XJ/FJ 600/900 topic

Hoezo is Wirth een flutmerk? Rij er al jaren mee in verschillende modellen en no problems ermee.
Indien mogelijk iets meer onderbouwing aub.
 
Zo, vandaag geleerd dat ik zonder duo ook vrij snel met de voeten aan de grond kom. goed, je tenen wijzen met deze zithouding ook naar beneden.. ik vraag me af of vb 1 cm. langere schokbrekers wat uit zouden maken?

Verder als ik 'm en een bocht leg en ga over een hobbel/kuil is het net alsof de kont van de motor een 'S' maakt.
Ik kan met de hand geen speling op de achterbrug of achterwiel vinden.
Is dit nu de werking van slappe/versleten schokdempers, het slappe frame (zecht men) of combi van beiden??

Ik ken dit gedrag niet van m'n '91 jawa twin, waarvan de achterbrug niet bepaald het toonbeeld van degelijkheid is..
 
je tenen wijzen met deze zithouding ook naar beneden

Als je je tenen op de stepjes zet heb je daar geen last van. Je zult dan ook merken dat de motor een stuk actiever en sportiever stuurt omdat je een actievere houding aanneemt. Zo dicht mogelijk op de tank gaan zitten, knieën naar binnen, tenen op de stepjes ipv de bal van je voet en de lol begint.
 
Als je je tenen op de stepjes zet heb je daar geen last van. Je zult dan ook merken dat de motor een stuk actiever en sportiever stuurt omdat je een actievere houding aanneemt. Zo dicht mogelijk op de tank gaan zitten, knieën naar binnen, tenen op de stepjes ipv de bal van je voet en de lol begint.
Oeh, dan zit ik wel erg opgevouwen..
Sjefman, jij rijdt veel op je XJ, kun jij tips geven wat betreft de vering? Is het flexen van het frame te 'redden'met 'de beste'dempers en veren?
 
Geen idee... nooit wat aan mijn vering aangepast. Het lijkt me absoluut een vooruitgang mbt. wegligging, maar een flexibel frame ga je niet stijver maken met andere veren.

Dit frame is heel vergevingsgezind en er zit zeker wat beweging in maar wat jij beschrijft klopt gewoon niet. Ik zou beginnen bij nieuwe veren en gewoon de hele ophanging eens na te lopen, dat wil zeggen, nieuwe lagers/vet/alles schoonmaken/nieuwe rubbers. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat deze motor minder strak op de weg hoort te liggen dan alle oude gebakjes uit je motorverleden.



En opgevouwen is het niet, ik ben ook ongeveer 1m85, dus niet de kleinste. Dat noemt men een 'actieve' zithouding.
 
Sammie, je koopt een oeroude motor waarvan elk onderdeel geheel versleten of beschadigd is, die bovendien stamt uit een tijd waarin motorrijders beschouwd werden als zijnde zelfmoordenaars en die nooit een goede wegligging heeft gehad, en dan ga je eisen stellen alsof je een splinternieuwe Ducati Panigale of een BMW K1600 hebt gekocht.:P
 
Ben geen Sjefman maar evengoed; ja.
Met goeie vering en alles goed afgesteld zoals bijv. het balhoofd, sturen die xj's gewoon goed en strak.. is mijn ervaring na tal van die dingen. Uiteraard niet gaan vergelijken met gsxxen e.d. van jongere bouwjaren.
 
Sammie, je koopt een oeroude motor waarvan elk onderdeel geheel versleten of beschadigd is, die bovendien stamt uit een tijd waarin motorrijders beschouwd werden als zijnde zelfmoordenaars en die nooit een goede wegligging heeft gehad, en dan ga je eisen stellen alsof je een splinternieuwe Ducati Panigale of een BMW K1600 hebt gekocht.:P
Neuh, kijk voor mij is dit een modern ding.. alles is nieuw.. voor mij, heb met plezier 251 euro uitgegeven an nwe banden, geen probleem..dat beschreven S-gedrag in bochten heb ik nooit eerder meegemaakt, maar kan geen defect ontdekken aan het rijwielgedeelte.
Prima als het normaal is maar wil 't dan wel graag weten... snap je?
 
Ben geen Sjefman maar evengoed; ja.
Met goeie vering en alles goed afgesteld zoals bijv. het balhoofd, sturen die xj's gewoon goed en strak.. is mijn ervaring na tal van die dingen. Uiteraard niet gaan vergelijken met gsxxen e.d. van jongere bouwjaren.
Ook jouw inbreng is zeer welkom!
 
Neuh, kijk voor mij is dit een modern ding.. alles is nieuw.. voor mij, heb met plezier 251 euro uitgegeven an nwe banden, geen probleem..dat beschreven S-gedrag in bochten heb ik nooit eerder meegemaakt, maar kan geen defect ontdekken aan het rijwielgedeelte.
Prima als het normaal is maar wil 't dan wel graag weten... snap je?
Om te rijden heb je nieuwe banden en schokdempers nodig. Kijk ook eens of er geen erge valschade aan zit. Kromme voorvork, frame, achtervork,en speling op balhoofd, wielen en achtervork.
 
Om te rijden heb je nieuwe banden en schokdempers nodig. Kijk ook eens of er geen erge valschade aan zit. Kromme voorvork, frame, achtervork,en speling op balhoofd, wielen en achtervork.
Dit heb ik uiteraard bij aankoop gedaan, alles lijkt in orde.. De nwe banden bevallen erg goed!
 
Dit heb ik uiteraard bij aankoop gedaan, alles lijkt in orde.. De nwe banden bevallen erg goed!
Pompende vering kan rare zijwaartse zwiepers geven.
Zelfs met een geheel nieuwe Ducati ben ik nog langs een veringspecialist geweest.
 
Wel, het is net of de achterbrug schaart zeg maar, de motor onder een hoek terugveert..
Komt dat doordat beide dempers niet synchroon reageren?
 
Wel, het is net of de achterbrug schaart zeg maar, de motor onder een hoek terugveert..
Komt dat doordat beide dempers niet synchroon reageren?
Nee, maar ik denk wel dat het minder erg of verdwenen is met andere schokdempers.
 
nee de vering/balhoofd/banden combi zorgt onder dergelijk omstandigheden oha voor die onrust
 
Boekje zegt 2,2 en 2,4 had het al wat harder.. vreemd, kan jou waarden nergens vinden? Maar ga het wel proberen!
 
/Edit, ander boekje zegt 2,4 en 2,9 als je zwaarder bent dan 90 kg.
ga eerst OMB's waarden(waar heb hje die vandaan? eigen ervaring?) proberen.
 
Hi! Een half jaar geleden een Xj600 op de kop getikt en afgelopen week bougies en luchtfilter vervangen. Oude luchtfilter kon in principe nog prima mee, en reed ie goed op, maar toch vervangen.

Feit is nu dat de motor bij het optrekken nauwelijks op toeren komt, pas vanaf 4000 rpm loopt 'ie 'normaal' door.

Wat is jullie mening hieromtrent: Kwestie van carburateurs afstellen lijkt mij?

Om nog even hierop terug te komen; nieuwe bougies nagekeken en in cyl 4 bleek de het pinnetje van de bougie verbogen te zijn; zie foto 1 .

Heb nu de oude bougies er in gedraaid( ra6hc) met het nieuwe luchtfilter en loopt weer goed als vanouds.

Heb precies dezelfde bougies gekocht? Hoe kan dit?
 

Bijlagen

  • D61A15A3-F44C-4713-BF76-417072E6AA97.jpeg
    D61A15A3-F44C-4713-BF76-417072E6AA97.jpeg
    67,3 KB · Weergaven: 7
  • 8948CFA6-38F8-4F10-B51B-CF3B2C25C830.jpeg
    8948CFA6-38F8-4F10-B51B-CF3B2C25C830.jpeg
    70,3 KB · Weergaven: 7
Nieuwe bougies moeten altijd nagekeken worden bij het plaatsen. Altijd de elektrodeafstand checken voordat je ze er in draait. De sterkte van de vonk kan erg nadelig beinvloed worden door een te grote of kleine afstand.

Dat 'haakje' even open buigen tot de juiste opening (te meten met bijvoorbeeld voelermaatjes.) en het zal allemaal weer in orde zijn!
 
Terug
Bovenaan Onderaan