Doe die alarmlichten uit!, als je tussen de file doorrijdt!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter M7H
  • Startdatum Startdatum
Maar het boeit toch niet wat anderen ervan vinden?Dus als er iemand achter je komt rijden, dan doe je je knippers uit?
alsof je in discussie bent met een jehova....
waarom hebben zoveel mensen de gewoonte stukjes uit je text te plukken en daar dan op te gaan zitten hameren in plaats van het verhaal in contaxt te lezen??
nou, voor de duidelijkheid:
JA, het is iritant, en NEE als ik denk dat ik er veiliger door rijd zal het me aan mijn billen oxideren of iemand het vervelend vind.
blauw zwaailicht en getoeter is ook frikkin irritant maar blijbaar wel nodig om enigszins gezien te worden.
zo duidelijk genoeg?
 
Tuurlijk maar als je altijd gaat overdrijven, maak je de automobilisten ook 'lui' in het waarnemen.Ongetwijfeld. En dat is goed. Ik hoop niet dat ze zich met kermisverlichting minder kwetsbaar voelen, want dat is toch schijnveiligheid.Ik denk dat ze zich beter druk kunnen maken om de positie waar ze rijden; niet naast een gat, bijv. waar een auto van de andere kant in zou kunnen duiken. Daarbij gaat het niet om wat anderen vinden, maar dat het gewoon niet mag.Inderdaad, het lijkt....maar is het ook zo? Als je in een dode hoek zit, worden je alarmlichten ook niet opgemerkt.
alarmlicht is niet DE oplossing, die bestaat niet, een dode hoek is helaas een erg freudiaans woord.

ik denk dat alarmlicht kan meewerken aan je zichtbaarheid, zolang er nog politieauto's in tweeen gereden worden omdat men ze niet aan ziet komen mag je er denk ik nooit van itgaan dat ze je wel zien!

en wat de luiheid van de "kijkers" betreft, vroeguh had een auto 1 achterlicht en zat het remlicht bovenop de behuizing van de verlichting, er stak een stokje met een lampje uit de deur om aan te geven welke kan het apparaat op wilde.
nu heb je xenonled1000wattknipperachterlicht en zelfs de stoplichten kan je op 50 meter afstand je krant bij lezen!
helaas maar waar, we zitten in een soort verlichtingswedloop en die gaat een auto ALTIJD winnen, ik HOOP op de oplettendheid van een besturder maar ik ga er niet van uit! dus het knipperlicht is een hulpmiddel..

tussen twee haakjes, het gele hesje is of aangeraden of zelfs verplicht in de auto! je moet hem aandoen zodra je pech hebt.
 
ach zolang het hier nog niet zo gek is als hier, :P


Shanghai-China-Skyline.jpg
 
zo duidelijk genoeg?

Aan de ene kant zeg je dat je zelf met alarmlichten door de file gaat, ondanks dat je toegeeft dat het irritant is, voor de motorrijder achter je.

Ook zeg je dat motorrijders van alles doen om beter zichtbaar te zijn, en daar horen voor jou de alarmlichten dus bij, maar een iets naar boven afgestelde koplamp, dat veroordeel je dan weer wel?.....
 
Sjongejonge... Wat een gemier weer hier :) Ik rijd op een zwarte motor met een zwart pak aan. Als ik tussen de file doorrijd (en dat doe ik vaak, A10/A4/A5/A9/N201/vele grote straten in Amsterdam als veel verschillende woonwerkroutes) doe ik dat soms met 2 kmph verschil (als de koekblikken een beetje schots en scheef achter elkaar staat uitgelijnd in de stad bijvoorbeeld) en soms (heel kort) met 20-30 kmph verschil om een beweging van hun voor te zijn. Soms knipper ik even met het seinlicht, soms toeter ik, soms rev ik, soms ga ik zelfs stilstaan halverwege een file (vooral middenin de stad dan) maar meestal doe ik niets bijzonders en rijd gewoon zo rustig mogelijk langs de mensen. Anyhow, mijn filegedrag is geheel en al afhankelijk van wat er om me heen gebeurt, de weersomstandigheden, het wegtype, het soort verkeer (veel vrachtwagens aan de rechterkant op een 2-baans weg == totaal ander filegedrag dan tussen de linker twee banen op een vierbaans), de snelheid van de file, mijn staat van vermoeidheid, het aantal beschikbare rijstroken, etc.. Om van de stand van de sterren, de kosmische achtergrondstraling en de huidige vochtigheidsgraad in de tombe van Toetanchamon nog maar niet te spreken :+

Wat het topic betreft: alarmlichten aan of uit, ik denk dat het niet zo veel boeit. Beter van niet denk ik - het gaat om alert kijkgedrag en een groot aanpassings- en reactievermogen.

Bij het passeren van sommige koekblikkers kun je gewoon beter even inhouden, bij andere moet je er juist z.s.m. langs piepen. Als je vaak genoeg in verschillende file-types hebt gereden bij verschillende weersomstandigheden pik je de risicosituaties er bijna automatisch tussenuit, zodat je weet waarop en op wie je het meest moet letten. Oefening baart kunst. En de basisregel is: bij twijfel niet doen. Beter anderen achter je even laten wachten dan zelf degene zijn die onverantwoorde risico's neemt. En onverantwoord is dan nog voor de een anders dan voor de ander. Als ik iets niet durf en een motorrijder achter me wil erlangs, dan laat ik hem z.s.m. passeren en vervolg ik dan mijn weg. Als ik achter een natte-krant-motorrijder rijd? Jammer dan, gewoon geduld oefenen en niet stressen.

Tot slot: iedereen die in de file zichtbaar rekening met mij houdt die probeer ik met een handgebaartje te bedanken. Het is af en toe een hele klus maar ik vind het de moeite waard. Ik ben al die mensen stuk voor stuk dankbaar.
 
Laatst bewerkt:
Sjongejonge... Wat een gemier weer hier :) Ik rijd op een zwarte motor met een zwart pak aan. Als ik tussen de file doorrijd (en dat doe ik vaak, A10/A4/A5/A9/N201/vele grote straten in Amsterdam als veel verschillende woonwerkroutes) doe ik dat soms met 2 kmph verschil (als de koekblikken een beetje schots en scheef achter elkaar staat uitgelijnd in de stad bijvoorbeeld) en soms (heel kort) met ...

Wat het topic betreft: alarmlichten aan of uit, ik denk dat het niet zo veel boeit. Beter van niet denk ik - het gaat om alert kijkgedrag en een groot aanpassings- en reactievermogen.

Bij het passeren van sommige koekblikkers kun je gewoon beter even inhouden, bij andere moet je er juist z.s.m. langs piepen. Als je vaak genoeg in verschillende file-types hebt gereden bij ...

Tot slot: iedereen die in de file zichtbaar rekening met mij houdt die probeer ik met een handgebaartje te bedanken. Het is af en toe een hele klus maar ik vind het de moeite waard. Ik ben al die mensen stuk voor stuk dankbaar.


Yeap! Actief rijgedrag is de oplossing. Passieve rijders vertrouwen erop dat ze (door lampjes) gezien worden door koekblikkers.
 
Aan de ene kant zeg je dat je zelf met alarmlichten door de file gaat, ondanks dat je toegeeft dat het irritant is, voor de motorrijder achter je.

Ook zeg je dat motorrijders van alles doen om beter zichtbaar te zijn, en daar horen voor jou de alarmlichten dus bij, maar een iets naar boven afgestelde koplamp, dat veroordeel je dan weer wel?.....
zoals ik al zei, hou eens op met details te pikken en lees de context.
ik heb niets veroordeeld, dat zijn jouw woorden.
een hoog afgestelde koplamp is, net als vlak op knipperlichten rijden irritant maar als het werkt is die irritatie ondergeschikt aan veiligheid..
net zoals de toeters en bellen van hulpdiensten, de "altijd brandende dagrijverlichting" van de gemiddelde astrarijder en de drempels bij mij in de woonwijk.

ik irriteer me ook aan maximumsnelheden, wettelijke bescherming van fietsers en de hoeveelheid stoplichten in een willekeurige stad.
lastig? ja!
veiliger? nogmaals ja!
mag jij zeggen wat het belangrijkst is....

mijn vorige motoren hadden de koplamp op de voorvork zitten, dan hielp een beetje slingeren ook, bij de GS zit ie in de kuip dus dan helpt slingeren niet.
op mijn chopper zat een gele koplamp, dat leek ook te helpen.
op de gs zit gevarenlicht dus gebruik ik dat nu.
mischien heeft een volgende motor wel een 3D afbeelding 10 meter voor de motor zelf geprojecteerd.
wat mij part rijd je in een bananemanpak, moet je lekker zelf weten!.
goed uit je doppen kijken en opletten is voor mij het belangrijkst, de rest is bijzaak..
 
Tot slot: iedereen die in de file zichtbaar rekening met mij houdt die probeer ik met een handgebaartje te bedanken. Het is af en toe een hele klus maar ik vind het de moeite waard. Ik ben al die mensen stuk voor stuk dankbaar.

:^

Auto's die opzij gaan als ik eraan kom op de motor vind ik wel prettig, want je weet dus dat ze je hebben gezien, op de motor krijgen auto's die altijd al op maximaal ruimte rijden ook een bedankje van mij trouwens.

ik vind het zelf namelijk best jammer als ik duidelijk ruimte maak met de auto dat ik geen bedankje krijg. -O-
 
Sjongejonge... Wat een gemier weer hier :) Ik rijd op een zwarte motor met een zwart pak aan. Als ik tussen de file doorrijd (en dat doe ik vaak, A10/A4/A5/A9/N201/vele grote straten in Amsterdam als veel verschillende woonwerkroutes) doe ik dat soms met 2 kmph verschil (als de koekblikken een beetje schots en scheef achter elkaar staat uitgelijnd in de stad bijvoorbeeld) en soms (heel kort) met 20-30 kmph verschil om een beweging van hun voor te zijn. Soms knipper ik even met het seinlicht, soms toeter ik, soms rev ik, soms ga ik zelfs stilstaan halverwege een file (vooral middenin de stad dan) maar meestal doe ik niets bijzonders en rijd gewoon zo rustig mogelijk langs de mensen. Anyhow, mijn filegedrag is geheel en al afhankelijk van wat er om me heen gebeurt, de weersomstandigheden, het wegtype, het soort verkeer (veel vrachtwagens aan de rechterkant op een 2-baans weg == totaal ander filegedrag dan tussen de linker twee banen op een vierbaans), de snelheid van de file, mijn staat van vermoeidheid, het aantal beschikbare rijstroken, etc.. Om van de stand van de sterren, de kosmische achtergrondstraling en de huidige vochtigheidsgraad in de tombe van Toetanchamon nog maar niet te spreken :+

Wat het topic betreft: alarmlichten aan of uit, ik denk dat het niet zo veel boeit. Beter van niet denk ik - het gaat om alert kijkgedrag en een groot aanpassings- en reactievermogen.

Bij het passeren van sommige koekblikkers kun je gewoon beter even inhouden, bij andere moet je er juist z.s.m. langs piepen. Als je vaak genoeg in verschillende file-types hebt gereden bij verschillende weersomstandigheden pik je de risicosituaties er bijna automatisch tussenuit, zodat je weet waarop en op wie je het meest moet letten. Oefening baart kunst. En de basisregel is: bij twijfel niet doen. Beter anderen achter je even laten wachten dan zelf degene zijn die onverantwoorde risico's neemt. En onverantwoord is dan nog voor de een anders dan voor de ander. Als ik iets niet durf en een motorrijder achter me wil erlangs, dan laat ik hem z.s.m. passeren en vervolg ik dan mijn weg. Als ik achter een natte-krant-motorrijder rijd? Jammer dan, gewoon geduld oefenen en niet stressen.

Tot slot: iedereen die in de file zichtbaar rekening met mij houdt die probeer ik met een handgebaartje te bedanken. Het is af en toe een hele klus maar ik vind het de moeite waard. Ik ben al die mensen stuk voor stuk dankbaar.
:^ Niets aan toe te voegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan