A
Anoniempje931
Guest
- Onderwerp starter
- #51
Ik weet dat je voor origineel gaat Jensen
Er is ook een reden dat ik voor origineel ga. Ik heb inmiddels heel veel gerestaureerde klassieke Honda's gezien. Ook heb ik een aantal klassieke Honda's mogen aanschouwen die nog helemaal in originele toestand waren (ongerestaureerd en niet of nauwelijks gebruikt).
Het valt mij op dat veel gerestaureerde motoren over de top zijn, veel gepolijste delen, de verf glanst teveel, of is net niet de juiste kleur etc. Ook zie ik vaak dat men onderdelen van andere jaren heeft gebruikt, en dat deze net wat anders zijn.
Je kunt me een zeikerd / detaillist noemen, en dat ben ik misschien ook, maar ik vel geen waarde oordeel over anderen, en hoe zij tegen een restauratie aankijken. Een zeikerd ben ik met name tegenover mijzelf, en ik noem dat dan "een zeer kritische houding hebbende jegens mijn eigen werk".
Ook vind ik de fietsen die op deze manier zijn gerestaureerd niet lelijk of minderwaardig, het is alleen niet 100 % origineel.
Als je een motor voor 100 % origineel wil maken moet je vaak veel dieper gaan dan het standaard pakket van stralen / poedercoaten / verchromen / verzinken / reviseren.
Het is veel werk om een motor 100 % optisch origineel te krijgen (eventueel met eigentijdse accessoires), waarbij de kleur exact hetzelfde is, het chroom niet te veel glimt, het aluminium niet te netjes uitgepolijst is, alle onderdelen (tot het kleinste boutje of ringetje) bij die machine horen.
Als ik een goeie kandidaat in handen krijg voor zo'n (technische) restauratie voel ik mij eigenlijk verplicht om dit zo perfect mogelijk te doen, liefst met behoud van de originele lak en patina (het gaat mij er niet om om een fiets "nieuw" te maken). het is mijn goal om dat te bereiken, om een restauratie te doen zonder dat je kan zien dat deze gerestaureerd is.
In de foto hierboven zijn alleen de bougie kappen niet origineel, ,maar ik heb ze nog wel liggen, tezamen met de originele bougie's
Voor mij moet het lijken of de motor uit de jaren 60 zo deze tijd in is gereden, pas dan vind ik het resultaat voor mij zelf goed genoeg (en dan zijn er altijd nog details die ik veranderd zou willen zien). Hier is bijvoorbeeld een filmpje van een vroege CB72.
Als je het door zuur aangetaste spatbord van deze Bomber bijvoorbeeld zou vervangen door een perfect nieuw spatbord zou mij dat heel snel opvallen, het plaatje klopt dan gewoon niet, want dan moet je eigenlijk ook het voorspatbord aanpakken, en dan moeten de zij kapjes eigenlijk ook aanpakken, en voor dat je het weet ziet de fiets er weer te nieuw uit. Het is daarom dat ik blij ben met een spatbord met hier en daar een deukje, een paar krasjes, en een beetje door de zon verkleurde lak, dat valt namelijk niet uit de toon. Kale plekken op gelakte onderdelen pak ik wel aan, met touch-up verf, liefst origineel. Zo ben ik altijd op zoek naar potjes touch-up verf van Honda, en dat is mij tot nu toe aardig gelukt.
Iedereen restaureert op zijn eigen manier, en dit is de mijne. Er zijn vast wel grotere puristen die mijn werk niet mooi vinden, maar dat is hun goed recht.
Ik ga bijvoorbeeld niet zover dat ik op de originele banden ga rijden, veiligheid gaat voor, maar ik heb wel een extra set wielen voor deze Bomber met de originele banden erop. Indien nodig kan ik deze erop zetten, maar ik ga er niet op rijden .
Wat ik wel jammer vind is dat steeds meer motoren "verloren" gaan door niet 100 % restauraties, zo blijven er geen voorbeelden over hoe zo'n motor er nu werkelijk uitzag.
Mijn restauratie van mijn CB72 uit 1961 (inmiddels meer dan 10 jaar mee bezig) is zo'n voorbeeld. Er zijn bijna geen originele CB72' s uit 1961 te vinden, en dan spreek ik over de gehele wereld als zoekgebied. Bij mijn weten staan er een paar in Engeland (een beetje over de top), en 3 in Amerika. Ook staan er diverse in Japan, waarvan 1 in het Honda museum, en die is zelfs niet 100 % origineel .
Van die 3 Amerikaanse heb ik er 2 in het echt kunnen zien, en ook daar ontbreken vaak nog kleine details, of is men nog op zoek naar specifieke onderdelen in goede staat.
Laatst bewerkt door een moderator: