Show hier je tent naast de motor

Jaarlijks campeerweekendje in NL, schaduwplek was noodzaak
IMG_20230610_161420740_MFNR.jpg
 
M’n oog viel op deze Vango Tay 200 Treetops.
€89,90 bij Bever.
Bekijk bijlage 1890539
Het lijkt mij wel wat als beginnend campeerder.

Heeft iemand ervaring met dit leuke 2 pers tentje?
In eerste instantie dacht ik dat is zelfde tent als mijn Vango Alpha 300.
Maar als ik naar de maten kijk dan is de Vango Tay 200 toch echt wel veel kleiner. En ook lager. :X
De Tay wordt verkocht als een 2p tent en de Alpha als een 3p tent. (200vs300)
De werkelijkheid is een 1p tent (met weinig bagage) resp een 2p tent.
Wil je 'fatsoenlijk' kamperen dan is mijn Vango-3p in werkelijkheid maar een 1p-tent.

Als ik met mijn Alpha weg ga , dan is het voor mij (alleen) wel het minimum.
Zeker als je eens een dag minder weer hebt ben je blij met iedere cm.
Mijn advies: Zoek een grotere tent.
 
In eerste instantie dacht ik dat is zelfde tent als mijn Vango Alpha 300.
Maar als ik naar de maten kijk dan is de Vango Tay 200 toch echt wel veel kleiner. En ook lager. :X
De Tay wordt verkocht als een 2p tent en de Alpha als een 3p tent. (200vs300)
De werkelijkheid is een 1p tent (met weinig bagage) resp een 2p tent.
Wil je 'fatsoenlijk' kamperen dan is mijn Vango-3p in werkelijkheid maar een 1p-tent.

Als ik met mijn Alpha weg ga , dan is het voor mij (alleen) wel het minimum.
Zeker als je eens een dag minder weer hebt ben je blij met iedere cm.
Mijn advies: Zoek een grotere tent.
Qua formaat zou ik juist zeggen: pas het eens. Altijd groter is niet altijd beter. Voor mij is een 2persoons tent meer dan genoeg. Regen of niet. Een 3 persoons tent is mij te lomp meenemen en pak ik pas als ik met 2 man(waarvan dan 1 vrouw) in de tent slaap.
 
Qua formaat zou ik juist zeggen: pas het eens. Altijd groter is niet altijd beter. Voor mij is een 2persoons tent meer dan genoeg. Regen of niet. Een 3 persoons tent is mij te lomp meenemen en pak ik pas als ik met 2 man(waarvan dan 1 vrouw) in de tent slaap.
Lomp meenemen van een iets groter tentje blijkt in de praktijk nauwelijks aanwezig.

Neem als voorbeeld @Mike Schenk die altijd met een grote tent op pad gaat.
Voor iets meer gewicht en weinig meer pakvolume heb je aanmerkelijk meer leefcomfort.
Grammen-jagen is alleen aan de orde als je gaat hiken in de bergen met alles op je rug. Voor de motor is dat veel minder relevant.

Nou dan heb ik 't effe voor je opgezocht!
Pakmaat Tay 200 is rnd17x59cm (13.3L) 3.3kg
Pakmaat Alpha 300 is rnd18x50 (12.7L) 4.2kg
Die 900gr meer daar kan je niet van wakker liggen. Anders vanavond 2 biertjes minder!
De kleinere Tay heeft in dit geval zelfs meer volume!
 
Dit weekend ook wezen kamperen.
Ook de vrijstaande luifel grand canyon tahuta 5 voor het eerst kunnen opzetten. Maar die is echt VEEL te groot voor ons. Dacht dat het wel handig zou zijn lekker veel ruimte maar ik kan de tent eronder opzetten, de motor eronder parkeren en dan nog kunnen we eronder zitten. Beetje overdreven voor 3 personen. Die staat dus al op marktplaats. Houd het wel bij de oude tarp voor dit jaar.

Ook de Weber go anywhere (kolen versie) met 2 kleine aanpassingen voor het eerst meegenomen. Dat beviel goed. Wil er alleen nog een opbergtas voor hebben ivm as wat er toch uit kan komen langs de luchtsleuven. En die zooi wil ik niet in het zijspan of de aanhanger hebben.
De originele tas is te groot want ik heb het handvat afneembaar gemaakt met 2 vleugelmoeren, want het formaat moet zo klein mogelijk zijn natuurlijk.
IMG_20230610_174615.jpg
 
Neem als voorbeeld @Mike Schenk die altijd met een grote tent op pad gaat.
Het viel me afgelopen nacht ook weer op. Meerdere motorrijders en bijna allemaal een heel klein tentje, zelfs een stel dat met zijn tweeën was. Terwijl ik lekker met mijn korte broek op een goede stoel over de zee zat te kijken, half in mijn voortent zodat ik uit de wind zat, zaten zij met dikke spullen aan op de grond voor hun tent.

Opzetten van die tent ging ook echt niet sneller dan mijn tent en die paar kg extra gewicht gaat ook niet uitmaken. Voor mij is dit de manier waarop ik kamperen met de tent toch nog minstens 20 jaar leuk ga vinden.
 
M’n oog viel op deze Vango Tay 200 Treetops.
€89,90 bij Bever.
Bekijk bijlage 1890539
Het lijkt mij wel wat als beginnend campeerder.

Heeft iemand ervaring met dit leuke 2 pers tentje?

Niet met dit tentje maar wel met tentjes.
Ik vind dit soort tentjes helemaal niks. Als je matje en slaapzak er in ligt dan is er geen plek meer voor mijn motorpak, en andere spullen.
Zelf ben ik altijd voor wat groter gegaan. Als dat ding achterop je motor ligt dan merk je daar niks van.
 
Lomp meenemen van een iets groter tentje blijkt in de praktijk nauwelijks aanwezig.

Neem als voorbeeld @Mike Schenk die altijd met een grote tent op pad gaat.
Voor iets meer gewicht en weinig meer pakvolume heb je aanmerkelijk meer leefcomfort.
Grammen-jagen is alleen aan de orde als je gaat hiken in de bergen met alles op je rug. Voor de motor is dat veel minder relevant.

Nou dan heb ik 't effe voor je opgezocht!
Pakmaat Tay 200 is rnd17x59cm (13.3L) 3.3kg
Pakmaat Alpha 300 is rnd18x50 (12.7L) 4.2kg
Die 900gr meer daar kan je niet van wakker liggen. Anders vanavond 2 biertjes minder!
De kleinere Tay heeft in dit geval zelfs meer volume!

Aan deze info/tips heb ik wel wat vind ik, dank jullie!

Als je de verschillen in gewicht en pakmaat vergelijkt tezamen met het extra comfort wat er tegen overstaat ben ik beter met de Alpha 300.
Zo overdreven groot is deze nu ook weer niet.

Ik zal een zoeken naar een dealer in de buurt (zeeland) dan kan ik hem is even in het echt zien,

Ik begrijp wel dat het merk VANGO oké is.
 
mijn ervaring is ook dat een 2p tent klein is als je comfortabel wil kamperen.
Ik miste ruimte om mijn spullen fatsoenlijk en enigzins ordelijk neer te leggen, en ik had graag onder een luifel oid gezeten.

Verder ga ik afscheid nemen van mijn nieuw aangeschafte mummyslaapzak
Kan er niet lekker in liggen.
 
Ik kampeer heerlijk comfortabel in mijn 2 persoons tent. Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar voor mij is hij groot genoeg. Ik kan er in liggen, mijn pak en helm kunnen er in, schoenen en laarzen in de voortent en meer heb ik niet nodig. Ook al heb ik een 20 persoons, als het gaat regenen lig ik waarschijnlijk toch op m'n nest. Verder doe ik behalve slapen toch niks in die tent. Koffers blijven aan de motor en daar zit het meeste spul in.

Natuurlijk maakt één formaatje groter geen wereld van verschil, maar als je dat beetje verschil pakt op de tent, slaapzak, matje, stoel en dat bij elkaar optelt dan scheelt het toch een hoop. Een beetje kritischer kijken en wat ander spul thuislaten, en het was in mijn geval een hele topkoffer die ik niet meer nodig had. Ik vind het vooral prettig dat ik een beetje compact kan reizen.
 
Ik begrijp wel dat het merk VANGO oké is.
Nu is het ook niet zo dat het merk Vango heilig is.

Ik heb dan wel 2 Vango's (Alpha 300 en Omega 350) maar ben niet over alles tevreden.
Er zijn nog wel eea aan aanpassingen gedaan aan deze beide tenten.
Vooral omdat ik dat zelf wilde voor extra snel opzetten en voorkomen van verstrikte scheerlijnen.
Met weinig wind zijn 3/4 van alle scheerlijnen onnodig. Wel bij evt harde wind snel weer aan te klikken!

Voornamelijk reden is dat ik deze Vango's héél goedkoop heb kunnen aanschaffen. Alpha was €50 en Omega voor €130 uit UK.
Ik heb begrepen dat tenten inmiddels aanmerkelijk duurder zijn geworden. Maw dat gaat je NOOIT meer lukken.

Kort gezegd: Vango kan, maar andere merken hoeven zeker niet minder te zijn.
 
Dit is mijn tweede Vango tent. De eerste was een Omega 450XL. Die was echt groot, zowel qua voortent als binnentent, ik lag er volledig dwars in. Daar is echter van één van de stokken een aantal segmenten van scheuren, zodat ik op vakantie in Frankrijk bij de Intersport een complete fiberglas stok heb gekocht. En na thuiskomst alle stokken heb vervangen door Mostert stokken die onverwoestbaar moeten zijn. Toch is twee jaar later één daarvan alsnog gebroken. En verhalen op Internet geven aan dat bij deze tent dit vaker gebeurde.

Mijn huidige Vango is weer een maatje kleiner maar in de voortent wel 145cm hoog en dat is fijn om goed in te kunnen zitten met een stoel. Sommige naden zijn wel slordig maar ik heb hem ook voor 199 euro gekocht en dit is het vierde jaar dat ik er mee op vakantie ben. Denk dat het volgend jaar tijd wordt voor een nieuwe.
 
De slijtage gaat kennelijk heel snel.
Dat zie ik ook bij mijn Alpha. Het gebruik is goed te zien.

Mijn eerste katoenen tentje kocht ik van het geld van mijn eerste krantenwijkje. Toen was ik 15.
Veel mee gekampeerd in meerdere landen in Europa. Kleine tent, heel fijn KATOEN!!
Na aanschaf caravan en opgroeiende kinderen hebben die er nog enkele vakantie-jaren in geslapen.
Uiteindelijk zag je de gaatjes in het buitendoek komen. Dan is het echt einde!

Deze tent heeft 35jr prima voldaan. Dat lukt niet meer met met moderne tentjes!
 
Aan deze info/tips heb ik wel wat vind ik, dank jullie!

Als je de verschillen in gewicht en pakmaat vergelijkt tezamen met het extra comfort wat er tegen overstaat ben ik beter met de Alpha 300.
Zo overdreven groot is deze nu ook weer niet.

Ik zal een zoeken naar een dealer in de buurt (zeeland) dan kan ik hem is even in het echt zien,

Ik begrijp wel dat het merk VANGO oké is.
Je moet vooral kijken wat je ermee gaat doen, weekendje weg in NL/BE of paar weken onderweg ergens in Europa. Staar je ook niet teveel blind op het gewicht, de lichtgewicht haringen die je bij een tent krijgt zijn meestal ruk, dus koop gelijk een setje rotspennen. Dingen zijn onverwoestbaar, maar ja da's wel een kilo extra ;)
En grote voortent is wel handig voor dingen als laarzen/schoenen/kookgerei/stoeltje.
Ben zelf niet zo'n fan van koepeltentjes, vind dat tunneltenten beter stormvast zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan