VF 1000 Flater

Houd er rekening mee dat de huidige F1 koppen niet kunnen worden geboord daar de zijkant van de kop voor de helft dicht zit. Als dit wordt geboord dien je daar zelf weer een afdichting te maken. (De klepdeksel pakkingen hebben bij de F1 geen halve maantjes en lopen dus rechtdoor)
 
Ok, dan is dat dus al geen optie..
Dat spaart weer wat centen uit die kunnen besteed worden aan andere dingen :+
Ben een mandje aan het vullen bij Roukama, en jawadde ik ga weten waar ik deze maand voor ga werken -O- Nieuwe nokkenaskettingen, pakkingset, keerringen, balhoofdlagers, wiellagers voor de cbr wielen, ...

Ondertussen heb ik op het werk een mooie grote doos met cadeautjes mogen ontvangen!
Een CBR voorwiel (achterwiel is nog achter :9 ), brembo remklauwen van een Ducati 996 en een Shindengen FH012AA spanningsregelaar van een Yamaha XT1200

Ik ga sowieso moeten klooien met het draadharnas als ik die spanningsregelaar ga gebruiken, want heb geen aparte gelijkrichter meer nodig.

yo1GHS6.jpg


Snelle testfit van de remklauwen (die er overigens erg goed uit zien aan de buitenkant)

gyWdh5r.jpg


Op de standaard remschijven van de CBR heb ik al genoeg ruimte aan de zijkant tussen de spaken van het wiel en de remklauw, dus dat moet met de 310mm rotors zeker lukken.

Ik heb al iemand die me wil helpen om remklauwhouders te maken dus dat komt hopelijk wel snor.

YJgZK8f.jpg


Zit nu enkel nog in met het CBR achterwiel, misschien moet ik dan inderdaad maar van Jamie een set bestellen. Dat zou de wheel swap wel een heel stuk duurder maken dan gehoopt...
 
Geregeld nog niet echt :+ , ik wil graag eerst weten wat er exact moet veranderd worden voor de swap.
Het is meer luidop (al typend) denken.
Als ik niet van de US moet bestellen, dan liever niet :)

Er is ook een Duits forum waarop een aantal mensen de swap gedaan hebben, ben daar ook al eens gaan loeren. Maar dat zijn telkens VF1000R, en die moeten blijkbaar sowieso een andere remklauwhouder hebben?

Ik wil eerst weten waarom die andere remklauwhouder moet. Als het wiel niet gecentreerd staat in de achterbrug wanneer enkel de tandwieldrager wordt aangepast, dan moet ik op zoek naar een andere oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Ik beloof niks, maar als ik er van het weekend aan toe kom zal ik eens wat maten vergelijken van de originele en de versie van Jamie Daugherty. Maar daarvoor moet ik de halve schuur eerst leegrijden en dan het achterwiel weer demonteren, dus het is iets meer dan 10 minuten werk zeg maar.

1397767799_139_FT6214_image3_.jpg

1397767799_139_FT6214_image_.jpg


Volgens mij moet het CBR wiel wel redelijk in het midden van de achterbrug uitkomen, anders heb je te weinig ruimte voor de 160 band...
 
Wauw, ziet er anders wel netjes uit! Maar dit ziet er ook anders uit dan de houder die hij op zijn site heeft staan? Mag ik vragen wat je betaald hebt? (Desnoods via pm?)
Jamie's mailbox zit momenteel vol :+ had hem een mailtje gestuurd maar krijg " 452 <daugherj@daughertymotorsports.com> Mailbox size limit exceeded" Mooie wel...

Heb gisteren weer wat voortgedaan overigens!

Ik heb nog een frats voorgehad met de uitlaten. De rechter uitlaat zat muurvast. Na wat overtuiginswerk begon hij wat mee te geven (dacht ik) maar het bleek de collector te zijn waarvan de flens gewoon afbrak.
Er lijken twee pakkingen te zitten, waar er maar 1 hoort, en de pakking brokkelt niet af maar blijft keihard.
Op het lijstje dus: andere collector, want hij is verder ook in erg slechte staat vrees ik.

:( kapot
bfcXthA.jpg


de dikke pakking
PgDrldr.jpg


zoals je kan zien is de pakking aan de linkerkant veel dunner
Nl8Rq8M.jpg

bs2BhfA.jpg


Roestbak..
CQRSCVy.jpg

T784TZM.jpg


Het was me nog niet opgevallen, maar de ketting was er ook niet te best aan toe. Kurkdroog en vol vastzittende schakels. Er miste ook een boutje aan het voorste tandwiel.

aLG4fcN.jpg


De framerail waar de koeling door loopt kwam er vlot af, maar wat is die motorblok moeilijk om te manouvreren alleen! Na veel vloeken en zweten heb ik nu dus 3 losse blokken en een frame :P

aPxFrFV.jpg

ojh14f9.jpg


Kijkje aan de binnenkant
Wf8yOW1.jpg


De uitlaatbouten zaten overigens redelijk los, maar de flens aan de linkerkant zat muurvast, ik denk dat de uitlaatpennen wat verbogen zijn.

Nog wat opgezocht over de remmen. Het loopvlak van de remblokken is 37mm hoog. Ik dacht dus dat ik een remschijf nodig had waarvan het loopvlak minstens 37mm was. Ik heb al contact opgenomen met EBC, zij wisten me te vertellen dat het loopvlak van hun MD601LS/RS schijven slechts 30mm is. (Lijkt me erg weinig)
Ik heb dezelfde remklauw op mijn Bonneville zitten, gecombineerd met een NewFren schijf, waarvan het loopvlak 35mm is. Dat betekent dat de blokken 2mm over het loopvlak komen. Ik weet zelfs niet of dit OK is. Misschien wel voor 2mm, maar niet voor 7mm denk ik.

hoogte van het loopvlak van de Brembo remblokken
FqtrhyC.jpg


Hoogte van het loopvlak op de NewFren schijf van de Bonneville
MjLxNxf.jpg


Detail van de sleetsporen op die schijf (1 jaar mee geremd nu, stopt alsof je een anker uitgooit btw)
Je ziet dat er 2mm onder het loopvlak ook sleet is. De blokjes zijn wel gelijk afgesleten tot nu toe.
9VdrCQo.jpg


Verder ben ik nog prijs aan het vragen links en rechts om de onderdelen te poedercoaten, en ben ik nog op zoek naar een originele nummerplaathouder. Ik vind de "DIY tail tidy" maar niks.

Misschien moet ik bij de sloper ook maar een zakje bouten halen om in het frame te draaien vooraleer het gecoat wordt. Maar dat is nog niet voor direct.

Dit weekend zoek ik de oude remschijf van mijn Bonneville, die heeft hetzelfde boutenpatroon als de CBR/VF schijven en is 310mm zonder offset. Ze kan perfect gebruikt worden om een mockup te knutselen van de remklauwhouder, en om te kijken wat zou werken.
 
Laatst bewerkt:
Ik beloof niks, maar als ik er van het weekend aan toe kom zal ik eens wat maten vergelijken van de originele en de versie van Jamie Daugherty. Maar daarvoor moet ik de halve schuur eerst leegrijden en dan het achterwiel weer demonteren, dus het is iets meer dan 10 minuten werk zeg maar.

[afbeelding]
[afbeelding]

Volgens mij moet het CBR wiel wel redelijk in het midden van de achterbrug uitkomen, anders heb je te weinig ruimte voor de 160 band...

Oei, ik was niet per se van plan van zo'n brede band te leggen. De machine stuurt zo al niet erg snel, ik was van plan om terug een 140 of maximum 150 te steken.

Ik heb net de achtervelg van de CBR aangekregen, maar het is een 5" velg! Ik had verwacht om een 4,5" velg aan te krijgen (standaard op F2 voor zover ik weet), nu weet ik eigenlijk niet of ik een 150 kan gebruiken met deze velg. En zou de 5" velg wel passen? Anders moet ik ze terug sturen :(
 
Een 5" velg is van een F3, de F2 heeft idd een 4,5".
Gezien de slechte staat van uitlaatcollectors lonkt het steeds meer om zelf te leren lassen :P
En bij de VF is het vaak handiger om als laatste het frame van het blok te tillen ipv andersom.

En ik kan je geen echt antwoord geven op wat ik heb betaald. Ik had er ook een kroonplaat bij, en dan dus de extra tandwieldrager van de foto. Alles plus verzenden etc. zat volgens mij ergens rond de € 500,-

1397767799_139_FT6214_image4_.jpg


Trek er het bedrag van een kroonplaat vanaf en je hebt een idee. Kroonplaat staat ook op z'n site.
Overigens zaten ook netjes alle rubbertjes etc. bijgesloten in de de verpakking.
 
Ziet er echt heel erg mooi uit. Ik ga toch nog eens twijfelen :)
Hoe dik is de kroonplaat als ik vragen mag? Is ze dikker dan de standaard?

Heb je nog het originele spatbord? zo ja, hoe is dat nu bevestigd?

Als ik de voorvork behoud, ga ik wel proberen om ze zo stijf mogelijk te maken, niet qua vering maar qua verbuigen. Anders heeft het niet zoveel zin dat ik centen spendeer aan de binnenkant van de vork, als de buitenkant zich gedraagt als spaghetti wanneer er stevig geremd wordt. (En dat moet mogelijk worden *O* )
Ga sowieso op zoek naar een "fork brace", dat heeft bij de vorige motors altijd een heel verschil gemaakt, misschien moet ik eens kijken naar dikkere kroonplaten ook.
Ik ga dan wel proberen een lokale CNC'er te vinden..

Ik was erg blij toen ik zag dat er originele inlaatrubbers op de F2 blok zaten. De motor kwam met stukken gewone rubberen darm als inlaatrubbers, die al begonnen te verduren, dus dat moest terug origineel worden.
Toen ik echter de carburators van het F2 blok probeerde te halen, leken die wel aan het blok gelijmd. Ik dacht de hele tijd dat ik ergens nog een bout, schroef of klem was vergeten los te zetten want er kwam geen beweging in.
Uiteindelijk met een mes de rubbers kapot gesneden aan de blok-kant, toen ik merkte dat ze echt beenhard geworden waren, en met een schroevendraaier verder open gewrikt. Na veel zwoegen dan toch de carburators er zonder schade af gekregen, maar dat wordt dus nieuwe originele rubbers kopen.

De carburators van het F2 blok waren behoorlijk vuil maar zijn te redden.
Ze zijn van het type "VD85E" met sproeiers:

starter: 45
slow jet: 38
main: 110
naald: 1HE

mLfHlpY.jpg


Het typenummer en de hoofdsproeiers verschillen van die van het F1 blok.
Het typenummer van de carburators is "VD82A" met sproeiers:

starter: 45
slow jet: 38
main: 115
naald: 1HB (of 1H8?)

jbsSVKC.jpg


Het enige uiterlijke verschil dat ik kan zo meteen kan opmerken tussen de F1 en F2 carburators is dat de benzineleidingen anders lopen. F1 heeft 1 benzinetoevoer, en verdeelt met een alu pijpje de benzine tussen de linkse en rechtse bank careburators, de F2 heeft een T-stuk in de benzineleiding, en er gaan aparte leidingen naar de linker en rechter carburator bank.

To be continued :)

Ook nog wat opgezocht over remblokken en zo. Ik vind het erg vreemd dat de rem-band (is dat een woord in het Nederlands?) op de remblokken voor de Ducati remklauwen zo "hoog" is.
Als ik ze naast de blokjes leg voor een glijdende Nissin klauw (de enige andere die ik heb) merk ik dat de remband hier minder hoog is.

wMjfHce.jpg


Nu probeer ik uit te vogelen hoe hoog de remband is op de Ducati remschijven die oorspronkelijk met deze klauwen gebruikt werden, maar zo te zien is dat ook 30mm. Ik snap het niet? Dat zou toch betekenen dat de remblokken niet gelijk afslijten, of dat er op de remschijf houder geremd wordt?

TLdoPaK.jpg
 
Nou, speciaal voor jou de schuur in geweest vanavond.

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full


Ik hoop dat hiermee wat vragen beantwoord zijn. Ook nog even gekeken, het wiel staat behoorlijk gecentreerd zo op het oog. Ten opzichte van de achterbrug.
 
*O* HELD *O*

Dank u! Dat is meer dan waar ik op gehoopt had! Ik laat nog weten wat ik met de info doe :9
 
Ik denk inderdaad dat het meeste wel gelijk is, maar momenteel zit ik echter met een Probleem.. (let op de grote P)

In al mijn enthousiasme over de remsetup heb ik de hele tijd gemeten en getest aan de rechterkant van de motor, en even de linkerkant uit het oog verloren. Nadat ik de remklauwhouder van het TRACS systeem had verwijderd kon ik me wel voor mijn kop slaan:

HYBeY8t.jpg


Eigenlijk is dat een reden meer voor een fork swap. Hetzelfde met de "air collar", die er voor zorgt dat er vanboven telkens een gat in de vorkbenen zit. Ik moet luchtdichte vorkbenen hebben, want de luchtdruk in de poten zorgt voor een progressieve veerdruk naar het einde van de veerweg toe en voorkomt "bottoming out". (En dan heb ik het niet over de air-assist maar over de normale gang van zaken in een vorkbeen)

Gl8R2b2.jpg


Dat kan misschien wel dichtgelast worden... Ik moet eens kijken of de onderbenen van een CBR600F2 passen op de bovenbenen van de VF1000F. Dan heb ik nog wel de originele looks, kan ik wel nieuwe remklauwen steken en heb ik toch nog genoeg lengte aan mijn voorvork om de clipons er vanboven aan te maken. Had ook al gedacht om 2 rechter onderbenen te steken, maar dan zit ik met de olie aftap rechts, en heb ik geen voorziening voor mijn kilometerteller.
Anders moet het Brembo plan de deur uit, en moet ik eens kijken naar een GSXR of Honda RC51 voorvork..

Dit is de rechterkant waar ik een 310mm schijf op gevezen heb, om eens te kijken hoe groot alles is. Dat zou toch moeten lukken, alleen heb ik dan misschien de Brembo klauwen nodig met 65mm boutafstand.

cY2lK2u.jpg


Bij het verder demonteren vielen me trouwens de verschrikkelijk lelijke lassen op. Loont het de moeite van die wat op te kuisen of breng ik dan de stevigheid in gevaar? Ik kan jammer genoeg enkel vijlen, niet lassen :P

jCxzFPL.jpg
 
Als ik de onderste foto zo zie, zou ik eerst eens kijken of er geen scheuren in het frame zitten. Net onder de las aan de bovenzijde lijkt het wel heel erg op een scheur.. Misschien een idee om het geheel te laten stralen, dan na te kijken op gebreken, lassen een beetje netter maken (kan geen kwaad zolang je de rupsen zelf niet uitslijpt) en daarna spuiten of poedercoaten.

het is een beetje zuur als je straks alles tiptop in orde hebt, kenteken hebt etc. en het frame is gaar..
 
Ben eens aan het opzoeken geweest hoe makkelijk of moeilijk het zou zijn om voorvorken te mix-en-matchen.
Er zijn blijkbaar wel wat mogelijkheden. Let wel: ben nog in de theorie-fase :P

Als ik een ander frontend steek (of bouw) denk ik aan de volgende voorwaarden:
Ik /moet/ sowieso een speedo drive hebben, want ik wil de originele kilometerteller behouden.
Instelbare demping en vering, of er moet makkelijk een cartridge of emulator in passen
F2 wielen moeten passen (of passend gemaakt worden), of er moet een erg gelijkaardig wiel in zitten


Dit vond ik op het CBR forum

Okay, I have done much research on this topic and there are hundreds of threads all over the internet but NONE of them give a fully detailed answer on how to swap F3 internals into your 91-93 damping rod F2 forks... They all leave questions un-answered.

So, after some more combing of "teh internets" I have found what works.

To keep your F2 wheel, fender, speedo and brakes you will need:

F3 upper fork tubes
F3 internals
F2 fork lower legs

The F3 upper fork tubes and internals will drop into the F2 Fork lowers.

Another option requiring modification, instead of direct installing is:

F3 internals
F2 upper fork tubes
F2 fork lower legs

The F2 upper fork tubes need modification, the F3 cartridge internals are larger in diameter than the F2 dampening rod internals.

There's a ring inside that needs to be removed and the tabs that hold the ring in place need to be ground down.

This information was provided by Ken Johnson.


If you are building a race bike and do not care about a speedometer, you will want:

Complete F3 front end: Fork uppers and lowers, wheel, rotors, calipers.

This offers better brakes and of course the F3 forks, but you will lose your speedometer.

So that is it, I will ask to have this thread made into a "Sticky" so it will no longer pop up every 3 weeks.

Cheers mates,
Hersh.

Dit vond ik op TriumphRat:

Hi there... With some encouragement and details from Thrux-Tonup (and others) regarding the Honda CBR600F3 cartridge fork conversion, I went ahead ad did it!

I won an ebay auction for a nice complete F3 front end assembly, fork legs w/ internals, sliders, triple trees... the whole shebang for under $200 delivered. The forks appear to have had little use, good overall condition. BTW...you only need the tubes & internals...the F3 sliders are not used.

So... I tore into the F3 forks, and removed the fork tubes, bushings & internals from the lower sliders as an intact assembly.

Here are some details that are fairly important:

1) The lower screw that secures the damper to the slider is a different size on the F3 than the Triumph screw. Use the F3 screw when assembling the hybrid fork (meaning use of Triumph sliders on F3 legs & internals) Also, be sure to use the Triumph copper washer for a seal, and replace if worn

2) Use the F3 lower (split) bushing on the F3 fork leg. Replace if worn per Honda specs, i.e. teflon coating is worn away.

3) Use the Triumph upper (non-split) bushing, washers, and seals in the Triumph legs.

4) Fill each leg with 460ml fork oil. I used 15W, and it might be a bit thick but I like the increased damping

That's about it! Not too hard really. The F3 legs are about 1.3" longer than the Triumph legs, so they must stand proud of the upper triple clamp. I mounted my clip-ons up there and have a much more comfortable bar position.

The F3's have adjustable spring pre-load. I set it on the lightest setting for now but may tighten it up a bit. The forks also offer adjustable rebound damping. I have it set on the minimum setting and it feels just about right.

In looking at the workshop manuals for the Triumph and the F3, the exploded view drawings are confusing. I believe the drawings are actually drawn incorrectly, but hey...I only do that kind of thing for a living.

I made a composite drawing using AutoCAD of the two separate drawings, and labeled the parts either (H) or (T) for either Honda or Triumph parts that are placed in the new assembly. I did not spend too much on it so don't look too closely!! Also, any input on the drawing is appreciated in case I mislabeled something or perhaps got the order wrong. These parts really can only go together one way, so the only thing that might throw you is if you are missing some parts.

Here's the drawing (jpg) You can PM me if you would like a PDF with much better clarity. (Photobucket will not accept PDF's currently...)

ThruxtonF3ForkConversionDiagram.jpg
 
Als ik de onderste foto zo zie, zou ik eerst eens kijken of er geen scheuren in het frame zitten. Net onder de las aan de bovenzijde lijkt het wel heel erg op een scheur.. Misschien een idee om het geheel te laten stralen, dan na te kijken op gebreken, lassen een beetje netter maken (kan geen kwaad zolang je de rupsen zelf niet uitslijpt) en daarna spuiten of poedercoaten.

het is een beetje zuur als je straks alles tiptop in orde hebt, kenteken hebt etc. en het frame is gaar..

Daar heb je gelijk in!

Het is wel aan de onderkant van het frame, in weer en wind, dus ik denk dat de lak gewoon gelost is op een "overgang" waar hij sowieso moeilijker hecht.
Ik ga het zeker nakijken, bedankt voor de tip ;)
 
Ben eens aan het opzoeken geweest hoe makkelijk of moeilijk het zou zijn om voorvorken te mix-en-matchen.
Er zijn blijkbaar wel wat mogelijkheden. Let wel: ben nog in de theorie-fase :P

Als ik een ander frontend steek (of bouw) denk ik aan de volgende voorwaarden:
Ik /moet/ sowieso een speedo drive hebben, want ik wil de originele kilometerteller behouden.
Instelbare demping en vering, of er moet makkelijk een cartridge of emulator in passen
F2 wielen moeten passen (of passend gemaakt worden), of er moet een erg gelijkaardig wiel in zitten


Dit vond ik op het CBR forumDit vond ik op TriumphRat:

Leuk allemaal, maar probeer dan een F2 vork van 1994 te krijgen. Deze is al met cartridge en speedo, dus ben je ineens klaar.
Je kunt de kroonplaten van de 1000 blijven gebruiken, de hartmaat is hetzelfde, evenals de diameter van de poten.

Ik kwam destijds ook een aantal websites tegen waar de vork van een VTR 1000 Firestorm werd gebruikt. Deze heeft namelijk 4 pots remklauwen ipv 2 zoals de CBR 600 F2. De lengte verschilt niet heel veel. Wel vergeleken met de 1000F, Deze heeft ontzettend lange vorkpoten, ik heb niets kunnen vinden wat daar 1 op 1 inpast. Misschien kun je het binnenwerk van de CBR vork gebruiken als je de 1000 poten dicht laat lassen.
 
Leuk allemaal, maar probeer dan een F2 vork van 1994 te krijgen. Deze is al met cartridge en speedo, dus ben je ineens klaar.
Je kunt de kroonplaten van de 1000 blijven gebruiken, de hartmaat is hetzelfde, evenals de diameter van de poten.

Ik kwam destijds ook een aantal websites tegen waar de vork van een VTR 1000 Firestorm werd gebruikt. Deze heeft namelijk 4 pots remklauwen ipv 2 zoals de CBR 600 F2. De lengte verschilt niet heel veel. Wel vergeleken met de 1000F, Deze heeft ontzettend lange vorkpoten, ik heb niets kunnen vinden wat daar 1 op 1 inpast. Misschien kun je het binnenwerk van de CBR vork gebruiken als je de 1000 poten dicht laat lassen.

Bedankt voor de info! Ik kwam inderdaad ook al uit op de VTR1000F voorvork en ben daar nog steeds over aan het opzoeken. Daar zijn de remmen wel erg goed, maar de vering is dezelfde als de F3, en de wielen/remschijven zijn anders.

Dacht ook al aan dichtlassen en een echt knutselwerk te maken... Misschien moet ik maar eens beginnen met een beschadigde F2 en F3 vork te zoeken, en kijken wat er past.

Ik vond overigens nog enkele vork lengtes online:

CBR600F1 87-90 738mm
vtr1000f 778mm
RC51 SP1 762MM
RC51 SP2 736MM
CBR1000RR 692mm
CBR600F1 87-90 738mm
CBR929 00-01 724mm
CBR954 02-05 724mm
vfr 750 fl 791mm
VFR800 780mm
 
Laatst bewerkt:
Er is nog niet veel gebeurd, buiten opzoekwerk. Ik heb al contact gehad met BRS suspension works en heb al raad gekregen, en ik probeer nog steeds met Jamie Daugherty in contact te komen.

Ik vraag me nog steeds af of ik de CBR600F2 onderbenen kan monteren op VF1000F vorkpoten. (de "stanchions", ofte de chrome stukken)

VF1000F poten zijn 670mm
CBR600F2 poten zijn 633mm
VTR1000F poten zijn ook 633mm

Nochtans zijn de VF vorken ~85cm en de CBR vorken ~74cm, waar komen die extra cm dan vandaan?

:edit: BMW F650 funduro stanchions zijn 720mm, en hebben dezelfde schroefdraad als de CBR600F2 vorken... :?
 
Laatst bewerkt:
Ik gok dat de buitenpoot en de "damping rod" (die T-vormige staaf die de vork 1 geheel maakt) er mee te maken hebben. Ik vermoed dat die rods van de VF langer zijn dan die van de CBR.

Ik vrees dat de enige manier om er achter te komen geld uitgeven is :P
Rondshoppen, openvijzen, testen.
 
Zo gezegd zo gedaan... Heb voor 160euro twee CBR600F2 voorpoten van 1994 (dus met cartridges!) op de kop getikt. Wie niet waagt...
 
Slecht eens klein beetje vooruitgang sinds de laatste update.. Heb contact kunnen leggen met Jamie Daugherty, die me er op wees dat al zijn VF de originele voorvork hebben, en dat het niet gemakkelijk (lees: of je kan goed metaal bewerken of het gaat duur worden) gaat zijn om een goed frontend te maken. Ik ben nog steeds benieuwd, maar misschien ook wel een klein beetje moedelozer geworden :P

Voorkvork er af, en voor de verandering kwam er niet die smerige stinkende roestprut uit die ik in andere vorkbenen ben tegengekomen..

0jIB5Hp.jpg


De vorkbenen zijn uit elkaar gehaald, en wat het rechter been heeft voorgehad kan ik me niet voorstellen.
Er heeft iets met een schroefdraad lelijk huis gehouden...

dKXhxjq.jpg

jRvAUci.jpg


De bout aan de onderkant van de linker poot zat dan weer muurvast. Die kwam enkel los nadat ik de vork terug in elkaar had gezet met een extra spacer en ze volledig gecomprimeerd had.

rgR64Nj.jpg


Geen verder verassingen. Het is wachten op de CBR vorkbenen en een 4,5" F2 achterwiel.
Wel nog snel de vorkpoot gemeten:

W7v9I8I.jpg
 
De CBR vorkbenen en het achterwiel zijn ondertussen aangekomen, en vorkbenen zijn al netjes gedissecteerd :)
Vanbuiten waren de benen erg proper, binnenin nog veel meer! Er zat verse olie in, en alles ziet er piekfijn uit. Een vorige eigenaar heeft er progressieve veren in gestoken ook, sorry voor de onscherpe foto:

7XKODKU.jpg


De glijlagers en shim stacks zien er ook super proper uit

hqix6OL.jpg


Y16DpAe.jpg


Alles netjes bij elkaar:

zcnLyBV.jpg


Zowel de onderkanten van de vorkbenen als de vorkbenen zelf zijn korter op de CBR.
Het idee was om eens te kijken hoeveel ik te kort kom als ik de VF benen gebruik in de CBR onderkanten, jammer genoeg zijn de cartridges dikker dan de oorspronkelijke damper rod, waardoor ze niet in de VF benen passen.

Als ik even luidop mag denken.. Ik heb nu wel een redelijk idee van wat waar de extra lengte in de VF poot vandaan komt.
Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om de cartridges te verlengen, door misschien aan de onderste shim stack de aluminium "houder" te vervangen door een langere en meer olie te gebruiken. Moet dan wel eens berekenen of dat mogelijk is, zodat ik geen risico loop om de vorken te hard te maken met teveel olie. Dan moet ik enkel nog een vorkpoot vinden waar een 22,5mm cartridge in past, die ongeveer 700mm lang is. :)

gsWhH2v.jpg


jPWHLuC.jpg


ihFoWwv.jpg


MdeYE1P.jpg


312gYpI.jpg


De achterbrug is er ondertussen ook uit, dit is de enige bout die ik nog niet los gekregen heb:

3ogtRL3.jpg


De ketting geleider heeft ook betere dagen gezien, die komt op het winkellijstje:

qj2twWb.jpg

A2dhuv2.jpg
 
ah mooi project, ga ik volgen!!
Heb zelf ook nog een '84 VF1000F
Had de gehele originele vering onderhanden laten nemen wat de motor een heel stuk beter maakte.
Ook dynojet kit was een hele verbetering, zowel in gasrespons als in verbruik.
Helaas is paar jaar terug is er een big-end lager kapot gelopen. Uiteindelijk hele blok laten reviceren, heb lagerschalen uit 4 verschillende landen moeten halen want ze zijn zeer schaars!! Veel tijd en geld er inzitten en ik weet niet waar het in zit, alle slijtage onderdelen vervangen en rustig ingereden maar motorblok is een olieboot geworden. '(
Heb een ander blok gekocht maar het is er nog niet van gekomen om die er in te bouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan