De vloer moet weer even vrij gemaakt worden, dus alle blokken die ik gisteren heb opgehaald gaan helemaal uit elkaar. Tevens schrijf ik tijdens het assembleren even op hoe ik e.a. aantref. Gistermiddag en avond alvast het extra K0 blok opengetrokken (dus nog niet het blok van mijn CB450), want naar dit blok was ik het nieuwsgierigst.
Het koppelingsdeksel verwijderd, en daaronder zag het er netjes uit
Alles kwam goed los, alle bevestigingsmateriaal is te hergebruiken
Het M6 moertje dat je hier ziet bovenop de kabelhouder is een mm hoger dan de metrische variant. Dit soort details weten weinig mensen, en deze moertjes worden dan ook vaak weggegooid, en vervangen door metrische standaard ISO/DIN moeren.
Na de zuigers even te hebben schoongemaakt blek dat deze standaard waren, cilinders hadden dus nog de standaard boring, maar wel vochtschade.
De koppeling is nauwelijks ingeslagen, wat duidt op een lage km stand. Dit is zo typerend voor blokken uit Amerika (daar komen ze vandaan), dat ik mij daar niet meer over verwonder.
Daarna de carters gesplitst, en de krukas bloot gelegd, want daar gaat het mij natuurlijk om. Op het eerste gezicht ziet dat er ook allemaal perfect uit, behalve dan de roestvorming op de krukwang. Later bleek dat er in ieder geval geen roest zat de lagervlakken.
Maar zeker weten doe je dat pas als de krukas ook maat en tolerantietechnisch voldoet aan de specificaties. Maar ook daar geen tegenvallers, en anders dan een paar vreetspoortjes in de linker small end lager voldoet alles nog aan de inbouwtoleranties.
Ook de bak heeft geen zwaar leven gehad, daar zijn deze groeven een stille getuige van.
Dit is een leuk reserve blok voor mijn tweede bomber
Gelukkig heb ik nu een heel weekend om de andere blokken uit elkaar te halen