VF 1000 Flater

Volgens mij zijn dat gewoon de originele veren, zaten in mijn CBR poten ook. Bij progressieve veren monteer je die naar mijn weten andersom (dichte windingen naar boven). Maar dit doe ik ook weer uit het hoofd, dat is niet altijd even betrouwbaar gebleken :P.
 
Volgens mij zijn dat gewoon de originele veren, zaten in mijn CBR poten ook. Bij progressieve veren monteer je die naar mijn weten andersom (dichte windingen naar boven). Maar dit doe ik ook weer uit het hoofd, dat is niet altijd even betrouwbaar gebleken :P.

Je hebt gelijk, zijn blijkbaar de standaard veren! Ze moeten volgens de afbeelding echter met de dichte windingen naar beneden worden gemonteerd.

0800A.png


Niet dat het veel uitmaakt, hoe dan ook gaan er lineaire veren in, en deze gaan OF bij het schroot OF ik kijk of ik er iemand een plezier mee kan doen.
 
ah mooi project, ga ik volgen!!
Heb zelf ook nog een '84 VF1000F
Had de gehele originele vering onderhanden laten nemen wat de motor een heel stuk beter maakte.
Ook dynojet kit was een hele verbetering, zowel in gasrespons als in verbruik.
Helaas is paar jaar terug is er een big-end lager kapot gelopen. Uiteindelijk hele blok laten reviceren, heb lagerschalen uit 4 verschillende landen moeten halen want ze zijn zeer schaars!! Veel tijd en geld er inzitten en ik weet niet waar het in zit, alle slijtage onderdelen vervangen en rustig ingereden maar motorblok is een olieboot geworden. '(
Heb een ander blok gekocht maar het is er nog niet van gekomen om die er in te bouwen.

Ik denk dat het eerder een Ruud Frederiks kit gaat worden dan een dynojet kit. Hij heeft in de tijd voor deze motors een kit samen gesteld met instelbare naalden etc.. Beetje als een dynojet kit, maar dan met de originele keihin sproeiers, wat wel handig is.

Dat van die lagerschalen is geen geweldig nieuws, zal zelf al eens kijken hoe en waar ik dan eventueel ze nog kan vinden.
 
Het kan maar zo zijn dat Ruud Frederiks de kit heeft ontwikkeld voor dynojet. Hoe dan ook, ik was er erg blij mee.
De schaarste in lagerschalen komt doordat ze OEM al een hele tijd niet meer gemaakt zijn.
Heb destijds veel onderdelen bij servicehonda.com besteld hadden goede prijzen en destijds was de dollar koers erg gunstig.
 
Deze gaat nog even stof moeten verzamelen in de kast, maar heb voor een prikje een CIBIE reflector op de kop kunnen tikken.
Het verschil met de 30 jaar oude OEM is enorm!

fD6wO2P.jpg


De ellendige bout in de achterbrug is de laatste bout van de hele motorfiets (behalve misschien in het motorblok zelf) waar ik nog echt mee aan het kloten ben. Hij lijkt wel gefuseerd met het aluminium, ik heb nochtans de kop al doorgeboord.

kX3b2eX.jpg

z0rmTHV.jpg
 
Als die borgbout er niet uit wil, krijg je nog een enorm gevecht met die as die je er daarna wilt uithalen..

Als er geen speling op de aflagering zit, gewoon lekker laten voor wat het is..
 
Als die borgbout er niet uit wil, krijg je nog een enorm gevecht met die as die je er daarna wilt uithalen..

Als er geen speling op de aflagering zit, gewoon lekker laten voor wat het is..

Ik wou dat het zo simpel was, maar ik wil het frame, en dus ook de achterbrug laten stralen en poedercoaten.
Dat gaat niet met die as er nog in. In het (aller) slechtste geval wordt het een achterbrug van de sloper.

Ben een beetje aan het twijfelen om de kader dan zwart te laten coaten, in plaats van het originele zilver. Als ik het toch moet laten doen, kan ik meteen kiezen. :)
 
Poedercoaten is mooi, echter wordt het te glad voor de achterbrug.. Orgineel zie je de ruwheid van het gieten van de achterbrug.. Dat gaat met poedercoeaten verloren...

Als je heb goed ontvet, in de primer zet, in de lak zet en daarna goed met blanke lak afwerkt, krijg je een mooi resultaat.

Ik ben het wel met je eens dat poedercoaten veel duurzamer is..
 
Dat ziet er erg netjes uit! Het verschil is ook bijna niet te zien..
Hoe zit het met steenslag van het achterwiel? Welke lak heb je gebruikt?

Ik kan persoonlijk niet om met het feit dat dit deel van de achterbrug dan niet uit elkaar geweest is, en al zeker nu de bout er zo vernaaid bij zit.
Als ik toch alle onderdelen uit elkaar heb zou ik liefst dan meteen alles laten coaten, dat is meteen ook goedkoper en netter. Het is een totaalproject, en alles moet juist zijn..
 
Origineel is minder belangrijk in dit geval, toch zeker niet tot in die details.
Ik wil wel de originele looks, maar of de achterbrug nu glad of ruw is, dat maakt me niet uit.
 
Mooi project, post niet veel maar lees wel mee *D

Top, iedereen welkom :W


Bestelling is ondertussen geplaatst bij Roukama, dus nu heb ik alle pakkingen, keerringen, nokenaskettingen etc.. binnenkort al binnen.
Ik wil eigenlijk nog een werkbankje bouwen waarop ik de motorblokken kan beginnen demonteren. De huisige werkbank is niet echt gemakkelijk om zo'n zware gusten op te tillen en aan te vijzen.

Ik ben nog op zoek naar een revisie bedrijf dat mijn kleppen kan frezen en de veren kan nakijken, evenals blok honen/vlakken. Als er iemand tips heeft...
 
Oh en de vork van een Ducati Hypermotard 821 is 850mm, USD, met monobloc klauwen en zo, maar jammer genoeg onvindbaar onder de 1200EUR
 
Laatst bewerkt:
Zat ik nog te bedenken... Langere binnenpoten moeten natuurlijk te maken zijn. Hoe doen alle zelfbouwers in de chopper / customwereld dat anders? Die rijden soms met vorken van 1500mm ofzo.
Misschien kan je daar eens informeren naar vorkpoten op maat.

Langere versie van de CBR vork, met langere vulbussen, en het stangetje verlengen dat de demping regelt.
 
Verdorie, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Iemand die ik ken rijdt met een chopper, zal daar eens horen..
Alleen zijn choppers gemaakt om op het gemakje rond te tuffen, en ben wel van plan om deze motor de sporen te kunnen geven.

Betreft de cartridge.. Een probleem is dat het stangetje dat de demping regelt, een hol stangetje is, en ik denk dat dit ook afgesteld is op de rest van de cartridge.
 
Eindelijk heb ik nog eens wat kunnen werken aan de motor.

Ik heb het zadel al binnen gedaan voor nieuwe mousse + een nieuwe overtrek. Dat zie ik binnen een maand of 2 terug, er is toch geen haast bij.

Ik heb de cylinderkoppen van de twee reserveblokken, plus wat onderdelen links en rechts al verwijderd.
Zo kon ik al een idee krijgen van hoe de blok in elkaar zat, waar ik tegen problemen kon aanlopen en zo voort. Momenteel zit ik vast, ik heb geen houder voor het vliegwiel, de poelietrekker die ik had voor de CB450 past niet (M20 vs M22), en ik heb geen socket om de koppeling los te maken. Ebay to the rescue :)

Jammer genoeg zijn er een hoop foto's te wazig gebleken om te posten, ik hoop dit beter te doen bij de "goede" blok. (misschien eindelijk eens een cameraatje aanschaffen, ik trek steeds met mijn gsm foto's)

De reserve F1 blok

De achterste nokkenassen zijn choco:

RSeX22Q.jpg


Is dit oud montagevet of sludge van de olie? Ben het overal wel een beetje tegengekomen. Heeft de consistentie van siliconenkit.

NvcHtRR.jpg


Kan iemand me zeggen waarom de bouten van de bovenste ketting geleider zo speciaal zijn? zijn ze voor eenmalig gebruik of zo?

dEpXxi8.jpg


Geleiders er af, klaar om de nokkenassen er uit te halen:

AbVLYNm.jpg


Ook al ga ik de nokkenassen niet gebruiken, toch heb ik alles voor de zekerheid gemarkeerd. Zo kan ik ook testen of de markeringen het uithouden tijdens het reinigen, op onderdelen waarbij het minder uit maakt.

avi7Evp.jpg


De nokkenassen kwamen verassend vlot mee:

SFjRpV8.jpg


De motor had waterschade aan 1 cylinder, maar de corrosie heeft precies nog niets echt aangetast en is niet verder dan de kop gekomen.

na4XsTz.jpg


Heb de oliepomp er ook uitgehaald, de zeef was niet verstropt, de carter was wel goed smerig.

lhCYqww.jpg


Zo zag het er tussentijds uit.

utSY2uc.jpg


Daarna kon ik even niet verder, dus de F2 blok beginnen dissecteren.
Je ziet dat de lagers voor de nokkenassen breder zijn dan bij het F1 blok. De assen zaten ook echt "vast" in hun lagers, teken dat alles mooi aansluit, dit was zeker niet het geval bij de F1 blok. Ik zie waarom de F2 blokken in dit opzicht echt superieur zijn.

cdPzDU7.jpg


De assen van de klepstoters zijn bij F2 blok niet meer 1 geheel, aan de zijkant zit een lossen inbus dop, waarachter een veertje zit en daarna de as. Bij de F1 blok is dit 1 grote inbusbout waaraan de as vast hangt.
Waarom is dit beter?

81tDj96.jpg



Nog een verschil is bij de kopbouten. Bij het F1 blok zjn dit bouten, bij het F2 blok zijn dit stangen.
Wederom, waarom is dit beter? vind het persoonlijk onhandiger.

lvJ28SF.jpg



Pulsgevers van het F2 blok:

K46zv7c.jpg


Corrosie op een gekke plaats, de bout die in de starterkoppeling gaat:

sp3lXHr.jpg


Veeeeeeel prut in de carter

2JbXMsy.jpg



En dan nu wat vergelijkingsfoto's. Als er iemand graag meer vergelijkende foto's heeft, laat maar weten!

Ik denk dat de F1 blok een laat model is, want de kettingspanners van zowel de F1 als F2 blok zijn hetzelfde. Ik las toch dat er meerdere revisies geweest zijn van de spanners..

ClCHuvG.jpg


De oliepompen zijn uiteraard verschillend. De F1 heeft een enkele pomp, de F2 een dubbele, waarbij de tweede onder lage druk olie door een oliekoeler pompt.

vwRw5Fe.jpg


De carters verschillen ook, niet enkel omwille van de oliekoeler, de F2 heeft ook een plaat om het klotsen tegen te gaan:

tXF7yVL.jpg
 
Mooi! Mijn eerste motor was ook een VF1000F in rood zwart wit. Veel plezier mee gehad, uiteindelijk weggedaan voor het bekende nokkenas probleem. Stiekem toch altijd een zwak gehouden voor de VF.

Mooi om te zien dat er echte liefhebbers zijn, die ze een 2e kans geven. Ik ga je volgen!
 
Mooi! Mijn eerste motor was ook een VF1000F in rood zwart wit. Veel plezier mee gehad, uiteindelijk weggedaan voor het bekende nokkenas probleem. Stiekem toch altijd een zwak gehouden voor de VF.

Mooi om te zien dat er echte liefhebbers zijn, die ze een 2e kans geven. Ik ga je volgen!

Bedankt voor de opsteker ;)

Denk dat het inderdaad een werk van liefde gaat worden, de "to-buy" en "to-do" lijsten groeien zienderogen :+
 
Ik merk dat ik deze thread even heb verwaarloosd :)

Ik was aan het wachten op de juiste socket om de kroonmoer van de koppeling af te halen, en op een poelietrekker om het vliegwiel te verwijderen.
Beiden zijn al geruime tijd aangekomen, en de twee 'reserve' blokken liggen ondertussen tot de laatste bout uit elkaar.

Met de kroonmoer van de F2 blok heb ik echt nog afgezien. Die zat zo vast, dat de socket (weliswaar van ebay kwaliteit) er steeds weer af gleed en zo ook beschadigd raakte. Ik heb verschillende manieren geprobeerd om de moer te overtuigen lost te komen, maar jammer genoeg mislukte alle pogingen.
Ten einde raad heb ik de moer dan maar los geslepen met een dremeltje, 5 minuten werk maar de as natuurlijk naar de knoppen.

The Dutchy raadde me aan in het grote VF topic om een goede slagschroevendraaier aan te schaffen, dat staat dus op het verlanglijstje. Zo kunnen in de toekomst assen gespaard worden :)

Er zijn nog wat onderdelen toegekomen, onder anders: RVS schroeven voor de carburators, een pakkingset, conische lagers voor het balhoofd, wiellagers voor de CBR wielen (hoewel ik die achteraf gezien misschien te vroeg gekocht heb als ik een swap ga doen), nieuwe koppelingsplaten, oliekeerringen (zaten niet bij de pakkingset) en een rebuild kit voor de koppeling 'slave'.

2YNtlIm.jpg


Jammer genoeg werden de verkeerde nokkenaskettingen geleverd, HyVo kettingen in plaats van standaard kettingen. HyVo's hebben brede, rechte tanden op de tandwielen en zijn dus niet uitwisselbaar met de standaard kettingen. Blijkbaar heeft WeMoto nog DID nokkenaskettingen dus dan gaan we daar eens horen. (tip van user Thunderbolt)

Ik heb carburator pakkingen van V4market besteld, 1 mega kit en 1 basic kit. Dan maak ik 1 set 100% met nieuw spul en de carburators van de F2 maak ik op met gereinigde onderdelen van de F1 en daar vervang ik enkel de pakkingen. De kits zijn hopelijk binnen 3 weken hier.
Ondertussen al eens de carburators van e F2 uit elkaar gevezen, en eerlijk gezegd verschoten van hoe complex de verbindingen lopen. Dat gaat nog geen pretje worden om alles terug in elkaar te krijgen, maar zal wel lukken.

Het complete rack:
b4YchLO.jpg

NIaOLxF.jpg


Halverwege het ontmantelen.. Hier en daar corrosie en roest op de metalen beugeltjes en de deksels.
e645W6T.jpg


Vooral veel aangekoekte prut:
6wM7jG9.jpg

6LhS0QJ.jpg


De oude benzine vormde een fraaie laklaag aan de binnenkant. De schroeven worden allemaal vervangen, dus die hoefde ik niet apart te houden, de beugeltjes 'inventariseren' was wel een heel werkje. Twee van de zuigers zaten muurvast door de lak, die moest ik eerst laten weken, evenals 1 choke-plunjer.
vp4EJNp.jpg

69gxrAB.jpg


Alles al eens in de ultrasoon gegooid, en bijgewerkt met wondersteen en een tandenborstel achteraf. (De vlotters drijven boven dus kunnen niet mooi gereinigd worden, en hier en daar is de corrosie wat dieper, en dan doet eens borstelen erg veel)
oKWvkEe.jpg

D3gHT8Q.jpg

FFKK9PQ.jpg

ItLh0i1.jpg

eElejBE.jpg


De aansluiting naar de airbox poetste erg mooi op met wondersteen
vP8yFHC.jpg


Dit is na 30min in een licht alkalische oplossing aan 55C.
Ze moeten nog eens 30min in eens licht zure oplossing en dan gaan ze weer als nieuw blinken.
ATPshBg.jpg

rFjw1UO.jpg

2xGmC5E.jpg



Ik probeer het vuile bad telkens te gebruiken om wat van de reserve motor onderdelen te reinigen, daardoor spaar ik weer wat water en detergent, maar duurt het langer. Ik merk dat ik het sleutelen aan het blok een beetje ben aan het uitstellen omdat ik niet goed weet hoe ik het ga aanpakken nu. Ben nog eens aan het nadenken :P
 
Herkenbaar allemaal :+

Hier ook nog een how-to voor de 750. Bijna hetzelfde natuurlijk.
De stangetjes en koppelingen tussen de carbs onderling lijken lastig, maar het kan uiteindelijk echt maar op 1 manier in elkaar. Achteraf vind je dat weer meevallen qua puzzelen (althans, zo ging dat bij mij :P).
 
Bedankt voor de link, dat is weer heel bruikbare info!

De caburators van de 750 zien er inderdaad verdacht hard hetzelfde uit..
 
Bedankt voor de link, dat is weer heel bruikbare info!

De caburators van de 750 zien er inderdaad verdacht hard hetzelfde uit..

Zijn ook identiek.. Alleen... Heb je de onderdelen van de carburateurs wel genoteerd.. Er zit soms verschil in de maten de hoofdsproeier, veren van de gasschuif. Sowieso is de maatvoering voor de gasnaalden voor en achter verschillend evenals het gaten patroon op de voorste en achterste mengbuizen van de hoofdsproeier..

Even terugkomen op een eerdere vraag waarom aan de zijkant van de kop bij een VF1000F bouten zijn gebruikt en bij de VF1000F2 tapeinden met moeren...

De koppen van de F2 zijn vanwege de bredere nokkenassen ook breder. De uitstekende kant van de kop rijkt tot over de positie van de bout. Hierdoor zou je er dus nooit een bout inkrijgen. Vandaar de tap-eind met moer constructie..
 
Zijn ook identiek.. Alleen... Heb je de onderdelen van de carburateurs wel genoteerd.. Er zit soms verschil in de maten de hoofdsproeier, veren van de gasschuif. Sowieso is de maatvoering voor de gasnaalden voor en achter verschillend evenals het gaten patroon op de voorste en achterste mengbuizen van de hoofdsproeier..

Even terugkomen op een eerdere vraag waarom aan de zijkant van de kop bij een VF1000F bouten zijn gebruikt en bij de VF1000F2 tapeinden met moeren...

De koppen van de F2 zijn vanwege de bredere nokkenassen ook breder. De uitstekende kant van de kop rijkt tot over de positie van de bout. Hierdoor zou je er dus nooit een bout inkrijgen. Vandaar de tap-eind met moer constructie..

Dankjewel voor de foto's in het 750 forum, ik ga zelf ook een soortement how-to maken, dit is dit soort foto's en uitleg dat nieuwelingen (zoals ik nog steeds) enorm helpt.

Zijn de carburators dan niet te groot om onderin het toerenbereik van de 750 goed te mengen/verdelen?

Ik heb van de sproeiers en naalden de maten opgeschreven, en de voorste en achterste "jet needles" opgeschreven.
Dat is voor deze carburators echter minder van belang, gezien deze van de F2 komen. Er zit sowieso al verschil op met de sproeiers en zo in de carburators van de F1.

Ik ga de maatvoering van de F1 aanhouden, ook voor dit rek met carburators, als "baseline". Ik wil 1 rek standaard (dat van de F2), en 1 rek dat ik ga aanpassen.
Van Ruud Frederiks haal ik nog instelbare naalden, en dan alles afstellen met een AFR meter, nadat uitlaat, onsteking en luchtfilter aangepast zijn. Dat gaat nog een enorm giswerk worden, maar daar kijk ik al naar uit.

Ik ben ook nog aan het kijken hoe ik een throttle position sensor kan toevoegen aan de carburators. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om van 1 van de carburators de as van de gasklep te verlengen, en dan aan de zijkant een TPS sensor te bevestigen met 2 boutjes. Dan hoef ik voor deze ontsteking geen MAP (manifold air pressure) sensor te gebruiken.
Dat heb ik bij de Nighthawk al gebruikt en is veel moeilijker om af te stellen, plus er is altijd kans op vacuum lekjes.

Ik ben nog eens naar de F2 koppen gaan kijken en snap nu waarom ze dat zouden gedaan hebben. Bedankt om me er op te wijzen, houdt steek :Y
 
Vandaag mijn order van Partacus aangekregen. Nu heb ik ook nieuwe rubbertjes voor de zijkappen en de koplamp (die waren behoorlijk verduurd), al 1 nieuwe keerring en de 2 kleine kogellagers voor de achterbrug, plus nog wat klein spul. Heb nog heel wat nodig want meer dan de helft van de levering kon uiteindelijk niet geleverd worden :(

Jammer genoeg ben ik een beetje verloren gelopen in de cijfersoep van onderdelennummers in mijn winkelmandje, en daardoor 2x koolborsteltjes besteld (dure grap)
Gelukkig heb ik 2 start motors die ik kan reviseren, dan gaat er 1 de verkoop in. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan