handvatverwarming

Nienke95

Rookie
15 jan 2019
7
5
leiden
hoihoi :) ik wil graag handvatverwarming op mijn motor laten zetten. *O* En zie op google vooral veel setjes van Oxford, moet ik die gewoon hebben of zijn er nog andere opties die ook goed zijn?
 
In de volgende link heeft iemand 3 merken vergeleken en conclusies getrokken..

Was ook dik tevreden met de Oxford, door een glijpartij een andere motor aangeschaft.

Nu kwam ik deze link tegen en heb ik die chineze meuk geprobeerd.. Maar ik moet zeggen die voldoet ook prima. Alleen is iets meer werk om aan te sluiten..
 
Je heb ze ook bv standaard van Yamaha, kosten €150,-
Zien er mooi strak uit, en je heb niet zo'n raar kastje ergens op het stuur.
De aan/uit/standen knop zit dan inhet handvat verwerkt..

Honda heeft ook tegenwoordig dat systeem op sommige modellen standaard zitten.


Uiteraard werkt handvat verwarming beter icm handkappen ivm rijwind
 
dank jullie wel allemaal! :} zal er nog even induiken , moet ook niet te ingewikkeld zijn om ze er op te zetten want zo handig ben ik niet. :$
 
Bij mij was aansluiten vrij simpel en zeker als je het zonder relais doet is het straight-forward. Rode kabel aan de plus van de accu en zwarte aan de min. Voordeel van het relais is dat je er niet aan hoeft te denken de hvv uit te zetten, omdat ze alleen aan kunnen indien het contact aan staat. Meer iets om mezelf te beschermen tegen mn vergeetachtigheid dan noodzaak.
Hoe simpel andere setjes aan te sluiten zijn weet ik niet.
 
Het chinese Hvv heb ik aangesloten op mijn verlichting. En dat gaat prima.. dus licht uit/motor uit = hvv uit.. (dus ook gelijk gezekerd) Alleen voor de rechterkant moet je iets uitwisselen, maar dat spreekt een beetje voor zich.
 
Dat er op zetten, daar kun je vast ook hulp bij krijgen.

Andere mogelijkheid is verwarmde handschoenen.
Voordeel daarvan is dat de buitenkant van je hand verwarmt wordt,
dus daar waar de kou vandaan komt. En dan je hele hand, niet alleen
het gedeelte dat het handvat raakt.
 
Ik heb sinds kort verwarmde handschoenen van Gerbing en die werken perfect,zelfs bij 5 graden op stand 2
geen last van koude handen,maar ik heb ook op diverse motoren gereden met handvatverwarming
van origineel Honda tot vrij goedkope van oa Daytona tot en met die van Oxford en allemaal werken ze prima
het verschil zit hem meer in de afwerking dan de werking zelf.Ik heb zelfs met een BMW 200+ gereden zonder
handschoenen bij 7 graden en dat ging onverwacht goed.Dus of je nou voor handschoenen kiest of handvatverwarming
het werkt allemaal prima en is het meer je persoonlijke voorkeur wat je het liefste heb,voor mij was het een voordeel
dat handschoenen ook zonder de motor te gebruiken zijn,wat ook lekker is.
Maar handschoenen zijn wel een stuk prijziger dan handvatverwarming,dus hou daar ook rekening mee.
 
dank jullie wel allemaal! :} zal er nog even induiken , moet ook niet te ingewikkeld zijn om ze er op te zetten want zo handig ben ik niet. :$
Oxford of Yamaha, maakt niet zoveel uit, enige verschil is hoe netjes e.e.a. oogt na montage. Met de montagehandleiding in de hand zal het de- en monteren van de oude resp. nieuwe handvatten het ingewikkeldste zijn, niet onoverkomelijk, maar misschien reden om het te laten doen. Als je het wilt laten doen, dan zou ik gewoon even informeren bij dealer/werkplaats, kosten vergelijken, en je keuze maken.
 
dank jullie wel allemaal! :} zal er nog even induiken , moet ook niet te ingewikkeld zijn om ze er op te zetten want zo handig ben ik niet. :$

Niemand in de buurt die je kan helpen? Weet niet of je in de buurt woont maar ik heb een verwarmde schuur en ook wel de tijd voor zo’n eenvoudig werkje. Heb nu op vier motoren die Oxford dingen geïnstalleerd, het stelt werkelijk geen zak voor.
 
Enige irritante aan Oxford vind ik dat de stekkertjes niet erg robuust zijn. Al twee keer gehad dat een handvat gewoon niet warm werd, en dat was twee keer een lam stekkertje. Die soldeer ik tegenwoordig door, dan zijn ze prima.

Oxford is wel ideaal voor beginners omdat je niet met een relais hoeft te prutsen. Het ding herkent wanneer de motor uit staat en schakelt dan de verwarming ook uit (dus geen lege accu's meer). Ik wil nog wel eens de handvatten voorverwarmen dus schakel die functie altijd uit, maar goed het is er en dat maakt hem ideaal voor beginnende klusserts :)
 
Mijn Ali verwarming van €8 (zoals het plaatje hoger in dit topic) gaat ook uit na een tijdje stilstand.

En start de motor vervolgens nog? :9

Ik heb ook oxford, heel tevreden mee.
Helaas doet sinds een maand het onderste ledje het niet meer (de 30% stand).. De handvatten worden nog wel warm, dus zolang alles verder nog werkt ga ik ze ook nog niet vervangen. (Setje is nu 3 maanden oud)

Voor als het echt koud wordt dan heb ik Gerbing verwarmde handschoenen.
 
Na 3 maanden al een ledje kapot?
Dan zou ik toch onder garantie een nieuwe gaan regelen.

Kan hem idd alvast hebben liggen mocht de hele unit het opgeven.. Op het moment zie ik het niet echt zitten om weer alle tupperware van de motor af te halen.

Bij een NC750X uit 2017 is het best een werkje om kappen los te halen.
 
Kan hem idd alvast hebben liggen mocht de hele unit het opgeven.. Op het moment zie ik het niet echt zitten om weer alle tupperware van de motor af te halen.

Bij een NC750X uit 2017 is het best een werkje om kappen los te halen.
Bij mij zit dat ding er al 3 jaar op, motor staat nooit binnen en alles werkt nog.

Alleen de handvatten heb ik al eens vervangen omdat ze versleten waren, maar die controller is gewoon de oude.
 
En start de motor vervolgens nog? :9

UOTE]
En start de motor vervolgens nog? :9

Kickstart only, dus ja.
Maar zonder gekheid, kwam toen ik ze er net op had wel eens na een dag werken achter dat de schakelaar ON stond. Handvatten waren niet warm en toeter en knipperlichten deden het gewoon. En ik geloof niet dat een 4,7Ah accu een dag lang de verwarming kan laten branden zonder in te leveren.
 
Het plaatsen van een HVW is echt niet moeilijk. Dat hoef je zeker niet LATEN doen.
iedereen die weet hoe een zaklamp werkt zou dat zelf ook kunnen aansluiten.

Mijn HVW van Aliexpress kostte 8€ en op zich doet ie het prima. Nu ca 40.000km mee gereden zonder storing.
Ik was indertijd eigenlijk niet eens op zoek naar een HVW, maar op zoek naar nieuwe handvatten.
De gewone handvatten van Yamaha blijken duurder dan deze HVW. Tsja, dan is de keus niet meer zo moeilijk.

HVW van Oxford is zeker goede kwaliteit maar kost natuurlijk wel 50€ meer.
Gezien bij andere fietsen dat hiermee vooral heel fijn is de goede regelbaarheid.

Nadeel van de Alie-HVW vind ik dus dat je de temp slecht kan regelen. Deze kan alleen heel warm of zeer heet.
Verder trekt ie zo veel stroom dat bij langer stationair draaien met HVW op "aan" de accu wordt leeg getrokken.
Effe stilstaan bij een stoplicht is geen probleem. Maar een kwartier voor een openstaande brug dan moet je de HVW wel afzetten.
De betere (=duurdere?) HVW's hebben een schakeling dat ie auto-afschakelt, als de accu-spanning te laag wordt.

Mijn HVW heeft 3 standen: UIT=> 1 => 2.
Ik ben op internet nog wel eens net zo'n goedkope HVW tegengekomen, waar je de warmte WEL kan continu kan regelen middels een schuif.
Deze mss volgende keer gaan kopen bij vervanging?

Een punt wat nog wel eens wordt vergeten, dat geldt voor iedere HVW dat je Goretex-handschoenen bij regenval en HVW aan NIET meer waterdicht blijven.
De buitenzijde wordt heter dan je huid aan de binnenzijde. Daarmee keert het membraan om zodat je Gore-handschoenen dan WEL water doorlaten.
 
Kickstart only, dus ja.
Maar zonder gekheid, kwam toen ik ze er net op had wel eens na een dag werken achter dat de schakelaar ON stond. Handvatten waren niet warm en toeter en knipperlichten deden het gewoon. En ik geloof niet dat een 4,7Ah accu een dag lang de verwarming kan laten branden zonder in te leveren.
Linksof of rechtsom ga je er dus vanuit dat het zo is, maar staat het ook ergens beschreven?
 
Een punt wat nog wel eens wordt vergeten, dat geldt voor iedere HVW dat je Goretex-handschoenen bij regenval en HVW aan NIET meer waterdicht blijven.
De buitenzijde wordt heter dan je huid aan de binnenzijde. Daarmee keert het membraan om zodat je Gore-handschoenen dan WEL water doorlaten.
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, heb je daar een bron voor? Goretex is geen one-way membraan die verkeerdom kan werken, maar heeft "porien" waar luchtmoleculen wel, en watermoleculen niet doorheen kunnen. Het is niet alsof dat complete membraan 40% uitzet waardoor er water doorheen kan.

Tevens heb ik Goretex handschoenen, rijd ik in alle weersomstandigheden, en heb ik dit nog nooit meegemaakt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan