Yamaha XV Virago Topic

Een XV Virago...

  • ..is on-ooglijk, laag, maar rijd erg lekker

    Stemmen: 8 6,5%
  • ...is onverwoestbaar

    Stemmen: 12 9,7%
  • ... is geen echte HD

    Stemmen: 9 7,3%
  • ...rijdt gewoon relaxed

    Stemmen: 24 19,4%
  • ...is de perfecte basis voor custom-bouwers

    Stemmen: 7 5,6%
  • ...is één van de vele leuke fietsen

    Stemmen: 60 48,4%
  • ...is een verslaving...

    Stemmen: 4 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    124
Status
Niet open voor verdere reacties.
de vorige eigenaar zei; super '98 tanken met loodvervanger. Om te smeren...!

de dealer/garagist zegt; loodvervanger is niet nodig, hierdoor kun je problemen krijgen, ook omdat deze motoren uit de aziaten komen, en daar tanken ze al zeer lang met loodvrije benzine

wie heeft gelijk?
dealert heeft gelijk :Y
soms wordt er wel eens aangeraden om zo nu en dan eens een keertje super te tanken voor de zelfde reden, maar heb het zelf nog nooit geprobeerd
 
Ja, ik had ze ook op mijn 1000.

Gewoon via de motorshop besteld. (Liggen ook wel op de vehikel)

(Afbeelding)

Heb van Louis een setje beschermers binnen:
10026885_850.JPG

Maar deze lijken me bij nader inzien meer geschikt:
10045810_850_02.JPG

14,95 38cm doorsnee geschikt 26-29 cm lang.
Gaat dat passen ? Dunne kant boven ? En hoe zet je die dingen eigenlijk vast ?
- Anders noet je het achterwiel eruit halen, spatbord eraf, dan kan je er via de achterkant bij.
Goeie tip, thnx ! Achterwiel moet er toch uit...
- De blokken van de 1100 passen, die van de 920 zijn hele andere.
Da's mooi...Dus dat geldt voor alle typen ? XV1000 56V en 2AE ? XV1100 3LP ?

- Dik, heel dik in het vet smeren, geen wd40, dat is te dun en verdampt uiteindelijk, maar vaseline en vet (eventueel tectiel) en dan nog ga je na een paar winters de aftakeling zien, je houd het gewoon niet tegen.
Met mijn 535 heb ik het ook gedaan, lekker dik in het vet, na de winter goed schoon maken en hij was weer als nieuw maar uiteindelijk wint de pekel het toch wel
Aiaiai, heb net wat foto's gemaakt, is echt hopeloos als je dit ziet:

chroom bladdert:
pict0046py4.jpg


behoorlijk veel roest aan de onderkant:
pict0045uu2.jpg

pict0047jh2.jpg


Wat kan ik doen om dat prcoes te stoppen ?
Afschuren en verven ? Gronden ? Is er wel verf voor uitlaten ?
Ik denk dat vaseline op de uitlaat niet gaat werken.
En oa de zijkappen/cardan bladderen als een tierelier.
Demonteren en zandstralen ? Ook hittebestendige verf ?
Zit eraan te denken de hele bike zwart te maken, maar dat is misschien wat overdone...Hoewel dat roestige/bladderchroom niet bepaald mooi is... :N
de vorige eigenaar zei; super '98 tanken met loodvervanger. Om te smeren...!
de dealer/garagist zegt; loodvervanger is niet nodig, hierdoor kun je problemen krijgen, ook omdat deze motoren uit de aziaten komen, en daar tanken ze al zeer lang met loodvrije benzine
wie heeft gelijk?
dealert heeft gelijk :Y
soms wordt er wel eens aangeraden om zo nu en dan eens een keertje super te tanken voor de zelfde reden, maar heb het zelf nog nooit geprobeerd
Yep, :Y
Ik heb eens gelezen dat die XV's zijn gebouwd voor octaangehalte 90.
Euro95 is dus ruim voldoende ! Bij hoge belasting (als het erg warm is of als je van plan bent een flink door te trekken) kun je eens hogere octaangehalten proberen. Of het uitmaakt betwijfel ik, maar loodvervanger is in elk geval nonsense :Z
 
Laatst bewerkt:
Vorkrubbers kun je aan de bovenkant vastzetten met tiewraps. Gewoon om de hals van het rubber vasttrekken.
full
 
Vorkrubbers kun je aan de bovenkant vastzetten met tiewraps. Gewoon om de hals van het rubber vasttrekken.
(Afbeelding)
Hm, tiewraps...
Bevestig je die aan de bovenzijde onder deze "klem" (erafhalen vorkrubber erop en weer vast zetten) of laat je die "klem" zitten en bevestig je het rubber er pal tegenaan ?
full

Kijk eens op deze site.

http://www.xs4all.nl/~yacon/Spatlap.htm

Ik heb dat bij mijn deauville ook gedaan (alleen 3 bouten) en zelf in deze regentijd blijft mijn blok schoon. Maak de spatlap zo lang als mogelijk, hoe langer hoe droger.
Heb gekeken, helaas geen afbeeldingen meer te zien (heb de 2 emailadressen op de page al gemailed)
Een spatlap moet dus veel uitmaken...
Op zich niet zo'n fraaie look maar ja, je moet er wat voor over hebben.
Nog tips om de huidige schade effectief aan te pakken ?
 
Bij deze dan 2 plaatjes en wat tekst.

spatlap1.png

spatlap2.png


Benodigd heden:
2 RVS boutjes M5 of M6 lengte 2cm max.4 RVS ringetjes (2 voor binnen en 2 voor buitenkant)
2 Nylon onderleg ringetjes
2 RVS zelfborgende moertjes M5 of M6
1 lap rubber 6 a 7 mm dik van BxL 14.5 x 16cm
1 RVS of messing strip van L 14 x B 2cm en 0.3 a 0.5mm dik voor de binnenkant
De boutjes zitten hart op hart 7.5cm uit elkaar en 1.5cm boven de onderrand van het spatbord
De effectieve lengte onder het spatbord uit is ongeveer 12cm
De hoeken van het rubber afronden naar keuze
 
Zo eej, dat ziet er goed uit ! :Y
Goeie tip !
Is die 12cm lengte op de bonnefooi of specifiek zo bedacht ?
 
Dat is de tekst van het voorbeeld en voor een deauville.
Zoals ik als zei hoe langer hoe beter. Mijn spatlap is langer en loopt tot zo een 3 cm boven de grond.
 
Dat is de tekst van het voorbeeld en voor een deauville.
Zoals ik als zei hoe langer hoe beter. Mijn spatlap is langer en loopt tot zo een 3 cm boven de grond.
Ok, nooit gedoe met hobbels/stoepranden ?
Piccie ? :Y
 
Het rubber buigt mee.
Zal kijken of ik er in het weekend aan toe kom om wat foto's te nemen.
Ik beloof niks want ik ben erg druk met het maken van een schutting en schuur.
 
Het rubber buigt mee.
Zal kijken of ik er in het weekend aan toe kom om wat foto's te nemen.
Ik beloof niks want ik ben erg druk met het maken van een schutting en schuur.
Ok, geen haast, ben ook nog met mijn suus bezig en moet toch eerst de voorvork-keerringen van de XV doen, voorremmen vervangen, banden wisselen, iets op die accubak verzinnen & totale damage control: schoonmaken,roest weg en hittebestedige blanke of zwarte lak, etc. Misschien da'k deze hele fiets wel onder handen ga nemen als ik toch bezig ga, ik voel er alleen weinig voor alles uit elkaar te moeten halen...
Gaat ieg allemaal ook tussen de bedrijven door.

suc6 met de tuin-klus.
 
Laatst bewerkt:
wel G@$^$#%mme |(
Dr is wat fout gegaan met de bestelling (miscommunicatie) :X en nu liggen de spullen nog in Amerika |(
na een mail wisseling hoop ik dat het nu is opgelost en dat het deze week nog verstuurd wordt
 
Slecht startende XV750SE uit 1981.

Ik heb vandaag mijn XV open liggen omdat ik toch wil dat hij wat beter start.
Ik kwam erachter dat er al flink aan gewerkt was.
Wel vond ik een tandwiel NR 6 wat er andersom in zat.
Het idler tandwiel NR 7 was nogal ingelopen, of hebben ze die bewust afgeschuint?
De veer NR 10 was gehalveerd.
Op het idler tandwiel NR 7 zat een tweede groef in zonder die extra Clip NR 8.

Nu mijn vraag zouden jullie ook het idler tandwiel NR 7 omdraaien omdat je dan weer een gaaf tandwiel hebt wat aangrijpt op het vliegwiel.

Zie foto

full
 
Laatst bewerkt:
Is bij de mijne ook gebeurd. Heb het niet zelf gedaan maar laten doen. Maar het starten gaat stukken beter. Grijpt nog wel eens mis. Maar stukken minder vaak.
 
wel G@$^$#%mme |(
Dr is wat fout gegaan met de bestelling (miscommunicatie) :X en nu liggen de spullen nog in Amerika |(
na een mail wisseling hoop ik dat het nu is opgelost en dat het deze week nog verstuurd wordt
Ja dat wachten is wel het ergste, zeker op deze manier...

Vandaag even de XV wat beter aan de tand gevoeld.
Schijnbaar heb ik toch te vroeg gejuigd... -O-

Het probleem doet zich met name voor als ik flink accellereer vanuit de lage toeren, mn als ie warm is. Dan begint te stotteren, te reutelen en enorm in te houden, niet vooruit te branden gewoon...mn accelleren bij de 2000-3000 toeren. Ik moet het gas dan helemaal loslaten en even stationair laten draaien, en dan gaat ie weer goed.

Het lijkt wel alsof :? :
- ie te weinig benzine krijgt(benzinepomp kan het niet aan?) of
- mijn maat had gezien dat er bij het luchtfilter wat luchtbelletjes zaten, zou dat de oorzaak van te weinig benzine kunnen zijn ?

Het zou misschien kunnen (maar is eigenlijk niet logisch met bovenstaande)
- er elektrisch iets mis is(TCI?) of
- de AIS roet in het eten gooit(toch afdoppen?) of
- gesynched moet worden ? :?
- de kleppen gesteld moeten worden ?
MAAR WAAROM GAAT ALLES DAN WEER GOED ALS IK STOP/'EM EVEN STATIONAIR LAAT DRAAIEN ? Wat denken/weten de XV-kenners ervan ?

- starten --> (mooi regelmatig) lopen
- rustig optrekken, schakelen, rijden--> niks aan de hand
- boven de 3500 flink op z'n flikker geven gaat meestal goed
- na flink accellereren en gasloslaten: backfire
- na accellereren: als je meteen opeenvolgend heel rustig gaat rijden--> soms het probleem
- top ligt voorbij de 180 :] (oww }) wat een power dat ding, harder durfde ik even niet aan ivm vork)
 
na ongeveer 100 km is mijn oliepeil bijna gehalveerd ongeveer!?
het zijn wel de eerste 100 km waar ik normaal rijdt, dus mee met het verkeer,
kan ik dit olieverbruik tegengaan?
gebruik nu 5W40, en schakel aan ongeveer 4000 toeren

hoeveel km kan er zo gemiddeld gereden worden met een volle tank?
 
Ja dat wachten is wel het ergste, zeker op deze manier...

Vandaag even de XV wat beter aan de tand gevoeld.
Schijnbaar heb ik toch te vroeg gejuigd... -O-

Het probleem doet zich met name voor als ik flink accellereer vanuit de lage toeren, mn als ie warm is. Dan begint te stotteren, te reutelen en enorm in te houden, niet vooruit te branden gewoon...mn accelleren bij de 2000-3000 toeren. Ik moet het gas dan helemaal loslaten en even stationair laten draaien, en dan gaat ie weer goed.

Het lijkt wel alsof :? :
- ie te weinig benzine krijgt(benzinepomp kan het niet aan?) of
- mijn maat had gezien dat er bij het luchtfilter wat luchtbelletjes zaten, zou dat de oorzaak van te weinig benzine kunnen zijn ?

Het zou misschien kunnen (maar is eigenlijk niet logisch met bovenstaande)
- er elektrisch iets mis is(TCI?) of
- de AIS roet in het eten gooit(toch afdoppen?) of
- gesynched moet worden ? :?
- de kleppen gesteld moeten worden ?
MAAR WAAROM GAAT ALLES DAN WEER GOED ALS IK STOP/'EM EVEN STATIONAIR LAAT DRAAIEN ? Wat denken/weten de XV-kenners ervan ?

- starten --> (mooi regelmatig) lopen
- rustig optrekken, schakelen, rijden--> niks aan de hand
- boven de 3500 flink op z'n flikker geven gaat meestal goed
- na flink accellereren en gasloslaten: backfire
- na accellereren: als je meteen opeenvolgend heel rustig gaat rijden--> soms het probleem
- top ligt voorbij de 180 :] (oww }) wat een power dat ding, harder durfde ik even niet aan ivm vork)

Gman

Tot voor kort heeft dit geval bij de mijne ook gehad(afkloppen) carb.goed schoongemaakt kleppen gesteld en gesycnd. liep heel mooi stationair totdat ik ging rijden zelfde verhaal. Ik lees overal dat de pilots screws tussen 2 tot 3 slagen zit maar momentueel zit ik boven de drie en gaat het steeds beter bij het testen en de bougies zijn goed van kleur,misschien heb jij het zelfde euvel hoor dat de motor nog te arm staat bij hoge toeren?

Gr.Ronald
 
na ongeveer 100 km is mijn oliepeil bijna gehalveerd ongeveer!?
het zijn wel de eerste 100 km waar ik normaal rijdt, dus mee met het verkeer,
kan ik dit olieverbruik tegengaan?
gebruik nu 5W40, en schakel aan ongeveer 4000 toeren
hoeveel km kan er zo gemiddeld gereden worden met een volle tank?
De olie is niet goed: in een Xv750 hoort 10W30 of 20W40.
oliescharaapveren ?
olie gehalveerd ? Je bedoelt in het kijkglaasje of de helft van 3,1 - 3,6 liter ?
Nergens een lek /zweten ?

Gman
Tot voor kort heeft dit geval bij de mijne ook gehad(afkloppen) carb.goed schoongemaakt kleppen gesteld en gesycnd. liep heel mooi stationair totdat ik ging rijden zelfde verhaal. Ik lees overal dat de pilots screws tussen 2 tot 3 slagen zit maar momentueel zit ik boven de drie en gaat het steeds beter bij het testen en de bougies zijn goed van kleur,misschien heb jij het zelfde euvel hoor dat de motor nog te arm staat bij hoge toeren?
Gr.Ronald
Carbs--> nee, zijn er net afgeweest, nieuwe o-ringen ertussen.
kleppen--> hm, weeknie, waarom trekt dan de straatstenen uit de grond en heb ik bij 180kmu nog over ?
afstellen/synchen--> zou kunnen, ik weet dat de vorige eigenaar het op gehoor deed... |(

Het lijkt me dattie eerder te arm staat bij lage toeren dan bij hoge toeren, of misschien zelfs te rijk (vanwege die backfire als ik gas loslaat...). Kan ik bij die mengselverhoudingschroef als de carbs eropzitten ?

Heb net weer een stuk gereden.
Rekening gehouden met het euvel, lekker gereden.
Rustig aan gassen gaat prima...
Mega doortrekken ook...
Rond de 2500/3500 zijn de problemen, als ik het gas ECHT opengooi. Rustig aan gaat wel...

Trouwens:
Iemand toevallig deze dingen liggen voor een XV1000 Virago (1985 importUSA) ?
zijdeksels (blok),
spiegels,
handvatten,
accubak,
afdekplaatjes van het blok (links rechts,voor achter),
evt uitlaat+bochten
 
Laatst bewerkt:
na ongeveer 100 km is mijn oliepeil bijna gehalveerd ongeveer!?
het zijn wel de eerste 100 km waar ik normaal rijdt, dus mee met het verkeer,
kan ik dit olieverbruik tegengaan?
gebruik nu 5W40, en schakel aan ongeveer 4000 toeren

hoeveel km kan er zo gemiddeld gereden worden met een volle tank?

10 of 20W40 erin bij een ouder type geen syntetische olie.

Rookt je motor erg.

Volle tank ongeveer 140 km.

GMAN hoe zijn je rubbers (ik denk valse lucht)


Fred :]
 
nja roken...
valt wel mee dacht ik, ...

10 - 20 w40 is die dan dikker dan 5 w 40; of waar zit het verschil juist?

slechts 140 km, man, dacht ik even dat mijn bereik toch wat hoger zo liggen,
dus even ruw berekent zou ie ongeveer 10 liter moeten verbruiken?

zie ik nu ook dat mijn linkeruitlaat wat vochtig is, blijkbaar zijn er druppels uit het gat gelopen, maar welke druppels weet ik niet.
 
Ik ben van mijn virago het embleem kwijt geraakt, wat op de kap van het rechter filterhuis zit. Baal hier behoorlijk van, want ziet er kaal en lelijk uit. Is het mogelijk om zo'n roosterje te bestellen? XV1100 Motorsloop heb ik al afgebeld.
 
nja roken...
valt wel mee dacht ik, ...

10 - 20 w40 is die dan dikker dan 5 w 40; of waar zit het verschil juist?

slechts 140 km, man, dacht ik even dat mijn bereik toch wat hoger zo liggen,
dus even ruw berekent zou ie ongeveer 10 liter moeten verbruiken?

zie ik nu ook dat mijn linkeruitlaat wat vochtig is, blijkbaar zijn er druppels uit het gat gelopen, maar welke druppels weet ik niet.

Ongeveer 1 op 14 denk ik want ik rij de tank niet helemaal leeg

5 w 40 is heel dunne olie en niet geschikt voor deze motoren.

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan