XJ/FJ 600/900 topic

/Edit, ander boekje zegt 2,4 en 2,9 als je zwaarder bent dan 90 kg.
ga eerst OMB's waarden(waar heb hje die vandaan? eigen ervaring?) proberen.
De info uit het werkplaatshandboek is gebaseerd op de bandentypes van 25 tot 30 jaar geleden. De moderne banden hebben een hogere spanning nodig.
 
Om nog even hierop terug te komen; nieuwe bougies nagekeken en in cyl 4 bleek de het pinnetje van de bougie verbogen te zijn; zie foto 1 .

Heb nu de oude bougies er in gedraaid( ra6hc) met het nieuwe luchtfilter en loopt weer goed als vanouds.

Heb precies dezelfde bougies gekocht? Hoe kan dit?
Bougies moet je altijd controleren / afstellen voordat je ze monteert.
Waarschijnlijk is hij op de grond gevallen.
 
Zo, andere vering is onderweg..
Voor de voorvork zegt het handvoek 276cc W5
Sites als Louis en vorkveerverkopers zeggen andere hoeveelheid en dikkere olie, van W10 tot -15.
Waar hebben jullie de beste resultaten mee?
 
Zo, andere vering is onderweg..
Voor de voorvork zegt het handvoek 276cc W5
Sites als Louis en vorkveerverkopers zeggen andere hoeveelheid en dikkere olie, van W10 tot -15.
Waar hebben jullie de beste resultaten mee?
Wat de fabrikant van de veer aangeeft.
Er vanuit gaande dat er ook nog slijtage op de vork zit, zou ik 15 gebruiken.
 
Zo, andere vering is onderweg..
Voor de voorvork zegt het handvoek 276cc W5
Sites als Louis en vorkveerverkopers zeggen andere hoeveelheid en dikkere olie, van W10 tot -15.
Waar hebben jullie de beste resultaten mee?
Je moet de luchkamer meten,wat die bij een XJ moet zijn weet ik niet,maar anders kan je gemiddeld 120mm aanhouden.
 
W15 is toch best anders dan 5W maar.. we zien wel..
Ik lees ik net in beide handboeken dat je 'iets'met de luchtkamer moet doen, soort van oppompen.
Ik heb alleen maar motoren gehad waarbij je er nwe olie in mikte en het spul weer dichtschroefde.
Het hoe en wat is me nog niet helemaal duidelijk.. is dit met een bandenpomp te doen? Hoe nauw steekt dit?
(morgen na koffie nog eens lezen..)
 
W15 is toch best anders dan 5W maar.. we zien wel..
Ik lees ik net in beide handboeken dat je 'iets'met de luchtkamer moet doen, soort van oppompen.
Ik heb alleen maar motoren gehad waarbij je er nwe olie in mikte en het spul weer dichtschroefde.
Het hoe en wat is me nog niet helemaal duidelijk.. is dit met een bandenpomp te doen? Hoe nauw steekt dit?
(morgen na koffie nog eens lezen..)
Dat zal wel luchthulpvering zijn, een slecht systeem.
 
W15 is toch best anders dan 5W maar.. we zien wel..
Ik lees ik net in beide handboeken dat je 'iets'met de luchtkamer moet doen, soort van oppompen.
Ik heb alleen maar motoren gehad waarbij je er nwe olie in mikte en het spul weer dichtschroefde.
Het hoe en wat is me nog niet helemaal duidelijk.. is dit met een bandenpomp te doen? Hoe nauw steekt dit?
(morgen na koffie nog eens lezen..)
 
Nu snap ik ook/vermoedde al zo iets waarom producent van aftermarketveren andere hoeveelheid voorschrijft; de veren hebben wrschlk meer volume...
Duurt nog 2-3 werkdagen voor de vorkveren hier zijn, hoop dan wat meer how-to gevonden te hebben over die luchtkamer/pomp/druk meten etc..
Vind het best raar??
 
W15 is toch best anders dan 5W maar.. we zien wel..
Ik lees ik net in beide handboeken dat je 'iets'met de luchtkamer moet doen, soort van oppompen.
Ik heb alleen maar motoren gehad waarbij je er nwe olie in mikte en het spul weer dichtschroefde.
Het hoe en wat is me nog niet helemaal duidelijk.. is dit met een bandenpomp te doen? Hoe nauw steekt dit?
(morgen na koffie nog eens lezen..)

Wat die man in die video doet is de luchtkamer boven de nieuwe vorkolie meten. Niet meer en niet minder.
In het WPH van je motor staat waarschijnlijk dat je een bepaalde hoeveelheid (cc) olie in de vorkpoot moet doen OF de luchtkamer boven de olie moet meten.

De man in de video doet dus eerst teveel olie (ATF in dit geval) in de poot, laat dan eerst erg uitgebreid zien hoe hij alle lucht uit de poot /olie laat ontsnappen. Dan laat hij dat tooltje (met die injectie spuit) zakken in de poot. De tie-wrap is dan afgesteld op het voorgeschreven aantal milimeters dat de luchtkamer, dus de lege ruimte boven de olie, moet zijn. Hij zuigt dan simpelweg het teveel aan olie weer uit de poot. Thats it.

Zie hieronder een voorbeeld van die voorschriften uit het WPH van een XJ600S. Er staat dus dat er 379 cc olie in moet OF een luchtkamer van 111 mm.

1391406
 
..even kijken of ik 't kan plakken hier;
Dat gaat dus niet, in dit handboek pagina 78 en 79.
http://www.home.foni.net/~xj900/XJ900_079.htm

Maar goed, als je de voorgschreven hoeveelheid olie er in mikt zou die luchtkamer ook in orde moeten zijn?
Uit een ander handboek;
WARNING.
1. Fork oil leakage can cause loss of stability and safe handling. Have any problem corrected before operating the motorcycle.
2. Securely support the motorcycle so there is no danger of it falling over.

1. Elevate the front wheel by placing a suitable stand under the engine.
2. Remove the rubber cap from the top of each fork.
3. Remove the air valve cap from the left fork.
4. Keep the valve open by pressing it for several seconds so that the air can be let out of the inner tube.
XJ900RK_service-77.jpg

1. Air valve cap
5. Loosen the front fork pinch bolts and remove the cap bolts from the inner fork tubes.
XJ900RK_service-78.jpg

1. Pinch bolt 2. Cap bolt
6. Place an open container under each drain hole. Remove the drain screw from each outer tube.
WARNING:
Do not let oil contact the disc brake components. If any oil should contact the brake components, it must be removed before the motorcycle is operated. Oil will cause diminished braking capacity and will damage the rubber components of the brake assembly.

XJ900RK_service-79.jpg

1. Drain screw
7. After most of the oil has drained, slowly pump the forks up and down to remove any remaining oil.
8. Inspect the drain screw gasket. Replace if damaged. Reinstall the drain screws.
9. Pour the specified amout of oil into each the fork inner tube.
Front fork oil capacity (each fork): 286 cm3 (10.1 Imp oz, 9.67 US oz)
Recommended oil: SAE 5W type SE motor oil or equivalent
10. After filling, slowly pump the forks up and down to distribute the oil.
11. Inspect the O-ring on the cap bolt. Replace if damaged.
XJ900RK_service-80.jpg

1. O-ring
12. Reinstall the cap bolt and tighten the pinch bolt.
Tightening torque: Cap bolt: 23 Nm (2.3 mkg, 17 ft-lb) Pinch bolt: 23 Nm (2.3 mkg, 17 ft lb)
13. Fill the fork with air using an air pump or pressurized air supply. Refer to "Front fork and rear shock absorber adjustment" for proper air pressure adjusting.
Maximum air pressure: 118 kPa (1.2 kg/cm2, 17.1 psi) Do not exceed this amount.
Since the right and left front forks are connected by one air hose, there is only one valve where the air pressure is measured and adjusted.
Front fork and rear shock absorber adjustment
Front fork:

1. Elevate the front wheel by placing the motorcycle on the centerstand.
NOTE: When checking and adjusting the air pressure, there should be no weight on the front end of the motorcycle.
2. Remove the valve cap from left fork.
3. Using the air check gauge, check and adjust the air pressure.
If the air pressure is increased, the suspension becomes stiffer and if decreased, it becomes softer.
XJ900RK_service-81.jpg

1. Air gauge
To increase: Use an air pump or pressurized air supply To decrease: Release the air by pushing the valve.
NOTE:
An optional air check gauge is available. Please ask a nearby Yamaha dealer. P/No. 2X4-2811A-00.
Air pressure:
39.2 kPa (0.4 kg/cm2, 5.7 psi) Maximum air pressure:
118 kPa (1.2 kg/cm2, 17.1 psi) Minimum air pressure: Zero
CAUTION: Never exceed the maximum pressure, or oil seal damage may occur.
4. Install the valve cap securely.
 
Ik heb bij mijn xj de antiduik uitgeschakeld/op 0 gezet.. Dat wordt, in de racerij, ook geadviseerd als je progressieve veren erin hebt gezet. Het is simpelweg niet meer nodig en het remgevoel neemt toe.
Verder gebruik ik geen extra luchtondersteuning meer; ook niet meer nodig en mogelijk zelfs schadelijk voor je voorvorkringen. Tenzij de poten zijn verbonden krijg je beide poten nooit gelijk. Ik zorg dat mét de veren erin en de voorvork helemaal uitgeveerd 25 cm luchtkamer overblijft. Dat komt mét inveren dan aardig overeen met de opgave in het boek/fabrieksopgave.
 
Ik heb nu een setje YSS dempers maar ze zijn niet plug en play, hoewel voor deze motor aangewezen.. zal verder zeuren in m'n dempertopic..
 
Vreemd, dus ik heb nix met luchtdruk te doen? Is dat misschien van het eerdere type? (of zijn er meer typen/versies gemaakt?)
 
Precies dat viel me ook op, is dat het 31-A ding? (en hebben ze dat luchtkamer-anti-duik systeem gestaakt omdat 't niet goed werkte?)
 
Het was in de beginjaren 80 in feite een soort van modeverschijnsel, veel (race)motoren hadden een dergelijk contraptie aan boord. Op zich werkte het wel maar was in mijn optiek meer iets om slappere/goedkopere? veren te kunnen monteren.
Een experimentje als het ware.
 
Ik heb vandaag een XJ-600 uit 1991 gekocht voor een leuke prijs , hij gaar binnenkort helemaal uit elkaar ! En de planning is een scrambler ervan te maken .

Hebben jullie tips voor onderdelen etc ?
Adresjes , handige trucs , noem maar op

Alvast bedankt
 
Heb hier nog eea liggen voor een dergelijke xj/fj.
Dinnetje rijdt er ook op.
 
Iedereen weer super dank voor alle info & feedback!!
Kijk er naar uit met nieuwe vering voor/achter te proefrijden! (en de verhalen dat de frames zo slap zijn dat ze gevaarlijk zijn in de bochten met een korreltje zout te nemen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan