WSBK Slowchat seizoen 2024

Wie wordt kampioen WK Superbike in 2024? Let op: wijziging keuze niet mogelijk ;-)

  • Alvaro Bautista

    Stemmen: 8 17,4%
  • Toprak Razgatlioglu

    Stemmen: 18 39,1%
  • Jonathan Rea

    Stemmen: 3 6,5%
  • Andrea Locatelli

    Stemmen: 1 2,2%
  • Michael Ruben Rinaldi

    Stemmen: 0 0,0%
  • Nicolo Bulega

    Stemmen: 10 21,7%
  • Andrea Iannone

    Stemmen: 6 13,0%
  • Alex Lowes

    Stemmen: 0 0,0%
  • Michael van der Mark

    Stemmen: 0 0,0%
  • Iemand anders...bijvoorbeeld Scott Redding of Alex Bassani (10 opties is max in de pool)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    46
  • Opiniepeiling gesloten .
De R1 zal voor circuitgebruik voorlopig nog wel beschikbaar blijven. Ducati en Aprilia lossen dit op door de cilinderinhoud te vergroten naar 1100 cc. Superbike zal denk ik mee moeten evolueren en het reglement hierop aan moeten passen, net zoals met Supersport. Dat is natuurlijk al vaker gebeurd in de geschiedenis van het kampioenschap; 750 cc, 1000 cc, 1200 cc, etc.
Net als de R6.
Ze zijn zo ongeveer overal in de wereld leverbaar, maar niet in Europa.
 
Het heeft er vooral mee te maken dat de markt voor superbikes nog amper bestaat en het voor Yamaha de investering niet waard is.
Dat viel mij op de tweedehandsmarkt inderdaad ook al enkele jaren op
Nul tot één recente Superbike op Marktplaats (wel veel Ducati/BMW).
Maar al die aparte normen werkt ook niet mee.
Anders was een keuring voor bijvoorbeeld Amerika / Australië ook goed genoeg. :)
 
Yamaha stopt met R1 als straatmotor - Nieuwsmotor.nl

Gaat dit de doodsteek worden voor elk SuperBikes? Geen gehomologerrde wegversie, geen superbike. Beetje hetzelfde als in de supersport gaande is. Niet dat er zonder Yamaha niets meer over is, maar het zou wel een verarming zijn.
Citaat uit het bericht (zij het wat off-topic):
Dit betekent dat het huidige model nu een vermogen van boven de 200 PK heeft en topsnelheden boven de 300 kilometer per uur haalt, maar met een zithouding die op de weg kort vol te houden is.

Motorrijden mag best een beetje een sport blijven. Dat het maar kort vol te houden is, vind ik best overdreven (en ietwat dramatisch klinken)...of het moet gaan om het benzineverbruik met de genoemde snelheden :+

De zithouding van oude SuperSports/Superbikes was vaak met meer druk op de polsen dan de huidige modellen en in de race houden ze het drie kwartier vol (on topic), terwijl ze (ongeveer) het maximale uit die motor halen en langer nog met een Endurancetank. Op de weg is een ritje van 1 à 2 uur toch prima te doen?

Persoonlijk vind ik het enorm jammer dat ze stoppen met de R1, maar de markt is er inderdaad niet meer naar. Maar betekent dat nu dat ze dan in het WK ook niet meer mee mogen doen (evt. na de uitloopperiode)? Ik weet dat je vroeger voor deelname een minimale hoeveelheid straatfietsen moest hebben verkocht, maar ik weet niet precies wat het in dit geval betekent. Sowieso vind ik het nadeel van die R1's die nog wel voor het circuit verkocht worden, dat je daar geen garantie meer op hebt, zoals je wel op de andere merken hebt bij wat hobbymatig circuitgebruik. Al speelt dat in de Superbike natuurlijk niet.
 
Net als de R6.
Ze zijn zo ongeveer overal in de wereld leverbaar, maar niet in Europa.
Is dat wellicht voldoende voor de homologatie-eisen? Als antwoord op mijn vraag in mijn vorige post? Blijft de R1 bijvoorbeeld wel te koop op strijd voor Amerika en/of Azië en kunnen ze daardoor (wel) mee blijven doen? :?
 
Is dat wellicht voldoende voor de homologatie-eisen? Als antwoord op mijn vraag in mijn vorige post? Blijft de R1 bijvoorbeeld wel te koop op strijd voor Amerika en/of Azië en kunnen ze daardoor (wel) mee blijven doen? :?
Bij een Yamaha dealer kan je een R6 ook nog steeds bestellen.
Zelfs via de webshop van Goedhart bijvoorbeeld.

Maar in het buitenland zal de R1 gewoon door blijven evolueren.
De kleinere CBR600RR heeft dat ook jaren gedaan.
Deze situatie is "normaal" voor Europa. :Y
 
Het is allemaal niet zo dramatisch.
De R1(M) zal na 2024 niet meer in Europa voor de straat geleverd worden omdat Yamaha afziet van Euro5+ homologatie.
Dit betekent niet dat Yamaha stopt met het bouwen van de R1 voor de rest van de wereld.
Yamaha R1 and R1M: End of 2024 is the end!
 
Dat viel mij op de tweedehandsmarkt inderdaad ook al enkele jaren op
Nul tot één recente Superbike op Marktplaats (wel veel Ducati/BMW).
Maar al die aparte normen werkt ook niet mee.
Anders was een keuring voor bijvoorbeeld Amerika / Australië ook goed genoeg. :)
Daarin heb je zeker gelijk.

Wat ik me dan wel afvraag is hoe ze een 1000 cc Panigale V4 R met 218 pk gekeurd krijgen. En er vervolgens met toverolie en een (niet gekeurd?) uitlaatsysteem 240,5 pk uitpersen.
 
Daarin heb je zeker gelijk.

Wat ik me dan wel afvraag is hoe ze een 1000 cc Panigale V4 R met 218 pk gekeurd krijgen. En er vervolgens met toverolie en een (niet gekeurd?) uitlaatsysteem 240,5 pk uitpersen.
Dat komt door het open koppelingsdeksel van carbon. :+ :+
Ook zeer handig als je in de grindbak komt en steentjes in kunnen komen. 8)7 _O-

Maar bizarre waarden :Y en onderhoud waarschijnlijk.
Met die uitlaat kan je dan bijna nergens rijden. :N
De afgelopen maand op Cartagena hielden ze ook al een geluidsmeting.
Alcarras over drie weken schijnt vrij te zijn.
Lokaal kan je het vast vergeten in West Europa - op een enkele open geluidsdag na.
 
Het is allemaal niet zo dramatisch.
De R1(M) zal na 2024 niet meer in Europa voor de straat geleverd worden omdat Yamaha afziet van Euro5+ homologatie.
Dit betekent niet dat Yamaha stopt met het bouwen van de R1 voor de rest van de wereld.
Yamaha R1 and R1M: End of 2024 is the end!
Het betekent wel dat ik hem hem niet snel meer zou aanschaffen (mede gezien het (non-)garantieverhaal bij circuitgebruik) en dat is wellicht niet dramatisch, er is meer te koop, maar oprecht jammer vind ik het wel. Fijn dat de rest van de wereld hem nog wel krijgt, zodat doorontwikkeling en deelname in het WK niet direct op de tocht komt te staan, maar gezien de recente geschiedenis met Suzuki zou het zomaar het voorstadium van afzwaaien kunnen zijn. '( (extra dramatische smiley toegevoegd, speciaal voor @VTR Jeroen :+)
 
Het betekent wel dat ik hem hem niet snel meer zou aanschaffen (mede gezien het (non-)garantieverhaal bij circuitgebruik) en dat is wellicht niet dramatisch, er is meer te koop, maar oprecht jammer vind ik het wel. Fijn dat de rest van de wereld hem nog wel krijgt, zodat doorontwikkeling en deelname in het WK niet direct op de tocht komt te staan, maar gezien de recente geschiedenis met Suzuki zou het zomaar het voorstadium van afzwaaien kunnen zijn. '( (extra dramatische smiley toegevoegd, speciaal voor @VTR Jeroen :+)
🖕😉
 
Misschien gewoon een keer er bij neer leggen dat hij die keuze gemaakt heeft omdat hij het graag wou ?!

Zoveel mensen hebben de hele winter zeker geweten dat Toprak op een hok kwam, voor een beste zak met geld. Bleek toch allemaal ff iets anders te zitten
 
Misschien gewoon een keer er bij neer leggen dat hij die keuze gemaakt heeft omdat hij het graag wou ?!

Zoveel mensen hebben de hele winter zeker geweten dat Toprak op een hok kwam, voor een beste zak met geld. Bleek toch allemaal ff iets anders te zitten
HIj barst van het zelfvertrouwen, dat scheelt zomaar een seconde. Zelfs op een BMW :+
 

Bijlagen

  • winterwerk.jpg
    winterwerk.jpg
    315 KB · Weergaven: 0
Misschien gewoon een keer er bij neer leggen dat hij die keuze gemaakt heeft omdat hij het graag wou ?!

Zoveel mensen hebben de hele winter zeker geweten dat Toprak op een hok kwam, voor een beste zak met geld. Bleek toch allemaal ff iets anders te zitten
Toprak wil de komen de twee jaar proberen met BMW kampioen worden omdat niemand dat tot nu toe gelukt is. Daarna is MotoGP het doel.
 
Misschien gewoon een keer er bij neer leggen dat hij die keuze gemaakt heeft omdat hij het graag wou ?!

Zoveel mensen hebben de hele winter zeker geweten dat Toprak op een hok kwam, voor een beste zak met geld. Bleek toch allemaal ff iets anders te zitten
Hij was het beu dat hij altijd voorbij gefietst werd op de rechte stukken door een ducati. Volgens hem had de bmw meer topsnelheid ( zal op de baan wel genoeg gezien hebben) en ging dat bij yamaha niet beter veranderen. Dit en zakje geld zal wel overtuigend genoeg geweest zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan