Garmin XT2 houder voor de BMW met groot TFT scherm

Voor de XT2 weet ik het niet, de Navigator VI heeft een GPS SNR Logging pagina waar de Carrier to noise Density Ratio wordt aangegeven (Cn0).
Tja, de RVS plaat zal storing van het LCD scherm tegenhouden maar zal in deze omvang ook de te ontvangen satelliet signalen voor een deel tegenhouden en verstoren.
Je zal de stoorbron moeten afschermen zodat daar geen stoor signalen van binnen naar buiten komen, nu scherm je de navigator af om te voorkomen dat stoor signalen van buiten naar binnen komen en hou je daarmee tegelijk het signaal dat je wilt ontvangen tegen.
 
Ik weet niet hoe het bij de XT(2) zit, maar op een filmpje van een Garmin Nüvi zie ik de antenne aan de achterzijde van het toestel zitten. Ontvangen door het scherm gaat niet, dus waarschijnlijk is dat bij de XT(2) niet anders. Die plaat aan de achterkant verhindert de ontvangst dus behoorlijk...
 
De afscherming die ik maakte voor de K1600 was bewust laag gehouden.
Achter de XT2 niets. Alleen achter en vooral boven het TFT-scherm.
Het gearceerde gedeelte geeft bij mij de grootste storing.
Dus zou ik de XT2 helemaal rechts monteren, zou ik er bijna geen last van hebben. Maar ja, dat is lastig kijken en ziet ook niet uit.

Door met je XT2 boven de TFT te schuiven (in de hand houden) kun je zien waar bij jou zelf de ergste storing zit.
1710000583213.png
 
Klink logies dat dit invloed heeft. echter alle satellieten zitten boven de GPS unit.
Satelieten “staan” verspreid over de hemelkoepel:
IMG_6498.jpeg

In dit geleende momentopname plaatje staat alleen satelliet 32 ongeveer recht boven je hoofd, de satellieten 2, 5, 8 en 10 staan zo ongeveer aan de horizon. Uiteraard veranderd de constellatie van de satellieten constant.
In bovenstaand plaatje met de rode bal boven aan als rijrichting naar het noorden zullen de signalen van de satellieten 2, 5, 12 en 8 toch echt moeite hebben om door de RVS plaat de navigator te bereiken.
 
Laatst bewerkt:
satellieten 2, 5, 12 en 8 toch echt moeite hebben om door de RVS plaat de navigator te bereiken
Dit klink logisch maar, Ik twijfel hieraan hoe groot deze invloed is, de. Bovenkant van de RVS plaat zat ongeveer 9mm onder de GPS.

Ik zal opnieuw gaan testen hoe groot deze invloed is.

Nogmaals de grootste verbetering kreeg ik toen ik mijn telefoon uit zetten
 
Alles wat iets met radio signalen doet kan satelliet ontvangst verstoren.
Je telefoon heeft 4G, misschien wel 5G, het heeft ook een satelliet ontvanger, Bluetooth en Wi-Fi die misschien wel aanstaat .
Door instraling kunnen passieve radio onderdelen ook actief worden, het is allemaal niet spectaculair, maar met de uiterst zwakke satelliet signalen helpen alle beetje positief of negatief.
Het begon met het LCD scherm, maar ik kom nogmaals terug op de mogelijke SOS knop met 3G of 4G module die wel degelijk bijna doorlopend contact houdt met het mobiele data netwerk (niet alleen maar als je motor omvalt of als je op de knop drukt).
Tot slot is er nog de ontvanger van het "sleutelloos" rijden.
Je hebt twee dingen zelf in de hand:
  • Positie van de Navigator op de motor.
  • Positie van je telefoon ten opzichte van je Navigator (ver weg houden dus in een jaszak of koffer), en schakel Bluetooth, Wi-Fi en 4G / 5G eens stuk voor stuk uit om te zien wie de boosdoener is.
Je zal net als PJ-NL met de navigator in je hand moeten zoeken naar een acceptabele plek.
Ik heb geloof ik nog niet gelezen wat volledig inpakken van het LCD scherm in een paar lagen aluminiumfolie doet, dan weet je nog beter wat dat ding aan storing veroorzaakt.
Vergeet ook niet een klacht bij BMW Motorrad in te dienen over het feit dat de motor een enorme stoorbron is, dat zou als eerste al niet mogen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal opnieuw gaan testen hoe groot deze invloed is
Het blijkt hoe moeilijk het is om een goede test uit te voeren.
Eigenlijk moet je alle testen op het zelfde moment uitvoeren i.v.m. het verdwijnen en komen van satellieten.
Ik ben er ook wel van overtuigd dat ik niet goed en niet eerlijk test. Echter de verschillen zijn klein en ik zal ook zonder RVS plaat blijven rijden.

Test invloed RVS plaat.jpg.png


Ik heb op mijn zolder de GPS neergezet en een logfile aangemaakt die ik 2 minuten liet loggen.
Binnen deze test blijk dus dat test 3 de beste waarde geeft. Dit is de zelfde hoogte waarop de GPS op de motor zit.

Op zolder, invloed RVS plaat
GPS SNR Logginggemiddelde CN0 Log
1) Zonder RVS plaat
26.5​
2) MET RVS plaat GPS laag
25.2
3) MET RVS plaat GPS originele hoogte
29.3
4) MET RVS plaat GPS iets hoger
27.3
5) MET RVS plaat GPS veel hoger
26.9
 
Je hebt toch een XT2?
Ik mis de Beidou ontvangst zoals de XT2 van PJ-NL laat zien:
1710062841470.png

Kun je de navigator voor een eerlijker referentie punt niet een kwartier buiten op de tuintafel leggen?
Er zullen toch een paar satellieten moeten zijn met een balkje van 3-strepen hoog.

1710063136968.png

Satellieten 27, 32 en 25 zouden het sterkste signaal moeten geven, maar die hebben geen of een belabbert balkje zo op de vensterbank (warmte werend glas?)

Ok, hier van zojuist, mijn Navigator VI op de tuintafel:

IMG_6499.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Je hebt toch een XT2?
Nee, ik heb een XT

Nadat ik bovenstaande foto heb genomen heb ik 2 minuten gewacht voordat ik met de test begon.

Omdat de verschillen bij de diverse metingen zo klein zijn verwacht ik weinig resultaat van een kwartier op de tuin tafel. (Ook omdat ik getest heb op de rijksweg).
 
Om het effect van verstoring goed te zien zou mijn voorkeur zijn om een zo ideaal mogelijk startpunt te hebben.
Een satelliet ontvangst die al niet geweldig is vind ik dus geen goed startpunt.
Ik begin me ook af te vragen of misschien de XT en XT2 extra gevoelig zijn voor storing van buiten.
Heeft @PJ-NL z'n Navigator VI nog om daar mee te testen?
 
Nee, helaas. Die heb ik vorig jaar al verkocht net nadat deze voor de 10e keer was omgeruild voor een nieuwe i.v.m. het ghosting effect.
 
Gisteren overigens weer een ritje gemaakt en de XT2 was zijn route kwijt (afgesloten) toen ik mijn signaal verloor in het bos.
Dus daar is de ontvangst kennelijk toch nog iets te zwak. Dat was overigens met de VI ook regelmatig, dus dat is niet vreemd.
 
Normaal gesproken zou de ontvangst niet moeten wegvallen in bossen, dat is iets van vroeger. Daarnaast zijn de bomen nu nog aardig kaal...
 
Dat klopt. Maar toch gebeurde het. De afwijking werd redelijk groot en aansluitend geen route meer zichtbaar.
Maar nog wel het spoor. Dus route opnieuw opgestart en door.....

Tevens is er bij Altenahr een spraak-probleem, zowel mijn XT2 als ook die van een collega-rijder bleven hangen als een oude vinylplaat.
In de loop en daar kwam die niet meer uit.
Opnieuw opstarten.
 
Het is bizar dat een XT2 in het bos te weinig GPS, Galileo en BeiDou satellieten meer ziet, tenzij zoals al genoemd er een heel dik bladeren dek is, misschien enorme zonneactiviteit (dat was er de afgelopen dagen niet) en andere verstorende factoren.
Blijf natuurlijk bedenken dat je met satelliet navigatie afhankelijk bent van de welwillendheid van de Amerikaanse, Europese en Chinese overheid: met een druk op de knop valt er voor consumenten niks meer te navigeren, maar ook dat zal niet aan de orde geweest zijn.

je schrijft "route opnieuw gestart en door", dat kwam onder de heldere hemel dus niet vanzelf weer goed?
In lange tunnels waar je te langzaam door heen rijdt meld de Navigator VI ook wel eens dat er geen ontvangst meer is (blijkbaar houd dat ding rekening met de lengte van de tunnel - ook aangegeven met een aparte route kleur waarover je bewegings pijltje gewoon door gaat - en onderdrukt heel slim de "geen ontvangst" melding), na de tunnel gaat alles vanzelf weer door.

En wat was de wegsituatie bij Altenahr waar "de plaat" bleef hangen?
Ik weet wel van zowel de Navigator VI (of de waarschijnlijk de kaart die geladen is of was) en de iPhone dat de navigatie van beide op sommige locaties reproduceerbaar raar doet of deed. De Navigator VI wilde me ooit hardnekkig na de Beneluxtunnel naar rechts sturen in plaats van links en gaf ooit midden op de A12 in de buurt van Zoetermeer een melding die nergens op sloeg en ergens op een plek in Rotterdam houd de iPhone navigatie heel lang vast aan een afslag die al lang genomen is. Dus soms zijn kaart en bijbehorende aanwijzingen verkeerd verknoopt of is er een verkeerde situatie aan de locatie geplakt. Nu rij (reed) ik altijd zonder gesproken aanwijzingen, dus geen last van krassen op de plaat.
 
Laatst bewerkt:
En nog maar eens wat plaatjes:

Volgens de app GNSS View zouden deze satellieten zichtbaar moeten zijn (alleen GPS en GLONASS geselecteerd):
IMG_6504.PNG

De almanac informatie van GNSS View komt in elk geval overeen met de Navigator VI, (alleen de GLONASS satelliet nummering komt van een andere kolom uit het lijstje) .
Op de tuintafel op het zuiden ziet de Navigator VI dit:
IMG_6505.JPG


Op een kliko aan de noordkant ziet de Navigator VI dit:
IMG_6510.JPG

GPS satelliet 5 zie je duidelijk wel in beeld aan de noord kant, maar niet aan de zuidkant waar het huis in de weg staat en andersom voor GPS satelliet 31.

Met GNSS View zou je kunnen terug kijken op locatie, datum en tijd wat je op dat moment in het bos allemaal aan satellieten in beeld had kunnen hebben en daaruit misschien iets concluderen.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou ik wel eens kunnen doen.
Ik ga ook nog eens wat testjes doen in de tuin bij stilstand.
 
De Navigator biedt je wat hulpmiddelen voor verder kijken dan je neus lang is.
Deze is bekend (verschijnt als je even op de signaal sterkte indicatie drukt):
nvi_satelliet.png

Belangrijk om de extra informatie in rood er bij te denken over richting en hoogte aan de hemelkoepel van de satellieten (en de zon en de maan als referentie punten).
De verschillende kleuren staan voor vesrchillende satelliet systemen (hier de Navigator VI met blauw voor het Amerikaanse GPS en groen voor het Russische GLONASS). De XT serie vertrouwd de Russen niet meer: de XT voegt daarentegen het Europese Galileo in paars toe en de XT2 voegt het Chineese BeiDou in oranje toe.

De benaderde satelliet posties in de cirkel haalt de Navigator uit Almanac data welke via de satellieten verspreid wordt, dit is echter niet nauwkeurig genoeg voor positie bepaling.
Nauwkeurige satelliet posities worden door elke satelliet als Ephemeris data verstuurd.
Als je de Navigator een tijd in de kast hebt laten liggen, is deze na het opstarten eerst aanzienlijk langer bezig om de Almanak data en vervolgens van zichtbare satellieten de Ephemeris data op te halen.

Als de navigator van voldoende satellieten de Ephemeris data ontvangen heeft kan de positie op meters nauwkeurig berekend worden.
Het satelliet signaal is nogal zwak, interessant is om te weten of het signaal sterker is dan de achtergrond radio-ruis, dat is de Signaal / Ruis verhouding (SNR), voor satelliet signalen spreek men van een vergelijkbaar Carrier to Noise Density Ratio (Cn0).

Bovenstaande bla-bla laat de Navigator zien als je in de stalliet pagina even op "hoogte" drukt, de GPS SNR Logging pagina verschijnt:
21594.png

In het kader zie je een tabel met:
  • Satelliet nummer
  • Elevatie (Elv, graden boven de horizon).
  • Carrier to Noise Density Ratio (Cn0) - hoe groter het getal hoe beter.
  • En een kolom Eph van Ephemeris, de X geeft aan of de nauwkeurige satelliet positie ontvangen is.
Bij voldoende satellieten met een X kan de Navigator een correcte positie berekenen.
De vertikale balken in de satelliet pagina zijn een maat van de bruikbaarheid van het satelliet signaal (wellicht direct afgeleid van Cn0 en nog niet ingekleurd betekend misschien dat de Ephemeris data nog ontbreekt).

In een donker bos waar de positie verloren gaat zou je misschien met bovenstaand iets kunnen concluderen met zowel de Navigator op de motor als misschien los in je hand en met het oog kijken en beoordelen of satellieten onbelemmerd zichtbaar zouden moeten zijn.
 
In de lucht, op het water en op het land blijft het oppassen geblazen niet klakkeloos op satellietnavigatie te vertrouwen:
Valse gps-signalen misleiden passagiersvliegtuigen boven Midden-Oosten
Satellietnavigatie is ondertussen een soort van aangenomen zekerheid, zoals water uit de kraan en elektriciteit uit het stopcontact...tot het er ineens niet is.
Gelukkig zijn er nog wegwijzerborden, mits deze leesbaar zijn en niet door de vijand de verkeerde kant opgedraaid:
Versleten borden boven snelwegen Utrecht blijven voorlopig hangen
 
Terug
Bovenaan Onderaan