Wat te doen met boete snelheidsovertreding in Belgie

De boetes in Belgie vallen wel mee.
Mijn vader heeft een aantal weken geleden dezelfde brief gekregen.
Nou woont mijn zus in Belgie en die vertelde al dat de boete voor 22 km.h (mijn vader reed 92 ipv 70)
te snel ongeveer €100 bedraagt
Er is een site waar je dat kan uitrekenen.
Ik weet alleen niet meer welke.
Gewoon de brief invullen en dat je een minnelijke schikking wilt en opsturen.
Dat de boete dan pas een jaar later komt maakt niets uitm, maar jij hebt verder meegewerkt dus zal hij niet hoger uitvallen
 
Dit moet je niet terug sturen, tenzij je het niet eens bent of iemand anders de bestuurder was ofzo. Je krijgt normaal nog een 2de brief met het boete bedrag...

Hier kan je uw boete berekenen: http://www.wegcode.be/snelheidsovertreding.php

Leuk programma!

Wat klopt er niet???

Datum overtreding
Vanaf 1 februari 2007
Aard van de weg Autosnelweg
Voertuig Rijwiel
maximale toegelaten massa (MTM) 3,5 ton of minder
Toegelaten snelheid 120 Gemeten snelheid 250
Zeer ongunstige klim. toestand én zicht <100m
Buitenlander



Resultaat van de berekening:

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 120
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 235


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
Onmiddellijke inning
575€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden


Minnelijke schikking
585€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden


Rechtbank
55-2750€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)
 
Laatst bewerkt:
Leuk programma!

Wat klopt er niet???

Datum overtreding
Vanaf 1 februari 2007
Aard van de weg Autosnelweg
Voertuig Rijwiel
maximale toegelaten massa (MTM) 3,5 ton of minder
Toegelaten snelheid 120 Gemeten snelheid 250
Zeer ongunstige klim. toestand én zicht <100m
Buitenlander



Resultaat van de berekening:

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 120
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 235


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
Onmiddellijke inning
575€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden


Minnelijke schikking
585€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden


Rechtbank
55-2750€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)
ze kunnen een buitenlander toch niet et rijbewijs afnemen?
 
Alleen bij staande houding staat er.
Maar de NL Politie kan volgens mij ook gewoon zo'n beetje alle rijbewijs innemen van alle EU ingezanten.
hmm, chinees rijbewijs regelen dus :+

Trouwens, TS, er staat idd zoals gezegd MT-80. Da's niet je volledige kenteken?

Dus de boete klopt niet, net briefje schrijven en klaar zonder betaling dunkt me?
 
Heb hetzelfde gehad een jaartje of anderhalf terug met het koekblik: Formulier invullen en daarna een paar maanden wachten tot de boete in de bus valt.
Ik was toen met het ingevulde formulier nog naar Turnhout gereden om de boete ineens te betalen (scheelt weer een tientje) maar dat kon dus niet.

Deze overtreding kost je € 125,- (buiten bebouwde kom) of €190,- (binnen bebouwde kom)
De omstandigheden waaronder het gebeurde worden niet gelezen dus vraag 3 en 5 zijn verder niet interessant.
Het gaat ze alleen maar om de poen net zoals in Nederland..... :X

Verder niet te lang bij stilstaan, als je te snel rijdt kost dat geld als ze je weten te betrappen.... O-)
 
Ik zou gewoon afwachten of er nog een boete volgt.
Voor de eerste 10km betaal je 50euro. Dan 5euro per km boven die 10.
Dus mag je 145euro verwachten.

Als je niet betaald en ze stoppen je in Belgie, kan je onmiddelijk cash betalen of te voet naar huis.

Je kan ook altijd de boete betwisten. Zeg dat je er niet bent geweest, vraag een kopie van de foto en het ijkingsrapport van de flitser. (kans dat ze de moeite niet doen en je er niets meer van hoort, maar ook een kans dat ze het wel doen en gelijk de boel verdubbelen wegens te laat betaald)
 
Ik zou gewoon afwachten of er nog een boete volgt.
Voor de eerste 10km betaal je 50euro. Dan 5euro per km boven die 10.
Dus mag je 145euro verwachten.

Als je niet betaald en ze stoppen je in Belgie, kan je onmiddelijk cash betalen of te voet naar huis.

Je kan ook altijd de boete betwisten. Zeg dat je er niet bent geweest, vraag een kopie van de foto en het ijkingsrapport van de flitser. (kans dat ze de moeite niet doen en je er niets meer van hoort, maar ook een kans dat ze het wel doen en gelijk de boel verdubbelen wegens te laat betaald)


Tegenwoordig geven ze het soms ook door aan de nederlandse politie.
Een vriendin van mij heeft het ook gehad, te hard gereden, boete niet betaald en ineens stond de nederlandse politie aan de deur.
Of ze even wilde betalen.

Maar goed, in België is het altijd afwachten wat ze er mee doen.
Een jaar of 10 geleden hebben we ook zo'n brief gehad, ingevuld en bij opmerkingen geplaatst dat we met het verkeer mee reden en dat de situatie onduidelijk was.
Nooit meer wat van gehoord. ( En toen waren het nog superboetes in België :/ )

Maar het is altijd een gok natuurlijk.
 
Wat zijn ze weer snel :')

Geen id hoe het voor een 'ollander zit, maar een belg MOET binnen de 10 werkdagen na overtreding een voorstel tot minnelijke schikking versturd worden. maw: als je als belg es met een ei zit omdat je denkt geflitst te zijn, als er dan na 3weken (10 werkdagen + 1 week voor de postbode) nog niets in de bus zit, ben je ontsnapt.

@TS
ALS je aanvaard dat je 29 te snel hebt gereden en dus bereid bent de boete te betalen, moet je met die formulieren NIETS doen. Die dienen enkel als je niet akkoord bent, en je je wil verdedigen, foto vragen etc ... je krijgt 15 dagen om je commentaar te leveren als je dat noidg vindt. Na die 15 dagen "bedenktijd" wordt alles dan (al of niet met jouw ingevulde formulier erbij) overgemaakt aan het parket. Nog een tijdje later (als ze het niet vergeten) krijg je dan een voorstel tot overschrijving in de bus met een verslagje van de uitspraak.

Met NIET invullen loopt je meer kans dat de boel geseponeerd wort. Als je wel invult dan si het dossier groter, is er meer registratie en wordt het 100% zeker aan het parket overgemaakt.

NEE je gaat niet moeten voorkomen (zo hard reed je niet).

Tarief: Je had geluk dat het een 70km zone was: 50€+ 5€ per km te hard boven de 10km/u te hard. Dus 50 + 5*(29-10=19) = 145€

Je loopt een klein kansje dat het parket van Turnhout het de moeite niet vindt om een Hollander 145€ boete lichter te maken
Met NIET invullen loopt je meer kans dat de boel geseponeerd wort. Als je wel invult dan si het dossier groter, is er meer registratie en wordt het 100% zeker aan het parket overgemaakt.

Samengevat:
Aanvaard je een boete? Doe dan niets en wacht een paar weken op een overschrijvingsformuliertje
Aanvaard je niet: vul dan het formulier snel in, en zie wat er gebeurt maar dat raad ik je niet aan als je echt te snel reed.
 
Laatst bewerkt:
@Wulleb dank voor je heldere uitleg. Ik vroeg het me al af, ik hoor vaak dat veel Belgen sowieso niet de boete's betalen. Wij zijn hier in Nl altijd te braaf., hoewel we heel stoer roepen dat we rebellen zijn :)
 
Resultaat van de berekening:

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 50
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 498.2


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):

* Onmiddellijke inning
750€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

* Minnelijke schikking
760€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

* Rechtbank
55-2750€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)


Chill
 
Laatst bewerkt:
@Wulleb dank voor je heldere uitleg. Ik vroeg het me al af, ik hoor vaak dat veel Belgen sowieso niet de boete's betalen. Wij zijn hier in Nl altijd te braaf., hoewel we heel stoer roepen dat we rebellen zijn :)

Vergeet dat maar, dat is een broodje aap.
Wie een snelheidsboete niet betaald is eraan voor de moeite, ontsnapt niet en eindigt veelal met een verdubbeling of bij herhaaldelijk niet betalen nog veel erger ...

Parkeerboetes vanwege geen parkeergeld betaald, daarentegen worden al eens "vergeten".
Simpel omdat het veelal geen echte boetes zijn maar een forfait bedrag. In de meeste steden wordt het parkeergeld geind door een prive firma, en die mogen geen boetes uitschrijven. Je krijgt je parkeerboete dan onder vorm van "dagticket". Ze mogen zelfs niet je naamadres opvragen adv nummerplaat (doen ze toch, maar is nu rechtbankheisa rond).
Fout parkeren met een boete van de politie/stadswacht is daarentegen een echte boete.
 
Je loopt een klein kansje dat het parket van Turnhout het de moeite niet vindt om een Hollander 145€ boete lichter te maken
Met NIET invullen loopt je meer kans dat de boel geseponeerd wort. Als je wel invult dan is het dossier groter, is er meer registratie en wordt het 100% zeker aan het parket overgemaakt.
In mijn geval had ik op een 90 km weg net te laat geremd voor de flitskast en reed nog 100 km/h
Kostte me € 60,- en die wilden ze vanuit Turnhout gewoon hebben..... :Y
Had dus wel het formulier ingevuld (met een geldige reden waarom ik juist daar te snel had gereden/inhaalactie) en weet voortaan dat ik dat niet meer moet doen.
Thanks Wullebolle weer wat bijgeleerd! ;)
 
Wullebolle, bedankt voor je heldere uitleg!
Ik blijf dan maar rustig afwachten op een minnelijke schikking, ik hoop dat ik er dan met die 145,- vanaf ben.
 
Wow zoveel papieren en gedoe, en wij in nederland moeten 6 euro administratiekosten betalen :?

Als ik in belgie ambetenaar was zou ik als de wiedeweerga administratiekosten voor boetes gaan regelen :+
 
Wanneer je het laat aanslepen zou ik ook maar niet meer
België in rijden.Waarschijnlijk dat je dan bij een controle
alsnog direct mag afdokken,of....

in ieder geval meer gezeik..
gewoon betalen,procederen is niet hetzelfde als in NL

been there
 
Laatst bewerkt:
@Wulleb dank voor je heldere uitleg. Ik vroeg het me al af, ik hoor vaak dat veel Belgen sowieso niet de boete's betalen. Wij zijn hier in Nl altijd te braaf., hoewel we heel stoer roepen dat we rebellen zijn :)

Ik herzie mijn mening ... |(

Quote krant HBVL 25/06/10
Meer en meer Belgen vertikken het een boete te betalen. De overheid grijpt zo jaarlijks naast miljoenen euro's.
In 2009 weigerde meer dan 64 procent van de Belgen zijn boete te betalen. Een jaar eerder ging het om 59 procent, vernam Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) van ontslagnemend minister van Financiën Didier Reynders (MR).

Opmerkelijk is wel dat meer Walen 'foert' zeggen. 72 procent onderneemt geen actie bij het ontvangen van een geldboete. Aan deze kant van de taalgrens heeft slechts 44 procent dat lef.

Zo werd er uiteindelijk slechts 82,7 van de in totaal 130 miljoen euro aan gerechtelijke boetes geïnd. Het gaat dus niet alleen om boetes na verkeersovertredingen, maar ook over opgelegde sommen na criminele feiten.

"Al jaren wordt de laksheid bij de inning van boetes aan de kaak gesteld, maar toch gebeurt er bij Justitie en Financiën niets", aldus Lahaye-Battheu. Ook het al lang beloofde gerechtelijk inningskantoor is er nog altijd niet. Het voorstel om onbetaalde boetes af te trekken van wat de fiscus moet terugbetalen, kreeg ook nog geen vervolg.
 
Vandaag een boete binnen gekregen van onze grote vrienden van de Belgische politie, ik snap alleen niet helemaal wat ze er mee bedoelen.

[afbeelding]

Onderaan staat "Vijftien dagen na verzending van het afschrift wordt het dossier als volledig beschouwd en toegezonden aan het parket van TURNHOUT". Betekend dit dat ik voor 29 km te hard voor moet komen, of sturen ze later een schikking? En waarom worden er zo veel wets-artikels aangeroepen?

Bijgevoegd zat dit formulier:

[afbeelding]

Nu heb ik vroeger wel eens gehoord dat de Belgische administratie wat betreft boetes een groot zooitje is.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik weet wel dat ik rond die datum in Belgie ben geweest en er zal waarschijnlijk ook wel wat te hard gereden zijn, maar toch het formulier invullen of krijg ik nu na 15 dagen wachten een schikking?

1,5 jaar geleden ook zo'n ding gehad. ingevuld, kopietje van in de auto bewaard ivm wonen in de grensstreek. nog steeds niks van gehoord.
 
Ik heb tot op heden niks gehoord van de Belgische vrinden.. Is het ook zo dat een boete na een bepaalde tijd "verjaart"?
 
Laatst bewerkt:
mede dankzij al die hollanders die hun boetes niet betalen, vertikt de Belgische overheid iets aan de erbarmelijke staat van het wegdek te doen :+

BETALEN DUS! :)

(en enkel op die brief reageren als je niet akkoord bent met de overtreding.. boete volgt wel vanzelf)
 
Terug
Bovenaan Onderaan