Welke tent neem ik mee?

A.S.Moto

MF veteraan
13 apr 2008
6.464
2.165
Limburg
Dit jaar neem ik weer deel aan de Yamaha Tenere Travel Trophy, maar anders dan vorig jaar deze keer dus zonder dealer pakket en dus moet ik zelf m'n bagage zien mee te krijgen tijdens de trip.

Nu ben ik op zoek naar een handige tent, omdat we elke dag ergens anders slapen dus een model dat makkelijk en snel op en af te bouwen is.
Ook graag licht en compact te vervoeren.

Ik zie door de bomen het bos niet meer... help 😅
 
Hier is veel te vinden.

Idd, zelfs te veel... +500 pagina's. 😅

Dacht hier enkele snelle, bruikbare tips/links te kunnen scoren voor een tentje alleen... maar zal zowieso dat topic wel eens proberen door te nemen... zullen ongetwijfeld nog veel dingen in staan die me gaan helpen als nieuweling onder de kampeerders...
 
Ik ben erg blij met de fresh & black series.. dat concept helpt echt!
Doe tent 1 persoon extra ivm bagage.. Dus ga je samen met vrouw kies dan een 3-persoons tentje..
Let wel die van quechua vallen klein uit.
 
Om te beginnen, de ideale tent bestaat niet ;)

Met een beetje handigheid denk ik dat elke kleine tent redelijk makkelijk en snel te op te zetten is. Of het 10 of 15 minuten kost maakt naar mijn mening ook het verschil niet. Thuis een paar keer oefenen en dan komt het vast wel goed. Over het algemeen, hoe lichter en compacter hoe duurder, dus het is net wat je bereid bent te betalen. Ga je het daarna vaker doen dan is het misschien de moeite om te investeren in wat beter materiaal, maar als het bij deze trip blijft zou ik dat niet doen.

Over het algemeen, het aantal personen waar de tent volgens opgave voor geschikt moet zijn is echt alleen berekend voor de persoon, niet voor extra spullen of bagage. Ik zou dus altijd een tent kiezen die minimaal een maat groter is. Dus een 2 persoons als je alleen gaat, dan heb je nog wat extra ruimte voor bv je pak. Een klein voorportaal kan handig zijn bij slecht weer, maar ik ga er vanuit dat je bij die Tenere Trophy het meeste georganiseerd doet, eten enz? Dan hebben ze vast ook wel iets waar je droog kan zitten.

Ik zou vooral naar een paar winkels gaan om tenten in het echt te bekijken. Dan zie je een beetje wat praktisch is, en meestal liggen er ook een paar in de zak, dan krijg je meteen een idee van hoeveel plek het inneemt. Jij bent van België toch? Ik zou daar geen winkels weten, maar die zijn er zeker. Vooral de ruimte van de binnentent loopt soms nog wat uiteen in lengte, en het is niet fijn als je met je hoofd en voeten tegen het doek ligt. Pak een slaapmatje, die hebben ze meestal ook wel liggen, en ga eens in de tent liggen. De wanden lopen schuin en met een matje en slaapzak kom je zo een paar centimeter hoger uit dan zonder. Dan kan je zien of je ruimte genoeg hebt.

Er zijn tenten van een paar tientjes tot een paar honderd tot over de duizend, dus het is vooral afhankelijk van wat je wilt uitgeven. Eventueel 2e hands kan ook een optie zijn.
 
  • Eens
Waarderingen: k0en
Vierendertig jaar niet gekampeerd. :o
Hier afgelopen jaar 50 pond betaald voor een drie persoons pop up tent in Londen.
Liep er toevallig tegen aan, de laatste.
Opzetten in tien seconden, opruimen wel ff twee minuten. :+
Heb er alleen nog maar mee in de woonkamer gelegen.
Toch "heel stoer" voor een B&B gekozen toen het ook stormde.
Dit jaar ook weer overal stenen geboekt. :$

Moraal, pop up tentjes zijn handig.
Wat zijn de nadelen?
 
Vierendertig jaar niet gekampeerd. :o
Hier afgelopen jaar 50 pond betaald voor een drie persoons pop up tent in Londen.
Liep er toevallig tegen aan, de laatste.
Opzetten in tien seconden, opruimen wel ff twee minuten. :+
Heb er alleen nog maar mee in de woonkamer gelegen.
Toch "heel stoer" voor een B&B gekozen toen het ook stormde.
Dit jaar ook weer overal stenen geboekt. :$

Moraal, pop up tentjes zijn handig.
Wat zijn de nadelen?
Oppakken is te doen? Ik heb er wel eens mensen mee zien stoeien. De pakmaat/vorm is op de motor misschien minder handig?
 
Oppakken is te doen? Ik heb er wel eens mensen mee zien stoeien. De pakmaat/vorm is op de motor misschien minder handig?
Dat in elkaar vouwen is drie keer oefenen en makkelijk.
Niet bang zijn dat je iets kapot manipuleert.
Go with the flow shape.
(Maar alles kan kapot natuurlijk)

Hij is inderdaad wel bijna een meter in doorsnede.
Dat is een goed bedacht nadeel. :Y
 
Oppakken is te doen? Ik heb er wel eens mensen mee zien stoeien. De pakmaat/vorm is op de motor misschien minder handig?
MInder handig? Zeg maar onmogelijk ;)

Ik heb vorig jaar een Vango Nevis 300 gekocht. Ingepakt redelijk compact, gewicht redelijk laag, behoorlijk praktisch in het gebruik. En gemakkelijk in te pakken door de compressietas. Wil je nog lichter en nog compacter, dan moet je 3x tot 4x zoveel geld aan een tentje uitgeven.

Enige nadeel is dat 4 lullige haringkjes op de hoeken niet voldoende zijn om de tent stabiel te zetten. Je moet hem echt opspannen op de haringen.
 
Laatst bewerkt:
Een tent zoeken waar de binnentent met het opzetten en afbreken blijft zitten en waar je de carbonfiber of aluminium stokken door een tunneltje schuift. Maar ik zou vooral bij een winkel gaan kijken.
 
Ik ben erg blij met de fresh & black series.. dat concept helpt echt!
Doe tent 1 persoon extra ivm bagage.. Dus ga je samen met vrouw kies dan een 3-persoons tentje..
Let wel die van quechua vallen klein uit.
Ik heb een 2 persoons Quechua (Decathlon) een die bevalt prima. Geen voortent dus een zeiltje of een kleine tarp is handig voor als je spullen onder de bagger zitten. Een tarp is ook handig om schaduw te maken of droog buiten te zitten.

ps dat is zo'n tent met een soort dubbele paraplu er in verwerkt, je trekt links en rechts aan een touwtje en de tent staat. Ik gebruikte wel haringen maar denk dat die eigenlijk niet nodig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar een Vango Nevis 300 gekocht. Ingepakt redelijk compact, gewicht redelijk laag, behoorlijk praktisch in het gebruik.
Ik vind dit wel een ideale tent voor het soort trip dat @A.S.Moto gaat doen. Je hoeft bij zo'n trip immers niet in de de tent te "wonen" bij slecht weer. En er zit net een klein stukje buitentent aan dat je laarzen en schoenen toch buiten de binnentent kunt houden. En om in je eentje in te slapen is de binnentent meer dan ruim genoeg.
 
Kijk, voordat je een keuze maakt voor de tent, ook naar de rest van je bepakking. Bijv slaapmat moet wel in de tent passen. Slaapzak is vaak volumineuzer dan de tent. Hoe ga je t meenemen?
Tav de tent zelf:
- Tunnentent is gevoeliger voor wind dan een koepel.
- Wil je een dwars of lengteslaper? Is ook van belang of je een vestibule hebt waar je laarzen, jas, enz snachts neerzet.
- Ben je van plan dit eenmalig te doen of ga je vaker dit soort trips doen? Igv laatste, zal je zien dat een duurdere, lichtere tent bestendiger is dan een goedkope.
- Alleen in warme gebieden of ook waar t veel regent en ook koud is? Ventilatie is dan van belang.
- Hoeveel "comfort en leefruimte" vind je belangrijk? Meeste trekkerstentjes zijn 1.00-1.10 hoog. Dan moet je al aardig acrobatisch zijn om je laarzen aan te kunnen trekken, tov buiten te staan terwijl t regent en zo.
Zelf heb ik tbv hiking en bergtouren tenten van Macpac en Mountain Hardwear. Licht, goede ventilatie, echt waterdichte onderkuip. Wel duur.
Iig, succes met de voorbereiding. T wordt vast n mooie trip.
 
Ik ben toch wel benieuwd waarom die bomen altijd in de weg van het bos staan 🤔 .

Als je niet bedacht hebt wat je zoal nodig kan hebben qua eigenschappen van een tent, kan je ook gewoon naar de Decathlon gaan en vragen om een ' handige tent ' en hopen dat die medewerker niet eigenlijk van de fiets afdeling of de paardrij spullen 😉 .

Tussen bovenstaande reacties zie ik veel nuttige tips staan maar zie daardoor ook mogelijk meer bomen ontstaan.

Als je het leuk wil maken zou ik toch eens naar een winkel gaan die een aantal tenten uitgestald heeft staan. Het benoemen vd Decathlon was niet alleen voor de grap.
In NL heb je bijvoorbeeld de Wit in Schijndel met een grote showroom.
Op internet vind ik de keus eigenlijk gewoon te groot voor wat het is, maar sommige mensen maken hun hobby ervan.
 
Vraag 1: Wat is je budget?
Vraag 2: Wat heb je zelf al gevonden?
Bonus vraag: Alleen voor deze trip?

Beetje van je zelf en een beetje van de reaguurders :t :+
 
MInder handig? Zeg maar onmogelijk ;)

Ik heb vorig jaar een Vango Nevis 300 gekocht. Ingepakt redelijk compact, gewicht redelijk laag, behoorlijk praktisch in het gebruik. En gemakkelijk in te pakken door de compressietas. Wil je nog lichter en nog compacter, dan moet je 3x tot 4x zoveel geld aan een tentje uitgeven.

Enige nadeel is dat 4 lullige haringkjes op de hoeken niet voldoende zijn om de tent stabiel te zetten. Je moet hem echt opspannen op de haringen.
Ik heb een Vango Alpha 300+
Hoe het kan/ kon voor 5 tientjes bij Cool blue snap ik niet, maar dat ga je (ik ook) in de toekomst niet meer redden.
Zoals ik inschat zijn tenten (veel?) duurder geworden.

De Vango heeft een voorportaaltje wat erg prettig is.
De '3' geeft aan voor 3p. Neem maar aan dat zelfs met 2 dat het al aardig krap wordt. Kan alleen als ze erg mooi is.
Voor gebruik 1 motorrijder is deze perfect. Voldoende plek in binnentent en voorstuk voor alle zooi.
Na mijn aanpassingen staat deze tent in een paar tellen. Beperkt gewicht en pakmaat.

Mijn Alpha zet ik meestal op met 6 haringen. Alle scheerlijnen heb ik verwijderd. Deze zijn ook niet nodig bij kalm weer.
Alle vast aan de tent gemaakte scheerlijnen heb je meestal helemaal niet nodig en raken alleen maar in de knoop.
Scheerlijnen kan ik bij veel wind evt snel aanklikken mbv musketon-haken. In dat geval gebruik je ook de overige haringen.
Tevens gebruik ik de voorste slurf niet meer om stok doorheen te duwen. Kost veel te veel tijd.
Voorste boog blijft gewoon 'buiten'. Ik heb tent aangepast met aanklikhaken. Klik-klik-klaar.

Alle meegeleverde haringen kunnen direct bij 1e keer uitpakken in de kliko. Gelijk bergharingen erbij kopen.
De lullige harinkjes zoals jij noemt stellen niets voor. Met deze ijzerdraadjes kom je niet ver in berggebied.
 
Ik heb onlangs een Vango Galaxy 300 aangeschaft.

Ik had een Coleman Monviso 3. Op zich een ideaal tentje. Klein, staat in 5 minuten en geen gepruts met buiten/binnentent. Gewoon stokken er in schuiven, in de houders klikken, paar haringen er in en klaar. In de tent plaats voor luchtbed en slaapzak en daarnaast helm, jas, broek etc. Voordeel van de tent is dat deze nauwelijks haringen nodig heeft. Alleen op de hoeken en twee voor de scheerlijnen aan de voorkant. De scheerlijnen aan de zij- en achterkant heb ik nog nooit gebruikt.

Grote nadeel is dat je in nat wordt als je naar buiten gaat. Is het niet omdat het regent, dan wel door condens op het bovendoek en door de vorm van de tent lekt er altijd wel iets op je kleding etc.

De Vango Galaxy 300 is een ander beest. Ook 3-persoons, maar met stahoogte. De opzettijd is een minuut of 10 a 15 (dat is even oefenen. Hij is lastiger op te zetten dan de Monviso, maar goed alleen te doen). Qua kosten is hij aanzienlijk goedkoper dan andere tenten met stahoogte en de pakmaat en gewicht vallen alles mee.

Haringen is een ander verhaal. De meegeleverde haringen zijn gewoon ruk. Ik heb daarom 7000 serie Aluminium Y haringen besteld. Die kosten een euro of zo per stuk. Ook moet je de Galaxy 300 wel vastzetten met wat meer haringen om hem goed op te spannen. Anders heb je kans dat het binnen regent.

Om ruimte te besparen op de motor, heb ik een zeer compact luchtbed: Therm-a-rest Neoair Topo (large) en een mummy slaapzak in een compressiezak. Chinese klonen (20 euro) van de peperdure Helinox stoel en tafel via Ali-Express. De tent gaat op de buddy, de rest zit in de koffers.
 
Ondertussen ook gesteld...

Heb een High Peak Woodpecker 3 LW besteld. Wilde geen tunneltent. Ruim genoeg, kleine pakmaat en minder dan 3kg.

Matras heb ik ook zo'n Therm-a-rest Neoair Topo en slaapzak heb ik van RAB, een Solar Eco 1.
Beide licht en kleine pakmaat..

Binnenkort maar eens een testkampeerweekendje plannen...
 
ik denk dat dit een prima tentje is om mee te starten.
denk je ook aan onderzeiltje ?
Als je op gravel of steentjes moet staan.
Niet alle campings zijn van mooi groen zacht gras voorzien.
Je investeert in ieder geval in fatsoenlijk spul.
en is het niks voor je raak je het ook zo weer kwijt.
 
Ik heb de high peak Nevada 5.0 gekocht
Koepeltent.6,5 kg.
Ergens dit jaar wil ik op mn vespa 300 zuidwaarts. Tent mee en alleen bij budweer zoek ik wel een hotel of BB...
NOMAD slaapzak en luchtbed,stoeltje via Alie....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan