uitlaatgas handvatverwarming

hitte van de motor gebruiken om je zelf aan op te warmen? bestaat al een tijdje


het heet een koekblik O-)
 
Laatst bewerkt:
Hete lucht afkomstig van de bochten werd al jaren geleden gebruikt voor verwarming op een motorfiets (voor bijvoorbeeld het zijspan). De opbrengst is echter relatief laag met de gebruikte warmtewisselaars. Uitlaatgassen zelf lijkt me niet effectief. Olie zou ik afraden, is te heet. Gebruik maken van de aanwezige warmte in het koelsysteem, lijkt me het beste alternatief.

Grote slang even wegdenken, die is voor het potje rechtsonder op de foto, waar je bijvoorbeeld een flink blik bokworsten binnen 10 minuten op temperatuur hebt. Lekker.



Restenergie, dus ook nog eens erg duurzame energie.

Oh ja, de hierboven ergens gememoreerde motorpakken met vloeistofverwarming:

http://www.thermoflash.de/


Richard 8-)
[afbeelding]


_O- :}

Geweldig,... die is van jou of niet ?
Vooral die extra slang om de bokworsten op te warmen. *O*
 
Laatst bewerkt:
Spuuglelijk met al die slangen.

Ik vind het wel super dat mensen van alles willen proberen om het reizen comfortabeler (of in ieder geval interessanter) te maken, net als die gast in die ligmotor. Ziet er ook niet uit maar rijdt wel zuinig (al nam hij dat liggen met de motor onlangs wel erg letterlijk). Tussen al die Willie Wortel uivindingen zit vast wel eens wat nuttigs.

Waarom niet een paar extra handschoenen in een kistje op het motorblok leggen. Tegen de tijd dat je het koud krijgt even omwisselen en verder maar.
 
Hier overigens mijn oplossing tegen kouwe handjes. Werkt. Werkt echt wel.

Zal wel lelijk gevonden worden..... O-)

Vooral door de liefhebbers van het woordje "koekblik". En dat zijn er hier bijhoorlijk wat.

full


Richard 8-)
 
Laatst bewerkt:
Vind je het een slecht idee, prima. Wanneer je dit wil delen, ook prima.
Ik vraag me alleen af waarom er dan constant moet worden doorgezeikt. Als je het echt niks vindt, schud je hoofd een keer en ga lekker in een ander topic lezen. Ik zie de toegevoegde waarde er niet van. -zo, dat moest ik ff kwijt, geldt overigens niet alleen voor dit topic-

Misschien heeft iemand een briljant idee waardoor het uitvoerbaar blijkt. Lachen toch!
 
Die reactie had ik al verwacht, daarom heb ik die edit er bij gezet :)

Lag er maar een beer op de weg.
Dan had je er nog een mooi kleedje van kunnen maken om jezelf mee te verwarmen.
:+

Punt is, wat door zovelen is aangehaald en benadrukt:
Creativiteit is niet verkeerd en moet niet belemmerd worden echter waanzin moet wel beperkt worden.

Waarom waanzin?, om je voor te zijn zal ik deze vraag beantwoorden, in mijn optiek zal een slang met warme lucht of warme koelvloeistof nooit het gemak van een relatief simpel electrisch apparaat kunnen benaderen er vanuit gaande van hetzelfde principe.
Het principe was: Verwarmde handschoenen of verwarmde handvatten.
In eerste instantie was er geen sprake van indirecte verwarming middels luchtuitstroomopeningen, dit is een geheel ander principe wat wel nut heeft of in ieder geval meer potentieel heeft dan complexe CV constructies in en rond je stuur.

In mag aannemen dat je het met bovenstaand best (of in ieder geval grotendeels) mee eens kan zijn.
 
Uitlaatgassen of zelfs water hebben een constructie nodig die veel moeilijker automatisch te regelen is en het inbouwen daarvan is niet eenvoudig en het is zeker een dure oplossing omdat dit zeer waarschijnlijk geen massa product zal worden. Alleen al omdat er ontzetten veel verschillende motoren zijn.

Een hele dure oplossing... mwa als je er hobby aan hebt en dus geen arbeidsloon gaat rekenen kan het echt wel voor een paar tientjes hoor.
 
Mij lijkt verwarmen met koelvloeistof veel praktischer.
Bij wijze van spreken wat lussen door je stuur heen leggen en klaar. Plus dat het veel makkelijker te reguleren is dmv thermostaat oid.

Hiervoor hoef je iig geen gaten te boren in je uitlaat, alleen wat werk op je reeds bestaande koelvloeistof systeem.
 
Hier overigens mijn oplossing tegen kouwe handjes. Werkt. Werkt echt wel.

Zal wel lelijk gevonden worden..... O-)

Vooral door de liefhebbers van het woordje "koekblik". En dat zijn er hier bijhoorlijk wat.

[afbeelding]

Richard 8-)
Valt meer in de categorie koektrommels :P
Ik vind het wel vet iig.
Met sneeuw laat ik de motor toch wel staan eigenlijk.
 
Zo....

is het niet eens tijd dat iemand iets in elkaar gaat zetten,
hoop goeie ideen en een hoop gezeur...

ik wil wel wat ideen zien....
 
kun je niet beter je stuur op de einddemper lassen?
dan ga je andersom op de motor zitten, plat liggen, armpjes naar beneden bungelen en, ja hoor: geen kouwe klauwen meer
 
oke, geef ik ook een zinvolle tip omdat ik niet alleen de draak wil steken met dit topic.
je zou je stuur kunnen vullen met een soort radiatorolie, een verwarmingselement in het stuur inbouwen. thermostaatje op het dasboard klaar! zorgt voor een konstante gelijkmatige verwarming.
 
Uitlaatgassen aftappen en naar het stuur lijkt me niet echt werken omdat je geen "flow" meer hebt, of je maakt de uiteinde van je handvatten etc open en je hebt er twee extra dempers er bij. Ook bij het aftappen van je koelvloeistof wordt dit last om die "flow"te waarborgen, maar zeker niet onmogelijk.
 
Gelijk dan maar een slangetje vanaf het stuur naar de buddy ?? ............................... heerlijk een warme kont in de winter *O*

Oja , wel via de voetsteunen natuurlijk !


Laat de winter nu maak komen :]


Heb nu al een warme reet door die dikke buizen onder me reet bij me Duc. Heb wel te veel van hitte van de uitlaatbochten bij mijn been langs...... misschien kan TS een systeem voor me ontwikkelen om die hitte naar mijn handvaten te leiden? ;)
 
Misschien nog een ideetje:de spanningsregelaar op het stuur,goede koeling voor de SR,en warmte waar je het wilt hebben :+
 
Heb nu al een warme reet door die dikke buizen onder me reet bij me Duc. Heb wel te veel van hitte van de uitlaatbochten bij mijn been langs...... misschien kan TS een systeem voor me ontwikkelen om die hitte naar mijn handvaten te leiden? ;)

Vloer zit je nog niet in het ducati topic? O-)
 
Orgineel idee dat mag ik wel. Nadeel van heel orginele en soms brijante ideeen is dat het gros van de mensen het afdoet als belachelijk of idioot idee.

Dus laten we even inhoudelijk kijken. Die uitlaat die zit niet voor niets aan de achterkant dus er door stromen ja maar er uit stromen niet.
Ander probleem kan het zaakje niet te warm worden.

Multiple true!
 
Mij lijkt verwarmen met koelvloeistof veel praktischer.
Bij wijze van spreken wat lussen door je stuur heen leggen en klaar. Plus dat het veel makkelijker te reguleren is dmv thermostaat oid.

Hiervoor hoef je iig geen gaten te boren in je uitlaat, alleen wat werk op je reeds bestaande koelvloeistof systeem.

Koelvloeistof door je stuur is wel wat, maar ik heb clip-ons. Dat betekent 2 slangen per clip-on voor de doorstroming.
Verder zitten er gaten in de clip-ons tbv de uitlijning van de schakelaars. Die gaten moeten dicht.
Tenzij... ik een slang door de clip-ons laat lopen. Dan kan ik vast met slangthules en banjobouten die wel aan de buitenzijde vastmaken zoals op de foto.
Hoe regel ik dan de temperatuur? 80/90 graden is best warm aan je handen. Ik hoor (lees: 'lees') veel mensen roepen: met een thermostaat.
Ik denk zelf dat een kraantje om de doorstroming te beperken beter werkt.
Als ik nu de slang die ik dan voor langs de clip-ons laat lopen nog kan gebruiken om mijn handen tegen wind te beschermen cq van buitenaf te verwarmen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan