500 Euro challenge 2021 Yamaha YX600 Radian

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.167
2.313
Naaldwijk
Nog voor de formele aftrap van Borisz begin ik alvast een topic 8-)

Het betreft Yamaha YX600 Radian uit 1986, origineel op de weg gekomen in Canada en in 1990 naar Nederland gekomen (km stand 89 dkm).
In het staartje van 2019 de afspraak gemaakt met de vorige eigenaar om begin 2020 de motor op te halen en over te schrijven. Gevolg afgelopen zaterdag is de motor verhuisd binnen het Westland.
Stand van zaken rond de motor. De motor staat ongeveer al 5 jaar stil. De volgende gevolgen zijn reeds vastgesteld;
- tenminste 1 remklauw aan de voorzijde zit vastvrij
- de tank is ondanks dat deze vol zit met benzine inwendig verroest (ook onder het benzineniveau)
- de keerringen van de voorpoten zijn lek
- de remblokjes zijn olieverontreinigd (en gaan vervangen worden)
- accu is dood
- knipperlichten achter zijn niet orde (1 afgebroken en 1 verdwenen)
- achterspatbord is los meegeleverd (gaat weer gemonteerd worden)
- de spiegels zijn waarschijnlijk niet origineel (heel korte pootjes, zodat je alleen je schouders ziet).

Verder doordat er zal de motor een "grote beurt" krijgen.
Voorzien zijn de volgende werkzaamheden;
olie verversen (met oliefilter)
remvloeistof wordt logischerwijs ververst, aangezien de remklauwen gereviseerd gaan worden (motor heeft staalommantelde remleidingen)
nieuwe accu
vers luchtfilter
verse bougies (mogelijk ook de bougieskabels vervangen)
vernieuwen zekeringkastje (nu glaszekeringen waarbij bekend is dat de metalenlipjes metaalmoeheid gaan vertonen)
achterspatbord monteren (inclusief andere knipperlichten)
tank inwendig reinigen
benzineleidingen vervangen
elektrische installatie geheel nalopen
banden worden vervangen
En verder poetsen van alle onderdelen die los gehaald worden

Verder zullen de carbs gedemonteerd worden en gaan badderen in de ultrasoon.

En omdat alleen tekst niet wordt gewaardeerd een paar foto's.
DSC00751.JPG
 

Bijlagen

  • DSC00755.JPG
    DSC00755.JPG
    100,1 KB · Weergaven: 68
  • DSC00753.JPG
    DSC00753.JPG
    220,1 KB · Weergaven: 68
  • DSC00754.JPG
    DSC00754.JPG
    164,1 KB · Weergaven: 63
Gelijk nog maar wat aanvullende informatie toevoegen.

Motor heeft een oliedrukmeter (gemonteerd door de vorige eigenaar)
Van het blok zijn de klepseals al eens vervangen ivm oliegebruik
Motor zou voorzien zijn van conische balhoofdlagers (de originele lagers zijn dus al vervangen)
Koplamp is niet origineel (hoort een vierkante koplamp op te zitten)
Ketting ziet er redelijk uit, maar heeft wat oppervlakkige roest (weet nog niet of deze vervangen gaat worden)
Uit mijn voorraad oud japans ijzer zijn reeds twee spiegels gevist die uitsteken buiten mijn schouders (zijn trouwens originele Yamaha-spiegels). Dus de eerste aanpassing heeft al plaatsgevonden.

Bij de motor waren nog een aantal onderdelen bijgevoegd, remschijven, CDI unit en wat klein elektrisch materiaal.
En omdat het om de 500 Euro challenge gaat de aanschaf bedroeg 50 cent per cc. Er is dus het nodige sleutelbudget 8-)
Niet voor het budget tellend maar wel prettig is dat de motor in de kwartregeling voor oldtimers valt en dat de wegenbelasting voor 2020 al betaald is *D

De komende tijd zal er niet heel veel gebeuren. Er zijn namelijk klusverplichtingen in huis (en met de directie is afgesproken dat er pas uitgebreid gesleuteld mag worden als die klus plat is).
 
Laatst bewerkt:
Mooi op tijd Wim:Y Met een leuk ding waar we tijdens het opknappen weer van gaan genieten... Ik ga het volgen!
 
Het eerste wat ik al tegengekomen ben is de tank. Ten eerste ging de tankdop pas na het nodige aandringen open (was al blij dat dit gelukt is, aangezien de motor alle originele sloten nog heeft dus maar 1 sleutel nodig). Na het openen en het gebruik van een lampje was het :X :( ;(

Zal vanavond proberen het bovenstaande in een foto te "vangen"
 
Extra tankje monteren op een zijdrager, benzinepomp je er in en knopje op het stuur om te hevelen als hij op reserve moet? Mooie aanpassing lijkt me :+

Maar ik heb een 11L tank en Bas is bang voor benzineverbruik dus zal sowieso vaak stoppen worden ;)
 
Denk dat een CB1 toch wel wat zuiniger is dan dit apparaat.
Zelf ooit een XJ600 gereden (heeft ongeveer hetzelfde blok als de YX600) en die deed iets van 1 op 17 a 1 op 18. En bij zover ik weet is de tank maar 12 liter :X. Dus met geluk veilig 170 km (en dat is weinig in mijn ogen).

Denk dat je CB-tje gauw de 1 op 22 aantikt.
 
Hierbij de foto waarbij de uitdaging van de tank in beeld gebracht wordt...

IMG_0023.jpg


De vloeistof die je ziet, is benzine :/
 
Ga je die proberen op te knappen?
Natuurlijk, de tank is mooi aan de buitenzijde en wat is een challenge zonder een uitdaging qua werkzaamheden :+

Huidige gedachtes over de aanpak: eerst benzine uit de tank halen. Dan drogen, daarna een zooi schroeven in de tank en een tijdje schudden met de tank. Daarna uitblazen met perslucht (na het verwijderen van de schroeven). Verwacht dat dan het grootste deel van de zooi uit de tank is. Daarna met zuur de tank vol zetten om de laatste resten roest te verwijderen. Hoop dat dit afdoende zal zijn ;)
 
daarna een zooi schroeven in de tank en een tijdje schudden met de tank.
Het makkelijkste is in oude dekens wikkelen en in een betonmolen stoppen. Deze tank is zo klein :+ dat ie ook nog wel in een wasmachine zal passen. Waterkraan dicht en laat die wasmasjien maar draaien.

Bij gebrek aan draaiend materiaal aan het plafond van je garage / schuurtje hangen zodat je het gewicht niet hoeft te tillen en schudden maar.
 
Ik heb in mijn Duc M600 tank gebroken glas gebruikt en geschudt: op een lange stalen pijp gemaakt met dekens en een spanbandje. Toen over twee tuinstoelen gelegd en rondgedraaid. Uurtje staan draaien samen met pa. Maar verkijk je er niet op hoe kloterig het is om de rommel er weer uit te krijgen. Is, vrees ik, met schroeven ook vervelend.
 
Heb ooit een tankje van een Honda SS50 schoongemaakt met vogelzand (wat onderin de kooi gaat, soort van gemalen schelpen) en ouderwetse Tri wat nog via de drogisterij verkrijgbaar is. Paar uurtjes op schoot tijdens een filmpje lekker schudden en draaien en daarna via de openingen laten aflopen. Resultaat was een brandschone tank. Daarna vlug weer vullen met brandstof i.v.m. vliegroest...
 
Er zitten inderdaad nieuwe conische balhoofdlagers in. Ook zijn de koppelingsplaten vervangen door nieuwe.
Net als de remsegmenten achter.
Tank is inderdaad niet een van de grootste.
Tanken deed ik elke 130km; dan was er genoeg reserve om een wat verder weg gelegen pomp rijdend te halen.
De toestand van de tank verbaast me eigenlijk. Ik dacht dat als je een tank (nagenoeg) vol hebt het roestmonster niet kon toeslaan. Kennelijk wel dus.

Is het voorzien van een tanksealing, na het ontroesten, een optie?
 
Mijn doel is tank van binnen schoon te krijgen en dan brandstof erin.

Geen seal of coating. Tank is normaal gesproken ook blank staal. En daarbij voldoende ellende verhalen gelezen van loslatende coating. Tank is niet lek. Daarbij blijft er een benzinefilter in het brandstofsysteem, dus de verwachting dat dit zonder extreme ingrepen/kosten opgelost wordt.

Bestelling van onderdelen voor de grote beurt is gedaan. Nu nog de klus in huis :/

want er kan pas gesleuteld worden als er 4 ruimtes van laminaat en behang zijn voorzien.....
 
Het makkelijkste is in oude dekens wikkelen en in een betonmolen stoppen. Deze tank is zo klein :+ dat ie ook nog wel in een wasmachine zal passen. Waterkraan dicht en laat die wasmasjien maar draaien.

Bij gebrek aan draaiend materiaal aan het plafond van je garage / schuurtje hangen zodat je het gewicht niet hoeft te tillen en schudden maar.
Niet in centrifuge stand gok ik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan