Doe die alarmlichten uit!, als je tussen de file doorrijdt!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter M7H
  • Startdatum Startdatum
Een motor met alarmlichten of een richtingaanwijzer valt juist veel meer op in de file. In de spiegels zie een zee van koplampen, een extra koplamp van een motor die tussen de file door rijd valt nauwelijks op.

Alarmlichten zie je veel eerder en daarom is het ook gewoon veiliger met alarmlichten of richtingaanwijzer aan. Wat er in het wetboek staat boeit me daarin niet, ik ga liever af op mijn eigen waarneming.

Ik ben het niet met je eens. :+
 
ik ook niet. Enige keer dat ik ben geraakt door een auto was in de file, en de beste man gaf direct toe überhaupt niet in zijn spiegel gekeken te hebben. Gaan alarmlichten niet bepaald tegen helpen, en dat is 1x in ruim 30.000km file rijden met de motor (en zeker 230.000 met de auto :( ).
 
Laatst bewerkt:
niet in zijn spiegel gekeken te hebben.

:^
Dat dus.

Ik denk dat een afwijkende verlichtingskleur van je koplamp nog het meest helpt.
Xenon kan die kleur afwijking geven.
Uiteraard valt en staat alles bij automobilisten die opletten, dat moge duidelijk zijn.

Ik snap ook niet waarom na de zomervakantie elk dorp wel een spandoek op kan hangen dat de scholieren weer op de fiets stappen, maar een spandoek na de motorbeurs dan de motoren weer de weg op gaan, dat kan blijkbaar niet.

Gisteren in het MAG maandblad ook weer wat voorbeelden gelezen van "motoronvriendelijk" denken van onze overheid......
 
Laatst bewerkt:
Het zal mij m'n anus oxideren wat achterliggende motorvoertuigen vinden. Ik zet ze lekker aan tijdens het file rijden. Als je verblind wordt zit je er waarschijnlijk te dicht op.
 
Ik snap ook niet waarom na de zomervakantie elk dorp wel een spandoek op kan hangen dat de scholieren weer op de fiets stappen, maar een spandoek na de motorbeurs dan de motoren weer de weg op gaan, dat kan blijkbaar niet.
Die spandoeken worden gesponsord. Ik zou zeggen: doe je best, regel wat met enkele grote motormerken.
 
Het zal mij m'n anus oxideren wat achterliggende motorvoertuigen vinden. Ik zet ze lekker aan tijdens het file rijden. Als je verblind wordt zit je er waarschijnlijk te dicht op.
Of jij rijdt als een slak....

Jij bent er zeker ook zo een, die tussen de rij auto's naar voren rijdt bij een verkeerslicht, en dan in het midden voor de 2 rijen opsteld, zodat je een eventuele collega motorrijder dwingt tussen de auto's op te stellen....

Knippers van moderne motoren zijn fel, en als het regent en donker is dan werkt dat verblindend, ook op 2 autolengtes afstand!

Zo, klaar weer. :+
 
Die spandoeken worden gesponsord. Ik zou zeggen: doe je best, regel wat met enkele grote motormerken.

Ik heb begrepen van mijn Belgische collega dat dat daar wel gebeurt....
Maar ja, in Belgie is het ook belastingtechnisch aantrekkelijk om je motor voor woon/werk te gebruiken, omdat de kosten dan aftrekbaar zijn....
Wat dat betreft zijn ze motorvriendelijker dan Nederland, hoewel ze dat met de staat van de weg wel compenseren natuurlijk. :+
 
Dan merk jij een hoop. Ik heb me 10 jaar met een open Akra door de files rond Amsterdam voortbewogen. Hoogst zelden gemerkt dat de koekblikkers je eerder horen/waarnemen door die pijp. Dat zijn meestal de mensen met de raampjes open in de zomer.
Ik ben wel eens naast zo'n "dooie" gaan staan en dan wat gas er op om te zien wat er gebeurde, 8 van de 10 mensen geven dan nog steeds geen enkele reactie. Logisch, raampjes dicht, muziek op standje "blaas maar weg" of een telefoon aan het oor, dan hoor je écht niets aan de buitenkant, zeker niet als de motor zijn geluid naar de áchterkant gericht wegblaast......

Hou die pijp er op als je 'm lekker vindt klinken, maar denk maar niet dat meer dan een procent of wat van de weggebruikers je écht eerder hoort/waarneemt.

Mijn vorige motor was een 1 pitter f650gs zonder alarmlichten met een standaard demper. Met die motor door de file, ging er zowat niemand aan de kant voor me.
Ik heb vorige zomer een nieuwe f800gs gekocht met led knippers en een akrapovic en de eerste paar maanden zonder db killer gereden. Opeens gingen er veel meer mensen aan de kant voor me als ik tussen een langzaam rijdende file door reed. :}

Ik zag dat er een of 2 in de rij aan de kant gingen en krijg je een soort kettingreactie, de rest wordt wakker omdat er wat gebeurt en maakt ook even ruimte. Zoals ik eerder al schreef, zit er nog wel eens iemand bij die echt zit te slapen of gewoon niet aan de kant wil of iemand die het gat zelfs dicht rijdt.

In september ben ik nog een weekend naar de eifel geweest en toen de db killer er maar weer in laten zetten. Daarna er maar in gehouden want ik heb ook buren en start de motor regelmatig om kwart over 6 om naar mijn werk te gaan. De buurman schuin boven me slaapt aan de achterkant van het blok en die hoorde me 's morgens altijd starten. Er zit geen hard aso geluid in maar een hele mooie diepe brom, die door het hele blok te horen is. Na de vakantie heb ik de db killer er maar in laten zitten. Met file rijden is dat niet handig maarja er zijn nog meer mensen op de wereld. Met de db killer erin gaat er dus bijna niemand voor me aan de kant. Wat geduld en wat meer behendigheid dan maar. :P

Ik heb trouwens een filmpje op youtube staan waar je kan horen hoe de akra klinkt zonder db killer. Ik zou het niet over je laptopspeakers luisteren. ;)
 
Of jij rijdt als een slak....

Jij bent er zeker ook zo een, die tussen de rij auto's naar voren rijdt bij een verkeerslicht, en dan in het midden voor de 2 rijen opsteld, zodat je een eventuele collega motorrijder dwingt tussen de auto's op te stellen....

Knippers van moderne motoren zijn fel, en als het regent en donker is dan werkt dat verblindend, ook op 2 autolengtes afstand!

Zo, klaar weer. :+

Mijn collega's op het werk vinden mij erg ruig door de file rijden, ik neem aan dat ze dat als vlot bestempelen. En ja er zijn altijd vlottere mensen bij, maar is dat ook veiliger? Ik denk het niet.
Bij het stoplicht stop ik overigens niet in het midden, maar probeer ik altijd uit te wijken naar links of rechts, voor mijn collega's. Maar de afgelopen weken/maanden ben ik die collega's niet tegengekomen.

Dus verraad je bij deze al dat je dus TE dicht op je voorligger zit, misschien zit daar het probleem wat heel makkelijk verholpen is.
En je bent trouwens wel erg bevooroordeeld moet ik zeggen.

Zo, klaar weer.
 
Rij je met je alarmlichten aan, dan moet je volgens diezelfde domme beredenering ook met je claxon aan gaan rijden. Beiden bedoeld voor noodsituaties, en beiden laten je ongetwijfeld meer opvallen en bieden jou mogelijk meer veiligheid ten koste van anderen die het bij nood hard nodig hebben, of die simpelweg geen alarmlichten hebben. Dus, egoïstisch gedrag.

Tot dusver zijn de enigen die ik er mee zien rijden ook traag, blokkeren ze de hele weg, stoppen midden in de file en dragen tot overmaat van ramp ook nog een fluor hesje _O-

Ik hoop dat ze er op gaan bekeuren. Maken we een hele mooie afspraak over door de file rijden, zodat we dat met zijn allen legaal kunnen doen, gaan er een paar malloten die afspraken breken door;

-te racen door de file
-alarmlichten te voeren

Super jongens! Alvast bedankt voor de afschaffing van het filerijden in de toekomst :r
 
Dus verraad je bij deze al dat je dus TE dicht op je voorligger zit, misschien zit daar het probleem wat heel makkelijk verholpen is.
En je bent trouwens wel erg bevooroordeeld moet ik zeggen.

Zo, klaar weer.

:+


Doe ik express, dat is het leuke van een Forum, valt wel mee dat bevooroordeeld van mij.
Jij zegt heel makkelijk dat ik geen afstand hou, nou dat hou ik wel.

En dooooorrrrr....
 
:+


Doe ik express, dat is het leuke van een Forum, valt wel mee dat bevooroordeeld van mij.
Jij zegt heel makkelijk dat ik geen afstand hou, nou dat hou ik wel.

En dooooorrrrr....

Dan spreek jij je net zo makkelijk tegen, schizofreen?

Gelukkig zijn er wel ergere dingen dan alarmlichten die je 1-2 keer per week tegen het lijf loopt. Verkeerd afgestelde lampen zie je elke dag, meerdere keren. Ik denk dat 75% van de lichten waardeloos afgesteld staan. Schijnen die in je bakkes, kun je wel vergeten met je (uit)zicht. Daar is volgens mij veel meer te winnen dan die oranje lampjes.
Ik kies ervoor om alarmlichten te voeren in de file omdat ik dan denk dat ik beter zichtbaar ben, en daar voel ik me dan ook veiliger bij.
Misschien moet je eens de proef op de som nemen om een week zonder alarmlichten te rijden in de file en een week met. En dan mag je mij vertellen of het percentage (vroegtijdige) uitwijkende auto's groter is met of zonder alarmlichten.

It giet oan!
 
Ik rijd al 32 jaar zonder alarmlichten door de file heen, nou ja jaartje of 10 daarvoor waren er geen files en had ik ook geen alarmlichten op de motor. :+ _O-

Ik rij er vlot, misschien te vlot doorheen, nooit platgereden, dus ik neem aan dat men mij zonder die dingen ook wel ziet. (of niet maar dan gebeurd er niets) Ik hoop dat dat zo blijft. Goed opletten, defensief en die stomme alarmlichten UIT.
Ik gebruik ze alleen even bij het naderen van de file om het verkeer achter mij te waarschuwen.

Wat mij wel altijd opvalt (het is maar een observatie) dat mensen die ze wel aanhebben, of schijt aan de wet hebben of het niet boeit wat anderen er van vinden.
Ze vinden het veiliger dus het is ZO!

Ik bedoel het is simpel, het mag gewoon niet.

Dezelfde mensen vinden van zichzelf blijkbaar dat ze het beter weten dan de rest en de wetgever. En anderen doen het allemaal verkeerd, rijden te hard, te dichtbij als een natte krant.
Anderen moeten zich ook maar eens aan de wet houden, die is er niet voor niets :? :z

Het allemaal wel, beetje zelfreflectie kan soms eens geen kwaad.

Happy driving :]
 
Ik heb het idee dat het echt wel opvalt, auto's reageren er toch op. Ze reageren ook eerder als ze je je al aan zien komen. En wanneer krijg je nou een bekeuring voor het knipperen van de alarmlichten... Volgens mij nooit.

" Wat mij wel altijd opvalt (het is maar een observatie) dat mensen die ze niet aanhebben, geen schijt aan de wet hebben of het wel boeit wat anderen er van vinden.
Ze vinden het niet veiliger dus het is ZO! "
 
Aan de andere kant, zijn die 30-jaar-veteranen vaak te eigenwijs om zich open te stellen voor wat nieuws.
"want zo deden we het vroegah ook" , tja.. Welkom in 2013..

Mn brommertje heeft helaas geen alarm lichten, heb er wat extra lampen bijgezet ter compensatie.
Mag niet, werkt prima , liever wat irritatie als van mn fietsje gereden, irriteer je je, dan zie je me.

Maakt me dat een egowist? Zeker.. Stel mn eigen veiligheid boven het belang van een ander om rustig wakker te worden in z'n ochtendritueel.

Liever een aso op 2 wielen, als sociaal met mn bakkes op het asfalt.
 
Ik rijd al 32 jaar zonder alarmlichten door de file heen, nou ja jaartje of 10 daarvoor waren er geen files en had ik ook geen alarmlichten op de motor. :+ _O-

Ik rij er vlot, misschien te vlot doorheen, nooit platgereden, dus ik neem aan dat men mij zonder die dingen ook wel ziet. (of niet maar dan gebeurd er niets) Ik hoop dat dat zo blijft. Goed opletten, defensief en die stomme alarmlichten UIT.
Ik gebruik ze alleen even bij het naderen van de file om het verkeer achter mij te waarschuwen.

Wat mij wel altijd opvalt (het is maar een observatie) dat mensen die ze wel aanhebben, of schijt aan de wet hebben of het niet boeit wat anderen er van vinden.
Ze vinden het veiliger dus het is ZO!

Ik bedoel het is simpel, het mag gewoon niet.

Dezelfde mensen vinden van zichzelf blijkbaar dat ze het beter weten dan de rest en de wetgever. En anderen doen het allemaal verkeerd, rijden te hard, te dichtbij als een natte krant.
Anderen moeten zich ook maar eens aan de wet houden, die is er niet voor niets :? :z

Het allemaal wel, beetje zelfreflectie kan soms eens geen kwaad.

Happy driving :]

oké beetje zelfreflectie : je rijdt misschien wel TE vlot er door heen, dus je weet niet hoe hard je door de file mag rijden ? En daarna, mensen die alarmlichten wel aandoen, hebben schijt aan de wet/anderen... jij toch ook als je er te vlot door rijdt :Z
Ik zeg, ieder zo zijn keuze :}
 
Aanvulling , helaas edit lukt niet via gsm .

Enkele jaren terug was markeer verichting verboden op je oplegger, nu krijg je een prent als je het niet hebt.

We reden gewoon met het verkeer mee, toen kwam er een begrenzer ..

Nu rijden we met digitaal kaartjes, en heb het lef niet om daar creatief mee te werken.

Dat is een beetje de strekking van t verhaal zeg maar.


En och, schermen met "het is de wet.."
Dat mag alleen als je zelf nooit te hard rijd, nooit op de
Stoep parkeerd , nooit over een doorgetrokken streep gaat om bij de stoplichten vooraan te komen..
En uiteraard heeft je uitlaat een E-keur. ( ect )
 
Zitten jullie nog wel relaxed op de motor??

Ik rij als een kerstboom incl toeters en bellen door de file heen en kruip voor bij het verkeerslicht, maar je moet toch echt zelf opletten en ja automobilisten maken fouten, jullie en ik ook..

Doe dingen gewoon normaal (en je weet echt zelf wel wat dat is) en vooral relax!!
 
Laatst bewerkt:
misschien kunnen we tot een compromis komen, en dat alleen de voorste knipperlichten worden gebruikt, en niet de achterste?


of kruislings is ook wel grappig.. linksvoor en rechtsachter tegelijkertijd.. en daarna rechtsvoor en linksachter.. :+ niet dat iemand dat ziet haha Of ze permanent laten branden..
 
Ik ga er een kerstboom van maken zodat ik 10000+ lumen achteruit schijn.
 
spiegels7.jpg


Zijn jullie het nou nog niet met elkaar eens?

misschien kunnen we tot een compromis komen, en dat alleen de voorste knipperlichten worden gebruikt, en niet de achterste?


Done !
 
Terug
Bovenaan Onderaan