• Beste Bezoeker,

    MF heeft een update gehad. Kijk hier voor meer informatie.

VF 1000 Flater

maximus86

Die hard MF'er
25 apr 2014
685
4
32
Belgie
Na het afronden van mijn eerste project (CB450SC, projectlog op prutser.be) vond ik dat het tijd was voor iets anders, iets (veel) uitdagender en groter.

Zoals de topictitel vermeld is dat een VF1000F geworden.

Dit is waar ik mee start:

Een Nederlandse VF1000F1 uit 1985: (moet nog ingevoerd worden in Belgie)


Een VF1000F2 (?) blok van een schademotor:


De motorfiets heeft een ratel in de achterste cylinderbank, wat vermoedelijk de nokkenaskettingen en/of nokkenaskettingspanners zijn. Dat moet dus gerepareerd worden. Gezien daar heel veel voor open en los moet wil ik het blok volledig reviseren.
Ik heb nog nooit een motorblok volledig gereviseerd, denkel gewoon reparaties gedaan, dus dat gaat meteen een hele mooie "first" zijn. Ik ga vermoedelijk een hulplijn moeten inroepen :$

Het F2 blok heeft de dubbele oliepomp en carter met gaten voor een oliekoeler, het is de bedoeling om dat over te zetten naar het blok van de F1. Wat vreemd is, is dat het blok de waterpomp aan de rechterkant heeft, en voorziening voor een oliekoeler, maar dat er "SC15" op staat, de nokkenassen van het F1 type lijken en dat de nokkenasketting een gewone is, ik had een hy-vo ketting verwacht. Mogelijk is dit een tussenmodel?

Het is een beetje de bedoeling om wat ik geleerd heb met mijn vorige project toe te passen op dit project. Ik wil graag de originele looks behouden, inclusief kleine cosmetische gebreken, maar de motorfiets volledig updaten. Een "sleeper" motor :]
Er staat momenteel geen deadline op het project, budget en tijd zullen dicteren hoe ver ik raak, maar heb wel een wishlist gemaakt.

Als er vragen, opmerkingen, suggesties of bedenkingen zijn dan hoor ik het graag!


Motorisch:

Suck:
- carburators volledig reviseren (ultrasoon reinigen, nieuwe pakkingen, rvs schroeven, ...)
- Dynojet kit of tenminste instelbare naalden
- Gasklep-as laten maken om de carburators van een TPS senspor te voorzien, OF aansluiting voor MAP sensor

Squeeze:
- motorblok volledig reviseren (boven en onderblok, alles wat vernieuwd moet worden vervangen)
- dubbele oliepomp en oliekoeler steken
- oilmod met filter adapter
- motor afstellen voor maximum koppel

Bang:
- (ignitech?) programmeerbare ontsteking, en 3D curve maken

Blow:
- O2 moeren op elke downpipe om mengsel precies te kunnen afstellen
- (mogelijk) 4-1 uitlaat als het vermogenswinst oplevert, maar vind het standaard systeem wel mooi

Rijwielgedeelte:
- CBR600F2 wielen, sport-touring banden
- Grotere, zwevende remschijven (320mm?) en brembo 4-piston remklauwen. Adapters moeten nog ontworpen worden
- Stalen remleidingen en op de remklauwen afgestelde hoofdremcylinder
- Naaldlagers in het balhoofd

Vering:
- Racetech emulators OF cartridges in de voorvork (na revisie), lineaire veren
- Luchtvering en TRACS systeem verwijderen
- Instelbare progressieve achterschokbreker
- Stuurdemper

Cosmetisch:
- Zadel opnieuw laten bekleden (mousse is doorgezeten)
- Alle sloten en contactslot vervangen door 1 type. Momenteel gebruikt het contactslot een andere sleutel dan de rest.

Elektrisch:
- Mosfet regulator (FHA012AA or FHA020AA) van een FJR1300 en stevige connectors
- Betere reflector in de koplamp
- AGM batterij
- Powerlet socket
- (mogelijk) motogadget m-unit en kabelboom maken, anders relais naar de koplamp
- running lights (pinkers die vooraan branden)


Nog enkele detailfoto's van de motor, om een algemeen beeld te geven van de uiterlijke staat.
Ik begin binnekort met het ontmantelen, en update dan met meer foto's.














 

Dindo

mumble master
28 aug 2007
4.628
26
47
Hoogezand
Bezoek site
VEEL PLEZIER !
scheelt dat het een complete motor is
let er ook op aangezien je een serie 1 motor hebt je enkele aanpassingen aan het frame moet doen om een f2 blok te plaatsen . blok past er zo in alleen als je de achterste kleppendeksel eraf wilt halen zal je enkel modificaties aan het frame moeten toepassen
zie mijn topic of het overzichts topic
 

maximus86

Die hard MF'er
25 apr 2014
685
4
32
Belgie
Mooie basis, ben benieuwd!
dit zijn de betere projecten ja 8-) veel plezier en succes!!
Ga ik volgen, zeer benieuwd!
VEEL PLEZIER !
Bedankt voor de succes-wensen *O*


@Banzxr-bas:
Ik ga het F1 blok reviseren, en dat gebruiken. Oorspronkelijk wou ik het F2 blok plaatsen, en gewoon een ander carter deksel steken, maar ik heb al eens vluchtig onder de kleppendeksels gepiept en de voorste nokkenassen hebben de typische slijtagesporen. Gek genoeg lijken de achterste op het eerste zicht OK.
Ik wil ook dat het blok nog makkelijk te onderhouden valt, dus ga het bij het F1 blok in een F1 frame houden.
Het leek allemaal makkelijker in theorie :+
 

maximus86

Die hard MF'er
25 apr 2014
685
4
32
Belgie
Ik ben begonnen met de ontmanteling van de motorfiets.
Er is ondertussen ook nog een motorblok bij gekomen van een F1, dat behoorlijk heeft afgezien (waterschade, en achterste nokkenassen zijn choco).
In totaal dus nu 3 blokken, en nu maar hopen dat ik er 1 goeie van kan maken.





De motor heeft een behoorlijk zwaar leven gehad als ik de algemene toestand zie. Ik ben nog geen enkele kruisschroef tegen gekomen die niet uitgeloterd is, en hier en daar zijn de originele schroeven vervangen door gewone platte schroeven.
Ik ga systematisch alle mismeesterde schroeven en bouten vervangen door originele waar sterkte belangrijk is, en waarschijnlijk RVS schroeven of boutjes waar treksterkte niet belangrijk is.





Voor de mensen die het niet weten, in Europa/US is enkel de breedte van een kruisschoef gestandaardiseerd. Kruisschroeven zijn origineel ontworpen om bij een bepaald moment "op te geven", zodat een schroef nooit te hard kon worden aangedraaid.
In Japan zijn zowel de breedte als de hoek van een kruisschroef gestandaardiseerd volgens "JIS" of Japan Industry Standards. Japanse kruisschroeven (en schroevendraaiers) geven niet op, en er kan dus een veel groter moment op gezet worden. Een JIS schroef kan je herkennen aan het "puntje" dat er naast het kruisje is ingeslagen.
Ik heb voor ik dit wist ook behoorlijk wat schroeven naar de kloten geholpen, maar heb een setje JIS schroevendraaiers gekocht, en dat sindsdien nooit meer voorgehad, ook niet bij gewone kruisschroeven.




Soit, de rubbers aan de carburators waren vervangen door stukken rubber darm, en er zat ook aan het koelsysteem nergens nog een originele klem op.
Gelukkig lijken de carburators op het eerste zicht nog proper van binnenuit, alleen zijn de binnenste rubbers in de airbox (de velocity stacks) keihard geworden.






Het frame heeft ook veel harder afgezien dan ik eerst dacht. De motor heeft bijna zeker zout gezien, want er heeft zich op elke plek waar er water raakte roest gevormd. De onderkant van het balhoofd, achter het voorwiel, onderaan... Ook de batterijhouder ziet er niet netjes uit, maar volgens mij is het geen structurele schade.



Er is duidelijk ook in der herfst mee gereden :P



Het staat vast dat het frame moet gezandstraald en gelakt of gepoedercoat moet worden. Kent iemand een goed adres in Belgie, of tegen de grens?

De voorkant kwam er verder zonder veel tegenspartelen af. Valt het op dat ik niet gewend ben aan een watergekoelde motor? :P





Zou de motor ooit gevallen zijn, of is dit van ergens tegen te rijden?



Ik vraag me trouwens af waarom de links-voor en rechts-achter cylinder een ingeschroefd stuk hebben. Rechts-voor en links-achter zijn gewoon gegoten intakes. Was dit nodig tijdens het gieten van de cylinders, hebben ze dit gedaan om de vermogensband breder te maken, of is er een veel eenvoudigere reden? Ik dacht eerst dat dit gerepareed was, maar alle blokken hebben dit.

Ingeschroefd stuk:


Normaal:



De nummerplaathouder was ook veranderd, en de nummerplaatverlichting is achterin tussen de ontstekingsmodules gepropt.. Vreemd.




Ik heb ondertussen nog wat opgezocht over remklauwen en remschijven, dit zijn de afmetingen van de Brembo 34/30 klauwen die ik wil steken. De reden dat ik hier voor kies is omdat ze op redelijk veel courante motors als standaard kwamen (waaronder de Ducati Monster) en echt erg goed presteren.
Alternatief zouden Nissin 4-pots klauwen zijn van bijvoorbeeld een VTR1000.
Ik ben CBR600F2 wielen aan het zoeken, zodat ik weet hoeveel ruimte ik heb tussen de spaken en de remschijf. 4-zuiger remklauwen zijn behoorlijk wat dikker dan glijdende remklauwen.

Dit zijn de afmetingen van de brembo klauwen:



Dan nog eens kijken welke grootte van zwevende remschijven het courantste zijn. Als ik een buitenmaat ga monteren gaat dit me een stuk duurder uitkomen, dus eerst kijken wat er beschikbaar is en dan kijken hoe ik klauwen en schijven passen krijg.
 

maximus86

Die hard MF'er
25 apr 2014
685
4
32
Belgie
Klinkt allemaal goed. Ik ben heel benieuwd! Zelf heb ik de complete CBR voorvork gestoken, en dan ook de remklauwen van de CBR600F2 daarbij.
Is de CBR vork niet een heel stuk korter? (10cm of zo?)

Ik zou graag de clipons boven de kroonplaat behouden, maar het zou wel handig zijn als ik meteen van het TRACS systeem af ben. Er zijn ook een heel pak meer kant-en-klare kits te koop om de remmen van een F2 te upgraden.

Ondertussen heb ik gisteren nog snel eens onder de klepdeksels geloerd. Op het eerste zicht ben ik tevreden.
Geen van de nokkenassen vertoont sporen van pitting, maar ze zijn in hun leven wel behoorlijk warm geworden volgens mij. Er zijn blauwe strepen op de loopvlakken, ben beniewd hoe de lagers er gaan uitzien. Het valt beter mee op de foto's dan in het echt.
Vraag me ook af of ze al ooit gecoat of geparkerd zijn, want de achterkant van de nokken ziet er donkergrijs-zwart uit.

Dit zijn de achterste:









En dit zijn de voorste:






Toen ik het deksel van de generator er af haalde, werd ik ook nog verrast door wat olie. Een setje keerringen staat me dus ook al zeker te wachten.
Ik las dat dit nog wel eens gebeurt, maar vind het wel zonde.


 

Speedphreax

MF veteraan
21 mrt 2003
4.314
9
48
Achter dat deksel kan olie komen. Is dus normaal!
Overigens waren de nokkenasproblemen van de VF's het ergst bij de 750's. Bij de 1000 of 1100's is het een stuk minder maar is het nou ook weer niet zo dat het nooit voorkomt.
 

ALEXELA

MF veteraan
18 mrt 2012
1.675
0
Uitdagend en leerzaam project.
Je gaat het kennelijk gedegen aanpakken.
(mijn volgmodus staat aan) :9

Ben inmiddels óók overtuigd "JIS-gebruiker". :)
Sleutel graag aan Suzuki DR en SP ééncilinders en kom ze daar veelvuldig tegen.

Maar dat ingeperste "stipje" is mij nog nooit zo opgevallen.
Is dat echt standaard op alle JIS boutjes aangebracht?

Succes gewenst met het reviseren en het opbouwen.
(en natuurlijk graag véél foto's) :Y
 

maximus86

Die hard MF'er
25 apr 2014
685
4
32
Belgie
Achter dat deksel kan olie komen. Is dus normaal!
Overigens waren de nokkenasproblemen van de VF's het ergst bij de 750's. Bij de 1000 of 1100's is het een stuk minder maar is het nou ook weer niet zo dat het nooit voorkomt.
Hoe komt dat dit normaal is? De dynamo is toch "droog"?

De twee andere blokken die ik heb staan, hebben beiden pitting, en naar wat ik er over lees hebben echt heel erg veel 1000's er last van. Kan natuurlijk zijn dat enkel de mensen van wie de nokkenassen kapot gaan er over op het internet posten :P


Uitdagend en leerzaam project.
Je gaat het kennelijk gedegen aanpakken.
(mijn volgmodus staat aan) :9

Ben inmiddels óók overtuigd "JIS-gebruiker". :)
Sleutel graag aan Suzuki DR en SP ééncilinders en kom ze daar veelvuldig tegen.

Maar dat ingeperste "stipje" is mij nog nooit zo opgevallen.
Is dat echt standaard op alle JIS boutjes aangebracht?

Succes gewenst met het reviseren en het opbouwen.
(en natuurlijk graag véél foto's) :Y
Het stipje is voor zover ik weet op elke JIS schroef aangebracht, misschien met uitzondering van de "cosmetische" schroeven, zoals diegenen die de kappen vastmaken.

Ik hoop dit echt gedegen aan te pakken. Het is de bedoeling dat dit mijn dagelijkse motor wordt, dus ik wil dat dit ding deftig loopt, deftig veert en deftig remt. Het gaat alleen een tijdje duren eer ik daar ben vrees ik.

Bedankt voor de succeswensen, en pas op wat je wenst met die foto's, ik ga dit topic helemaal vol zetten. Ik leer zelf ook ontzettend veel van anderen die foto's posten op forums, dus hoop een beetje hetzelfde te doen hier.
 
Laatst bewerkt:

Wizz

MF'er
15 aug 2009
70
0
Leuk nog een belg en ook van "tegen de grens"
ga ik zeker volgen
s6 met we werken en neem er je tijd voor.
ik ben zelf al meer dan 2 jaar aan een gs75x bezig die te restaureren.
 
Laatst bewerkt:

maximus86

Die hard MF'er
25 apr 2014
685
4
32
Belgie
Leuk nog een belg en ook van "tegen de grens"
ga ik zeker volgen
s6 met we werken en neem er je tijd voor.
ik ben zelf al meer dan 2 jaar aan een gs75x bezig die te restaureren.
Persoonlijk vind ik een restauratie moeilijker, omdat je binnen de strakke grenzen van het originele ontwerp moet blijven, en afhankelijk bent van de NOS onderdelen of wat je kan opkuisen.
Ik moet me daar niet aan houden, dus hoop dat het wat vooruit gaat :+

De dynamo is semi droog. Er komt wel wat olie maar het is geen oliebad. Volgens mij zit daar geen keerring achter: Honda VF1000F INTERCEPTOR 1984 (E) USA CALIFORNIA parts lists and schematics
Ok, dat klopt inderdaad. Wel erg vreemd als je het mij vraagt, waarom hebben ze dat niet afgesloten? Vind het maar een smeerboel zo! _O-
 

Jan ARTC132

MF veteraan
11 dec 2010
1.572
13
35
Haarlemmermeer
Is de CBR vork niet een heel stuk korter? (10cm of zo?)

Ik zou graag de clipons boven de kroonplaat behouden, maar het zou wel handig zijn als ik meteen van het TRACS systeem af ben. Er zijn ook een heel pak meer kant-en-klare kits te koop om de remmen van een F2 te upgraden.Toen ik het deksel van de generator er af haalde, werd ik ook nog verrast door wat olie. Een setje keerringen staat me dus ook al zeker te wachten.
Ik las dat dit nog wel eens gebeurt, maar vind het wel zonde.

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb de bovenste kroonplaat vervangen, zodat ik een superbike-stuur kan plaatsen. De CBR vork is ca. 7 cm korter idd.




Tzt moet dit nog naar een veringexpert. De standaard vering van de CBR is veel te slap.

Het beetje olie achter de dynamo is normaal. Sterker nog, je moet het blok niet op z'n kant houden als die deksel er af ligt |(
Volgens mij zorgt het voor een beetje koeling. Verklaart ook de pakking achter het dynamodeksel.
 

maximus86

Die hard MF'er
25 apr 2014
685
4
32
Belgie
Bedankt voor de info!
Misschien passen de CBR onderkanten wel op de langere VF vorkbenen of zo, moet het eens bekijken.

Goed dat ik dat weet van het blok niet te schuin houden :P Ik zou gegarandeerd olie over mijn tenen gekapt hebben in de komende dagen.

Wie zijn de vering specialisten in de BE/NL?
 

Jan ARTC132

MF veteraan
11 dec 2010
1.572
13
35
Haarlemmermeer
Ik heb zelf ook nog steeds de vlekken in de vloer zitten van de olie...

En qua vering zou ik denken aan bijv. Bitubo Race Service. Maar ik moet daar nog voor rondkijken. Voorlopig is het nog niet aan de orde omdat ik eerst met een andere VF bezig ben.
 

maximus86

Die hard MF'er
25 apr 2014
685
4
32
Belgie
Die naam heb ik hier al eens zien passeren. Heb geen ervaring met bitubo vering, heb Bitubo materiaal altijd heel erg duur gevonden. Het voorlopige plan was Hagon of Wilbers achtervering, en voorvering moet ik nog op zoek naar wat past.

Jamie Daugherty maakt een cartridge voor de VF voorvork, maar dan moet ik ze hier nog deftig afgesteld krijgen. voor dezelfde kost kan ik vermoedelijk naar een specialist in BNL gaan, dan is het meteen in orde.
Of ik moet Honda cartridges vinden die passen, en die herwerken.

Ik heb net ontdekt dat de originele remschijf van mijn Triumph 310mm zijn, en gewoon passen op de VF/CBR wielen. Ik ga eens rondhoren of er nog iemand een schijf heeft liggen, dan kan ik die gewoon gebruiken om de remklauwen passend te maken, en moet ik er niet voorzichtig mee zijn. Eens dan alles gereed is koop ik gewoon nieuwe.

EBC heeft de MD601 (LS/RS) zwevende remschijven,
NewFren heeft er ook, maar daarvan ben ik nog de typenummer aan het zoeken.
http://www.freespirits.it/en/component/virtuemart/brakes/triumph-front-brake-rotor-310-mmdet.html?Itemid=0

De EBC lijkt me toch een stuk zwaarder uitgevoerd dan de NewFren. Heb op de Bonneville een oversize NewFren steken in combinatie met een Brembo 34/30 klauw en dat remt echt bruut hard. De schijven zijn ook gevoelig goedkoper, dus ik leun meer die richting uit.
 
Laatst bewerkt:

The Dutchy

MF veteraan
13 okt 2007
4.544
8
49
Bunschoten
Een paar zaken samengevat:
De dynamo wordt door de olie van het motorblok gekoeld, dus daarom vind je olie achter het dynamodeksel.

De nokkenassen van de F1 zijn geslepen en nagehard en geven daarom een donkere verkleuring af, af van fabriek. De loopvlakken en aflagering van de nokkenas in de kop zijn bij de F1 modellen niet middels lijnboring aangebracht, maar middels frees/slijpwerkzaamheden. Dit is nooit zo accuraat als een in 1 lijn geboord gat zoals dit met een F2 is uitgevoerd. Vandaar ook de ringen/groeven die je ziet als afdruk van het raakvlak welke je ziet op de nokkenas na een aantal/vele draaiuren van het blok.

En dan nu.. De Padstelling.. Waar ga je voor?? De F2 blokken zijn qua ontwerp beter in mijn optiek.. De aflagering van de nokkenas zijn door de lijnboring verbeterd. Alleen moet je echt oppassen door de lagerkappen van de nokkenassen niet door de war te gooien. De lagerkappen horen echt bij de positie bij de kop behouden te worden vanwege de lijnboring. De nokkenassen hebben een breder draagvlak wat de algehele sterkte van de kop heeft verbeterd.

Dus mijn keuze... F2 blok boven de F1 series...
 

maximus86

Die hard MF'er
25 apr 2014
685
4
32
Belgie
Ok, dan ga ik me verder geen zorgen maken over de olie bij de dynamo.
Bedankt ook voor de info over de nokkenassen, dat stelt me gerust!

Het staat echter voor mij vast dat ik het F1 blok ga gebruiken. Niet alleen hebben de nokkenassen van het F2 blok dat ik heb wel pitting, ik wil dat ik onderhoud kan uitvoeren zonder dat het gigantische zware blok er uit moet.
Ik las dat nokkenassen laten lijnboren iets van een 100-150 euro moet kosten, misschien is het de moeite om eens langs te gaan bij een revisiebedrijf en dan meteen prijs vragen voor honen, vlakken en lijnboren?

Dan is het draagvlak van de nokkenassen nog altijd niet zo goed als bij het F2 blok, maar dat wordt gecompenseerd door het feit dat ik mijn kleppen kan stellen met het blok in het frame :)
 

Jan ARTC132

MF veteraan
11 dec 2010
1.572
13
35
Haarlemmermeer
Waarom zou je dit precies aan willen passen? Het F1 blok heeft toch al die tijd prima gedaan, of zijn er problemen met de nokkenas-lagering?
 

maximus86

Die hard MF'er
25 apr 2014
685
4
32
Belgie
Ik wil het niet per se aanpassen, maar gezien ik het blok toch sowieso wil laten reviseren, wil ik weten wat er allemaal kan gedaan worden als het blok dan toch mooi uit elkaar ligt.