeeld door twee keer de remvertraging.
9x9 en laten we zeggen dat jij goed kunt remmen á zo'n 8 meter per seconde in het kwadraat.
Dan wordt het 9x9=81 gedeeld door 16= 5 meter remweg.
Op het moment dat je dan 30 km/h rijdt en je ziet een deur openslaan dan heb je 9 meter reactietijd en 5 meter remweg en is je stopafstand 14 meter.

En dan moet je natuurlijk niet jezelf uit schrik onderuit remmen want dat gebeurt bij veel motorrijders.
Glijend over het wegdek rem je ongeveer 3 meter per seconde in het kwadraat.
Dus bij 30 km/h is dat:
9x9=81 gedeeld door 6= 13,5 meter remweg
De stopafstand wordt dan 9 meter reactie tijd met 13,5 meter remweg=22,5 meter -O-
Koppel je theorie nu eens aan de praktijk. Als jij 30 rijdt en je moet plotseling stoppen... sta jij pas 3 auto's verderop stil? Leer remmen man :P
 
Koppel je theorie nu eens aan de praktijk. Als jij 30 rijdt en je moet plotseling stoppen... sta jij pas 3 auto's verderop stil? Leer remmen man :P
Lol ook 3 seconden reactietijd zit je dan te slapen ofzo :+
 
Je bent er niet beter zichtbaar door!


Laatst reed er weer eentje voor me, door de file, met zijn alarmlichten aan. En omdat het regenachtig was en donker, werd ik ook nog eens door die 2 knipperende bollen verblindt. :(

Daarvoor reed er een, die geen alarmlichten had, duszz, ehhh, nou dan doe ik mijn richtingaanwijzer wel aan naar links..... helemaal DOM, om te janken!....

Ga eens in een auto zitten rij een file in, en kijk wat er overblijft van de alarmlichten van een naderende motor gezien vanuit je spiegels.....

En nee, ze hadden geen geel hesje aan!
:+


Lul niet man! |( wordt je verblindt, hou dan eens normaal afstand op de motor voor je kerel! Die alarmlichten zijn o.a. voor de (weinig) spiegelende automobilisten die je opmerken mochten ze van rijbaan willen wisselen etc. Je valt altijd meer op met alarmlichten dan zonder. Waarom denk je dat de hulpverleners met optische signalen (bijv. rws) over de vluchtstrook rijden. Zodat ze beter worden opgemerkt :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan