Yamaha XV Virago Topic

Een XV Virago...

  • ..is on-ooglijk, laag, maar rijd erg lekker

    Stemmen: 8 6,5%
  • ...is onverwoestbaar

    Stemmen: 12 9,7%
  • ... is geen echte HD

    Stemmen: 9 7,3%
  • ...rijdt gewoon relaxed

    Stemmen: 24 19,4%
  • ...is de perfecte basis voor custom-bouwers

    Stemmen: 7 5,6%
  • ...is één van de vele leuke fietsen

    Stemmen: 60 48,4%
  • ...is een verslaving...

    Stemmen: 4 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    124
Status
Niet open voor verdere reacties.
... draait niet goed onder 1500 toeren, heeft de neiging om stil te vallen,

iemand kwam vandaag langs en vertelde dat de vijs (waar het gashendelje op moet rusten) het gashendeltje ietwat omhoog moest houden zodat er geen spanning zit op de kabel,zogezegd zo gedaan, maar dan bleef ie telkens hangen rond 3000 toeren en keert hij nie meer terug, dat heb ik dan maar weer op de originele hoogte gezet, vijs is dus los van de hendel.
Andere oplossing ( die ik nu al gebruik) is de moer en contramoer aan het gas-handvat wat verder draaien tot ie mooi continu draait, dan zit ik aan zo'n 1500 toeren.

vraag is nu wat doet het rolantievijsje op de carb precies, zou ik daarmee mijn probleem kunnen oplossen?

(hopelijk is dit een begrijpelijke uitleg, ik weet de juiste benamingen nog niet zo goed)
Correctme if I'am wrong ;) mmar volgens mij be doel je de stationair-stelschroef?
full


Deze schroef gebruikje om de motor stationair af te stellen op 1000rpm
Dat houd in dat de gaskabel zo los moet staan dat als de motor 1000rpm draait er nog net wat speling op het handvat staat.
Als het gas handeltje op de carb nog wat ruimte heeft staat de kabel te strak.
Dit geldt ook voor de chokekabel die moet in ruststand ook iets speling hebben
 
Laatst bewerkt:
Nog even over dat starten. Had ook in het begin problemen met het starten bij warme start. Kreeg toen via via het advies om altijd op de PRI stand te starten. Carbs lopen dan vol en zodra de motor aanslaat op de ON stand zetten. Vanaf dat moment start hij meteen zowel koud als warm.
 
Heren :] ,

ik ben op zoek naar een oplossing voor de luchtfilters. Eigenlijk wil ik op de plaats waar nu het luchtfilterhuis zit de bedrading kwijt. Kan ik ipv het hele grote luchtfilterhuis ook in het onstane gaatje (als je het luchtfilterhuis weghaald) een kleine ronde luchtfilter zetten. Zijn er mensen die dit al eens geprobeerd hebben of die weten of het uberhaupt kan? Het gaat voor de duidelijkheid om een 920 uit 1982. Zodra de plannen af zijn en er echt tot actie wordt overgegaan, komen er ook wel picies van dit project. Ik werk hier samen met mijn broertje aan die ook een 920 heeft en we kunnen elkaar dus mooi helpen *D . Hij wil perse een hardtail _O- maken en ik twijfel nog :? , suggesties hieromtrent zijn ook meer dan welkom.

Mijn dank is nu al groot,

Ed
 
Volgens mij ga je dan de richting van een powerfilter of zo! die je op de die
grote rubbers plaatst of ipv die rubbers?
Je zal die grote gaten in het frame moeten afdoppen of dicht maken, ik denk dat het zoiets moet worden.
Er zal zeker wel nog iemand een idee hebben wat het gaat worden ben zelf ook wel
benieuwd.

Succes Ronald :Y :N
 
Nog even over dat starten. Had ook in het begin problemen met het starten bij warme start. Kreeg toen via via het advies om altijd op de PRI stand te starten. Carbs lopen dan vol en zodra de motor aanslaat op de ON stand zetten. Vanaf dat moment start hij meteen zowel koud als warm.

Hallo XV CHOPPER

Dat lijkt me bruikbare tip THX 8-)
 
miljaar...

mijn motor wil nie starten..
er is beweging in, khoor iets ronddraaien, maar de motor slaat nie aan... zelfs geen klein beetje. Neutraal lampje knippert, oliepeil lampje knippert, en zo ergens rond de batterij gaat er iets sterk en veelvuldig aan het klikken...
(dit weekend nog de batterij gemeten had ik 12.5 bij rust, en 13.5 bij lopende motor)

dit moest er nog bijkomen, mijn rij-instructeur ligt nu in het ziekenhuis, dus kan ik mijn lessen niet afmaken, had nog 2 uur te gaan! En dan mocht ik officieel de baan op!

om het in het westvlaams te zeggen:'ge zoet er je klakke van opeetn'

:(
 
miljaar...

mijn motor wil nie starten..
er is beweging in, khoor iets ronddraaien, maar de motor slaat nie aan... zelfs geen klein beetje. Neutraal lampje knippert, oliepeil lampje knippert, en zo ergens rond de batterij gaat er iets sterk en veelvuldig aan het klikken...
(dit weekend nog de batterij gemeten had ik 12.5 bij rust, en 13.5 bij lopende motor)

dit moest er nog bijkomen, mijn rij-instructeur ligt nu in het ziekenhuis, dus kan ik mijn lessen niet afmaken, had nog 2 uur te gaan! En dan mocht ik officieel de baan op!

om het in het westvlaams te zeggen:'ge zoet er je klakke van opeetn'

:(
Je hoort je startrelais klapperen, al je lichten knipperen, oftewel je accu is leeg
Laden dat ding en opnieuw proberen, als het probleem blijft---> nieuwe accu
Maar eerst toch maar je laadcirquit na meten ;)
 
Laatst bewerkt:
Edzet
Als je het frame gaat vervangen hou er dan rekening mee dat je motor opnieuw gekeurd dient te worden voor een kenteken. Dit is omdat dan de typo goedkeuring niet meer van toepassing is. (Dit hoeft echter weer niet als je een frame vindt met al een kentken erop.)

Na de keuring en het vaststellen van de waarde van de motor door een taxeteur moet je ongeveer nog 20% BPM gaan betalen.

Ik wilde ook een extreme ombouw gaan doen met een compleet ander frame maar heb hier vanaf gezien omdat die BPM mij teveel zou gaan kosten.

Ik heb trouwens ook een 920 uit 82 een type J (amerikaanse import)
en ik ben dus benieuwd hoe het met de luchtfilter gaat aflopen.
Hou ons op de hoogte
 
Heren :] ,

ik ben op zoek naar een oplossing voor de luchtfilters. Eigenlijk wil ik op de plaats waar nu het luchtfilterhuis zit de bedrading kwijt. Kan ik ipv het hele grote luchtfilterhuis ook in het onstane gaatje (als je het luchtfilterhuis weghaald) een kleine ronde luchtfilter zetten. Zijn er mensen die dit al eens geprobeerd hebben of die weten of het uberhaupt kan? Het gaat voor de duidelijkheid om een 920 uit 1982.
Mijn dank is nu al groot,

Ed
In princiepe maakt het niet uit, Het luchtfilters is bedoeld om (de naam zegt het al) de lucht te filteren, zodat er geen rotzooi in de cylinders komt. Dus als je ervoor zorgt dat de lucht naar de carb's goed gefilterd is, is er geen vuiltje aan de lucht :+
Echter het luchtfilter vormt wel een opstakel voor de 'airflow' waarop de carb's zijn afgesteld, ga je dus een dunnerfilter gebruiken (= meer lucht) zal de carb iets rijker afgesteld moeten worden, en bij een iets dichter filter iets armer (je zal nu dan wel aan vermogen inleveren)
als je het filter dus vervangt door een kleiner type die wel de zelfde hoeveelheid lucht per sec. doorlaat als het origineel dan is er dus niks aan de hand.
 
deze avond n oplader geweest,
inderdaad deze die op het foto'tje staat...

op hoop van zegen..!
 
Stampede, ik ga het frame niet vervangen maar verbouwen. Subframe gaat eruit en de boel kan wellicht verlaagd worden. Weet nog niet of ik voor een hardtail moet kiezen of niet, kan daar nog wel wat advies over gebruiken. Verder gaat het balhoofd onder het mes (afslijpen en een x aantal graden verzetten zodat ik niet al te grote verandering aan de balhoofdplaten hoef te doen) zodat er een langere voorvork in kan en hij goed blijft sturen. Daarna begint natuurlijk het opleuken maar dat zien we dan wel weer verder......

Ed
 
Stampede, ik ga het frame niet vervangen maar verbouwen. Subframe gaat eruit en de boel kan wellicht verlaagd worden. Weet nog niet of ik voor een hardtail moet kiezen of niet, kan daar nog wel wat advies over gebruiken. Verder gaat het balhoofd onder het mes (afslijpen en een x aantal graden verzetten zodat ik niet al te grote verandering aan de balhoofdplaten hoef te doen) zodat er een langere voorvork in kan en hij goed blijft sturen. Daarna begint natuurlijk het opleuken maar dat zien we dan wel weer verder......

Ed

Ik ben benieuwd
:9
We blijven je vorderingen volgen omdat er veel zijn die dezelfde ideeen hebben

Fred :]
 
Heuj Xvers,
Long time no "see"...Nou, eindelijk de tijd gehad/genomen om met een maat van me de carbs eraf te slopen (wat een gedoe).
Bleek het scharnierwerk van de gashandle tussen de carbs helemaal vol met zooi te zitten...Leve WD40! Alles is weer gangbaar en gesmeerd.
Ook bleek eea niet goed afgedicht bij de intake-rubbers, want daar zit ook veel troep, en de O-ringen bleken gescheurd/stukken te missen.
Dit is (hopelijk) de verklaring waarom mijn XV1000(Virago) zoveel plofte bij tijd en wijle zo slecht liep (mn accellereren en tussen 2000-3000 toeren)...
In eerste instantie ga ik proberen eea origineel te monteren (dus met AIS-gedoe)

Wel heb ik over de montage een 4-tal vraagjens:
1. zijn er andere dan de standaard-Yamaha O-ringen die ik kan gebruiken of heeft dat (qua prijs) geen nut ? Misschien dat iets dikkere beter zijn, omdat ik zag dat er nogal veel ruimte over was voor de O-ringen die er nu inzitten (en of die origineel zijn weet ik niet).
2. zijn er handigheidjes om de carbs weer terug te montereren ? Ofwel, wat is de beste methode ? -->
Eerst de intakerubbers op de carbs en dan tussende cilinders frotten en alles vastdraaien
OF
eerst de intakerubbers op de cilinders en dan de carbs ertussen zien te krijgen
OF
nog anders ?
(Bij demontage bleek dat de carbs er alleen vantussen kunnen als de intakerubbers van de cilinders worden gehaald...)
3. Ander vraagje: omdat eea toch hier en daar aan het roesten is/chrome bladdert overweeg ik de zaak zwart te spuiten. Moet daarvoor alles uit elkaar OF is dat: "aim, ready, fire" ? Met een spuitbus, that is...
4. Passen onderdelen (bv de remblokken) van een 2AE XV1000 of van 3LP XV1100 op mijn Amerikaanse 56V XV1000 ? Bij louis goedkoop, weet iemand remschoenen (achterrem) in de mats ?

Update:
Nou de carbs zitten erop, wat een geklXXt !
Vind ik wel een nadeel van die XV's, alles zit zo opelkaar gefrot, niet echt handig allemaal, maar goed...
Die carbs en rubbers ertussen was lastig maar die imbusbouten zijn echt een ramp !
Je kunt er gewoon niet bij ! Dus inderdaad maar gewoon een imbussleutel ingekort aan 2 zijden, en dan pielen maar... Affijn, ruim 2 uur later: tank erop, luchtfilter, AIS-kap en slangetjes erop gefrot, accu erin, benzine...

Startmotor duim-duwtje geven en....
Lopen ! Meteen !
*O* *O* *O*

Geen gedoe meer, nog wel wat backfire, maar trekt te straatstenen uit de grond !!!
_O-

Nu nog doen:
- voorvork-keerringen (kan geen buitenmaat-22-boutenmoeren vinden)
- de accubak fixen (of heeft iemand die nog een liggen ? Moet op XV1000 Virago passen)
- andere accu perhaps
- en misschien cosmetisch nog oplappen, maar da's sowieso van latere zorg (lelijke bladderende chroom, tips welkom !)
 
Laatst bewerkt:
Update:
Nou de carbs zitten erop, wat een geklXXt !
Vind ik wel een nadeel van die XV's, alles zit zo opelkaar gefrot, niet echt handig allemaal, maar goed...
Die carbs en rubbers ertussen was lastig maar die imbusbouten zijn echt een ramp !
Je kunt er gewoon niet bij ! Dus inderdaad maar gewoon een imbussleutel ingekort aan 2 zijden, en dan pielen maar... Affijn, ruim 2 uur later: tank erop, luchtfilter, AIS-kap en slangetjes erop gefrot, accu erin, benzine...

Startmotor duim-duwtje geven en....
Lopen ! Meteen !
*O* *O* *O*

Geen gedoe meer, nog wel wat backfire, maar trekt te straatstenen uit de grond !!!
_O-

Nu nog doen:
- voorvork-keerringen (kan geen buitenmaat-22-bouten vinden)
- de accubak fixen (of heeft iemand die nog een liggen ? Moet op XV1000 Virago passen)
- andere accu perhaps
- en misschien cosmetisch nog oplappen, maar da's sowieso van latere zorg (lelijke bladderende chroom, tips welkom !)
FF bij de Baptist langs voor de bouten of automaterialen speciaalzaak
Wat betreft accubak ff motorslopen bellen
Bladderend chroom krijg je volgens mij niet meer goed
Maar het belangrijkste is dat de zuigers weer bonken ;)
Suc6 met de rest van de restauratie. :]
 
Update:
Nou de carbs zitten erop, wat een geklXXt !
Vind ik wel een nadeel van die XV's, alles zit zo opelkaar gefrot, niet echt handig allemaal, maar goed...
Die carbs en rubbers ertussen was lastig maar die imbusbouten zijn echt een ramp !
Je kunt er gewoon niet bij ! Dus inderdaad maar gewoon een imbussleutel ingekort aan 2 zijden, en dan pielen maar... Affijn, ruim 2 uur later: tank erop, luchtfilter, AIS-kap en slangetjes erop gefrot, accu erin, benzine...

Startmotor duim-duwtje geven en....
Lopen ! Meteen !
*O* *O* *O*

Geen gedoe meer, nog wel wat backfire, maar trekt te straatstenen uit de grond !!!
_O-

Nu nog doen:
- voorvork-keerringen (kan geen buitenmaat-22-bouten vinden)
- de accubak fixen (of heeft iemand die nog een liggen ? Moet op XV1000 Virago passen)
- andere accu perhaps
- en misschien cosmetisch nog oplappen, maar da's sowieso van latere zorg (lelijke bladderende chroom, tips welkom !)

mooi joh, je hebt natuurlijk wel foto's genomen van dat geklooi, toch? 8-)

- op steigerklemmen met moeren zitten 22mm moeren
 
FF bij de Baptist langs voor de bouten of automaterialen speciaalzaak
Wat betreft accubak ff motorslopen bellen
Bladderend chroom krijg je volgens mij niet meer goed
Maar het belangrijkste is dat de zuigers weer bonken ;)
Suc6 met de rest van de restauratie. :]
thanx !

Ehm, baptist ? Deze ?

Kan ik die accubak er makkelijk uitkrijgen zonder de halve fiets te moeten slopen ? Handigheidjes iemand ?

mooi joh, je hebt natuurlijk wel foto's genomen van dat geklooi, toch? 8-)
- op steigerklemmen met moeren zitten 22mm moeren
Oeps, niet aan gedacht...(piccies)
Dank voor de tip vwb die steigerklemmen, misschien eens een steigerboer in de buurt bellen ofzo...ben ook al op zoek naar een goedkoop lastrafootje...
Anders toch maar eens die bezemsteel proberen... :9
 
Laatst bewerkt:
Eh...foutje bedankt, zie boven, is aangepast.
was inderhaast vergeten preview aan te vinken en probeerde even uit wat doorgestreept ook alweer was |(

Trouwens nog iets:
Op de remblokken is (voorvork)olie gekomen. Weinig remvermogen voor, merkte ik tijdens de proefrit...(en de voorvork was zeiknat)
Zijn die remblokken met remmenreiniger (of iets anders) nog te redden of is het hopeloos ? :?
 
Laatst bewerkt:
Ehm, baptist ? Deze ?
Die ja maar die zit volgens mij alleen in Arnhem, beetje ver voor jou maar elke gespecialiseerde gereedschap/metaal handel is natuurlijk goed
Kan ik die accubak er makkelijk uitkrijgen zonder de halve fiets te moeten slopen ? Handigheidjes iemand ?
Is een beetje lastig, maar niet zo moeilijk als Carb's ;)
Hij kan er aan de zijkant uit, door hem iets in elkaar te buigen, het is kunststof dus moet kunnen (mij is het gelukt)
Op de remblokken is (voorvork)olie gekomen. Weinig remvermogen voor, merkte ik tijdens de proefrit...(en de voorvork was zeiknat)
Zijn die remblokken met remmenreiniger (of iets anders) nog te redden of is het hopeloos ? :?
-Ga jij je leven wagen met het proberen schoonmaken van die dingen?-
Dat was het antwoord van een automonteur op de zelfde vraag van mij, Je kan ze schoonmaken, maar doordat ze doordrengt zijn krijg je nooit meer de zelfde kwaliteit terug, ik zou ze dus vervangen
 
wat is de kleur van de bougies na een lange rit?

T.B.

Na een stevige rit zien de pitten er lichtbruin uit en de rand is roet??goed!
Maar het afstellen van de pilotscrews is echt K.... want ik snap er geen moer meer van af en toe.
De screws afgesteld op 2-2,5 de motor liep stationair als een dijk ging toen rijden en het leek wel een hobbele gijs. En tijdens de koude start moet de choke te lang uitstaan vond ik. Maar goed ik had toen de screws verder uitgedraait wat momentueel 3-3,5 is maar de motor rijdt nu zonder ploffen en inhouden dus dat gaat goed dacht ik zo en de bougies zijn zoals beschreven.
Maar ik vind de motor erg rauw rijden dus denk ik dat ze verder uitgedraait moeten.
Ik melde weleens dat de motor momentueel duur rijdt en dat dit een oorzaak kan zijn, maar hoe zit het precies als de pilot screw wel benzine doorlaat maar te weinig zuurstof door dat kanaaltje krijg je dan ook een zuipgedrag van de motor of rauw rijden bij hoge toeren??

Gr. Ronald
 
Die ja maar die zit volgens mij alleen in Arnhem, beetje ver voor jou maar elke gespecialiseerde gereedschap/metaal handel is natuurlijk goed
Zal eens kijken bij van der Peijl...
Is een beetje lastig, maar niet zo moeilijk als Carb's ;)
Hij kan er aan de zijkant uit, door hem iets in elkaar te buigen, het is kunststof dus moet kunnen (mij is het gelukt)
Dus een (iets) grotere bak van plaatwerk (bv aluminium) krijg ik er niet in... :? (heb een nieuwe accu maar die is ietsje te groot (te breed, plm 0,5cm))
-Ga jij je leven wagen met het proberen schoonmaken van die dingen?-
Dat was het antwoord van een automonteur op de zelfde vraag van mij, Je kan ze schoonmaken, maar doordat ze doordrengt zijn krijg je nooit meer de zelfde kwaliteit terug, ik zou ze dus vervangen
Ok dan ga ik eens zoeken naar blokjes voor een matsprijs. Weet jij of de remblokken/schoenen van de XV1100 of XV920 op m'n XV1000 gaan passen ?
En moet ik sinterblokken of gewone hebben ?

Over de winterperiode:
Door de pekel (ook al ha'k om voor stalling schoongemaakt) zijn de vork-keerringen vernaggelt (en ik vermoed ook de carbs vast gaan zitten).
Om herhaling enigszins tegen te gaan heb ik deze dingen gekocht:
10026885_850.JPG


Aangezien ik eigenlijk door wil rijden vraag ik me af of dat wel afdoende is en of deze misschien niet beter zijn:
full

Heeft iemand dergelijke dingen weleens voor XV gezien of weet iemand passende modellen ?
Er zijn ratbikers die stofzuigerslang, stukken leer, of oude motorbinnenband met tiewraps gebruiken... _O-

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen op de XV winterhard te maken ?
(Behalve afspuiten na elke rit, WD40, etc...)
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik had ze ook op mijn 1000.

Gewoon via de motorshop besteld. (Liggen ook wel op de vehikel)

full
 
Dus een (iets) grotere bak van plaatwerk (bv aluminium) krijg ik er niet in... :? (heb een nieuwe accu maar die is ietsje te groot (te breed, plm 0,5cm))Ok dan ga ik eens zoeken naar blokjes voor een matsprijs. Weet jij of de remblokken/schoenen van de XV1100 of XV920 op m'n XV1000 gaan passen ?
En moet ik sinterblokken of gewone hebben ?

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen op de XV winterhard te maken ?
(Behalve afspuiten na elke rit, WD40, etc...)

- Anders noet je het achterwiel eruit halen, spatbord eraf, dan kan je er via de achterkant bij.

- De blokken van de 1100 passen, die van de 920 zijn hele andere.

- Dik, heel dik in het vet smeren, geen wd40, dat is te dun en verdampt uiteindelijk, maar vaseline en vet (eventueel tectiel) en dan nog ga je na een paar winters de aftakeling zien, je houd het gewoon niet tegen.
Met mijn 535 heb ik het ook gedaan, lekker dik in het vet, na de winter goed schoon maken en hij was weer als nieuw maar uiteindelijk wint de pekel het toch wel
 
de vorige eigenaar zei; super '98 tanken met loodvervanger. Om te smeren...!

de dealer/garagist zegt; loodvervanger is niet nodig, hierdoor kun je problemen krijgen, ook omdat deze motoren uit de aziaten komen, en daar tanken ze al zeer lang met loodvrije benzine

wie heeft gelijk?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan