vf750f ontstekingswaanzin

Dutchforce1

VF750F + Futura
20 mei 2020
127
30
Alblasserdam
Vervolg op mijn eerdere thread van najaar 2022:

samenvatting: het motorvermogen viel van het ene op het andere moment weg op de snelweg, stationair loopt ie nog mooi, maar er is maximaal 3000 rpm uit te persen, onder sputterend protest.

Ik heb met een reservebougie de vonk beoordeeld bij alle 4 de bougiekabels (één voor één uiteraard :)). Telkens hetzelfde fenomeen: stationair vonkt ie er lustig op los, maar zodra er toeren gemaakt worden wordt de vonk zwakker tot deze bij 3000 toeren volledig verdwijnt. Zodra de rpm daalt komt de vonk weer terug om stationair weer stabiel te draaien. (de elektrodeafstand van de bougies was iets te groot, aanpassing naar de voorgeschreven afstand maakt geen verschil. De laadspanning blijft rond die sputterende 3000 toeren 14,5 volt, deze zakt niet in)

ideeën welkom :)
 
Bobines en dynamo testen ok volgens het wph. Bobines zijn ook uitgewisseld met reserveonderdelen, zonder resultaat
 
Kan je een link geven naar je eerdere topic.
Verder weet ik niet of dat je een puntjes of een elektronische ontsteking hebt.
Het probleem zit in je ontstekingscircuit.
 
En de spanningsregelaar ook ok?

ik heb er 3 liggen, alledrie aangesloten (ook weer één voor één :p), maar geen verschil. ze geven wel alledrie exact dezelfde afwijkende waardes. ik vermoed dat dat meer aan mijn multimetervaardigheden ligt dan aan de spanningsregelaars, (of de informatie uit het WPH is niet volledig, maar dat durf ik als leek niet hardop uit te spreken).
Ik test de motor telkens met volgeladen accu. daarmee zou het ding toch op zijn minst een kwartiertje de ontsteking van voldoende spanning kunnen voorzien. Stationair laadt ie op met zo'n 2-4 Ampére.

Zodra ik een spanningsregelaar vind die waardes geeft zoals omschreven in het WPH haal ik die zeker in huis, maar vooralsnog heb ik niet het idee dat dat de oorzaak van de consequent uitvallende ontsteking is.
 
Ik weet niet of de cdi's waren door te meten is, maar die willen ook nog wel is problemen geven dacht ik.
 
Kan je een link geven naar je eerdere topic.
Verder weet ik niet of dat je een puntjes of een elektronische ontsteking hebt.
Het probleem zit in je ontstekingscircuit.
volledig elektronisch. Ook de CDI's heb ik 3 sets van liggen. Allemaal hetzelfde gedrag. Hoe plaats ik zo'n link?
 
Ik weet niet of de cdi's waren door te meten is, maar die willen ook nog wel is problemen geven dacht ik.
die zijn inderdaad niet door te meten. Ik heb 3 sets getest, zonder resultaat. Er is een bedrijf dat nieuwe CDI's maakt, maar daar ben je honderden euro's voor kwijt.
edit: Als ik een lopende vf750f kan vinden zou ik de CDI's kunnen testen. De storing ontstond gelijktijdig in de gehele ontsteking. Er zijn 2 CDI-units (cil 1-3 en cil 2-4). hoe groot is de kans op gelijktijdig defect raken?
 
In je andere topic zag ik dat je de pickup spoelen heb doorgemeten, maar die is alleen als weerstand door te meten toch? Misschien dat die bij de 3000 rpm een probleem veroorzaakt? Of heb je die ook al vervangen.
 
In je andere topic zag ik dat je de pickup spoelen heb doorgemeten, maar die is alleen als weerstand door te meten toch? Misschien dat die bij de 3000 rpm een probleem veroorzaakt? Of heb je die ook al vervangen.
ik heb het hele blok eruit gehaald en een ander blok erin gezet. ook zonder resultaat op deze storing. Pickup-spoelen van beide blokken meten de waardes die ze moeten hebben volgens het wph. Ik lees hier en daar iets over afstand van de pickupspoelen, maar het geheel is elektronisch en niet af te stellen. edit: staat nu wel op mijn lijstje om grondiger te inspecteren, dank
 
Laatst bewerkt:
Toch zou ik ze is checken, je andere blok reed snel genoeg voor op de snelweg toch? Misschien zijn ze erg vies, is redelijk snel te checken en misschien helpt schoonmaken al?
 
Toch zou ik ze is checken, je andere blok reed snel genoeg voor op de snelweg toch? Misschien zijn ze erg vies, is redelijk snel te checken en misschien helpt schoonmaken al?
Het probleem ontstond toen het vorige blok er in zat. Ik wilde toch wat werk aan dat blok doen, leek me een prima moment om het er gelijk uit te halen. Daarvoor werkte alles echt als een zonnetje.

Hier de foto's van de pickup spoelen. Elektronisch / magnetisch, geen afstelling mogelijk en brandschoon 😕
 

Bijlagen

  • IMG_20230412_150110.jpg
    IMG_20230412_150110.jpg
    295,1 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20230412_150156.jpg
    IMG_20230412_150156.jpg
    287,8 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20230412_150204.jpg
    IMG_20230412_150204.jpg
    230,1 KB · Weergaven: 14
Hmm. Het enige wat ik mij zo kan bedenken, mede omdat er een blokwissel en CDI (TAI) wissel heeft plaats gevonden, dat eigenlijk alles technisch wel goed is..

Maar...

Zowel de VF750F als de VF1000F hebben twee typen startkoppelingen. Op deze koppelingen zit een magneet voor de pickups.. Deze verschilt in lengte tussen de eerste en de tweede generatie. (Zie foto)
De eerste generatie heeft TAI modules met een rode en gele stikker. Bij de tweede generatie hebben ze blauwe stickers..
Of de startkoppeling of de verkeerde TAI modules.

Als de verkeerde startkoppeling wordt toegepast t.o.v. de modules draait ie stationair prima. Vanaf 2500 toeren stopt de ontsteking er mee.
 

Bijlagen

  • Startkoppeling.JPG
    Startkoppeling.JPG
    243,3 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Hmm. Het enige wat ik mij zo kan bedenken, mede omdat er een blokwissel en CDI (TAI) wissel heeft plaats gevonden, dat eigenlijk alles technisch wel goed is..

Maar...

Zowel de VF750F als de VF1000F hebben twee typen startkoppelingen. Op deze koppelingen zit een magneet voor de pickups.. Deze verschilt in lengte tussen de eerste en de tweede generatie.
De eerste generatie heeft TAI modules met een rode en gele stikker. Bij de tweede generatie hebben ze blauwe stickers..
Of de startkoppeling of de verkeerde TAI modules.

Als de verkeerde startkoppeling wordt toegepast t.o.v. de modules draait ie stationair prima. Vanaf 2500 toeren stopt de ontsteking er mee.
😶 Dat is nog eens info. Verklaart nog niet waarom ie er toen mee stopte, maar wellicht heb ik de oorspronkelijke storing al opgelost en struikelt het nu over het type startkoppeling. Ik ga ze van het weekend vergelijken 🤞
 
Mocht je er niet uitkomen, ik heb aardige voorraad van beide TAI modules, maar nog een veel grotere voorraad starkoppelingen van beide types.. :+
 
Mocht je er niet uitkomen, ik heb aardige voorraad van beide TAI modules, maar nog een veel grotere voorraad starkoppelingen van beide types..
Zou fantastisch zijn als ik met de vf op de trailer even langs kon komen om te testen met betrouwbare onderdelen. Als je dat ok zou vinden natuurlijk 🙏

Ik ga ze eerst hier vergelijken in ieder geval.
 
Ook nog 2 ideetjes van mij, gebaseerd op wat vreemde ervaringen met de xt500.
Die ontsteking is totaal anders dan de jouwe, maar toch :
Maken de bobines goed aarde met het frame, EN ! doet het motorblok dat ook ?
Ik heb namelijk wel eens gehad dat het hele motorblok geen goede massa maakte met het frame, leuk is dat !

En nog een bizar voorval, die misschien zelfs iets waarschijnlijker is :
Is de accu nog goed ?
Ook hier weer wat toelichting, de ontsteking van een XT500 staat helemaal los en apart van het laadcircuit en de accu.
Totdat er een moment komt dat de accu de geest begint te geven, en doodleuk de polen om gaat draaien.
In feite valt dan heel de massa weg.
Ik kwam daar ook achter omdat de motor slecht begon te lopen, totdat ik het accutje eens los koppelde ( dat kan dus prima bij een xt ) , en toen liep hij weer perfect.
Dus, probeer is een andere accu. Wie weet.
 
Ook nog 2 ideetjes van mij, gebaseerd op wat vreemde ervaringen met de xt500.
Die ontsteking is totaal anders dan de jouwe, maar toch :
Maken de bobines goed aarde met het frame, EN ! doet het motorblok dat ook ?
Ik heb namelijk wel eens gehad dat het hele motorblok geen goede massa maakte met het frame, leuk is dat !

En nog een bizar voorval, die misschien zelfs iets waarschijnlijker is :
Is de accu nog goed ?
Ook hier weer wat toelichting, de ontsteking van een XT500 staat helemaal los en apart van het laadcircuit en de accu.
Totdat er een moment komt dat de accu de geest begint te geven, en doodleuk de polen om gaat draaien.
In feite valt dan heel de massa weg.
Ik kwam daar ook achter omdat de motor slecht begon te lopen, totdat ik het accutje eens los koppelde ( dat kan dus prima bij een xt ) , en toen liep hij weer perfect.
Dus, probeer is een andere accu. Wie weet.
Er is origineel geen aarding van de bobines naar het frame. Wel uitgeprobeerd, maar geen verschil. De aarding van het blok naar het frame en weer naar de minpool van de accu is in orde. De accu is vrij recent, maar ik zal het eens proberen van het weekend. Dank je voor je input.
 
Bobines van een VF zijn "zwevend".. In het schema staat dat de kern aan massa hangt. Maar de bobines hangen aan de airbox. Deze airbox hangt aan de carburateurs en maken geen massa via de inlaatrubbers naar het blok. Ook geen massa bekabeling op deze airbox..

Zonder massa, werken ze bij al mijn VFén en ik heb er een paar..
 
Een 'vrij' recente accu hoeft niet zoveel te betekenen, iedereen heeft denk wel ervaring met accu's die 15jaar goed blijven, en andere amper 2jaar.
Die uit me xt destijds was volgens mij ook amper 3jaar oud.
 
Bobines van een VF zijn "zwevend".. In het schema staat dat de kern aan massa hangt. Maar de bobines hangen aan de airbox. Deze airbox hangt aan de carburateurs en maken geen massa via de inlaatrubbers naar het blok. Ook geen massa bekabeling op deze airbox..

Zonder massa, werken ze bij al mijn VFén en ik heb er een paar..

Als ze 'zwevend' zijn loopt er dan niet gewoon een massa kabeltje naar de bobine's ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan