Hoi six-tee-nine,
Je hebt nog wel wat werk zo te zien
Alvast veel succes!
Heb je een project pagina?
Er is aan de vorken toch wel behoorlijk wat custom werk. (Veel meer dan voorzien, zoals met alles bij dit project)
Ik combineer de nieuwe voorvork met CBR600F2 wielen, andere remschijven, andere remklauwen, een bij elkaar geknutselde set kroonplaten, custom vering en demping...
De snelste en goedkoopste manier om een VF vork te upgraden in mijn opinie is een set ractech cartridge emulators in de standaard vork steken, en aangepaste vering en olie. Dit is de procedure:
PDF
Heb op andere motorfietsen supergoeie ervaringen met RT emulators en aangepaste vering. Je kan de voorvork nog wat verstevigen met een fork brace om ook de flex in de voorvering wat naar beneden te brengen.
Geschatte prijslijst:
- Gloednieuwe vorkpoten: 250
(Alternatief: ik heb nog een voorvork liggen denk ik, als je wilt mag je ze hebben, dan is die kost al uitgespaard)
- RT emulators: 150
- Aangepaste vering: 100
- Nieuwe seals en olie: 50
- Remklauw revisiesets: 50
- Stalen remleidingen: 120
Werkuren: een weekendje werk om de boel te demonteren, te reinigen en opnieuw te monteren.
Je bestaande damping rods moeten wel opgelast (gebraseerd) worden voor de RT emulators dus dat ga je misschien moeten laten doen.
Ik ben WAAAAAYYY overboard gegaan met mijn design en hoewel ik er nog altijd geloof in "if it's worth doing, it's worth overdoing", heb ik nog steeds een niet-rijdend project in plaats van een motor die nog wat upgrades kan gebruiken.
Wil je all-the-way gaan dan kan ik je uitleggen wat de stappen zijn:
De buitenkant:
- Koop een standaard DL1000 43mm voorvork en demonteer ze volledig (laatste generatie zonder USD vorken)
- Koop een set kroonplaten van een VFR800 met 43mm vorkpoten (ik geloof 2e generatie, maar kan dubbelchecken)
- Zaag alle tabs (uitsteeksels) die je niet gaat gebruiken van de DL1000 onderpoten en draai de poten in de draaibank netjes rond
- Pers de stuurpen uit je VF1000 en VFR800 kroonplaten en pers (en las) de stuurpen van de VF1000 vork in de VFR800 vork
- Zaag de stuurstop voorzichtig van het balhoofd van je frame en las hem er terug aan, recht vooruit gemonteerd (in plaats van aan de zijkant)
- Zaag de stuurstop van de VFR800 voorvork en maak een nieuwe die te groot is en die je op de kroonplaten last. Vijl en slijp hem bij tot de stuuruitslag gelijk is naar beide kanten en niets botst met het frame.
- Draai nieuwe afstandsbussen om je voorwiel netjes te centreren
- Tap een gat in de linker onderpoot van de DL1000 waaraan je met boutjes een stop voor de speedo-pickup kunt maken
- Maak een nieuwe fork brace of pas een bestaande DL100 brace aan zodat je spatbord er op monteert (dat heb ik zelf nog niet eens gedaan, heb wel een heleboel CAD tekeningen en een hoop mockup-fotos om je te helpen)
- Onderpoten en kroonplaten netjes lakken
De binnenkant:
- Draai een afstandsbus op de draaibank om de verrweg van de voorvork aan te passen zodat de vork lang genoeg blijft en de veerweg toch wat korter is
- Bereken voor je gewicht en rijstijl welke veren je nodig hebt OF ga verder overboord en bestel een drop-in cartridge vering voor een DL1000 met aangepaste vering en demping. (ik heb het laatste gedaan)
- Monteren met nieuwe seals en olie
De remmen:
- De standaard DL1000 remmen passen niet op de VF schijven, dus kies gewoon welke remmen je wilt gebruiken, smijt er geld, tijd en moeite tegenaan en hoppa je hebt remklauwhouders die passen op jouw schijven.
- Wil je dezelfde CBR6000F2 wielen gebruiken en dezelfde schijven dan kan ik je op weg zetten met onderdeelnummers en CAD tekeningen. Heb denk ik zelfs nog een tweede set remklauwhouders liggen. Dan heb je 310mm zwevende remschijven en kan je kiezen uit een hele resem Brembo klauwen met dezelfde montagemaat.
Vergis je niet, totaalprijs van bovenstaande was voor mij ten noorden van 2000 euro met alle tegenslagen en research&development (lees: mislukkingen) er bij.
Ik heb ook veel werk moeten uitbesteden. Kan tegenwoordig ook al fijn tig lassen en wil leren draaien/frezen dus moest ik het opnieuw doen zou het misschien goedkoper zijn.
Werkuren: te veel om op te noemen, en je hebt een behoorlijk doorzettingsvermogen nodig. Het helpt als je geen partner/kind/lening hebt (rond)lopen.
Schiet maar vragen af als je ze hebt, dan leeft dit topic ook nog wat en kan ik nog wat dromen van 'm ooit af te werken.
Als je onderdelen nodig hebt, pols ook gerust.
Ben je al in het VF topic actief?