Snoepie's make-over (Suzuki T500)

Nee, de band is de juiste maat, een BT45. Daar heb ik in eerste instantie voor gekozen omdat die de juiste maat leverde. Bovendien, voor we de hele boel uit elkaar haalden, had ik dat probleem niet. Maar als de poot recht is, wat dan? Blijf vooral meedenken.
 
Als je recht voor de motor staat, heb je links nauwelijks ruimte tussen de band en de vorkpoot, rechts kan mn schoonmoeder er tussendoor zonder iets te raken. })
Dat verandert niet door alles los -lees spanningsloos- te draaien.

Konklusie: rechter pootje moet wel de schuldige zijn. :Y


(en zo niet, dan verzinnen we wel wat anders) :+
 
Laatst bewerkt:
Misschien een verkeerde afstandsbus,en anders ff de pootjes controleren.
 
Laatst bewerkt:
Als je recht voor de motor staat, heb je links nauwelijks ruimte tussen de band en de vorkpoot, rechts kan mn schoonmoeder er tussendoor zonder iets te raken. })
Dat verandert niet door alles los -lees spanningsloos- te draaien.

Konklusie: rechter pootje moet wel de schuldige zijn. :Y


(en zo niet, dan verzinnen we wel wat anders) :+
kun je hier een foto van posten? In theorie zou je de buiging die nu naar binnen iz ook naar achteren of naar voren kunnen zetten door de vorkbinnenpoot te verdraaien.
Heb je wel de juiste busjes gemonteerd op de as?
 
Vorkpoot bovenin wat los draaien. Wiel er uit. En dan rond draaien, dan kan je ook zien of hij krom is.
 
Kan het niet zo zijn dat de velg niet zuiver in het midden van de naaf gespaakt is? Of dat deze nu wel netjes in het midden van de naaf gespaakt is maar eigenlijk een kleine offset hoort te hebben?

Lijkt mij makkelijk aan te passen overigens.
Linker spaken half slagje los en rechter spaken half slagje strakker.
 
Vorkpoten verwisseld ?

Je hebt verschillende (onder) vorkpoten. 1 met schroefdraad voor de wielas en 1 voor het klemmen van de wielas. De schroefdraadzijde zit links (als je op de motor zit) tegen de
remankerplaat. Bij de rechterpoot met het klemgedeelte zit de afstandbus tussen de naaf en de poot.

Als het zo is gemonteerd en het afstandsprobleem is er ook.............zou je idd aan een kromme vorkpoot kunnen denken :Y

Succ6 :W
 
Vorkpoten verwisseld ?

Je hebt verschillende (onder) vorkpoten. 1 met schroefdraad voor de wielas en 1 voor het klemmen van de wielas. De schroefdraadzijde zit links (als je op de motor zit) tegen de
remankerplaat. Bij de rechterpoot met het klemgedeelte zit de afstandbus tussen de naaf en de poot.

Als het zo is gemonteerd en het afstandsprobleem is er ook.............zou je idd aan een kromme vorkpoot kunnen denken :Y

Succ6 :W
Die poten kan je niet verwisselen 1 heeft namelijk een blokkering tegen het verdraaien
van de remtrommel.En op de foto van snoepie zit die goed gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
kun je hier een foto van posten? In theorie zou je de buiging die nu naar binnen iz ook naar achteren of naar voren kunnen zetten door de vorkbinnenpoot te verdraaien.
Heb je wel de juiste busjes gemonteerd op de as?

Dat had ik ook al bedacht, maar eigenlijk is dat prutsen, je zet dan spanning op het geheel.
 
Die poten kan je niet verwisselen 1 heeft namelijk een blokkering tegen het verdraaien
van de remtrommel.En op de foto van snoepie zit die goed gemonteerd.

De buitenpoten kun je idd niet verwisselen, maar het gaat om de binnenpoten. Ik houd alle opties open, bedankt voor het meedenken. Zal binnenkort even een plaatje posten
 
Geen idee of de poten van Rinus recht zijn, heb hem nog niet zien lopen. :+

Heb even geprobeerd wat foto's te maken, maar ik krijg het er niet goed op. Te weinig ruimte om een goede foto te maken, en als ik ruimte wik make, moet ik twee motoren de schuur uitrijden en vervolgens de heftafel naar het midden slepen. Gijs weet wat ik bedoel. Is ook meteen de reden dat ik niet zomaar even een half uurtje aan de motor ga prutsen. In ieder geval wel even een plaatje van het achterlicht.

full
 
Nou, vandaag even de vorkpoot gedemonteerd en goed bekeken. Kaarsrecht! Ook de andere kant er even uitgehaald, eveneens kaarsrecht. Toen de binnenpoten omgewisseld, misschien was dat ook gebeurd toen we ze weer monteerden na het verchromen van de buitenpoten. Ook nu nog hetzelfde probleem. Tussen de rechterpoot en de band (spatbord en beugel zijn gedemonteerd) zit ongeveer een cm speling, links is dat ongeveer twee keer zoveel. Nog even kritisch kijken naar het T-stuk, en naar de afstand tussen het T-stuk en de kroonplaat, en anders zal ik de oorzaak toch echt in het wiel moeten gaan zoeken, ik krijg de indruk dat het niet helemaal recht ingespaakt is.
 
Nou, vandaag even de vorkpoot gedemonteerd en goed bekeken. Kaarsrecht! Ook de andere kant er even uitgehaald, eveneens kaarsrecht. Toen de binnenpoten omgewisseld, misschien was dat ook gebeurd toen we ze weer monteerden na het verchromen van de buitenpoten. Ook nu nog hetzelfde probleem. Tussen de rechterpoot en de band (spatbord en beugel zijn gedemonteerd) zit ongeveer een cm speling, links is dat ongeveer twee keer zoveel. Nog even kritisch kijken naar het T-stuk, en naar de afstand tussen het T-stuk en de kroonplaat, en anders zal ik de oorzaak toch echt in het wiel moeten gaan zoeken, ik krijg de indruk dat het niet helemaal recht ingespaakt is.

Is het niet een probleem van een vooras of spacers die niet goed zijn?
 
Spacers zijn de juiste, en de vooras gaat soepel door de naaf en in de schroefdraad, zonder enige spanning. Ik denk dus niet dat daar het probleem zit, maar ik ga er wel nog even goed naar kijken, zodat ik dit ook met zekerheid kan uitsluiten.
 
Als je nu het voorwiel erin zet en links en rechts meet wat het verschil is. Wiel eruit en andersom er weer in en nog een keer meten. Als je wiel recht gespaakt is mag er geen verschil inzitten.
 
Neem nou gewoon een Yamaha TT. Heb je nooit problemen mee. })

O-)


_O-
 
Laatst bewerkt:
Spacers zijn de juiste, en de vooras gaat soepel door de naaf en in de schroefdraad, zonder enige spanning. Ik denk dus niet dat daar het probleem zit, maar ik ga er wel nog even goed naar kijken, zodat ik dit ook met zekerheid kan uitsluiten.

Blijf je dan gewoon kalm? Na twee of drie keer mezelf controleren en kijken ben ik in staat om alles op maat te maken met mijn blote handen onder het roepen van oerkreten,...zooooo frustrererend :X O-)
 
Gijs heeft mij geleerd dat je opwinden geen nut heeft. Maakt de problemen meestal alleen maar groter. Soms lukt het me.
 
Als je nu het voorwiel erin zet en links en rechts meet wat het verschil is. Wiel eruit en andersom er weer in en nog een keer meten. Als je wiel recht gespaakt is mag er geen verschil inzitten.


Yep, dat moet ik maar eens gaan doen.
 
maarre is je wiel dan ook opnieuw gespaakt oid? want het was voor die tijd toch goed? Ik heb je fiets toen op het voorlaatste suzukiweekend gezien en toen was het recht toch?
 
Het wiel is opnieuw gespaakt, en eigenlijk heb ik steeds de indruk gehad dat, wanneer het wiel recht vooruit stond, het stuur licht gedraaid was. Ik zocht het probleem in de vork, maar ik denk nu dus toch dat het in het wiel zat. En je hoeft maar 1mm speling te hebben, en het wiel lopt niet aan, dus heb ik er nooit aandacht aan besteedt. Nu moet het wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan