Garmin XT2 houder voor de BMW met groot TFT scherm

Dat is op zich wel een beetje vreemd, want soms zit de opgeslagen rode lijn er wel erg naast, maar dat is tijdens het rijden dus niet ...... hoezo verschilt dat ??
Bij het projecteren van je positie gebruikt het toestel "lock to road", de cursor wordt vastgeplakt aan de weg. Bij outdoortoestellen kun je dat aan of uit zetten, bij de zumo staat het altijd aan. Bij het vastleggen van de tracklog gebeurt dat niet.
 
Goed om te weten.
Maar zonder 'bescherming' (grotere storing tgv TFT scherm) zag ik wel tijdens het rijden op het scherm dat ik door het veld reed of door een paar huizen naast de weg (dat deed ik niet echt hè 😉 ).
Die afwijking is dan te groot geweest ?
 
Goed om te weten.
Maar zonder 'bescherming' (grotere storing tgv TFT scherm) zag ik wel tijdens het rijden op het scherm dat ik door het veld reed of door een paar huizen naast de weg (dat deed ik niet echt hè 😉 ).
Die afwijking is dan te groot geweest ?
Klopt, als de afstand te groot is doet hij dat niet meer. Ik weet alleen niet bij welke afstand. Het kan ook zijn dat (het gebrek aan) de ontvangskwaliteit een rol speelt.
 
Gelukkig, ik ben dus niet de enige die met dubbel gevouwen chocolade zilverpapier tussen het scherm en zumo rijd.
Daar zal iedereen met een groot TFT scherm last van hebben. En dat blijkt ook bij de XT en XT2 verkopers.
Tenzij hij/zij/het tevreden is met de bijgeleverde app.

Overigens had mijn oude (speciaal voor dit doel aangeschafte) Google Pix 6a er ook last van.
Alleen weet ik nu pas waarom.
 
Dat de track naast de weg op de kaart getekend wordt kan meerdere oorzaken hebben:
Ten eerste de nauwkeurigheid van positie berekening (in deze draad zie ik de XT2 op z'n best iets van 3 meter nauwkeurigheid aangeven, mijn Navigator VI houd het meestal bij 6 meter), deze nauwkeurigheid hangt samen met het aantal satellieten dat ontvangen wordt en de signaal kwaliteit daarvan + de ingebakken wisselende onnauwkeurigheid in het consumenten satelliet signaal.
Daarnaast is het weg streepje op de kaart ook niet altijd nauwkeurig: vergelijk de satelliet view maar eens met de kaart view in bekende kaarten als Google Maps.
Tot slot ligt het er aan waar je op de weg rijd (links, rechts of in het midden) met daarbij opgeteld de genoemde onnauwkeurigheden en je ziet dat terug in de track.
 
Is er iemand op de hoogte wat er voor elektronica in het (kleine) TFT scherm zit die ook ontvangst mogelijkheden nodig heeft. b.v. een GPS antennen.

Ik zit er aan te denken om de helle bovenkant van het TFT scherm af te dekken met staal of aluminium.
 
Geen idee.
Maar aangezien de GPS via de telefoon gaat, lijkt het mij, dat er geen antenne of iets dergelijks in zit. De radio zit nml. weer ergens anders.
Alleen veel 'straling' die eruit komt.
 
Ik neem aan dat de communicatie tussen telefoon en scherm via Bluetooth gaat?
Klopt.
En de telefoon ontvangt de GPS t.b.v. navigatie en stuurt dan de navigatie-informatie via Bluetooth naar het scherm.
Het scherm zelf heeft dus geen GPS ontvanger. (voor zover ik weet)
 
Maar heeft dus wel een bluetooth-antenne...
Als je gaat afschermen heeft dat ook invloed op de BT-ontvangst.
 
Ik heb een “TFT Diefstal Bescherming Screen” besteld. Deze is van aluminium, ik zal ook de achterkant van het scherm met aluminium afdekken.

Als ik met aluminiumfolie het TFT scherm afdekt zie ik duidelijk verschil in de GPS ontvangst.

Ik maak me wel zorgen om de BT verbinding, ik heb hier regelmatig problemen mee als mijn telefoon in mijn BMW Rider motorbroek zit. (Met waterdichte cargozakken met BMW Climate-membraan.)

Als mijn telefoon in mijn jaszak zit heb ik geen probleem
 

Bijlagen

  • IMG_4755.jpeg
    IMG_4755.jpeg
    54,7 KB · Weergaven: 0
Die anti theft is voor een ander (kleiner) scherm dan het 10" scherm van de RT of K1600.
Al-folie aan de achterkant ga ik ook eens proberen.
Wel blijven oppassen voor de koeling.
 
Laatst bewerkt:
Maar heeft dus wel een bluetooth-antenne...
Als je gaat afschermen heeft dat ook invloed op de BT-ontvangst.
Daar heb ik op dit moment geen last van.
Ik heb de navi met stemgeluid, MP3 en telefoon met bluetooth via de XT2 lopen. Alles werkt prima, sterker nog, beter dan via de telefoon en TFT-scherm.
 
In jouw geval heb je de afscherming beperkt tot een plaat tussen de twee apparaten, dat is wat anders dan het compleet inpakken waarover gesproken werd. In hoeverre dat invloed heeft op de BT ontvangst is nog afwachten, de voorkant van het scherm van de motor wordt uiteraard niet afgedekt.
 
Alles werkt prima, sterker nog, beter dan via de telefoon en TFT-scherm.
Bij mij is dit andersom, ik denk door het trillen van de Garmin XT (alles is in rubbers opgehangen).
Het geluid in mijn helm is via het TFT scherm veel beter dan via de XT
 
Hier een test met een BMW F900XR en Garmin XT. Het verschil is best groot
Foto’s zijn in de berging genomen met een pannendak er boven.

1 motor uit
2 motor aan
3 met aluminiumfolie afdekking
4 achterkant TFT scherm
 

Bijlagen

  • IMG_4757.jpeg
    IMG_4757.jpeg
    510,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_4759.jpeg
    IMG_4759.jpeg
    519,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_4761.jpeg
    IMG_4761.jpeg
    523,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_4762.jpeg
    IMG_4762.jpeg
    404,8 KB · Weergaven: 0
Hier een test met een BMW F900XR en Garmin XT. Het verschil is best groot
Foto’s zijn in de berging genomen met een pannendak er boven.

1 motor uit
2 motor aan
3 met aluminiumfolie afdekking
4 achterkant TFT scherm
Dag Hansje,
Voor een beetje eerlijker test zou ik de motor toch onder dat pannendak vandaan rollen en onder de blote hemel neerzetten.
De satellieten die recht boven je staan, met de kortste afstand (Galileo 26 en GPS 32) geven nu helemaal geen signaal en zouden het beste signaal moeten geven). Of je test duurde te kort om de satelliet signalen het keurmerk "betrouwbaar" te geven.
Duidelijk is in elk geval dat de LCD TV van BMW Motorrad een enorme stoorbron voor satelliet ontvangers is.
Ik zou ook nog eens rigoreus testen met dat hele display ingepakt in folie en dat folie ook nog eens met een draadje aan de randaarde in je schuur verbinden omdat het doosje waarschijnlijk aan alle kanten storing uitstraalt.
Verer bedenk ik me: hebben jullie motoren ook zo'n SOS hulp, met een 4G (misschien wel 5G) module: als dat zo is dan heb je het over een echte zender die ergens in de kuip verstopt zit.
 
Duidelijk is in elk geval dat de LCD TV van BMW Motorrad een enorme stoorbron voor satelliet ontvangers is.
Ik heb/had geen zit om mijn motor naar buiten te rollen.

Ik ga er vanuit dat als ik binnen verbetering kan krijgen ik dit buiten ook heb (zie foto 3).

Ik ga verder testen als mijn “TFT Diefstal Bescherming Screen” binnen is.
 
Dag Hansje,
Voor een beetje eerlijker test zou ik de motor toch onder dat pannendak vandaan rollen en onder de blote hemel neerzetten.
De satellieten die recht boven je staan, met de kortste afstand (Galileo 26 en GPS 32) geven nu helemaal geen signaal en zouden het beste signaal moeten geven). Of je test duurde te kort om de satelliet signalen het keurmerk "betrouwbaar" te geven.
Duidelijk is in elk geval dat de LCD TV van BMW Motorrad een enorme stoorbron voor satelliet ontvangers is.
Ik zou ook nog eens rigoreus testen met dat hele display ingepakt in folie en dat folie ook nog eens met een draadje aan de randaarde in je schuur verbinden omdat het doosje waarschijnlijk aan alle kanten storing uitstraalt.
Verer bedenk ik me: hebben jullie motoren ook zo'n SOS hulp, met een 4G (misschien wel 5G) module: als dat zo is dan heb je het over een echte zender die ergens in de kuip verstopt zit.
Ik heb nog geen GPS problemen met mijn XT2 op mijn motor ervaren. De positie van de XT2 op mijn motor is overigens niet boven het TFT scherm maar ervoor op het balhoofd. Dat zal ook wel schelen. Als ik in de gelegenheid ben zal ik ook wel een paar afbeeldingen posten van de ontvangst met de motor uit en aan. Mijn motor heeft overigens ook een SOS knop. Verwacht niet dat daar het probleem zit want die gaat pas connectie maken als je op de knop drukt of bij een ongeval detectie. Kan mij niet voorstellen dat die GSM module altijd staat te stralen.

20230930_080122646_ios-jpg.1968947
 
Hier een test met een BMW F900XR en Garmin XT. Het verschil is best groot
Foto’s zijn in de berging genomen met een pannendak er boven.

1 motor uit
2 motor aan
3 met aluminiumfolie afdekking
4 achterkant TFT scherm
Dit zie ik bij mij ook hoor. Of eigenlijk als ik binnen sta zie ik ontvangst en met de motor aan valt alles weg. Krijg dan ook de melding 'ontvangst weggevallen' .
Buiten zal het al wel beter zijn.
Zoals op de foto's boven te zien is, bleek voor mij een ssmalle rechte plaat boven het TFT scherm al voldoende.
Bij GPS.nl op heet forum staan foto's van een GS met een L-vorm plaat die dan achter de XT2 staat.
 
Dag Hansje,
Voor een beetje eerlijker test zou ik de motor toch onder dat pannendak vandaan rollen en onder de blote hemel neerzetten.
De satellieten die recht boven je staan, met de kortste afstand (Galileo 26 en GPS 32) geven nu helemaal geen signaal en zouden het beste signaal moeten geven). Of je test duurde te kort om de satelliet signalen het keurmerk "betrouwbaar" te geven.
Duidelijk is in elk geval dat de LCD TV van BMW Motorrad een enorme stoorbron voor satelliet ontvangers is.
Ik zou ook nog eens rigoreus testen met dat hele display ingepakt in folie en dat folie ook nog eens met een draadje aan de randaarde in je schuur verbinden omdat het doosje waarschijnlijk aan alle kanten storing uitstraalt.
Verer bedenk ik me: hebben jullie motoren ook zo'n SOS hulp, met een 4G (misschien wel 5G) module: als dat zo is dan heb je het over een echte zender die ergens in de kuip verstopt zit.
Die SOS knop maakt bij mij ook niet uit. Ik kan de XT2 zelfs erboven houden, geen verschil. Ondanks dat gezegd wordt dat deze om de zoveel tijd een puls (positie) (door)geeft.
Bij de K1600 zit het probleem vooral aan de linker helft boven het TFT scherm.
Tussen het stuur is bij mij ook geen optie, stoort net zo veel, daarnaast moet ik dan erg ver omlaag kijken.
Boven het zadel is prima, maar daar wil ik zelf zitten 8-)
 
Bij mij is dit andersom, ik denk door het trillen van de Garmin XT (alles is in rubbers opgehangen).
Het geluid in mijn helm is via het TFT scherm veel beter dan via de XT
MP3 via de TFT is niet slecht, maar net iets minder dan de XT2.
De navi-stem (Clara) hoor ik zo goed als niet en krijg het met geen mogelijkheid harder.
De aangegeven volumeknoppen en de 'media en telefoon keuze' in het diagnose menu, werken allemaal hetzelfde sinds de laatste twee updates.
De Samsung S20 werkte eerst wel, maar na die updates niet meer.
De S23 (2 stuks) hebben het nooit gedaan.
Althans je moet je voorstellen dat iemand een aanwijzing geeft die op 8m afstand van je staat.
Mijn oude oren horen dat in ieder geval niet voldoende goed meer.
 
Hier een test met een BMW F900XR en Garmin XT. Het verschil is best groot
Foto’s zijn in de berging genomen met een pannendak er boven.
Inmiddels is het me wel duidelijk dat het wat moelijker licht. bovenstaande is dus niet juist.

Mijn motor (TFT scherm) is een Storingsbron voor het GPS signaal, maar ook zeker mijn telefoon (iPhone 15 Pro).
RVS Plaat.jpg

Wat heb ik gedaan :
RVS afscherming gemaakt achter de Garmin Zumo XT
ik ben 4 keer op de rijksweg over 13km heen en weer gereden met een strak blauwe hemel.
Ik heb op de rijksweg "GPS SNR logging" op mijn Garmin aangezet om de signaal sterkte te meten.
In een Excel sheet heb ik de gemiddeldes bepaald van de SNR logging.

Op Rijksweg 13km heen en terug
GPS SNR Logginggemiddelde CN0 LogVerschil SNR
Verschil telefoon aan uit
1) MET RVS plaat en telefoon AAN
24,4​
1,8​
7,5​
%
2) MET RVS plaat en telefoon UIT
26,2​
3) ZONDER RVS plaat en telefoon AAN
25,0​
2,6​
10,5​
%
4) ZONDER RVS plaat en telefoon UIT
27,6​

Wat blijkt deze RVS plaat maakt het signaal SLECHTER (met SNR 24,4 Zonder SNR 25).

Kan iemand mij bevestigen dat deze GPS SNR Logging inderdaad het signaal sterkte (kwaliteit) bepaald ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan