De Nieuwe BMW ConnectedRide Navigator

Ik ben wel benieuwd. Verklaart wel de enorme investeringen in de app en het "verwaarlozen" van de originele navigatie. Ik neem aan dat deze in de connected cradle gaat en niet in de originele navigator houder? Kan die dan ook op slot?

Wel vrij duur voor een 'uitgeklede' smartphone, al zal de hardware wel beter trillings- en vochtbestendig zijn dan een gemiddelde smartphone. En met handschoenen te bedienen? Het zou helemaal mooi worden als dit Apple Carplay en android auto zou ondersteunen maar dat is misschien toekomstmuziek.
 
De informatie is nog schaars, hier de korte handleiding van de Duitse BMW Motorrad website gevist.
Het lijkt er toch erg op dat het ding op de oude vertrouwde navigator steun met 2x9 pens aansluting past zoals die bij de Navigator IV / Zumo 660 is geintroduceerd en op de RT en K1600 in de cockpit verwerkt kan zijn.
 

Bijlagen

  • GettingStarted_ConnectedRide_Navigator.pdf
    408 KB · Weergaven: 95
Laatst bewerkt:
Als ik de spaarzame informatie moet geloven, dan is het een zelfbouw Android telefoon met een resistief scherm en de BMW app als enige app. Op zich een mooie oplossing, beter dan de telefoon steeds in en uit de connected cradle moeten halen, want deze zit wel gewoon op slot.

Internet verbinding kan via SIM, maar ook via Wifi, en je kunt dus van je telefoon een hotspot maken (doe ik automatisch zodra de telefoon verbinding maakt met de bluetooth in de auto, want die heeft hetzelfde: wel Wifi, maar geen SIMkaart).

Routes maken kan op iedere willekeurige app, stuur de route als GPX naar BMW Connected Ride en je hebt de route in de cloud zitten. Je kunt hem dan op de Navigator starten (althans, zo zie ik dat voor me, maar dat zou ik wel eens willen testen).

Tja, die prijs. Een Zumo XT2 kost je bijna 700 euro met de Teqmount BMW adapter, een oplossing met Wunderlinq of BMW Cradle, met dedicated telefoon ook zoiets. Voor TOMTOM is nog geen adapter voor in de BMW cradle, voor zover ik weet is ook een TeqMount adapter te krijgen.

De goedkoopste oplossing is de BMW Connected Cradle (nieuw via ebay voor 200 euro te krijgen), maar dan moet je je eigen telefoon daar in klikken. En omdat die telefoon niet op slot zit, moet die er elke tankstop mee af.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik ervaring met dit systeem opgedaan. Je koopt de navigatievoorbereiding. Die sluit je aan (de aansluitingkabel was af-fabriek gemonteerd). Je clickt de navigatiecradle erop en je plaatst je telefoon erin. Vervolgens connecten met BT. Toen bleek dat deze functie op mijn motor nog door de dealer vrijgegeven moest worden. Eenmaal aangesloten werkt het systeem naar behoren. Het mooie is dat je met de scrollknop aan het stuur het scherm in- en uit kunt zoomen. Maar, het adres invoeren moet dan weer op het scherm. Ik had het logischer gevonden dat de adresinvoer ook met de scrollknop zou moeten. Wat ik erg jammer vond is dat de gegevens over de benzinepompen en restaurants simpelweg niet actueel bleken. We waren op zoek naar de dichtbijzijnde McDonald (in Dortmund) langs onze route. Hij stuurde ons Dortmund in, richting een industrieterein. Vervolgens bleek daar niks te zitten. Dan maar weer de route opgepakt om een paar km's verder opnieuw te kijken wat voor eettentjes in de buurt te vinden was. Het BMW systeem gaf aan dat de eerst volgende eetgelegenheid 37 km's verder zou zitten.. Dat konden we ons niet voorstellen aangezien we in een grote stad zaten. TomTom aangezet (op mijn telefoon) en wat bleek? We waren 1 km verwijderd van een McDonalds ..
Dit geldt eigenlijk ook voor de benzinepompen. En, het meest ongelukkige vind ik nog dat ik met TomTom simpelweg op mijn route (aan de rechterzijde van het scherm) kan zien over hoeveel km's ik een benzinepomp tegen ga komen en dit ook visueel op de kaart zichtbaar kan maken. Voor mij was dat de reden om mijn navigatieset van BMW weer te verkopen en terug te gaan naar mijn TomTom Go ..
 
Inmiddels heb ik ervaring met dit systeem opgedaan. Je koopt de navigatievoorbereiding. Die sluit je aan (de aansluitingkabel was af-fabriek gemonteerd). Je clickt de navigatiecradle erop en je plaatst je telefoon erin. Vervolgens connecten met BT. Toen bleek dat deze functie op mijn motor nog door de dealer vrijgegeven moest worden. Eenmaal aangesloten werkt het systeem naar behoren. Het mooie is dat je met de scrollknop aan het stuur het scherm in- en uit kunt zoomen. Maar, het adres invoeren moet dan weer op het scherm. Ik had het logischer gevonden dat de adresinvoer ook met de scrollknop zou moeten. Wat ik erg jammer vond is dat de gegevens over de benzinepompen en restaurants simpelweg niet actueel bleken. We waren op zoek naar de dichtbijzijnde McDonald (in Dortmund) langs onze route. Hij stuurde ons Dortmund in, richting een industrieterein. Vervolgens bleek daar niks te zitten. Dan maar weer de route opgepakt om een paar km's verder opnieuw te kijken wat voor eettentjes in de buurt te vinden was. Het BMW systeem gaf aan dat de eerst volgende eetgelegenheid 37 km's verder zou zitten.. Dat konden we ons niet voorstellen aangezien we in een grote stad zaten. TomTom aangezet (op mijn telefoon) en wat bleek? We waren 1 km verwijderd van een McDonalds ..
Dit geldt eigenlijk ook voor de benzinepompen. En, het meest ongelukkige vind ik nog dat ik met TomTom simpelweg op mijn route (aan de rechterzijde van het scherm) kan zien over hoeveel km's ik een benzinepomp tegen ga komen en dit ook visueel op de kaart zichtbaar kan maken. Voor mij was dat de reden om mijn navigatieset van BMW weer te verkopen en terug te gaan naar mijn TomTom Go ..

Dat is niet dit systeem. Dat is de connectedride cradle, waar je dus je eigen telefoon in klikt. Dat is wat anders dan de nieuw aangekondigde BMW navigator, hoewel de software waarschijnlijk niet heel anders zal zijn.
 
Ohh, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Idd, ik heb ervaring met de connedtedride cradle opgedaan. Softwarematig zal het idd ws niet heel anders zijn.
 
Je bent dus altijd afhankelijk van WiFi? Ik was begin deze maand in Servië en Bosnië en had daar met mijn iPhone geen internetverbinding onderweg. Geen Google-maps, nada niks. Ik ben nog aan het uitzoeken met Vodafone wat er loos was. Ik had een extra 10Gb abonnement afgesloten voor data (alleen EU natuurlijk) en mijn roaming limiet buiten de EU verhoogd naar 120 euries omdat ik Polarsteps en Relive 24/7 met mijn reis mee wil laten draaien. Roaming stond aan.

Geen wifi = geen werkende BMW ConnectedRide Navigator?
 
Je bent dus altijd afhankelijk van WiFi? Ik was begin deze maand in Servië en Bosnië en had daar met mijn iPhone geen internetverbinding onderweg. Geen Google-maps, nada niks. Ik ben nog aan het uitzoeken met Vodafone wat er loos was. Ik had een extra 10Gb abonnement afgesloten voor data (alleen EU natuurlijk) en mijn roaming limiet buiten de EU verhoogd naar 120 euries omdat ik Polarsteps en Relive 24/7 met mijn reis mee wil laten draaien. Roaming stond aan.

Geen wifi = geen werkende BMW ConnectedRide Navigator?
Je bedoelt waarschijnlijk, internet verbinding ipv wifi, want dat laatste zal je altijd hebben.
 
Je heb geen internet verbinding nodig om BMW Connected te laten werken. Alle informatie is op de telefoon aanwezig.

heb je wel een internet verbinding krijg je als extra o.a snelheid, file en wegafsluiting informatie
 
Precies. Wifi (via hotspot van de telefoon) is alleen nodig voor verkeer en om routes van de cloud in het toestel te zetten. Hetzelfde geldt voor de Zumo's overigens.
 
Hier een weinig onthullend filmpje over dit ding:
En hier een paar vragen en anwoorden:
BMW ConnectedRide Navigator - Adventure Rider

Mocht het een "zelfbouw" doosje met Android als besturingsysteem zijn dan is daar weinig op tegen omdat zaken als bestand- en toepassingen beheer, gebruikers interface, WiFi, BlueTooth, 4G en nog veel meer allemaal al uitgekouwd aanwezig zijn en er een heleboel slimme "app makers" op de markt zijn. Veel industriele doosjes zijn op een zelfde manier in elkaar gesleuteld, met als grote broer de dozen met geintegreerde Microsoft Windows.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb weinig vertrouwen in de info van MotorPlaza, die stelt dat motoren vanaf model jaar 2024 ondersteund worden (moet denk ik 2014 zijn) en dat de R1200RT, R1250RT en K1600 met navigatie ondersteuning niet compatibel zouden zijn.
BMW Motorrad Duitsland stelt:
Fast alle BMW Motorrad Modelle ab dem Modelljahr 2014 mit Multicontroller und Sonderausstattung Vorbereitung Navigationsgerät können den ConnectedRide Navigator verwenden und über den Multicontroller bedienen.
Vertaald staat daar:
Bijna alle BMW Motorrad-modellen vanaf modeljaar 2014 met multicontroller en optionele uitrusting Voorbereidingsnavigatiesysteem kunnen de ConnectedRide Navigator gebruiken en bedienen via de multicontroller.
Ja, bijna alle, maar zou toch te zot zijn als juist de motoren met een ingebouwd navigator vakje uitgesloten blijven.
 
Affijn, de R1200RT en (in elk geval eerste generatie-) R1250RT hadden al de handicap dat draaien aan het wonderwiel niets met de Navogator V en VI deed omdat draaien voorbestemd is voor het geluidsvolume ook al heeft de motor geen radio. Bij de motoren die wel een wiel maar geen radio optie hebben werkt draaien als in- en uitzoomen (zie ook de discussie's elders). Wellicht dus dat het nieuwe navigatie doosje juist iets met een draaiend wiel wil. Ooit had ik als eens geopperd dat BMW Motorrad voor de "radio" motoren ergens een gebruikers instelling zou moeten maken voor wat draaien aan het wiel doet (volume regeling of navigator zoom). Het betreft software, dus als BMW ballen heeft dan passen ze dat alsnog aan.
 
Laden en rijden van routes via gpx werkt (nog) niet op de ConnectedRide Navigator. Meerder meldingen hiervan op het GS forum....
Bijzonder, want dat doet de telefoon app wel 100% correct.

Of zou BMW hier daadwerkelijk gaan werken met een betaalmodel: Je moet een maandelijks bedrag betalen om deze functie aan te mogen zetten. Dan krijg je ook een integratie met MyRouteApp ofzo.
 
Ik heb afgelopen weekend in Luxemburg een test gedaan. Zowel de telefoon met BMW app als de Zumo op het stuur. De ene dag met aanwijzigen van de ene, de andere dag van de ander. De BMW app heeft als nadeel dat deze altijd gaan herberekenen bij afwijken van de route. Dat doet hij beter dan Zumo, maar ik zou dat liever gewoon helemaal uit kunnen zetten. Die optie zal er wel nooit komen, want de software komt van TomTom en die kunnen dat ook niet.

Verder doet de BMW app gewoon wat hij moet doen. De Zumo heeft meer configuratie-opties (wat laat je in beeld zien, etc.), en die kun je volledig bedienen tijdens het rijden. De BMW app niet, die klaagt dan dat dat alleen bij stilstand mag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan