VF 1000 Flater

Ik lees nog steeds verlèkkerd mee, jij doet waar ik over fantaseer, lol.
Mocht ik de keuze hebben, sparen en voor het AVR-geprepareerde blok gaan!
Succes man!
 
Als de pen van de Transalp idd langer is kun je toch gewoon iets meer schroefdraad erop tappen? Desnoods daarna 1cm inkorten weer. Dat is de meest ideale situatie (behalve en direct passende natuurlijk).

Dat, of de pen 1cm lager persen in de kroonplaat, de dikte loopt gelijk, dus dat zou moeten lukken. Maar eerst kijken hoe ik met m'n speling overal zit, en even de setup aan de realiteit toetsen *D

Fozzie, ik wacht prijzen af :)
 
Dank voor de aanmoediging :)

Een rechtzetting, ik zeg wel Transalp kroonplaten, maar dat moet Pan European zijn. De afkorting was juist (ST1100) maar de naam fout :)
 
Zo... DL1000 vork aangekomen, en geen roest!

f7HWTrx.jpg


Jammer genoeg er nu pas achter gekomen dat de ST1100 kroonplaten van de eerste versie zijn.. En dus voor 41mm poten. :( Ik kan dus nog niets echt test-fitten.
Eens gaan zoeken naar alternatieve kroonplatensets.

Nog een vergelijkende foto.. Mogelijk heeft de latere variant ST1100 dezelfde offset, en kan ik nog zo'n set opsnorren van een later model, met de juiste diameter.

yMibIKj.jpg


Zouden de chokeplunjers 100% uitwisselbaar zijn?
De carburators van de F2 en de R gebruiken die met het pinnetje, de F zonder pinnetje. Ze lijken uitwisselbaar, de bus waar het pinnetje in schuift is er ook op de F carburators..
Ik denk dat het pinnetje zorgt voor een betere geleiding van de chokeplunjers (en dus minder slijtage), kan dit kloppen?

1Ra4SJP.jpg

Qa0D74n.jpg
 
Laatst bewerkt:
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Dit gaat een meerjaren project worden, en ik ga er vrede mee moeten nemen :)

Ben een namiddagje aan het puzzelen geweest om te kijken hoeveel toleranties ik heb aan alle kanten bij de Frankensteinvoorvork die ik "in theorie" ging gebruiken.
De DL1000 kroonplaat is uitgesloten, in de eerste plaats omdat de stuurluitslag te klein wordt.
De ST1100 vork kan ik niet testen met 43mm vorkbenen, maar met 41mm vorkbenen in is de stuuruitslag nog best ok, buiten dat de benen net niet tegen de sommige delen plastic kappen aan de binnenkant van de kuip schuren.
Als mijn rekenwerk klopt (zelden), dan zouden de kortere DL1000 vorken in combinatie met de ST1100 kroonplaat exact dezelfde trail/naloop waarden opleveren als de standaard VF1000 met CBR velgen.

Ik ben nog op zoek naar iemand met een ST1100 vanaf 1997 om te kijken of de afmetingen van de kroonplaten dezelfde zijn als de eerdere versie (maar dan met 43mm poten).
Ik ben ook aan zoeken geweest naar gefreesde kroonplaten, als plan B, en serieus aan het twijfelen om meteen daarvoor te gaan.

DL1000
hmQsMv9.jpg


ST1100
b4zX7tn.jpg

0trKCuq.jpg


VF1000
tujnSlh.jpg

79OCmT8.jpg


Meten is weten.. Heb me wat moeten behelpen :+)
7HK4SZZ.jpg

H6kIAij.jpg

dvRksr4.jpg

FSIHZeJ.jpg



Er is nog wat leuks aangekomen! de stator is terug van Sevior dynamorevisie, proper herwikkeld en als nieuw. Verder heb ik nog een achterspatbord gevonden met de nummerplaatverlichting nog op.
Jammer genoeg ook afgezaagd, maar nog wel netjes. De kast met nieuw en gereviseerd begint zwaar te worden..

eviBxtt.jpg

hzryGif.jpg

FVRCOQo.jpg

ZilKaux.jpg
 
Meten is weten, maar wat je precies met die houten blokjes en de schuifmaat aan het doen bent :?
Verder ga vooral zo door, beter minder snel en goed, dan snel en het is niet naar je zin.
 
De achterspattert is gelijk aan de VF750/700F series.. Ik heb er wellicht nog 1 in een onverzaagde versie, dus lang met reflectormontage onder het kenteken..
 
Meten is weten, maar wat je precies met die houten blokjes en de schuifmaat aan het doen bent :?
Verder ga vooral zo door, beter minder snel en goed, dan snel en het is niet naar je zin.

Ik wil zo dicht mogelijk bij het originele stuurgedrag uitkomen, ondanks de aanpassingen die ik ga doen. Ik kan later nog altijd spelen met de lengte van bijvoorbeeld de achterschokbreker of de grootte van de banden, om het stuurgedrag te beïnvloeden.
De DL1000 vorken zijn korter dan de VF vorken, en ook breder. (de onder- en bovenbenen hebben een grotere diameter; en de benen staan origineel verder uit elkaar)
Om terug uit te komen bij standaard waarden, moet ik een kroonplaat hebben met minder offset dan standaard, maar dan kom je in de problemen met speling tussen kroonplaat en kuipwerk, dit wordt extra bemoeilijkt omdat de vorken dus breder zijn.

Ik wil weten hoeveel speling ik heb tussen de velg (en remschijven) en de vorkbenen.
De standaard benen staan 150mm uit elkaar, de (minuscule) speling zie je op de foto's.
Om uit te komen aan dezelfde speling onderaan de as, als de originele VF, moet de adtand tussen de poten bovenaan 156mm zijn. De blokjes dienen om mij een indicatie te geven van de speling die ik heb.. Ideaal zou zijn als ik een gatzaag had van 43mm, dan kon ik houten plankjes boren, en de vorken daardoor steken om te testen, dit blijft behelpen :)

Dutchy, bedankt voor het aanbod, het lijkt erg moeilijk om een onverzaagd spatbord te vinden. Het was me vooral te doen om het bakje voor de CDI en de nummerplaatverlichting. Is het goed als ik eerst de motor in elkaar probeer te krijgen, en daarna dat spatbord van je overneem? :]
 
Laatst bewerkt:
Weer lange tijd geen update, ondanks een weekje vakantie, maar er moest eerst een kiekenkot gebouwd worden, en de auto van de vriendin had kuren..

qTXxjMU.jpg

wVSKFQV.jpg


Motorblok is maar op de lange baan geschoven, ik moet nog eens terug langs het andere revisiebedrijf, want hoor niets meer van AVR en het project heeft zo al genoeg vertraging.

Focus ligt nu op de voorvork.
Nog wat dingen opgemeten (en wat foutjes gecorrigeerd, zo had ik het gat van de stuurpen verkeerd gemeten). Op het eerste zicht:

> Heeft de VF standaard 62° stuuruitslag. (weinig? Bonneville heeft 70°)
> Geven de ST1100 kroonplaten, gemonteerd op de VF ongeveer 58° stuuruitslag, en raken dan nergens de kuipen (maar het is nipt)
> Zouden de wielen niets raken met vorken die 2cm korter zijn
> Heb ik een kroonplaat nodig met 201mm center-to-center afstand op de vorkpoten, en een offset van 48.5mm, zo behoud ik genoeg ruimte op de as, zonder in te problemen te komen aan de kuip

Het blijft wel gokken en behelpen:
Aangepaste ST1100 kroonplaat, met rondellen en bussen in het balhoofd "gehacked" wegens te lange stuurstang
YtloGV4.jpg


Stuuruitslag meten
7eeVxcZ.jpg


Speling aan de plastic zijkappen (millimeters)
pIEDIm3.jpg


Lengtes vergelijken
iYUjVGX.jpg



De 28ste ga ik eindelijk langs Tomcat om zijn motor op te meten, en dan kan ik mijn gokjes bevestigen.

Ik vind nergens ST1100 kroonplaten van een ABS II model, deze heeft 43mm vorkpoten en zou dezelfde offset hebben als standaard. Al 2x het "zogezegd" correcte onderdeel besteld, en al 2x bleek het een kroonplaat voor 41mm vorkpoten te zijn, kon ik het terugsturen.
Heb nu al mijn metingen gedaan met de kroonplaat voor 41mm vorkpoten, en denk dat het zo ook wel in orde komt, en anders zien we wel. Moest iemand een ST1100 kroonplaat hebben liggen van een ABS II model, ik heb interesse :)

Ik heb iemand gevonden die voor een mooie prijs hele mooie kroonplaten kan maken (pro-line metal parts, gevonden via het forum hier), en als ik alles gecheckt en dubbelchecked heb, dan ga ik daar eens langs voor een set kroonplaten. Dan denk ik dat ik het beste heb van de twee werelden. Moet ik wel nog de stuurpen uit m'n originele kroonplaat laten persen.

Jamie Daugherty heeft net een cartridge kit voor de DL1000 in de maak, dus die ga ik vermoedelijk genruiken in de voorvork. Ik was eerst van plan om racetech FRGV SR2001 en FMGV S2040G zelf in te bouwen, en sonic veren te steken, maar de kit van Jamie is extern instelbaar, komt met veren en is in totaal goedkoper.)

Ondertussen ook al de dikke EBC remschijven aangekregen. Ze zijn gigantisch, als je ze niet in de context van een motor ziet.
Ik wou meteen de juiste remschijven, zodat ik de voorkant al eens in elkaar kan zetten en zien dat ik overal genoeg ruimte heb. Tot nu toe heb ik de 310mm remschijf van de Bonneville gebruikt om te testen.

hzpo28X.jpg


Ook mijn bestelling geplaatst bij CMSNL. Normaalgezien heb ik dan alles wat ik zou kunnen nodig hebben voor het blok (o-ringen, pakkingen, ...), plus nog wat speciale vijsjes (bv voor de kuipen). Rest van de onderdelen komt deze week terug van de galva, kan ik eindelijk de carburators terug in orde zetten.

Ik verloor een beetje moed, zeker omdat er gewoonweg nog niets terug in elkaar steekt, eens je begint te monteren gaat het snel. Momenteel weer even een boost en wat minder druk op het werk, dus daarvan profiteer ik om wat werk gedaan te krijgen, ook al is het maar meten en passen.
Ik heb nog altijd geen idee wat ik aan het doen ben, maar ik zoek het onderweg wel uit. Dit ding moet rijden!
 
De 28ste ga ik eindelijk langs Tomcat om zijn motor op te meten, en dan kan ik mijn gokjes bevestigen.
:Y

Ik heb iemand gevonden die voor een mooie prijs hele mooie kroonplaten kan maken (pro-line metal parts, gevonden via het forum hier), en als ik alles gecheckt en dubbelchecked heb, dan ga ik daar eens langs voor een set kroonplaten. Dan denk ik dat ik het beste heb van de twee werelden. Moet ik wel nog de stuurpen uit m'n originele kroonplaat laten persen.

Jamie Daugherty heeft net een cartridge kit voor de DL1000 in de maak, dus die ga ik vermoedelijk genruiken in de voorvork. Ik was eerst van plan om racetech FRGV SR2001 en FMGV S2040G zelf in te bouwen, en sonic veren te steken, maar de kit van Jamie is extern instelbaar, komt met veren en is in totaal goedkoper.)
Lijkt me zeker de mooiste optie, wordt alles zoals je het wilt hebben

Ik verloor een beetje moed, zeker omdat er gewoonweg nog niets terug in elkaar steekt, eens je begint te monteren gaat het snel. Momenteel weer even een boost en wat minder druk op het werk, dus daarvan profiteer ik om wat werk gedaan te krijgen, ook al is het maar meten en passen.
Ik heb nog altijd geen idee wat ik aan het doen ben, maar ik zoek het onderweg wel uit. Dit ding moet rijden!
Doorgaan en niet opgeven. Je hebt u al zoveel dingen verzameld en uitgezocht. Dat kost nu eenmaal (heel veel) tijd. En net zoals bijna iedereen komt er "wel eens" wat anders tussendoor. |( Wanneer je de eerste dingen weer definitief in elkaar gaat zetten dan zal je er wel meer lol in krijgen. Met passen en meten..............
 
Doorgaan en niet opgeven. Je hebt u al zoveel dingen verzameld en uitgezocht. Dat kost nu eenmaal (heel veel) tijd. En net zoals bijna iedereen komt er "wel eens" wat anders tussendoor. |( Wanneer je de eerste dingen weer definitief in elkaar gaat zetten dan zal je er wel meer lol in krijgen. Met passen en meten..............

Bedankt voor de aanmoediging :] komt goed!

Ondertussen 1 meevaller en 1 tegenvaller.

Ik was op zoek naar iemand die de stuurpen kon uitpersen, en vond niemand in de buurt, tot bleek dat iemand die in mijn straat woont aan vrachtwagens en zware machines werkt, en hij heeft alle gerief. Tegen het weekend zou dat al in orde zijn, dan moet ik gewoon even een paar huizen verder aanbellen om het gerief op te pikken. Super meevaller *O*

tegenvaller is wat ik al vreesde, de brembo remklauwen (en blokjes) zijn eigenlijk te hoog voor het loopvlak van de remschijf. Tenzij er een ander soort remblokjes bestaat met minder pad oppervlakte? Jammer, want het zijn geweldige remklauwen, en ze zijn in super staat. Dan maar op zoek naar een stel Nissin 4-pots klauwen..
Ik wil niet om de x aantal tijd de remblokjes bijschuren, het moet juist zijn.
WhJbx5j.jpg

BsWBa6j.jpg
 
Ja, remblokjes zijn er in vele maten. (het zal wel even zoeken worden)
Probeer op internet een catalogus te vinden van een remblokken leverancier.
(doorgaans vind je hier de maatvoering-tekening van de blokken)
Je gaat vast slagen om passende blokjes te vinden. ;)

remblokken brembo motor - Google zoeken

TRW-Lucas remblokken zijn verkrijgbaar in meer dan 3.000 uitvoeringen.
TRW Lucas Remblokken
 
Laatst bewerkt:
Doorgaan en niet opgeven. Je hebt u al zoveel dingen verzameld en uitgezocht. Dat kost nu eenmaal (heel veel) tijd. En net zoals bijna iedereen komt er "wel eens" wat anders tussendoor. |( Wanneer je de eerste dingen weer definitief in elkaar gaat zetten dan zal je er wel meer lol in krijgen. Met passen en meten..............

Tja, wat kan ik hier nu op zeggen... :+ _O-
Maar zelfs ik ben na 4 jaar nog niet afgehaakt. En het gaat de goede kant op.
 
zoals zo vaak " ontdek " je weer eens een topic veul te laat.



iig effe leuk teruggelezen.
 
Bedankt voor de aanmoediging :] komt goed!

Ondertussen 1 meevaller en 1 tegenvaller.

Ik was op zoek naar iemand die de stuurpen kon uitpersen, en vond niemand in de buurt, tot bleek dat iemand die in mijn straat woont aan vrachtwagens en zware machines werkt, en hij heeft alle gerief. Tegen het weekend zou dat al in orde zijn, dan moet ik gewoon even een paar huizen verder aanbellen om het gerief op te pikken. Super meevaller *O*

tegenvaller is wat ik al vreesde, de brembo remklauwen (en blokjes) zijn eigenlijk te hoog voor het loopvlak van de remschijf. Tenzij er een ander soort remblokjes bestaat met minder pad oppervlakte? Jammer, want het zijn geweldige remklauwen, en ze zijn in super staat. Dan maar op zoek naar een stel Nissin 4-pots klauwen..
Ik wil niet om de x aantal tijd de remblokjes bijschuren, het moet juist zijn.
[afbeelding]
[afbeelding]

Mocht je er niet uitkomen met je Brembo's, ik heb nog Nissin's(van een FireBlade) liggen waar ik niets mee doe, wil eventueel wel ruilen. Laat 't maar weten :)
 
@ALEXELA
Ik ben al eens aan het kijken geweest, bedankt voor de tip. Op het eerste zicht zijn de afmetingen van het frictiemateriaal dezelfde binnen 1 soort remklauw. Er is nog een andere Brembo 3034 klauw met 60mm gatafstand, en deze heeft een ander soort remblokken, helaas ook met frictiemateriaal dat 35mm hoog is. (Zit het hier wel met een meetlat op mijn scherm te meten, "op schaal", maar ben er redelijk zeker van)


@Bowler
Dat zijn inderdaad de remklauwen waar ik naar aan het kijken ben nu.
Is het mogelijk om de "hoogte" can het frictiemateriaal eens op te meten, moesten er nog pads in zitten? Zijn het gouden of zwarte?
 
Zeg ik iets heel doms als ik zeg dat je toch gewoon de maatvoering van het frictie materiaal aan kan passen?

Dat kan heel eenvoudig met een ijzerzaagje en een groffe vijl.
 
@Bowler
Dat zijn inderdaad de remklauwen waar ik naar aan het kijken ben nu.
Is het mogelijk om de "hoogte" can het frictiemateriaal eens op te meten, moesten er nog pads in zitten? Zijn het gouden of zwarte?

De hoogte van het frictie materiaal is 33mm (voor zover ik kan meten zonder de blokjes er uit te halen).

 
Zeg ik iets heel doms als ik zeg dat je toch gewoon de maatvoering van het frictie materiaal aan kan passen?

Dat kan heel eenvoudig met een ijzerzaagje en een groffe vijl.

Je zegt niets doms, en waarschijnlijk zouden een deel mensen het zo oplossen, maar wil geen "hacks" gebruiken voor deze motor, daar schiet ik mezelf alle komende jaren mee in de voet. (in plaats van "off the shelf"materiaal te kopen kan ik dan elke keer weer gaan vijlen). Ik zou ook gewoon de opstaande randjes die na een tijd ontstaan kunnen wegvijlen, maar het is beter als ik van in het begin dit kan vermijden.

@Bowler,

Die klauw ziet er alvast goed uit, je kan het pad materiaal niet echt nauwkeurig meten als het in de klauw zit denk ik, het is namelijk gebogen, ik heb de hoogte nodig van het materiaal op 1 plek, niet in totaal.. Ik stuur je anders een pb,kunnen we verder af spreken.
Eens uitzoeken hoe ver de remschijven een DL1000 van elkaar staan. Dat zijn namelijk ook 310mm schijven met 0 offset, en er is iemand die voor 75 dollar dezemaakt:
(Dat zou een dikke meevaller zijn)

DL1000 - Nissin CBR adapters

4062302.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maximale hoogte van het frictiemateriaal mag eigenlijk maar 30mm zijn, voor de schijven die ik heb, volgens Jon Wright van EBC.

Blijkbaar zijn de nissins van sommige Fireblades ook met 34/30 zuigers, dat zou ook niet slecht zijn.

Als alternatief heeft Bembo een model klauwen met individuele pads en 65mm gatafstand. Deze hebben een padhoogte van ~30mm, dat zou compatibel zijn met de meeste rotors (inclusief de MD601 die ik nu heb) Deze zijn gemonteerd geweest op Monster S4 en 998 als ik het juist lees.
Alleen zijn deze ook tweedehands $$$

Brembo-4padcal.jpg
 
~
Weer lange tijd geen update, en de auto van de vriendin had kuren..

[afbeelding]

Aha, ik zie meteen wat er scheelt aan de Subaru Justy, er is een probleem met de balansverdeling, al het gewicht (het flesje pils) komt op het linkse voorwiel terecht!
Oplossing; 3 extra pilsjes kopen voor de andere wielen! Of gewoon aan elke hoek een volle bak pils hangen, heb je meer rijbereik meteen... :X

O ja, ik ben al 5 jaar in revisie (de bike that is), komt wel goe ooit, eens die luie kabouters van in de tuin es in gang schieten ipv achter sneeuwwitje te zitten...
 
Haha, het was uiteindelijk de voorontsteking, (delco een paar graden draaien en het was opgelost) maar eer ik dat wist was ik 4 - 5 uur verder.
Je kan bij auto's niet even gemakkelijk aan alles aan als op een motor, maar je kan tenminste je pint ergens kwijt :)

Met wat rij je dan ondertussen?
 
Haha, het was uiteindelijk de voorontsteking, (delco een paar graden draaien en het was opgelost) maar eer ik dat wist was ik 4 - 5 uur verder.
Je kan bij auto's niet even gemakkelijk aan alles aan als op een motor, maar je kan tenminste je pint ergens kwijt :)

Met wat rij je dan ondertussen?

Nog steeds met een fietsje
 
Laatst bewerkt:
Amai.. Dat is een echt horrorverhaal...
Ik hoop dat je er dan met in beroep gaan oid nog uit kan komen?

In Rusland rijdt alleman met dashcams rond om zo'n dingen te vermijden.
Jammer dat het dan ook in BE moet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan