Correctme if I'am wrong... draait niet goed onder 1500 toeren, heeft de neiging om stil te vallen,
iemand kwam vandaag langs en vertelde dat de vijs (waar het gashendelje op moet rusten) het gashendeltje ietwat omhoog moest houden zodat er geen spanning zit op de kabel,zogezegd zo gedaan, maar dan bleef ie telkens hangen rond 3000 toeren en keert hij nie meer terug, dat heb ik dan maar weer op de originele hoogte gezet, vijs is dus los van de hendel.
Andere oplossing ( die ik nu al gebruik) is de moer en contramoer aan het gas-handvat wat verder draaien tot ie mooi continu draait, dan zit ik aan zo'n 1500 toeren.
vraag is nu wat doet het rolantievijsje op de carb precies, zou ik daarmee mijn probleem kunnen oplossen?
(hopelijk is dit een begrijpelijke uitleg, ik weet de juiste benamingen nog niet zo goed)
Nog even over dat starten. Had ook in het begin problemen met het starten bij warme start. Kreeg toen via via het advies om altijd op de PRI stand te starten. Carbs lopen dan vol en zodra de motor aanslaat op de ON stand zetten. Vanaf dat moment start hij meteen zowel koud als warm.
Je hoort je startrelais klapperen, al je lichten knipperen, oftewel je accu is leegmiljaar...
mijn motor wil nie starten..
er is beweging in, khoor iets ronddraaien, maar de motor slaat nie aan... zelfs geen klein beetje. Neutraal lampje knippert, oliepeil lampje knippert, en zo ergens rond de batterij gaat er iets sterk en veelvuldig aan het klikken...
(dit weekend nog de batterij gemeten had ik 12.5 bij rust, en 13.5 bij lopende motor)
dit moest er nog bijkomen, mijn rij-instructeur ligt nu in het ziekenhuis, dus kan ik mijn lessen niet afmaken, had nog 2 uur te gaan! En dan mocht ik officieel de baan op!
om het in het westvlaams te zeggen:'ge zoet er je klakke van opeetn'
In Nederlands zeggen we "Goh wat is dat nu vervelend"miljaar...
om het in het westvlaams te zeggen:'ge zoet er je klakke van opeetn'
In princiepe maakt het niet uit, Het luchtfilters is bedoeld om (de naam zegt het al) de lucht te filteren, zodat er geen rotzooi in de cylinders komt. Dus als je ervoor zorgt dat de lucht naar de carb's goed gefilterd is, is er geen vuiltje aan de luchtHeren,
ik ben op zoek naar een oplossing voor de luchtfilters. Eigenlijk wil ik op de plaats waar nu het luchtfilterhuis zit de bedrading kwijt. Kan ik ipv het hele grote luchtfilterhuis ook in het onstane gaatje (als je het luchtfilterhuis weghaald) een kleine ronde luchtfilter zetten. Zijn er mensen die dit al eens geprobeerd hebben of die weten of het uberhaupt kan? Het gaat voor de duidelijkheid om een 920 uit 1982.
Mijn dank is nu al groot,
Ed
Stampede, ik ga het frame niet vervangen maar verbouwen. Subframe gaat eruit en de boel kan wellicht verlaagd worden. Weet nog niet of ik voor een hardtail moet kiezen of niet, kan daar nog wel wat advies over gebruiken. Verder gaat het balhoofd onder het mes (afslijpen en een x aantal graden verzetten zodat ik niet al te grote verandering aan de balhoofdplaten hoef te doen) zodat er een langere voorvork in kan en hij goed blijft sturen. Daarna begint natuurlijk het opleuken maar dat zien we dan wel weer verder......
Ed
Heuj Xvers,
Long time no "see"...Nou, eindelijk de tijd gehad/genomen om met een maat van me de carbs eraf te slopen (wat een gedoe).
Bleek het scharnierwerk van de gashandle tussen de carbs helemaal vol met zooi te zitten...Leve WD40! Alles is weer gangbaar en gesmeerd.
Ook bleek eea niet goed afgedicht bij de intake-rubbers, want daar zit ook veel troep, en de O-ringen bleken gescheurd/stukken te missen.
Dit is (hopelijk) de verklaring waarom mijn XV1000(Virago) zoveel plofte bij tijd en wijle zo slecht liep (mn accellereren en tussen 2000-3000 toeren)...
In eerste instantie ga ik proberen eea origineel te monteren (dus met AIS-gedoe)
Wel heb ik over de montage een 4-tal vraagjens:
1. zijn er andere dan de standaard-Yamaha O-ringen die ik kan gebruiken of heeft dat (qua prijs) geen nut ? Misschien dat iets dikkere beter zijn, omdat ik zag dat er nogal veel ruimte over was voor de O-ringen die er nu inzitten (en of die origineel zijn weet ik niet).
2. zijn er handigheidjes om de carbs weer terug te montereren ? Ofwel, wat is de beste methode ? -->
Eerst de intakerubbers op de carbs en dan tussende cilinders frotten en alles vastdraaien
OF
eerst de intakerubbers op de cilinders en dan de carbs ertussen zien te krijgen
OF
nog anders ?
(Bij demontage bleek dat de carbs er alleen vantussen kunnen als de intakerubbers van de cilinders worden gehaald...)
3. Ander vraagje: omdat eea toch hier en daar aan het roesten is/chrome bladdert overweeg ik de zaak zwart te spuiten. Moet daarvoor alles uit elkaar OF is dat: "aim, ready, fire" ? Met een spuitbus, that is...
4. Passen onderdelen (bv de remblokken) van een 2AE XV1000 of van 3LP XV1100 op mijn Amerikaanse 56V XV1000 ? Bij louis goedkoop, weet iemand remschoenen (achterrem) in de mats ?
FF bij de Baptist langs voor de bouten of automaterialen speciaalzaakUpdate:
Nou de carbs zitten erop, wat een geklXXt !
Vind ik wel een nadeel van die XV's, alles zit zo opelkaar gefrot, niet echt handig allemaal, maar goed...
Die carbs en rubbers ertussen was lastig maar die imbusbouten zijn echt een ramp !
Je kunt er gewoon niet bij ! Dus inderdaad maar gewoon een imbussleutel ingekort aan 2 zijden, en dan pielen maar... Affijn, ruim 2 uur later: tank erop, luchtfilter, AIS-kap en slangetjes erop gefrot, accu erin, benzine...
Startmotor duim-duwtje geven en....
Lopen ! Meteen !
Geen gedoe meer, nog wel wat backfire, maar trekt te straatstenen uit de grond !!!
Nu nog doen:
- voorvork-keerringen (kan geen buitenmaat-22-bouten vinden)
- de accubak fixen (of heeft iemand die nog een liggen ? Moet op XV1000 Virago passen)
- andere accu perhaps
- en misschien cosmetisch nog oplappen, maar da's sowieso van latere zorg (lelijke bladderende chroom, tips welkom !)
Update:
Nou de carbs zitten erop, wat een geklXXt !
Vind ik wel een nadeel van die XV's, alles zit zo opelkaar gefrot, niet echt handig allemaal, maar goed...
Die carbs en rubbers ertussen was lastig maar die imbusbouten zijn echt een ramp !
Je kunt er gewoon niet bij ! Dus inderdaad maar gewoon een imbussleutel ingekort aan 2 zijden, en dan pielen maar... Affijn, ruim 2 uur later: tank erop, luchtfilter, AIS-kap en slangetjes erop gefrot, accu erin, benzine...
Startmotor duim-duwtje geven en....
Lopen ! Meteen !
Geen gedoe meer, nog wel wat backfire, maar trekt te straatstenen uit de grond !!!
Nu nog doen:
- voorvork-keerringen (kan geen buitenmaat-22-bouten vinden)
- de accubak fixen (of heeft iemand die nog een liggen ? Moet op XV1000 Virago passen)
- andere accu perhaps
- en misschien cosmetisch nog oplappen, maar da's sowieso van latere zorg (lelijke bladderende chroom, tips welkom !)
thanx !FF bij de Baptist langs voor de bouten of automaterialen speciaalzaak
Wat betreft accubak ff motorslopen bellen
Bladderend chroom krijg je volgens mij niet meer goed
Maar het belangrijkste is dat de zuigers weer bonken
Suc6 met de rest van de restauratie.
Oeps, niet aan gedacht...(piccies)mooi joh, je hebt natuurlijk wel foto's genomen van dat geklooi, toch?
- op steigerklemmen met moeren zitten 22mm moeren
Eh...foutje bedankt, zie boven, is aangepast.
Die ja maar die zit volgens mij alleen in Arnhem, beetje ver voor jou maar elke gespecialiseerde gereedschap/metaal handel is natuurlijk goedEhm, baptist ? Deze ?
Is een beetje lastig, maar niet zo moeilijk als Carb'sKan ik die accubak er makkelijk uitkrijgen zonder de halve fiets te moeten slopen ? Handigheidjes iemand ?
-Ga jij je leven wagen met het proberen schoonmaken van die dingen?-Op de remblokken is (voorvork)olie gekomen. Weinig remvermogen voor, merkte ik tijdens de proefrit...(en de voorvork was zeiknat)
Zijn die remblokken met remmenreiniger (of iets anders) nog te redden of is het hopeloos ?
wat is de kleur van de bougies na een lange rit?
Zal eens kijken bij van der Peijl...Die ja maar die zit volgens mij alleen in Arnhem, beetje ver voor jou maar elke gespecialiseerde gereedschap/metaal handel is natuurlijk goed
Dus een (iets) grotere bak van plaatwerk (bv aluminium) krijg ik er niet in...Is een beetje lastig, maar niet zo moeilijk als Carb's
Hij kan er aan de zijkant uit, door hem iets in elkaar te buigen, het is kunststof dus moet kunnen (mij is het gelukt)
Ok dan ga ik eens zoeken naar blokjes voor een matsprijs. Weet jij of de remblokken/schoenen van de XV1100 of XV920 op m'n XV1000 gaan passen ?-Ga jij je leven wagen met het proberen schoonmaken van die dingen?-
Dat was het antwoord van een automonteur op de zelfde vraag van mij, Je kan ze schoonmaken, maar doordat ze doordrengt zijn krijg je nooit meer de zelfde kwaliteit terug, ik zou ze dus vervangen
Dus een (iets) grotere bak van plaatwerk (bv aluminium) krijg ik er niet in...(heb een nieuwe accu maar die is ietsje te groot (te breed, plm 0,5cm))Ok dan ga ik eens zoeken naar blokjes voor een matsprijs. Weet jij of de remblokken/schoenen van de XV1100 of XV920 op m'n XV1000 gaan passen ?
En moet ik sinterblokken of gewone hebben ?
Zijn er nog andere dingen die ik kan doen op de XV winterhard te maken ?
(Behalve afspuiten na elke rit, WD40, etc...)