De postbode/kerstman is langs geweest! 2 maanden ebay afschuimen in de US heeft wat opgeleverd.
Ledjes voor de nummerplaatverlichting en het dashboard. Ik heb ook de behoorlijk exotische "mini wedge" lampjes gevonden die gebruikt worden voor de waarschuwingslampjes en de pinkers, in kleur, LED, maar heb ze nog niet uitgepakt (en dus nog geen foto)
Had ondertussen al wat geexperimenteerd met een nummerplaatverlichting, waar ik een W5W socket ingebouwd heb dat ik van een oude kabelboom geknipt heb. Ik had de juiste terminals niet voor dit socket, maar had van een ander project nog "Junior Power Timer" terminals over, en deze passen perfect!
Foto's hiervan moet ik nog uploaden, doe ik wel in een volgende post. Hierdoor kan ik 1 van de Philips leds gebruiken in de nummerplaatverlichting in plaats van een minder courante, moeilijker verkijgbare LED.
Teaser:
Een set 4" Spal ventilators, die ik door middel van een zelf gebouwde glasvezel kap ga verbinden met de onderste radiator. Ik hoop dat ik ze dan wat meer naar de zijkant kan richten zodat de warme lucht ook sneller weg is en niet op de carbu's terecht komt. Miscchien wat ambitieus..
Ik ben ondertussen ook een set VF750 of VkF2 ventilators (met witte bladen) aan het opkuisen, maar dat is plan B. Deze ventilators zijn een stuk compacter, vlot verkrijgbaar en hebben een enorm debiet. Samen met de koudere thermostaat moet het koelsysteem daar mee robuust genoeg zijn om file te gaan rijden in de zomer.
Die dingen zijn gemaakt in Italie, verscheept naar de US, en nu terug naar hier. Het was letterlijk de helft goedkoper om het zo te doen (inclusief taksen), dan om in de EU twee ventilators te kopen. Beetje gek.
Dan de koppelings drukveer van een GL1500. Ook nog vlot verkrijgbaar, en volgens wat ik gelezen heb moet ze gewoon een beetje worden af gedraaid, en dan past ze perfect in een VF. Een goldwing is zwaarder en heeft een pak meer koppel, dus ik vermoed dat ze ook wat stijver is.
De "air funnels" voor de carburators. Na enkele mislukte tweedehandse aankopen (met in het beste geval de verzenkosten en in het slechtste geval keiharde rubberen trechters aan mijn been), toch maar besloten deze nieuw te kopen.
Een Factory Pro jet kit. Voor de Tovami/dynojet kit worden de vacuum zuigers geboord, deze is plug&play, en blijkbaar een van de betere kits voor dit type motoren. Eens testen, zoniet alsnog een dynojet kit. Het was me hier vooral om de naalden te doen (gebruik liefst Keihin jets), maar ook de jets zijn keihin. 126 en 128. Moet de instructies eens lezen. Gezien de modificaties die ik gepland heb zal ik vermoedelijk toch grotere jets moeten steken dan degene die hier bij zitten.
Dan kan ik eindelijk de bank carburators afwerken waar ik enkele maanden geleden aan begonnen was. Of ik kan nog even wachten en eens kijken hoe ik 1 van de gasklep-assen kan verlengen om een throttle position sensor op te zetten. Ik heb nog een extra set carbu's gereinigd (van de sloper) en hierbij zijn enkeke van de stalen afdekplaatjes los gekomen in de carburator. Ik zie nu hoe ik de gasklep asjes kan verwijderen, en misschien kan ik zo een TPS sensor plaatsen. Dat bespaart mij een hoop vacuum leidingen voor een MAP sensor.
Meten = weten. Een Marshall 100psi oliedrukmeter. Moet nog een verloopstukje kopen om deze in het gat van de oliesensor te pluggen. De sensor heeft een 1/8 BSP draad, en de oliedrukmeter een 1/8 NPT draad. Die zijn niet compatibel!
Gerief voor de draadboom. Ik wil met Deutsch connectors werken, en je kan dan zo'n no-name krimptangetje (
link) gebruiken ($25), of de Deutsch "HDT-48-00" crimper kopen ($350) (
link). Na mij suf te googlen kwam ik er achter dat er nog een alternatief is. Voor vliegtuigen en militair materiaal wordt er "mil-spec" materiaal gebruikt. Bij zo'n standaard is alles tot in het absurde toe gestandaardiseerd volgens "MIL/SAE" specificaties, van de diameter van de kabel, over de lengte van het gestripte gedeelte tot de diepte van de krimp.
De krimptangen die hier voor worden gebruikt zijn ook super duur (500$), maar omdat ze door zoveel vliegtuigtechniekers of militair onderhouspersoneel worden gebruikt zijn voor 50$-100$ heel makkelijk tweedehands te vinden. Je kan er voor verschillende doeleinden verschillende koppen op zetten, en zo elke "solid terminal" die je maar kan uitvinden mee vast zetten. Het topmerk is Daniels (type AF8), maar ik heb een tweedehandse "Astro Tool" tang gescoord die aan exact dezelfde MIL standaard voldoet en dus compatibel is met alle Daniels koppen.
Ben nog aan het kijken naar welke draad ik wil gebruiken, met een voorkeur voor Tefzel (taaier, dunner, lichter dan eender welke andere isolatie) maar voor de speciale soorten draad zijn ook de strippers super duur ($200+). Eens je de juiste type nummers weet voor alle onderdelen kan je voor rond de $20 makkelijk tweedehandse exemplaren scoren.
Ik hoop dat het draadbomen maken mij bevalt, want ondertussen heb ik best al wat gerief, en ik mag meteen voor een maat gaan hobby'en.
Misschien kunnen andere mensen gebruik maken van mijn research:
De crimper is een "MIL M22520/1-01" en "MIL-C-26482" compatibele tang, zoals de "DMC / Daniels AF8".
Het model dat ik vond is een "Astro Tool M22520/1-01"
De tang heeft een kop nodig om de terminals mee vast te houden. De universele kop is een:
"UH2-5"
Deze kop maakt van de Astro krimptang een "Deutsch HDT-48-00" gelijkwaardige tang
Een kop specifiek voor de Deutsch DT/DTM contacten is:
"TH163"
Neem deze info nog met een korrel zout, want deze kop heb ik nog niet zelf kunnen testen, maar ik vond in verschillende bronnen dat dit de juiste kop is voor deze contacten
De strippers zijn:
Ideal Stripmaster 45-177"
Dit is een stripmaster frame, met "L-5560" messen en "L-5217" grit-pad isolatiehouders.
Er is een enorme variatie (ook in prijs) aan Ideal Stripmaster strippers, messen en houders. Als je op de "45-177" nummer zoekt kom je in mijn ervaring enkel dure tangen tegen, maar als je op 1 van de twee andere nummers zoekt kom je vaak verkopers tegen die geen idee hebben van wat ze exact hebben, en gewoon ergens een nummer aflezen. Ik heb 2x geluk gehad, moet alleen alles eens reinigen.