Garmin XT2 houder voor de BMW met groot TFT scherm

PJ-NL

MF'er
24 okt 2013
209
113
Na lange tijd 'proberen' met de BMW-app heb ik besloten deze te verlaten en op mijn motor (K1600) met TFT scherm een extra navigatietoestel te plaatsen.
In dit geval een Garmin XT2.
Dat past niet en er is niets voorzien. BMW is immers overtuigd dat ze een geweldige oplossing hebben.
Mijn idee daarvan is dat het niets anders is dan een nog verder uitgeklede TomTom (de app wordt ook door de TomTom programmeurs gemaakt) .
En daar zeggen de Garmin gebruikers al van dat er niet voldoende informatie op te zien is.

Maar goed, dan maar een eigen beugel maken.
De eerste test met de schaar uitgeknipt en in de bankschroef gebogen.
1704911760447.png


Zo gaat dat eruit zien. Jammer dat het nodig is, maar ziet er goed uit.
1704912146005.png


En geen beschadiging aan de bovendeksel, waarbij deze nog steeds open en dicht kan.
De definitieve wordt natuurlijk mooi zwart.
1704912238259.png



En al een stap verder, de gelaserde plaat is binnen.
1704912330848.png


Nu nog buigen, de hulpstukjes er tussenuit en zwart poedercoaten.
Wordt vervolgd.
 
Zoals beloofd een update van de beugel.
Op deze manier blijft het opbergvak toegankelijk en heeft de deksel geen last van het gewicht van de navigator XT2.

20240121_110820.jpg


20240121_110857.jpg


20240121_110943.jpg


20240121_113246.jpg


20240121_113430.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mochten er liefhebbers zijn voor een beugel, ik heb er nog een paar (ongebogen) liggen.
Materiaal : AISI304 (RVS)
€20,-

Voor het zetten van de plaat ben ik nog een eenvoudigere manier aan het zoeken (ontwikkelen).
Niet iedere zetbank kan deze dicht bij elkaar liggende zettingen verwerken.
Dus een kant en klare oplossing voor een gunstige prijs heb ik nog niet.
Wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Mochten er liefhebbers zijn voor een beugel, laat het even weten.
Anders stop ik met de werkzaamheden, want ik heb er nu inmiddels 2 klaar. 😉
 
Bedankt voor de tip.
RT-topic?
Ik zie er meerdere, maar geen m.b.t. de XT of XT2.
 
Houd er wel rekening mee dat de XT2 (en mogelijk andere toestellen) een sterk verminderd GPS hebben/krijgen, want dat wordt door het BMW TFT scherm 'weggedrukt'.
 
Laatst bewerkt:
Of het helemaal opgelost is, weet ik niet, maar verbeterd in ieder geval. 😉
20240203_161846.jpg

20240203_161828.jpg

En in zwart...

20240204_120658.jpg
 
Laatst bewerkt:
4 GPS en 2 Galileo satellieten is erg mager, de Chineese Beidou maakt het net goed genoeg.
Je zou toch 7-8 satelieten van elke makelei moeten hebben.
 
Ook binnen in de garage, met misschien nog een paar verdiepingen er bovenop? Want het enige dat ik kan zien aan de foto's is dat hij niet in een open veld staat.

Wel dat het een net beugeltje is, dat zie ik wél.
Misschien een idee om er gelijk een bekerhouder in te maken?
 
Ik sta idd net onder de garagepoort (in de regen). Als het weer weer eens wat beter is ☺️ , kan ik gaan testen in de openlucht.
In de garage zelf wordt de ontvangst nog steeds weggedrukt, maar dan zie ik ook amper balkjes met de motor uit.
Zonder 'beschermplaat' wordt de ontvangst buiten ook bijna weggedrukt.
Het feit dat de ontvangst bij motor aan en motor uit nagenoeg hetzelfde is, is voor mij voldoende voor een rij-test.

P.S. hoezo een bekerhouder, als je een bar achterin hebt?
 
Het is toch prima motor weer? Geen sneeuw, geen ijzel.
Maar ok, als nu met motor uit en motor aan de ontvangst ongeveer gelijk is dan lijkt dat wel goed.
 
Ik sta idd net onder de garagepoort (in de regen). Als het weer weer eens wat beter is ☺️ , kan ik gaan testen in de openlucht.
In de garage zelf wordt de ontvangst nog steeds weggedrukt, maar dan zie ik ook amper balkjes met de motor uit.
Zonder 'beschermplaat' wordt de ontvangst buiten ook bijna weggedrukt.
Het feit dat de ontvangst bij motor aan en motor uit nagenoeg hetzelfde is, is voor mij voldoende voor een rij-test.

P.S. hoezo een bekerhouder, als je een bar achterin hebt?
Die bar en magnetron achterin is wel fijn, maar je moet dan steeds stoppen. Als dat niet hoeft kunnen we eindelijk eens doorrijden.

Zo'n EMC afscherming kan wel veel helpen ja. Maar, ik ben benieuwd wat er vanuit die cockpit dan allemaal aan het zenden is. Dat kan hoogstens de bluetooth verbinding zijn lijkt me? En misschien de bandenspanning sensoren met tweerichtings communicatie. (Gps is van de satelliet naar jouw motor, niet terug)

Heb je je telefoon met je motor gekoppeld, en is die ontvangst dan niet verslechterd?
 
Wat er nu precies aan de hand is, weet ik niet. Mijn vermoeden is simpelweg EMF straling die niet afgeschermd is.
Kost toch ook weer een paar centjes. En de aandeelhouders houden niet van centjes verliezen.

De telefoon is overigens niet meer gekoppeld met de motor, niet meer nodig.
 
Het komt niet door bluetooth of draadloze bandenspanningssensoren, die gebruiken een andere frequentie. Het is gewoon storing door niet afgeschermde elektronica. Vergeet niet dat het GPS-signaal bijzonder zwak is door de grote afstand tot de satellieten, het hoeft dus maar een heel klein beetje storing te zijn om de ontvangst te beïnvloeden.
 
Houd er wel rekening mee dat de XT2 (en mogelijk andere toestellen) een sterk verminderd GPS hebben/krijgen, want dat wordt door de BMW antenne in de cockpit en/of TFT scherm weggedrukt.
Hallo @PJ-NL
Heb je nog een beugel voor XT2 voor K1600GT ? Indien ja graag wil ik een aanschaffen.
Gr,
Aydin
 
Momenteel heb ik alleen nog ongebogen plaat (laserplaat) liggen en de eerste (zwarte) beugel. Die is wat minder fraai....
 
Vandaag een test gedaan met de afscherming (metalen plaat) onder de XT2.
Zonder deze plaat is de GPS ontvangst sterk verminderd.
Met de plaat heb ik geen last meer daarvan gehad. 👍 ✅
 
Heb je in het open veld nog een satellietpagina plaatje bewaard als hard bewijs (ik ben gewoon benieuwd hoeveel satellieten van elke smaak er ontvangen worden)?
 
Nee, eigenlijkniet. Maar ik zag er een flink aantal meer dan eerder op de foto's staan.
Volgende keer maak ik een foto.
 
De Carnavalsoptocht was al snel klaar en het weer was mooi, dus maar even snel een foto maken.... 😉

Het viel me op dat de ontvangst nogal wijzigt.
Ik heb derhalve een aantal foto's gemaakt.

Deze met een goede ontvangst en motor uit.


Hetzelfde maar met het contact aan.


En die laatste twee nog eens een paar seconden later met een wat lagere ontvangst.


Deze is aan de overkant genomen op de terugweg.


Deze uit de houder op het zadel.


Het lijkt erop, dat de ontvangst nog steeds iets minder is met het contact aan, alhoewel gezien de snelheid waarmee die ontvangst veranderd heel moeilijk te zeggen is. Onder het rijden ijlt de XT2 ook nog wel een beetje na, maar niet meer van de weg af of bij rotondes rechtdoor, terwijl ik rechtsaf was geslagen.
Ik denk dat velen het niet eens in de gaten zouden hebben, zonder het genoemd te hebben.
Daarmee is het voor mij voldoende.


P.S. @ BMW-Wouter : nu ben ik wel benieuwd naar jouw plaatje.


Bewerkt : 9-3-2024 : de foto's zijn verwijderd
 
Laatst bewerkt:
Tja, je zegt het zelf al: op de motor gemonteerd met contact aan dan is de onvangst duidelijk verstoord.
Op het zadel (met contact aan?) is de ontvangst weer goed.
Ik weet niet exact wat de afzonderlijke balkjes per satelliet aangeven (signaal sterkte of signaal kwaliteit), duidelijk is dat een langer balkje beter is dan een korte.
De uiteindelijke positie berekening valt of staat met een voldoende aantal betrouwbare satelliet signalen, de verschillende satelliet systemen (GPS, Galileo, BeiDou) helpen om dat aantal op te krikken (met alleen GPS zou je nooit 3 meter nauwkeurigheid bereiken).
Dat de XT2 nog steeds zichtbaar naijlt zal niet altijd te voorkomen zijn, net als de Navigator VI dat soms doet: ik wijt dat aan wilde bewegingen, bocht om, motor die overhelt waardoor de navigator in een andere hoek onder de hemel hangt en de positie rekensom in de war raakt enz). In professionele positie metingen op bijvoorbeeld een schip worden de bewegingen van het schip als correctie factoren in de positie berekeningen meegenomen (daar kan een navigatie antenne door slingeren van het schip wel een paar meter van plek onder de hemel veranderen).
Ik neem aan dat je in de XT2 geexperimenteerd hebt met de kaartweergave: zo min mogelijk in beeld (3D gebouwen, landschap en nuttige plaatsen uit) om rekenkracht te sparen (op de Navigator VI heeft dat duidelijk merkbare invloed op de snelheid waarmee het kaartje getekend wordt).

Mijn plaatje is oud en van een Navigator VI, ik rij geen motor meer en vandaag te slecht weer om de Navigator VI even buiten te leggen.
In dit plaatje heb ik wat extra uitleg toegevoegd:

nvi_satelliet.png


Hier een plaatje van vanochtend met de navigator buiten:
25655.png

Als ik wat langer had gewacht waren er misschien meer satellieten gevonden.
[EDIT] Een snelle check leert me dat er op het moment van testen vanochtend gewoon niet meer GPS satellieten binnen bereik waren.
 
Laatst bewerkt:
Rode lijn : opgeslagen track met de XT2 op een BMW met groot TFT scherm.
Witte lijn : opgeslagen track met een andere XT2 op een BMW met standaard dashboard.
Gele lijn : route = weg in Basecamp

Afwijking ActiveTrack XT2_1.png

Afwijking ActiveTrack XT2_2.png

Afwijking ActiveTrack XT2_3.png

Afwijking ActiveTrack XT2_4.png


Het TFT scherm beïnvloed dus nog steeds de nauwkeurigheid, maar is minder erg. Op het scherm zelf is het tijdens het rijden niet zichtbaar (behalve een beetje het na-ijlen). Dat is op zich wel een beetje vreemd, want soms zit de opgeslagen rode lijn er wel erg naast, maar dat is tijdens het rijden dus niet ...... hoezo verschilt dat ??
Bij een motor zonder TFT scherm zit de route er soms ook naast. Ik denk dus dat een deel de active-track zelf is. Alhoewel dat maar minimaal is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan