Eindelijk nog eens een update met echt wat vooruitgang
Nadat ik de laatste prutsen van de galva terug had, en nog enkele kleine touch-ups had gedaan aan de carburators (kleine roestplekjes met roestomvormer behandeld), was het eindelijk tijd om ze terug op te bouwen. Wel weer enkele mooie flaters. Onder andere de plastic lagers van de choke links weggegooid, maar blijkbaar enkel van de eerste set, dus gelukkig kon ik na even panikeren weer voort. Dank aan JAN die me meteen een set wou opsturen
Uiteindelijk heb ik besloten om de VD85 set van de VF1000F2 terug op te bouwen als "beste" set. De carburators zien er beter uit, en ik vind zowel het systeem om de benzine te verdelen als de stationair regeling beter dan van de VD82 set.
De foto's.. Ik maak hier later nog wel en mooie "how-to" van.
Sommige messing dingen kwamen niet 100% mooi uit de ultrasoon. De buitenkanten heb ik nog wat opgekuist met een messing borsteltje op de dremel, en binnenin met een pijpenrager en wat wondersteen.
Plastic delen zijn gesmeerd met dikke siliconen olie, en alle schroeven bevestigd met Never-Seez
Stationair naalden
Chocke plunjers
Benzine leiding T-stuk
Beugels (zie dat blinken!)
Per 2 verbinden, deuvels (is dit het correcte woord?) installeren
Wat niet duidelijk was van op de tekeningen die ik had, was hoe de plastic lagers van de gasklep verbinding gemonteerd werd.
Ik probeerde eerst zo
Maar dan leek de verbindingsstang niet mooi recht te lopen
Zo dan maar
Maar dat was het ook niet, omdat ik de indruk had dat het zo niet hoorde, en ik abnormale slijtage verwachtte.
Uiteindelijk dus op de eerste manier gedaan. Geen speling, alleen staat de stang dan een beetje schuin ten opzichte van de carburators.
Zo zien de choke links er nu uit
Ontluchting
De veertjes op de verbindingen van de gaskleppen. Dik hoort bij het vijsje, dun aan de tegenkant.
...en toen liep ik vast. Ik wou de luchtkamer en "air funnels" monteren, maar deze laatsten bleken gekrompen te zijn?
Ze pasten niet meer netjes in de gaten, en ik vreesde voor lucht lekken als ze zo gemonteerd werden.
Ik had 2 sets, 1 set relatief zachte, en 1 set keihard, allebei gekrompen. Wat laat rubber zwelllen? Siliconen! Wat maakt rubber zacht? Hitte!
Flater 2 diende zich aan.. Ik heb de trechters met siliconen ingespoten en laten weken, en wou ze dan opwarmen. Opwarmen in water duurde lang, en dan ging de siliconen weg, opwarmen in de oven durfde ik niet omdat de hitte vooral van boven komt.. Snelste manier die ik me kon bedenken was in de microgolf.
Blijkt dat 30 seconden genoeg is om 1 van de trechters te doen opzwellen en deels smelten.. Helaas geen foto hiervan.. Keuken vol rook, en microgolf moeten kuisen. Kon mezelf wel voor mijn kop slaan. Gelukkig was er maar 1 trechter verneukt.
Geen van de andere methodes die ik geprobeerd heb lukten om de rubber te doen uitzetten werkten.
Er is nu een setje uit Duitsland onderweg, die niet gekrompen zouden zijn, en nog zacht.
Voorlopig dus even geen volledig afgewerkte carburators
De buurman heeft een ongelofelijk werk geleverd met de stuurstang! Zowel de kroonplaat als de stuurstang zijn "gered". Hij heeft de las voorzichtig afgedraaid in de draaibank.
In een knutselbui dan geprobeerd om van een oude snijplank een set kroonplaten te maken. Zo kon ik met de offset die ik wou bereiken, en met 43mm vorken toch al wat testen. Jammer genoeg zijn de gaten een fractie van een mm te groot, waardoor de vorken er uit vallen, en ik bijvoorbeeld het wiel niet kan monteren. Heb de benen er dan maar omgekeerd ingestoken om zo tenminste de speling aan de kuip te testen.