VF 1000 Flater

Correct. Mijn VF is ook nog niet gereed, maar gelukkig red ik mij prima op de ZRX. Zoals je ziet is een ritje Antwerpen daarop geen probleem.
En de ZRX staat net op nieuw rubber en heeft een lekker beurtje gehad waarbij ook de voorremklauwen zijn gereviseerd. Kortom, die is er ook klaar voor hoor ;).

Mooi ding. Ben en blijf weliswaar een Honda fan ;)
 
Dat mag hoor ;). Zelf heb ik het idee dat Kawasaki en Honda redelijk dicht bij elkaar zitten, waarbij Honda iets meer 'smooth' is... Alles zit goed in elkaar, werkt feilloos, maar de beleving is soms wat tam. Kawa is rauwer, krachtiger, maar het zit ook goed in elkaar.

Suzuki heb ik ook de nodige ervaring mee, vind dat allemaal wat minder. De prijzen zijn daar ook wel naar hoor... Maar op de motorbeurs heb ik het weer aangewezen... Uitlaatspruitstuk zit nog steeds bevestigd met een binnenzeskant. Ga dat maar eens vervangen na een jaar of 15 (want dat is meestal de eerste keer dat het los moet... En zo zijn er nog wat meer dingen. Daarentegen zijn de blokken redelijk foolproof, dat dan weer wel.
 
Als het zout van de wegen gespoeld is en het zonnetje schijnt wat minder waterig moeten we eens een VF meet doen, en dan kan ik jullie allen bedanken met bier. Ik zal dan nog niet op de VF rijden maar het is het gedacht dat telt O-)

Goed plan, die blauw/grijze VF links op de foto is de mijne, en voor zover ik weet de enige op dit forum met een !000-R blok erin. Weet alleen niet of ik met de VF op een meeting kan zijn i.v.m. upgraden, zal waarschijnlijk met de firestorm komen. ;)
 
Haha, worden er steeds meer met een "project" in de schuur, maar rijden op iets anders...

Nu je 't zegt.. Het is misschien de trend :+

De voorvork is binnen bij een draaier/frezer voor afstandsbussen en remklauwhouders..
Zal ook zeker een maandje of zo duren, want die pakt het er tussendoor. Maar het gaat wel knap zijn, kijk er echt naar uit.
 
De postbode/kerstman is langs geweest! 2 maanden ebay afschuimen in de US heeft wat opgeleverd.

Ledjes voor de nummerplaatverlichting en het dashboard. Ik heb ook de behoorlijk exotische "mini wedge" lampjes gevonden die gebruikt worden voor de waarschuwingslampjes en de pinkers, in kleur, LED, maar heb ze nog niet uitgepakt (en dus nog geen foto)

3XuBd8R.jpg


Had ondertussen al wat geexperimenteerd met een nummerplaatverlichting, waar ik een W5W socket ingebouwd heb dat ik van een oude kabelboom geknipt heb. Ik had de juiste terminals niet voor dit socket, maar had van een ander project nog "Junior Power Timer" terminals over, en deze passen perfect!
Foto's hiervan moet ik nog uploaden, doe ik wel in een volgende post. Hierdoor kan ik 1 van de Philips leds gebruiken in de nummerplaatverlichting in plaats van een minder courante, moeilijker verkijgbare LED.

Teaser:
pGUnOkz.jpg

JV212Mh.jpg



Een set 4" Spal ventilators, die ik door middel van een zelf gebouwde glasvezel kap ga verbinden met de onderste radiator. Ik hoop dat ik ze dan wat meer naar de zijkant kan richten zodat de warme lucht ook sneller weg is en niet op de carbu's terecht komt. Miscchien wat ambitieus..
Ik ben ondertussen ook een set VF750 of VkF2 ventilators (met witte bladen) aan het opkuisen, maar dat is plan B. Deze ventilators zijn een stuk compacter, vlot verkrijgbaar en hebben een enorm debiet. Samen met de koudere thermostaat moet het koelsysteem daar mee robuust genoeg zijn om file te gaan rijden in de zomer.

ijdlAH5.jpg


Die dingen zijn gemaakt in Italie, verscheept naar de US, en nu terug naar hier. Het was letterlijk de helft goedkoper om het zo te doen (inclusief taksen), dan om in de EU twee ventilators te kopen. Beetje gek.


Dan de koppelings drukveer van een GL1500. Ook nog vlot verkrijgbaar, en volgens wat ik gelezen heb moet ze gewoon een beetje worden af gedraaid, en dan past ze perfect in een VF. Een goldwing is zwaarder en heeft een pak meer koppel, dus ik vermoed dat ze ook wat stijver is.

leUgbnt.jpg

9zfgYRB.jpg



De "air funnels" voor de carburators. Na enkele mislukte tweedehandse aankopen (met in het beste geval de verzenkosten en in het slechtste geval keiharde rubberen trechters aan mijn been), toch maar besloten deze nieuw te kopen.

APRYO7q.jpg



Een Factory Pro jet kit. Voor de Tovami/dynojet kit worden de vacuum zuigers geboord, deze is plug&play, en blijkbaar een van de betere kits voor dit type motoren. Eens testen, zoniet alsnog een dynojet kit. Het was me hier vooral om de naalden te doen (gebruik liefst Keihin jets), maar ook de jets zijn keihin. 126 en 128. Moet de instructies eens lezen. Gezien de modificaties die ik gepland heb zal ik vermoedelijk toch grotere jets moeten steken dan degene die hier bij zitten.

Y9RPPmK.jpg


Dan kan ik eindelijk de bank carburators afwerken waar ik enkele maanden geleden aan begonnen was. Of ik kan nog even wachten en eens kijken hoe ik 1 van de gasklep-assen kan verlengen om een throttle position sensor op te zetten. Ik heb nog een extra set carbu's gereinigd (van de sloper) en hierbij zijn enkeke van de stalen afdekplaatjes los gekomen in de carburator. Ik zie nu hoe ik de gasklep asjes kan verwijderen, en misschien kan ik zo een TPS sensor plaatsen. Dat bespaart mij een hoop vacuum leidingen voor een MAP sensor.

Meten = weten. Een Marshall 100psi oliedrukmeter. Moet nog een verloopstukje kopen om deze in het gat van de oliesensor te pluggen. De sensor heeft een 1/8 BSP draad, en de oliedrukmeter een 1/8 NPT draad. Die zijn niet compatibel!

OqXvXRB.jpg



Gerief voor de draadboom. Ik wil met Deutsch connectors werken, en je kan dan zo'n no-name krimptangetje (link) gebruiken ($25), of de Deutsch "HDT-48-00" crimper kopen ($350) (link). Na mij suf te googlen kwam ik er achter dat er nog een alternatief is. Voor vliegtuigen en militair materiaal wordt er "mil-spec" materiaal gebruikt. Bij zo'n standaard is alles tot in het absurde toe gestandaardiseerd volgens "MIL/SAE" specificaties, van de diameter van de kabel, over de lengte van het gestripte gedeelte tot de diepte van de krimp.
De krimptangen die hier voor worden gebruikt zijn ook super duur (500$), maar omdat ze door zoveel vliegtuigtechniekers of militair onderhouspersoneel worden gebruikt zijn voor 50$-100$ heel makkelijk tweedehands te vinden. Je kan er voor verschillende doeleinden verschillende koppen op zetten, en zo elke "solid terminal" die je maar kan uitvinden mee vast zetten. Het topmerk is Daniels (type AF8), maar ik heb een tweedehandse "Astro Tool" tang gescoord die aan exact dezelfde MIL standaard voldoet en dus compatibel is met alle Daniels koppen.
Ben nog aan het kijken naar welke draad ik wil gebruiken, met een voorkeur voor Tefzel (taaier, dunner, lichter dan eender welke andere isolatie) maar voor de speciale soorten draad zijn ook de strippers super duur ($200+). Eens je de juiste type nummers weet voor alle onderdelen kan je voor rond de $20 makkelijk tweedehandse exemplaren scoren.
Ik hoop dat het draadbomen maken mij bevalt, want ondertussen heb ik best al wat gerief, en ik mag meteen voor een maat gaan hobby'en.

oT8npId.jpg


Misschien kunnen andere mensen gebruik maken van mijn research:
De crimper is een "MIL M22520/1-01" en "MIL-C-26482" compatibele tang, zoals de "DMC / Daniels AF8".
Het model dat ik vond is een "Astro Tool M22520/1-01"

De tang heeft een kop nodig om de terminals mee vast te houden. De universele kop is een:
"UH2-5"
Deze kop maakt van de Astro krimptang een "Deutsch HDT-48-00" gelijkwaardige tang

Een kop specifiek voor de Deutsch DT/DTM contacten is:
"TH163"
Neem deze info nog met een korrel zout, want deze kop heb ik nog niet zelf kunnen testen, maar ik vond in verschillende bronnen dat dit de juiste kop is voor deze contacten

De strippers zijn:
Ideal Stripmaster 45-177"
Dit is een stripmaster frame, met "L-5560" messen en "L-5217" grit-pad isolatiehouders.
Er is een enorme variatie (ook in prijs) aan Ideal Stripmaster strippers, messen en houders. Als je op de "45-177" nummer zoekt kom je in mijn ervaring enkel dure tangen tegen, maar als je op 1 van de twee andere nummers zoekt kom je vaak verkopers tegen die geen idee hebben van wat ze exact hebben, en gewoon ergens een nummer aflezen. Ik heb 2x geluk gehad, moet alleen alles eens reinigen.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn de nieuwe ledjes voor de richtingaanwijzers en waarschuwingslampjes:
0A8pdP5.jpg

fH3AUz9.jpg

ehIKpqv.jpg

rkuP2Zz.jpg


En hier nog enkele foto's van mijn nummerplaatverlichting probeersel:
Door de socket in te bouwen, moet ik de roestige ring achteraan die ook als - pool dient niet meer gebruiken. Heb gewoon het rubberen W5W socket er in geschoven, de terminals er door gehaald en het geheel afgesloten achteraan met een beetje silicone.
Ik moet het socket misschien nog wel een beetje naar onder proberen te duwen, het ledje steekt er verder uit dan verwacht. Ik had de diepte gezet zodat de gloeidraad van een standaard W5W lamp net achter het metalen richeltje schuil ging.

z1bZZR9.jpg

Z9gv9Wt.jpg
 
Grote voordeel is dat de levensduur langer is? Ongevoelig voor trillingen. Zal een behoorlijke zoektocht geweest zijn denk ik. Mooi gereedschap. Erg leuk is dat je je hier weer enorm in hebt verdiept. Ik denk dat ik je hele topic maar eens als .pdf naslagwerk moet opslaan..... :)
 
Grote voordeel is dat de levensduur langer is? Ongevoelig voor trillingen. Zal een behoorlijke zoektocht geweest zijn denk ik.

Heb wat veel gepost, over wat heb je het hier? :$

En het is de bedoeling om eens de motor rijdt, mijn tijd te spenderen aan het hele project te ontleden en neer te pennen op mijn website, zoals ik voor het andere project gedaan heb.
Dan is elk deel van het project netjes opgedeeld in remmen, blok, carbu's, ... En moeten andere mensen die een VF project beginnen niet dit hele chaotische topic gaan doorploegen. :Y bovendien zal het dan in het Engels komen, waardoor ik een "net iets breder publiek" kan van dienst zijn :+
 
Laatst bewerkt:
In de categorie pronken met andermans veren:
Motor van een zoon van een collega

Zitten CBR600 voorkant en achterwielen in. Aangepaste hyperpro vering:
 
Dat zijn wel hele mooie veren, Tomcat :+
Een Marshall 4-1 er op?

Ziek geweest, dus niet al te veel kunnen doen. Nog geen AN3 leidingen kunnen gaan halen voor de oil mod :(
Gisteren wel een productief dagje gehad.

Wat kleine dingen gedaan, zoals de bekabeling van het dashboard gereinigd. De lamp sockets waren allemaal wat geoxideerd, maar zijn nu weer super netjes

nsK7j8Q.jpg

ThchXse.jpg


Om in de toekomst alles te beschermen tegen corrosie wordt alles mooi ingevet

iB75SQ2.jpg

553mbzs.jpg

rhd1TDT.jpg


Dikke tegenslag wel. De LEDjes die ik gekocht had, en waar ik zo blij mee was, hebben echt maar een povere opbrengst.
Ik zou ze nog niet gebruiken als "aan-uit lampje" voor een versterker of TV..
Eigenlijk moeilijk om het verschil vast te leggen op foto, maar ze geven echt maar een pislicht, en de 3W lampjes zijn vele malen krachtiger.

DsuKUJe.jpg

3jmcHLt.jpg

p6UDaqF.jpg


Ik zoek nog wel eens voort, maar dat heeft nu geen prioriteit.
De kabelboom is losgeknipt. Ondertussen is er al terug tape aan, zoals voorheen. Hier komt een Deutsch 12-pin connector op, komt dan nooit nog iets aan.

Lag5yCs.jpg


Ook eens naar de achterlichten gekeken die ik liggen had, en ik zag dat de reflector binnenin bij beiden beschadigd was.
Ik merkte ook dat de lijm tussen glaasje en kap zacht werd in heet water, en kon het niet laten, heb de boel gesloopt.
Gewoon heel heet laten worden, en je kan ze zo van elkaar halen. Wel een smeerboel, die lijm. Ben lang aan het krabben geweest met een schroevendraaier, met bitter weinig resultaat, tot ik op het idee kwam om de dremel er op te zetten. Instant proper.

A75k3wo.jpg

PFDVqFx.jpg

oO0Dvev.jpg

Y2n3EdF.jpg


Gek genoeg verschilt de vorm van de reflector bij de twee. 1 heeft scherpe kanten, bij de andere zijn deze afgevlakt.

2UCvH8q.jpg

84vmuGa.jpg


Ik ga hoogglans zilver plastic verf halen en geef de reflector terug z'n glans. Het achterlicht is al niet erg groot, dat zal toch een mooi verschil maken..
Dan gewoon alles netjes terug vastlijmen met TEC7 of iets dergelijks en dat zit ook weer vast voor de eeuwigheid.

Airbox opgekuist..
Met 2-componenten epoxy RVS ringen gelijmd in de airbox cover. Ik ga gewone inbus boutjes gebruiken, en zo beschadig ik het plastic niet.
OmzfJaR.jpg

Pmn5gj0.jpg


Krasjes weggeschuurd met nat, fijn schuurpapier, en dan met de brander het plastic zacht gemaakt. Nu glanst het terug en is relatief krasvrij. (Of de krasjes vallen zo hard niet meer op :+) Zal nog een "Na" foto posten, diegene die ik had is onscherp.

tvEgEHY.jpg

ZbYQ1UE.jpg

jqFnpQa.jpg


Verder een gekke constructie gebouwd. Ik had een karretje over dat ik nog moest voorzien van een nieuw tafelblad, maar per toeval ontekte ik dat het frame van een VF er precies in past!
Heb dan het sloop-vf frame er maar op gemonteerd met sterke zipties, en een leeg blok er in gezet. Deze constructie gaat me toelaten om rustig alle onderdelen passend te maken (kabelboom, ventilatorhouder en hitteschilden, zekeringkast, Ignitech unit, ..) zonder dat ik een lomp gewicht in de weg heb staan. Het frame is zo zelfs perfect op werkhoogte! (Ben stiekem best trots :P)

4NDXlWl.jpg
 
@ Laatste foto, dacht al dat je een monster-VF ging bouwen (monster-truckgewijs...) ;)
Jij zit ook niet stil hé, alloo...
 
Lol, zou nog grappig zijn om hier een monster truck frame onder te vijzen.


Ik wil zo graag dit ding rijdend dat het pijn gaat doen. Ik kan de eerste keer starten bijna proeven, hoewel de motorblok zelf nog over half Belgie verspreid ligt en ik me geen illusies moet maken dat ik momenteel vooral een kaal frame en enkele kasten vol rotzooi/onderdelen heb.
Dus.. Kan niet stilzitten. Binnenkort komen de grote projecten er weer aan op het werk en vrees ik dat ik een stuk minder in de garage ga kunnen zitten. Al wat ik nu kan doen is mooi meegenomen.
Ik heb een aparte kast voor alle onderdelen die nieuw, gereviseerd/nagekeken of in het algemeen "klaar" zijn. Ze begint al wat gevuld te raken. Ik heb eindelijk de indruk dat ik uit het dal aan het klimmen ben van afbreken, reinigen en uitzoeken. Bijna een jaar bezig, trouwens! (Al langer dan een jaar als je begint te rekenen vanaf het moment dat ik ben begonnen met info opzoeken)

De voorvering vertrekt volgende week EINDELIJK bij Jamie Daugherty. Weer een stapje dichter bij een complete voorkant.

De ontsteking is ook gekocht bij Ignitech. Het gaat nog moeilijk worden om er een plaatsje voor te vinden. Wou graag de ontsteking en fusebox bij het achterlicht onder het zadel, maar er is minder plaats dan verwacht.

Daarstraks eens een kijkje genomen in de benzinetank, omdat ik iets zoetig rook bij het verplaatsen. De benzine had z'n beste tijd gehad maar gelukkig toch goed nieuws, de tank ziet er als nieuw uit! Enkele kleine roestplekjes, maar denk niet dat die kwaad kunnen.

npsAqFJ.jpg

kTvLiiN.jpg
 
Zo, dat is inderdaad een bijna nieuwe tank! Erg netjes hoor. Ik zie trouwens dat ik de foto's in jouw topic heb gepost. Sorry, :$ dat was eigenlijk voor het algemene VF topic bedoeld.
Veel succes in de garage en ik lees/zie het graag weer wat er allemaal is gebeurt. Mooie e handige opstelling zo.
 
Kloten met het zekeringkastje.. Het is groter dan verwacht, en dus ook best moeilijk om er een plek voor te vinden. Voorlopig zo gemonteerd, maar dan heb ik nog geen plek voor de onstekingsmodule..

6jOf5LG.jpg

WvfSRoW.jpg

IMalYZb.jpg
 
Ga je het olieafscheider/carterontluchtings tankje gewoon in deze originele vorm gebruiken? Als je daar wat ander mee van plan bent zou dat een mooie plaats voor de cdi's kunnen zijn. Verder is er erg weinig plaats als je in het kontje andere onderdelen voorzien hebt. Ik neem aan dat net achter de bobine's onvoldoende ruimte is?
 
Yes, redelijk big fuse :) Kan eens kijken of ik al mijn zekeringen en relais ook in het kleinere kastje krijg. Ik ga van dit kastje maar ongeveer 3 kwart gebruiken.

@Tomcat, daar was ik ook al aan het denken. Gewoon een kleinere olieafscheider, met tussenschotten in, zodat ik geen tweetakt krijg. Ik wil de ontsteking zo ver mogelijk van de bobines vandaan eigenlijk. Misschien nog eerder de ontsteking in de kont en het zekeringkastje in het midden dan.
Bij de bobines heb je kans op storingen, de Ignitech zijn redelijk robuust, maar dat is toch af te raden.

Ik verbaas me eigenlijk ontzettend hard over hoe efficiënt elke vierkante centimeter plek op deze motor benut is. Zowel bij de Bonneville als bij de CB450 heb ik de indruk dat er zeeën van plaats zijn in vergelijking met deze motor. Ik dacht dat het net beter ging zijn omdat de motor plastic kappen had, maar daar vergiste ik me lelijk :)
 
Nergens plek achter de zijkappen?



Deze "joekel" past precies achter de zijkap van de VF500


post-8974-0-56718600-1457950292.jpg



post-8974-0-68439600-1457950302.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb misschien nog wat plaats net naast de regulator/rectifier. Maar dan moet ik werken met 2 kleinere zekeringkastjes in plaats van 1 grote. Momenteel heb ik voorzien om alle relais en zekeringen onder te brengen in de zekeringkast(jes), in plaats van losse relais te gebruiken, die ik dan ergens moet kwijt raken.
Losse relais zijn misschien wel handig want heb best wel wat plaats over in de topkuip, maar die is kut om te demonteren als je onderweg een elektrisch probleem hebt.

Heb nog wel even tijd. Eerst de Ignitech unit aankrijgen, en dan heb ik al een beter zicht. Hopelijk kan ik deze week al wat knutselen om de Accel bobines een plekje te geven. De standaard beugeltjes passen niet.

Gisteren nog van het mooie weer gebruik gemaakt om de remklauwen en pompen te reinigen. Ze waren om ter smerigst.
Om de voor- en achterrem een beetje hetzelfde te houden wil ik de achterremklauw graag hoogglans zwart verven. Iemand een aanrader voor remklauw verf, die houdt?
Ik had ook twee achterrem pompen, maar hiervan is de lak ook compleet gegaan. Zelfs de remvloeistof potjes zijn aangetast, aan de buitenkant zijn er stukken die wel verbrand lijken, kan met mijn nagel de brokken er zo uit halen.

dk0rEoH.jpg

6ohnn2u.jpg
 
Als verf niet houdt is meestal de voorbereiding niet goed (ontvetter / primer). Maar zelf ben ik erg te spreken over de lak van VHT. Alleen begreep ik wel dat het steeds moeilijker wordt om hier aan te komen (geneuzel met milieu etc.).
 
Ik denk wel dat de voorbereiding en het eigenlijke spuitwerk in orde komen. Ik heb echter nog nooit remklauwen gespoten, en heb vooral ervaring met remvloeistof als uitstekende verfafbijt :+
Zou dus graag iets hebben wat blijft zitten.. Is VHT lak bestendig tegen remvloeistof? Dacht dat je daar 2K lak voor nodig had?
 
Terug
Bovenaan Onderaan