Doe die alarmlichten uit!, als je tussen de file doorrijdt!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter M7H
  • Startdatum Startdatum
OT; raws uit in de file, zekers als je 2e of 3e rijder bent tussen de file door.
er zijn hier een aantal motorrijders die in de auto (???) in de file in de spiegels kijken waarvoor hulde
Hoezo moet je in de auto in de file in je spiegels kijken? Als je gewoon goed opgesteld staat, is dat niet nodig.
 
Afhankelijk van je positie in de file, is het zeker verstandig om in je spiegels te kijken. Als ik achteraan in de file aansluit, houd ik voldoende ruimte voor me en controleer ik wat er achter me gebeurt in mijn spiegels. Er hoeft maar 1 iemand te zijn die de file niet tijdig ziet... Er worden zelfs regelmatig pijlwagens over het hoofd gezien.
 
Afhankelijk van je positie in de file, is het zeker verstandig om in je spiegels te kijken. Als ik achteraan in de file aansluit, houd ik voldoende ruimte voor me en controleer ik wat er achter me gebeurt in mijn spiegels. Er hoeft maar 1 iemand te zijn die de file niet tijdig ziet... Er worden zelfs regelmatig pijlwagens over het hoofd gezien.
Ja da's een beetje een open deur, maar volgens mij hadden we het over het wel op niet opmerken van motorrijders. En daar hoef je niet speciaal op te letten, als je gewoon normaal staat.
 
Ik doe niet mee aan deze discusie, want ik heb geen alarmlicht functie op mijn pinkers ...


... waarom post ik hier dan eigenlijk :? :X
 
Ik doe niet mee aan deze discusie, want ik heb geen alarmlicht functie op mijn pinkers ...


... waarom post ik hier dan eigenlijk :? :X
In dat geval moet je met je armen zwaaien als je tussen de files doorrijdt. *O* *O* *O*
 
Ja da's een beetje een open deur, maar volgens mij hadden we het over het wel op niet opmerken van motorrijders. En daar hoef je niet speciaal op te letten, als je gewoon normaal staat.

Open deuren intrappen is ook een hobby :P Maar hoe vaak sta je echt stil in een file? Meestal is er sprake van langzaam rijdend verkeer en is het toch wel verstandig om als automobilist ook dan regelmatig in je spiegels te kijken. Al is het maar om te kijken of er nog een lekker wijf achter je rijd.
 
Hoe denken we dan over groot licht in de file?
Ik zie het af en toe eens voorbij komen in motorvlogs, maar volgens mij wordt je daar meer door verblind als autorijder, dan dat het de zichtbaarheid van de motor verbeterd.
 
Groot licht voeren terwijl er andere weggebruikers in de buurt zijn = Aso!
 
Met groot licht rijden is irri. Ik gebruik groot licht-signalen om af en toe een slaper wakker te schudden, omdat dat wat minder aso is dan toeteren vooral t.o.v. de koekblikkers die wel opletten.

Toeteren wordt ook vaak gezien van dat je recht hebt om er tussen door te rijden. Dat heb je ook (artikel 5: je mag een ander niet onnodig hinderen), maar dat begrijpen veel koekblikkers niet.

Geen knippers en geen groot licht. Wel bedanken als ze ruimte maken, dan doen ze het de volgende keer misschien ook (ik ben een optimist :)).
 
Ik zet de knipperlichten wel aan, heb toch het idee dat automobilisten mij dan beter kunnen zien. Juist in het donker en juist met de regen. Als je daar last van hebt omdat je achter mij rijdt....... gewoon inhalen of met het ritme meeknipperen met je ogen :)
 
ik stel voor dat motorrijders indien zij op de rechterstrook rijden op de A2 tussen utrecht en amsterdam hun alarm lichten aanzetten daar dit rijden op de rechterstrook is toegestaan maar zij hierdoor wel beter opvallen daar een automobilist hun daar zeker niet verwacht, indien nodig groot licht voeren.

zo ook stel ik voor als nieuwe gedragsregel om op de linkerstrook van deze of andere weg minimaal de max van 130 te rijden, met knippers natuurlijk omdat dit kan en het niet mag nee zelfs wordt afgeraden. maar omdat dit lekker opvalt. als een ander hier wat over te zeuren heeft dan heeft hij/zij gewoon pech want zo stel ik het voor.

oh ja en hele hesjes op je helm en een oranje vlaggetje achterop.

ach waarom uberhaupt je ergens aan houden.
 
Met groot licht rijden is irri. Ik gebruik groot licht-signalen om af en toe een slaper wakker te schudden, omdat dat wat minder aso is dan toeteren vooral t.o.v. de koekblikkers die wel opletten.

Toeteren wordt ook vaak gezien van dat je recht hebt om er tussen door te rijden. Dat heb je ook (artikel 5: je mag een ander niet onnodig hinderen), maar dat begrijpen veel koekblikkers niet.

Geen knippers en geen groot licht. Wel bedanken als ze ruimte maken, dan doen ze het de volgende keer misschien ook (ik ben een optimist :)).
Weet je wat het grappige hieraan is? Ik zorg ruim op tijd voor ruimte en word nooit bedankt omdat ze niet zien dat ik ruimte maak. Ze hebben geen hinder van me, dus of continu bedanken of helemaal niet ;)
 
OT als in off topic, die 10km/h verschil inhalen zoals vermeld in de gedragscode is kul. de wandelaar (die om 5 uur start voor 50km) van de nijmegense 4 daagse, loopt al een dikke 7km/h, daar blijf ik met de motor echt niet achter hoor. ;)
.

Dat is zeker geen kul.
Een stilstaande file is juist het gevaarlijkst om tussen door te rijden.
Ieder moment kan er een portier open gaan. Zeker zomers als de motor uit gaat en de airco stopt heb je grote kans dat de deuren open gaan en mensen even buiten gaan staan. Van een bestuurder mag je hopen dat hij in de spiegel kijkt voordat ie de portier open gooit. Van passagiers, zeker op de achterbank, kun je verwachten dat de deur zonder te kijken open vliegt.
Rij je dan harder dan 10 km/h dan heb je een uitdaging ;)
 
Dat is zeker geen kul.
Een stilstaande file is juist het gevaarlijkst om tussen door te rijden.
Ieder moment kan er een portier open gaan. Zeker zomers als de motor uit gaat en de airco stopt heb je grote kans dat de deuren open gaan en mensen even buiten gaan staan. Van een bestuurder mag je hopen dat hij in de spiegel kijkt voordat ie de portier open gooit. Van passagiers, zeker op de achterbank, kun je verwachten dat de deur zonder te kijken open vliegt.
Rij je dan harder dan 10 km/h dan heb je een uitdaging ;)
Met 10km/u sta je binnen een meter stil. Met 30 binnen ±5 meter. Nog steeds heb je dan met anticiperen een aardige overlevingskans. Hoe dan ook, het is nu winter dus mensen stappen niet uit als het stil staat, da's koud :+
 
Ik doe mijn alarmlichten altijd aan als ik achterop een file rij. Ik heb van die mooie felle led knippers op de bmw. Ik hou ze aan als ik er tussendoor rij omdat het goed opvalt zeker in deze tijd omdat ik met woonwerken veel in het donker rij. Mag niet volgens de richtlijnen maar ik doe het lekker wel omdat ik dat veiliger vind. Sorry. :P

Ik rij ook graag met de akra zonder db killer door de file, dan gaat alles aan de kant omdat ze me horen aankomen. Helaas kan dat niet altijd want ik heb ook buren. Geen aso geluid trouwens, in de lage toeren een prachtige diepe brom. :9~
 
Laatst bewerkt:
met house, heden is het winter en 10 - 3 correctie dus he, is die 7 is toch echt te langzaam om jouw verhaal als een serieuze bedreiging te zien. maar goed zomers, bruggetje open kindertjes op de vluchtstrook dan is 7 misschien wel te hard, kan best.

ik ben redelijk soepel met andermans mening en ieder doet maar lekker zijn ding maar onderbouw dit dan eventjes. de een vindt dit en de ander vindt precies het tegenovergestelde, dus wat is het antwoord nu?
je kan wel vinden dat het lekker veilig is maar ik vind dit niet, nu heb ik de mazzel dat er een hele delegatie de heide op is gegaan en daar voor veel geld over heeft nagedacht en welbeschouwd heeft gevonden dat knippers in de file niet handig zijn. waarom is jouw vinden dan veiliger?
 

Ik merk een groot verschil tussen het rijden door een file met of zonder db killer in de akrapovic en iedereen gaat aan de kant. Je hebt er wel eens af en toe een dooie bij die zit te slapen of gewoon expres niet aan de kant wil maar die tel ik niet mee. Maar we hebben het hier over alarmlichten. Ik vind ze nuttig terwijl ik door de file rij.
 
nu heb ik de mazzel dat er een hele delegatie de heide op is gegaan en daar voor veel geld over heeft nagedacht en welbeschouwd heeft gevonden dat knippers in de file niet handig zijn. waarom is jouw vinden dan veiliger?

Daar moet ik toch even op reageren. Er zijn legio voorbeelden waarin er niet helemaal (of helemaal niet) werd nagedacht voordat er regelgeving werd ingevoerd of er borden worden geplaatst. Denk maar aan de verhoging naar 130, met legio uitzonderingen, tijdvakken en weet ik wat allemaal meer. Denk aan motorrijders die keer op keer worden vergeten zodra een weg heringericht wordt of een tijdelijke verkeerssituatie wordt gerealiseerd.

En daarbij, het filerijden is alleen gebonden aan richtlijnen, geen wetten.
 
Laatst bewerkt:
Met groot licht rijden is irri. Ik gebruik groot licht-signalen om af en toe een slaper wakker te schudden, omdat dat wat minder aso is dan toeteren vooral t.o.v. de koekblikkers die wel opletten.

Toeteren wordt ook vaak gezien van dat je recht hebt om er tussen door te rijden. Dat heb je ook (artikel 5: je mag een ander niet onnodig hinderen), maar dat begrijpen veel koekblikkers niet.

Geen knippers en geen groot licht. Wel bedanken als ze ruimte maken, dan doen ze het de volgende keer misschien ook (ik ben een optimist :)).
Amen.
 
@master tommy;
mee eens; maar argumenten gebruik ik bij voorkeur in mijn voordeel.
;)
 
Laatst bewerkt:
Met 10km/u sta je binnen een meter stil. Met 30 binnen ±5 meter. Nog steeds heb je dan met anticiperen een aardige overlevingskans. Hoe dan ook, het is nu winter dus mensen stappen niet uit als het stil staat, da's koud :+

Ik weet niet van welke planeet jij komt maar deze berekening klopt van geen kant.
Bij 10 km/h ga je ongeveer 3 meter per seconde.
Bij 30 km/h ga je ongeveer 9 meter per seconde.

Laten we de schrikseconde niet vergeten op het moment dat jij ineens ziet dat die deur open gaat.
In je reactie tijd ben je dus al meters verder en dan moet je nog gaan remmen.
Je mag dan blij zijn als je jezelf uit schrik dan niet onderuit remt.
Aub geen onzin verkopen hier.
Met 10 km/h in één meter stil lukt inderdaad als je vol het portier ramt dat open gaat. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan