Het werk in de garage rond de Bomber heeft even stil gelegen, het is gewoon te koud.
Me zelf wel nuttig gemaakt in de eeuwige jacht op onderdelen (met de laptop lekker bij de kachel).
Een mooie set Buco's gescoord, dat zijn tijds correcte harde motorkoffers. Altijd handig voor als ik eens wat verder weg wil op de Bomber en spullen in stijl wil meenemen.
Dit wordt mijn tweede setje, op mijn CB72 heb ik ook een setje hangen, dat bevalt uitstekend en staat ook erg mooi. Dit setje heb ik eerst op m'n dream gehad, daar staat het setje nog mooier op, maar met de Dream rij ik niet zoveel meer en staat voorlopig droog en warm in een opslag, net als mijn CB72 trouwens. Ze zullen ook dit jaar daar wel blijven staan, de CB400f en de Bomber worden mijn motoren voor dit seizoen
.
Gisteren nog wel met de balhoofdlagers bezig geweest, en zoals altijd is het lastiger dan het lijkt.
Het lijkt simpel, oude lager schalen uit het frame halen (dat deel ging prima), en de oude lager schaal van het T-stuk halen (dat ging zonder problemen).
Maar, als je de lagers vergelijkt (oude samengestelde lagers en nieuwe conische lagers) dan valt direct op dat er nogal wat hoogte verschil is tussen beide lagers, de conische lagers zijn veel hoger dan de originele samengestelde lagers.
Als ik het monteer op de wijze zoals dat zou moeten wordt de afstand tussen het T-stuk en de kroonplaat te groot (een paar millimeter). Op zich is dat geen probleem (mits de diverse schroefdraden lang genoeg zijn), maar de lamporen met hun rubbers en chromen ringen hebben een vaste hoogte, en zullen dus los kunnen komen te zitten. Daarnaast is de positie van het stuurslot met de aanslag op het T-stuk ook iets om rekening mee te houden.
In mijn optiek zijn er vier mogelijkheden om dit probleem op te lossen :
1. Die 2 mm maakt niet uit, de lamporen zullen wel passen, en anders een extra stukje rubber ertussen.
2. Zoek een beter passende set lagers, met een hoogte die gelijk is aan de originele lagers.
3. De bus met de lagerseal dat zich tussen het onderste lager en T-stuk bevind weglaten, zo win je een stukje afstand terug.
4. De conische lagers afslijpen totdat deze even hoog zijn als de originele samengestelde lagers.
Ik ga e.a. eerst exact opmeten om daarna plan van aanpak te definiëren