VF 1000 Flater

Gisteren trouwens nog een verklaring gevonden voor de dikkere olieleidingen in de kop zelf:
bron

oljeror.jpg

kambukk.jpg


Blijkbaar hebben de klepvolgers ook een grotere opening die olie op het loopvlak spuit.
Moet nog eens in mijn voorraad rommelen om dit te bevestigen.

Las ook dat de dikte van de leidingen niet zo veel meer uitmaakt als je een oliemod hebt.
 
Woohoo! Het T-stuk is terug van de buurman, en past als gegoten. Ik heb het T-stuk van de sloopmotor nog binnen gebracht zodat de stuurpen exact op dezelfde lengte kon gezet worden, het was dus echt plug&play.
Kijk gelukkig weer een stap de goede kant op.
 
En dan denk je alles gezien te hebben en dan ga je de olieoverdracht tussen nokkenas en de lagerkappen controleren...

Oude situatie:
originalcam_zpscjapv0yv.jpg~original


Nieuwe situatie..
dutchycam_zpsbvr4heay.jpg~original


Zeg het maar...
 
En dan denk je alles gezien te hebben en dan ga je de olieoverdracht tussen nokkenas en de lagerkappen controleren...

Oude situatie:
[afbeelding]

Nieuwe situatie..
[afbeelding]

Zeg het maar...
Op de onderste foto moet de nokkenas nog wel een stuk naar rechts hoor kijk maar waar de nokvolger staat die zou ook aanlopen in het alu.
En de grote schijf links lijkt zo ook niet te passen.
 
Laatst bewerkt:
@Kwajesaki: Hij moet inderdaad een stuk naar rechts, maar de sleetsporen kloppen met de pijltjes

@Dutchy: zijn de assen in de tweede foto de "laatste"versie van de VF1000 nokkenassen, of gewoon een probeersel om het slijtageprobleem onder controle te krijgen? Dit is erg raar! (zeker als je naar de slijtagesporen kijkt, lijkt het niet geholpen te hebben)
Heb jij indertijd met enkele combinaties van nokkenassen, volgers en lagerschalen gespeeld, of heb je altijd alles bij elkaar gehouden?

Ik wil mijn nokkenassen laten controleren op hardheid en eventueel opnieuw harden, mijn klepvolgers moeten sowieso opnieuw gehard worden. (herchroomd of genitreerd) dus ik denk dat ik wat kan mix&matchen, zolang alles binnen toleranties is, en/of vernieuwd.
 
Inderdaad de nokkenas is op de foto niet geheel opgelijnd met de lagerkap. Echter komen de oliegaten in de nokkenas bij de eerste foto keurig uit. Bij de tweede foto komt het niet overeen met de boringen in de lagerkap.

De bovenste is een tweede serie nokkenas, de onderste is een derde serie nokkenas, beide VF750F.

Bij de eerste serie blokken, waarbij de koppen niet middels lijnboring zijn uitgevoerd horen de lagerkappen bij de nokkenas te blijven.

De laatste serie blokken vanaf 1985 met lijngeboorde koppen moeten de lager kappen bij de kop blijven en dienen aanvullend op de zelfde plaats te blijven..
 
Laatst bewerkt:
@Dutchy: Sorry voor de late reactie! De nokkenassen die ik heb, vertonen gelijkaardige verschillen in de plaatsing van de oliegaten.
Welke zijn in jouw ervaring de beste?

Wat er in het kort nog gebeurd is:
Stukken zijn terug van de poederlakker, maar bij een deel zat er straalgrit mee ingebakken. (o.a. zijstandaard en middenbok)
De dingen die er goed uitzien, zien er wel geweldig uit, maar het is toch zuur want ver rijden.
Ze worden gelukkig zonder kost opnieuw gedaan.

2GTglKq.jpg

JGcxJpB.jpg

hiR7xVv.jpg

gO8JLNb.jpg


Binnenkort komt de kerstman/paashaas/postbode een hooooop pakjes door de schouw gooien.
Ben een aantal dingen aan het meebestellen met de vering van Amerika. (Borderlinx is handig, maar slecht voor de portemonnee) Foto's volgen wel als alles is aangekomen.

Voor de rest ben ik stilaan gereedschap aan het verzamelen om aan de kabelboom te werken, en me aan het informeren over de soorten kabel, connectors, "best practices" enz die er zijn..
Ik heb voor een prikje een speciale crimper op de kop getikt op ebay waarmee ik het hele bereik "milspec" connectors en dus ook de Deutsch DT pinnetjes heel netjes ga kunnen crimpen.
Ik ben vooral nog aan het zoeken naar welke kabel ik ga gebruiken. Ik weet dat het niet bij prutsen aan de VF gaat blijven, dus zoek ineens op iets te "standaardiseren"

En dan de grote dingen...

Ik ben via via bij iemand terecht gekomen die een flowbank en 30 jaar ervaring heeft, en mij wil helpen met mijn koppen te flowen!
Daar ga ik een hoop van op steken, en er is blijkbaar best wel wat winst te behalen. Ondertussen "How to port&flow test" van David Vizard aan het lezen. :)
Ik mag maandag (eindelijk!) naar Cat Cams om eens te babbelen over de nokkenassen en kepvolgers te herslijpen.
Door die ontwikkelingen heb ik besloten van toch voor gesmede zuigers te gaan. De kleinere toleranties alleen al zijn de moeite waard, het feit dat ze sterker zijn geeft me een gerust gevoel.
Ik laat by Nuyts revisie cylinderbussen opboren naar 77.5 of 80mm. Ik zal Arias zuigers en pennen gebruiken, NPR ringen en de originele drijfstangen. De krukas wordt door Nuyts nagemeten, nagekeken op hardheid en wanneer de zuigers er zijn, gebalanceerd.

Dat steekt meteen het motorgedeelte in een behoorlijke stroomversnelling. De kast begint hier goed gevuld te raken met "propere" en nieuwe dingen.
Binnenkort heb ik de remklauwen terug, en dan kan ik spacers en remklauwhouders laten maken, dan zal de voorkant stilaan gereed zijn.
Rempompen en clipons heb ik veel over opgezocht, maar de aankopen stel ik uit tot ik echt aan het punt ben dat ik ze ga moeten monteren.
 
sneak preview...
g5uqwzZ.jpg


Ohja, Domino's is helemaal van Nederland naar hier gekomen! :+
8b5XPkF.jpg
 
Dank je, hier is een betere foto. :)

0uB52uv.jpg


Ze zijn prachtig gelukt. De anodisering is behouden in de cylinders zelf.
Oorspronkelijk wou ik gewoon nieuwe seals, maar ik zat dus nog met de seals van de andere klauwen die ik gekocht had.
Ik had er op gerekend dat ik die kon terug sturen en voor ongeveer het dubbel van de prijs van seals deze klauwen kon laten reviseren en lakken, en dan zou het bedrijf in kwestie mijn retour gewoon van het totaalbedrag aftrekken. Jammer genoeg heb ik me miskeken en was de prijs per remklauw.. en het zijn er twee :+ Eigen schuld, maar het resultaat mag er wel zijn.

Nokkenassen zijn bij cat cams, die worden nagekeken en opnieuw gehard.
Ondertussen volop met Arias aan het heenenweer mailen voor zuigers.. Spannend!
 
MAKEN dat ik remklauwhouders en spacers heb! Jamie liet weten dat de voorvering deze week klaar zou moeten zijn, dan kan ik alles hopelijk volgende week laten afkomen van de US.
 
Goede berichten hier!! Mooie remklauwen, en ik zie dat de pizza doos met inhoud ook geland is in België. Wel jammer dat de prijs van de klauwen dan weer tegen zat........Maar dat zal wel snel vergeten zijn als alles straks op zijn plaats zit.
 
Goed om te zien dat alles aangekomen is. Wilde plannen krijgen steeds meer vorm bij jou!
Let aub op dat je de olieadapter nog wel even spoelt ofzo. Ik zag bij mijn eigen exemplaar de nodige freesresten zitten...
 
Dankje!

@Jan, dikke merci om de oilmod-actie op poten te zetten en zo'n mooi gerief af te leveren.
Wilde plannen zijn het echt.. Krijg er soms zelf schrik van :)


njam njam, hopelijk dit weekend dit pakketje afzetten bij iemand die houders kan maken.
De klauwen passen maar net tussen de velg en de schijven als je ze er zo wil opzetten, maar er is genoeg ruimte aan alle kanten eens ze vast staan.

Oi7pX1k.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vergeet Zwerver en Dutchy hierin niet!
Uiteindelijk heb ik alleen de communicatie en verzending geregeld...

Als het zout van de wegen gespoeld is en het zonnetje schijnt wat minder waterig moeten we eens een VF meet doen, en dan kan ik jullie allen bedanken met bier. Ik zal dan nog niet op de VF rijden maar het is het gedacht dat telt O-)
 
Als het zout van de wegen gespoeld is en het zonnetje schijnt wat minder waterig moeten we eens een VF meet doen, en dan kan ik jullie allen bedanken met bier. Ik zal dan nog niet op de VF rijden maar het is het gedacht dat telt O-)

We komen zo af hoor...
IMG_6274_zpse18e6cd6.jpg~original
 
Is goed, ik wil gerust "hosten" voor een barbecue of iets dergelijks, heb een tuin die groot genoeg is voor wat volk en een oprit die groot genoeg is voor wat moto's, maar niet zo'n groot huis, dus het weer moet goed zijn :+) Moet je wel tot in Tielrode rijden :)

Is dat een ZRX1100 links op de foto?
 
Altijd welkom om eens naar mijn euhm... verzameling onderdelen.. te komen kijken, bier staat koud en de koffie staat warm. Pm maar voor adres of om verder af te spreken.
 
Ben de laatste dagen bezig geweest met de tellers te reinigen. Ik had van de "hoofd VF" een set, maar van de sloper kwam een set met kmh en mph, wat ik wel knap vind.
Ik ben dus eerst die van de hoofd-vf gaan demonteren, alle tellers zagen er erg mooi uit, met de zink coating nog op alle metaaldelen en alles binnenin was redelijk proper.

Ik kwam op het idee om de odometer terug op 0 te zetten, want uiteindelijk gaat de motor tot de laatste vijs gemeten, gerestaureerd of vernieuwd zijn, en dan is het leuk om van "0"te starten.
Los van het feit of dat een goed idee is, wou ik weten of het mogelijk was, dus ging ik aan de slag.

Je hoort altijd wel dat ze vroeger met de boormachine de kilometers er terug afhaalden, dus had ik dat eens getest met het stukje kabel dat binenn in het dashboard zit (het werkte!). Een constructie gebouwd met de odometer in de bankschroef en een tellerkabel van het voorwiel tussen de boormachine en de odometer, zodat ik alles kon laten draaien. Ook dat ging, maar traag.
Dan ben ik mijn geluk gaan testen, want omdat het traag ging wou ik de dremel gaan gebruiken (20.000 toeren, dat zou vooruit gaan!). Ondanks genoeg smering, zei de odometer ergens binnenin "krak" en stopte hij met tellen. (Kan ook zijn omdat de dremel meteen bruut naar zijn volledige rpm ging)

Geen probleem, het was maar de reserve odometer. Helaas. Toen ik de kmh/mph tellerset uit elkaar begon te halen, bleek dat het rubbertje boven de reset-knop helemaal kapot was, en de motor heeft volgens mij erg lang buiten gestaan. Alle zink binnenin is aangetast, de wijzerplaat van de kmteller is gebarsten, en de odometer was vergeeld :(

Dat is sneu, en dat had ik natuurlijk beter eerst eens bekeken. Maar dus nu zit ik met het probleem dat ik 1 nette odometer heb zonder het witte "100m" wieltje, en 1 odometer die verschoten en vergeeld is, met een geroest en aangetast chassis. Toen ik het vergeelde wieltje wou proper maken kwamen natuurlijk de letters mee.

Vandaar mijn vraag in het hoofd topic of er iemand nog een odometer heeft liggen, want wil het eigenlijk wel echt in orde.

Eens je trouwens zo'n set uit elkaar hebt zie je wat een simpel en ingenieus systeem het eigenlijk is. Ik had beter de set gewoon van de eerste keer uit elkaar gehaald en dan had ik 'm kunnen zetten op wat ik maar wou.

Verder niet zo veel (zichtbare) vooruitgan. Ben pijnlijk langzaam een draadschema aan het uitdenken met pen en papier, en voor de rest probeer ik zo veel mogelijk dingen te reinigen om zo reserve te hebben, waar ik iemand een plezier mee kan doen, of om later te verkopen voor wat meer budget.

gVhOfUH.jpg

0jVB0D2.jpg

rCQ4NTJ.jpg

5fSdIDD.jpg

fTsJJD7.jpg

KaBKzui.jpg

qeBuTaQ.jpg


Carbu's
AVusMmj.jpg


Benzinepomp (Ik ga een Facet gebruiken dus deze mag weg)
oSr5PNu.jpg

Ow2kiCf.jpg

Lx7PTKE.jpg


Verder ben ik super hard op zoek naar informatie over de o-ringen die tussen de carter en het cylinderblok zitten.
Ofwel hergebruik ik 30 jaar oude ringen (met het risico op een katastrofe), ofwel riskeer ik ringen van het verkeerde materiaal te gebruiken (en dan heb ik hetzelfde probleem).

Xser4JN.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is dat een ZRX1100 links op de foto?

Correct. Mijn VF is ook nog niet gereed, maar gelukkig red ik mij prima op de ZRX. Zoals je ziet is een ritje Antwerpen daarop geen probleem.
En de ZRX staat net op nieuw rubber en heeft een lekker beurtje gehad waarbij ook de voorremklauwen zijn gereviseerd. Kortom, die is er ook klaar voor hoor ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan