De Nieuwe BMW ConnectedRide Navigator

Dat is mooi balen. Kan ik dan wel een routepunt onderweg verwijderen? Hij stuurt mij nu steeds terug.
Dat ligt er aan hoe je routes importeert volgens mij. Als je routes importeert die bestaan uit een track dan heb je geen tussenpunten en dan gaat dat allemaal vanzelf goed. Ook het "herberekenen" is dan heel beperkt, want je wordt steeds terug naar de track gestuurd.
 
Als je zelf een route maakt met maar een paar punten en die in de navigator zet, gaat hij zelf dus een route uitrekenen tussen die punten. Ga je van die route af, stuurt hij je naar die route terug, via het dichtstbijzijnde punt en dat doet het ding door te herberekenen. De originele route ben je dus kwijt.

Gebruik je tracks als basis, dan heb je duizenden van die puntjes en stuurt de navigator je terug naar de route, vrijwel op een willekeurig punt. Ook niet altijd ideaal, vooral als je zelf een betere route kent, maar toch.

Wat ik echt nog mis is een manier om naar de BMW app een route te sturen die bestaat uit een combinatie van een track en enkele via-punten, dus een track met koffie-stops. Dat kan Garmin overigens ook niet, dus dat ligt niet aan Tomtom.
 
Dank voor jullie reacties! Ik begrijp dus dat ik al mijn oude routes die ik in Basecamp had gemaakt dan wel kan laden, maar niet meer rijden. 😞
 
Basecamp routes kun je gewoon inladen. Bmw maakt er dan gewoon een route van met begin- en eindpunt. Dat is alles.
Alle tussenpunten en Poi's zijn verdwenen.
Zelfs als je van thuis naar het beginpunt rijdt, zie je niet waar dat beginpunt is. Tenzij je eerst daar naartoe rijdt en dan vervolgens weer een nieuwe route start, de eigenlijke route.
Met de telefoon in het bakje of in je binnenzak niet zo praktisch dus.....
 
Als je zelf een route maakt met maar een paar punten en die in de navigator zet, gaat hij zelf dus een route uitrekenen tussen die punten. Ga je van die route af, stuurt hij je naar die route terug, via het dichtstbijzijnde punt en dat doet het ding door te herberekenen. De originele route ben je dus kwijt.

Gebruik je tracks als basis, dan heb je duizenden van die puntjes en stuurt de navigator je terug naar de route, vrijwel op een willekeurig punt. Ook niet altijd ideaal, vooral als je zelf een betere route kent, maar toch.

Wat ik echt nog mis is een manier om naar de BMW app een route te sturen die bestaat uit een combinatie van een track en enkele via-punten, dus een track met koffie-stops. Dat kan Garmin overigens ook niet, dus dat ligt niet aan Tomtom.
Een track en enkele via-punten... dat is dus eigenlijk een route.
De BMW app heb ik verlaten en rijdt nu weer met een Garmin, de routes zoals bedoeld met de info zoals bedoeld.
En dat gaat prima.👍
 
Ik begrijp dus dat ik al mijn oude routes die ik in Basecamp had gemaakt dan wel kan laden, maar niet meer rijden.
Tracks rijden gaat erg goed.
Rij je verkeerd of bij een wegomlegging heb je een probleem als je niet precies weet waar je naar toe moet om je weg te vervolgen.
Kom je in de buurt van de track gaat hij gewoon netjes verder.
Voor een overzicht waar ik ben en waar ik naar toe moet rij ik ook met een zumo XT

Routes rijden kan gewoon als er minder dan 50 route punten zijn, bij meer dan 50 punten maak hij er een track van.
Mis je 1 route punt en kom je bij de volgende route punt gaat hij goed verder met de route zoals gepland.

Mijn grootste probleem met BMW motorrad Connected is dat je geen overzicht heb waar je bevind en waar je naar toe moet.
 
Een track en enkele via-punten... dat is dus eigenlijk een route.
De BMW app heb ik verlaten en rijdt nu weer met een Garmin, de routes zoals bedoeld met de info zoals bedoeld.
En dat gaat prima.👍
Nee, een track met enkele via punten is niet gewoon een route. Een route is een lijstje via-punten, waar de navigatie zelf de weg zoekt tussen die punten. Een track is een precieze tekening waar de navigatie zo dicht mogelijk bij moet blijven.

Wat je eigenlijk wilt is iets dat geen enkele navigatie ondersteunt: Een track bestaande uit een aantal segmenten. Je rijdt ieder segment als track (dus je blijft zo dicht mogelijk bij datgene wat er getekend is) en tussen de segmenten zit een stop, een via punt dus.

De enige manier om dit te doen bij grotere toertochten is door ieder segment als losse track op te nemen, dus dag 1A van start naar koffie, 1B van koffie naar lunch, 1C van lunch naar koffie, etc. Dat is best wat gedoe.
 
Tracks rijden gaat erg goed.
Rij je verkeerd of bij een wegomlegging heb je een probleem als je niet precies weet waar je naar toe moet om je weg te vervolgen.
Kom je in de buurt van de track gaat hij gewoon netjes verder.
Voor een overzicht waar ik ben en waar ik naar toe moet rij ik ook met een zumo XT

Routes rijden kan gewoon als er minder dan 50 route punten zijn, bij meer dan 50 punten maak hij er een track van.
Mis je 1 route punt en kom je bij de volgende route punt gaat hij goed verder met de route zoals gepland.

Mijn grootste probleem met BMW motorrad Connected is dat je geen overzicht heb waar je bevind en waar je naar toe moet.
Waarom? Je kunt toch op dat moment gewoon even uitzoomen met het wieltje aan het stuur en vervolgens zie je de hele omgeving?
 
Precies. Als de Connected Ride Navigator onderhuids inderdaad de TomTom is, is het voor gebruikers van oudere BMW apparaten inderdaad behoorlijk omschakelen. Heb ik 10 jaar geleden ook moeten doen.
Bij wegopbrekingen gewoon de aangewezen omleiding volgen of zelf wat proberen. TomTom volgt wel (uiteraard in eerste instantie niet) en zal je weer terug op de originele route brengen.

Herberekenen uitzetten en de originele route laten zien is helemaal nergens voor nodig. Dat is mijn ervaring met 10 jaar TomTom na 5 jaar Zumo

Recent nog kort met een Garmin gereden XT gereden.
Aangezien ik TomTom gewend ben, vond ik Garmin maar rare keuzes maken zag ik info niet zoals ik het gewend was.
 
Dat herberekenen kun je bij de Zumo's wel uitzetten, maar als de verkeersinformatie aangaf dat een weg afgesloten was, ging dat apparaat echt altijd alsnog herberekenen, of je moest de hele dataverbinding weg laten. Dat was ook bloedirritant, want meestal kun je er alsnog wel langs en vaak was de afsluiting al lang en breed weer weg. Zo heeft elke navigatie wel iets om je aan te ergeren.
 
Waarom? Je kunt toch op dat moment gewoon even uitzoomen met het wieltje aan het stuur en vervolgens zie je de hele omgeving?
Dat klopt als je een BMW heb met een 10,25” TFT display, dan krijg je een wegen kaart.
Als je een 6,5” TFT display heb zoals mijn F900XR dan krijg je alleen bolletjes pijltje route informatie
 
Nee, een track met enkele via punten is niet gewoon een route. Een route is een lijstje via-punten, waar de navigatie zelf de weg zoekt tussen die punten. Een track is een precieze tekening waar de navigatie zo dicht mogelijk bij moet blijven.

Wat je eigenlijk wilt is iets dat geen enkele navigatie ondersteunt: Een track bestaande uit een aantal segmenten. Je rijdt ieder segment als track (dus je blijft zo dicht mogelijk bij datgene wat er getekend is) en tussen de segmenten zit een stop, een via punt dus.

De enige manier om dit te doen bij grotere toertochten is door ieder segment als losse track op te nemen, dus dag 1A van start naar koffie, 1B van koffie naar lunch, 1C van lunch naar koffie, etc. Dat is best wat gedoe.
Klopt.
Maar daarom rijd ik met route en track. Wijk je af van de route of is die omgelegd door bv. een verkeersomleiding, rijd ik via de track verder totdat ik weer op de route ben en volg die dan voor de rest. Maar ik krijg dan wel mijn aanwijzingen en pauze- en stoppunten te zien en te horen.
Her-berekenen staat uit.
Zoals al gezegd is, is rijden op een track en/of deze is omgezet naar route, dan ben je de tussenpunten kwijt.
Maar iedereen heeft zo zijn eigen werkwijze.
 
Dat klopt als je een BMW heb met een 10,25” TFT display, dan krijg je een wegen kaart.
Als je een 6,5” TFT display heb zoals mijn F900XR dan krijg je alleen bolletjes pijltje route informatie
Ah, vandaar de verwarring. Dit topic ging over de ConnectedRide Navigator (dus het navigatieapparaat zelf). Die functioneert hetzelfde als de telefoon in de ConnectedRide Cradle. Ik begrijp dat jij de telefoon niet in zicht hebt, ja dan wordt het een ander verhaal.
 
Klopt.
Maar daarom rijd ik met route en track. Wijk je af van de route of is die omgelegd door bv. een verkeersomleiding, rijd ik via de track verder totdat ik weer op de route ben en volg die dan voor de rest. Maar ik krijg dan wel mijn aanwijzingen en pauze- en stoppunten te zien en te horen.
Her-berekenen staat uit.
Bij Garmin werkt dat zo inderdaad (en dan gaat hij alsnog herberekenen als hij denkt dat de weg afgesloten is). Op een BMW of TomTom niet.

Zoals al gezegd is, is rijden op een track en/of deze is omgezet naar route, dan ben je de tussenpunten kwijt.
Maar iedereen heeft zo zijn eigen werkwijze.
 
Bij Garmin werkt dat zo inderdaad (en dan gaat hij alsnog herberekenen als hij denkt dat de weg afgesloten is). Op een BMW of TomTom niet.
Op de tegenwoordige TT's kun je wel gewoon doorrijden naar een volgende punt van de route. In het begin leidt die je terug, maar zodra hij een nieuw oriëntatiepunt heeft herberekent hij de route opnieuw. Als je uitzoomt op je kaart kun je dus om de afgesloten weg heen rijden. Even later krijg je een aangepaste route. Het alternatief is dat je in TT aangeeft dat een deel van je traject vermeden dient te worden.
Voor het uitzoomen heb ik daarom nu zo'n Carpe Iter geïnstalleerd zodat ik met mijn scrollknop in en uit kan zoomen in mijn tomtom navigatie go (de POI's in de app van BMW zijn zwaar gedateerd. Die in de TT zijn wel redelijk actueel).
 
Maar dat herberekenen is nu juist wat de echte Garmin gebruikers niet willen, want dan gaat dat ding soms een totaal andere route rijden en rijd je over de snelweg om de binnenweggetjes heen. Bij een omleiding rijd ik er zelf wel omheen, daar hoeft de navigatie met niet bij te helpen hoor. Sowieso kun je er vaak wel langs en anders wil ik gewoon weer zo snel mogelijk terug op de route zoals de maker hem bedoeld had.

Dat is bij de BMW navigator even omschakelen, want die functie (die Zumo en alle vorige BMW navi's dus wel heeft) zit er gewoon niet op. Dat is geen probleem als je een track rijdt, maar als je een route maakt met een beperkt aantal stops, dan is dat dus wel een probleem.
 
Met de Navigator VI en volgens mij alle oudere Garmins kun je - mits herberekenen uitstaat en mits er door omrijden geen "hard" via-punt (de koffie of lunch locatie) vermeden wordt - van de route afwijken en naar een geschikt punt verder op de route rijden, als je eenmaal weer op de route zit wordt deze automatisch vervolgd.
Vermijd je door om te rijden wel een hard-via punt, dan is de oplossing dat je de route stopt en als je de omweg gereden hebt de route opnieuw start met het harde via-punt als eerste bestemming waarna de route vertvolgd wordt.
Voor het rijden van een voorgekauwde route ben ik ook geen fan van het slimme herbereken, het kaartje op de navigator geeft houvast genoeg om een geschikte omweg te vinden of volg anders gewoon de omleiding bordjes.

Heel soms (zoals ik wel eens in Noorwegen heb meegemaakt) is een papieren wegenkaart wel even handig om de juiste omweg te vinden of te bevestigen (daar ben ik verplichte omleidingen tegengekomen waar je meer dan een uur mee zoet was wegens ingestorte wegen).
Hier dus:
1711096169562.png

De route was bedacht via weg 60 van Byrkjelo richting Utvik en Olden. Bij de "60" vlak boven Byrkjelo was de weg verdwenen (dat werd duidelijk aangegeven, maar er stonden geen omleidings bordjes).
Ik vraag me toch heel ernstig af wat het slimme herberekenen dan gaat doen, ik vermoed dat je tot minstens Gloppen zou worden terug gestuurd door je slimme navigator. De papieren wegen kaart maakte ons al snel duidelijk dat er maar één omweg was, dat was de licht blauwe lijn over de E39 inclusief een ferry naar Lote.
 
@BMW-Wouter Je vergeet: "en mits er geen 'verkeersinformatie' is die zegt dat de weg afgesloten is." In dat geval zal Garmin ook echt gaan herberekenen, dat is niet uit te schakelen..

Maar, de discussie hier ging over de BMW navigator en daarvoor geldt: Herberekenen kun je niet uitzetten en je moet dus ook geen routes maken met een paar tussenpunten, maar altijd tracks rijden. Anders zal het apparaat, bij afwijken van de oorspronkelijke route, geheel creatief een nieuwe route bedenken naar het eerstvolgende tussenpunt.

De TomTom engine behandelt een track eigenlijk niet anders dan een route, alleen is een track een "route" met (tien)duizenden puntjes die niet omgeroepen worden, terwijl een route er meestal maar een paar heeft en in ieder geval minder dan 50 die wel omgeroepen worden.
 
Ik zweer zelf bij de kaarten van LocusMap op de telefoon. Die zijn enorm gedetailleerd, up-to-date en als je er een route op plant kun je die zo als track naar de BMW app sturen. Niet gratis, maar ook niet overdreven duur en te gebruiken voor wandelen, motorrijden en zelfs skien.
 
Je vergeet: "en mits er geen 'verkeersinformatie' is die zegt dat de weg afgesloten is." In dat geval zal Garmin ook echt gaan herberekenen, dat is niet uit te schakelen
Ik heb ooit heel even de combinatie Navigator VI en telefoon met Garmin app voor actuele verkeers informatie geprobeerd, maar daar was ik al weer snel klaar mee. Maar ik kan me voorstellen dat je dan een gedwongen herberekening krijgt voorgeschoteld bij een wegafsluiting of "rode" file.
Ik rij tegenwoordig een aantal dagen in de week een soort taxi ritjes en gebruik de iPhone kaarten navigatie voor ritjes van A naar B naar C en naar D (waar uitzichtpunten of mooie kronkelwegen niet van belang zijn), dan wordt er ook herberekend en rekening gehouden met verkeersdrukte. Maar dan blijft nog steeds helder verstand van belang om zelf te kiezen tussen "3 minuten sneller" over een weg vol drempels hobbels en kuilen of een stukkie omrijden over glad asfalt.
Dus herberekenen en slim om knelpunten geleid worden, ja hoor prima, maar blijf ook je gezonde verstand gebruiken.
Mijn laatste motor routes, gemaakt met Garmin Express voor gebruik op uiteenlopende navigators maakte ik al met alleen via-punten voor de geplande stops, ik maakte dan sporen van de afzonderlijke stukken om te delen met de andere rijders (bijvoorbeeld "start tot lunch" en "lunch tot eindpunt").
 
Terug
Bovenaan Onderaan