Ben de laatste dagen bezig geweest met de tellers te reinigen. Ik had van de "hoofd VF" een set, maar van de sloper kwam een set met kmh en mph, wat ik wel knap vind.
Ik ben dus eerst die van de hoofd-vf gaan demonteren, alle tellers zagen er erg mooi uit, met de zink coating nog op alle metaaldelen en alles binnenin was redelijk proper.
Ik kwam op het idee om de odometer terug op 0 te zetten, want uiteindelijk gaat de motor tot de laatste vijs gemeten, gerestaureerd of vernieuwd zijn, en dan is het leuk om van "0"te starten.
Los van het feit of dat een goed idee is, wou ik weten of het mogelijk was, dus ging ik aan de slag.
Je hoort altijd wel dat ze vroeger met de boormachine de kilometers er terug afhaalden, dus had ik dat eens getest met het stukje kabel dat binenn in het dashboard zit (het werkte!). Een constructie gebouwd met de odometer in de bankschroef en een tellerkabel van het voorwiel tussen de boormachine en de odometer, zodat ik alles kon laten draaien. Ook dat ging, maar traag.
Dan ben ik mijn geluk gaan testen, want omdat het traag ging wou ik de dremel gaan gebruiken (20.000 toeren, dat zou vooruit gaan!). Ondanks genoeg smering, zei de odometer ergens binnenin "krak" en stopte hij met tellen. (Kan ook zijn omdat de dremel meteen bruut naar zijn volledige rpm ging)
Geen probleem, het was maar de reserve odometer. Helaas. Toen ik de kmh/mph tellerset uit elkaar begon te halen, bleek dat het rubbertje boven de reset-knop helemaal kapot was, en de motor heeft volgens mij erg lang buiten gestaan. Alle zink binnenin is aangetast, de wijzerplaat van de kmteller is gebarsten, en de odometer was vergeeld
Dat is sneu, en dat had ik natuurlijk beter eerst eens bekeken. Maar dus nu zit ik met het probleem dat ik 1 nette odometer heb zonder het witte "100m" wieltje, en 1 odometer die verschoten en vergeeld is, met een geroest en aangetast chassis. Toen ik het vergeelde wieltje wou proper maken kwamen natuurlijk de letters mee.
Vandaar mijn vraag in het hoofd topic of er iemand nog een odometer heeft liggen, want wil het eigenlijk wel echt in orde.
Eens je trouwens zo'n set uit elkaar hebt zie je wat een simpel en ingenieus systeem het eigenlijk is. Ik had beter de set gewoon van de eerste keer uit elkaar gehaald en dan had ik 'm kunnen zetten op wat ik maar wou.
Verder niet zo veel (zichtbare) vooruitgan. Ben pijnlijk langzaam een draadschema aan het uitdenken met pen en papier, en voor de rest probeer ik zo veel mogelijk dingen te reinigen om zo reserve te hebben, waar ik iemand een plezier mee kan doen, of om later te verkopen voor wat meer budget.
Carbu's
Benzinepomp (Ik ga een Facet gebruiken dus deze mag weg)
Verder ben ik super hard op zoek naar informatie over de o-ringen die tussen de carter en het cylinderblok zitten.
Ofwel hergebruik ik 30 jaar oude ringen (met het risico op een katastrofe), ofwel riskeer ik ringen van het verkeerde materiaal te gebruiken (en dan heb ik hetzelfde probleem).