Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Salira Z201 195...dinges

  • Onderwerp starter Onderwerp starter PLR
  • Startdatum Startdatum
Toen hadden ze nog geen ovens...

Hoe bakten ze brood dan..mmm?

Dat verwarmen is zodat de alu carters iets uitzetten, en de krukas zich makkelijker laat monteren.
Als het blok weer is afgekoeld zitten de buitenschalen van de krukaslagers muurvast.
 
Hoe bakten ze brood dan..mmm?

Dat verwarmen is zodat de alu carters iets uitzetten, en de krukas zich makkelijker laat monteren.
Als het blok weer is afgekoeld zitten de buitenschalen van de krukaslagers muurvast.
Duidelijk verhaal en logisch eigenlijk.
 
Mooi dat het eind in zicht komt.

@--perry--. Ook wel een krimppassing genoemd.
Ik prefereer altijd een gasbrander voor het opwarmen van carters. Thermokoppel erbij om de temperatuur te monitoren.
 
Mooi dat het eind in zicht komt.

@--perry--. Ook wel een krimppassing genoemd.
Ik prefereer altijd een gasbrander voor het opwarmen van carters. Thermokoppel erbij om de temperatuur te monitoren.
Ik doe wat water in een kuiltje van het carter, als dat kookt is het honderd graden
 
Sparta 200 Villiers Mark 6E bouwjaar 1949
€ 1.750,00

Dit bedoel ik dus; ik zit er met aanschaf al voor 2 rooitjes in, en ben nog niet klaar (RDW, klein grut).
Restaureren doe je voor jezelf, niet voor de handel...tenzij het zeldzaam, bijzonder en €€€ waard is.
 
Een paar stappen verder, ketting en kettingkast erop;



Primaire kast afvullen;



..en tank erop



Intussen zijn de bedieningskabels ook aangesloten.
De uitlaat nog en de ontsteking, en dan eens zien of er leven in zit...
 


Vandaag even aan het prutsen geweest met de uitlaat...past voor geen meter natuurlijk.
Dus óf heet stoken en bijbuigen, óf op zoek naar de juiste pijp..
Vind er maar eens eentje, want ondanks dat dit blok in meerdere merken gebruikt werd...zijn ze allen al 60-70 jaar oud.

Keuzes..keuzes
 
Komt dat niet omdat je een groter blok (meer CC's) onder de fiets hebt liggen?
 
De uitlaatpijp is niet afhankelijk van het motorblok maar van de fabrikant van het geheel.

De kans dat ik daarvan nog delen vind is zo goed als nihil..

De Salira werd met een 150 en 200cc blok geleverd..uitlaat was hetzelfde.
 
Dan lijkt mij, afhankelijk van hoe veel je moet buigen, dat de beste oplossing. En de uitlaat moet nog in goede staat zijn uiteraard.
 
Vanmiddag in de koude garage (0-1 graad) eerst de gasbrander op de uitlaat bocht gezet en een buigpoging ondernomen...geen succes; ik kom gewoon iets te kort.

Dus de slijptol in de pijp gezet....



...vissstaartdemper opgehangen, extra stukkie pijp ertussen en uitgelijnd...



..en toen bleek m'n lasapparaat uitgeleend aan de buurman die niet thuis was..

Naja...dat komt later.
 
Officieel eigenlijk voor clubleden alleen, maar de vriendelijke magazijnbeheerder (merci) van de Sparta motorclub nodigde me uit.
Dus in de auto naar Voorst, alwaar op een loodsenterrein hun onderdelen meet was.
Paar kleine spulletjes gescoord..



..en even een blik in een versnellingsbakdeksel genomen om te zien hóe het eea gemonteerd zit..
Ik heb namelijk geen exploded view van zo'n bakje..



Thuisgekomen spulletjes op de werkbank gelegd; geen tijd om het te monteren.

Wordt vervolgd..
 
Zo..even de contactpunten afgesteld...



...en krukas en vliegwiel op merkteken gezet...



Daarna kon het deksel erop..klaar.



Even gecontroleerd; er is een vonk aanwezig!

Nog even de uitlaat lassen, en dan een startpoging...denk ik.
 
Stel je voor; docent, lock-down...ineens zeeën van tijd...bah!

Dus zijspan uit de schuur, en lekker met -3 en een waterig zonnetje naar school om de uitlaat te lassen.



Nu nog bedenken of ik het zo laat, of dat ik de pijp inzwachtel met glasvezelband/ uitlaatwrap ..
Even een bougietje regelen...en we kunnen!
 
Zou er ook hittebestendige verf te krijgen zijn in aluminiumkleur ? Want de uitlaat in glasvezel is meer voor "vern..kte" caféracers.

En dit project is juist nu geen cafédinges
 
Zou er ook hittebestendige verf te krijgen zijn in aluminiumkleur ? Want de uitlaat in glasvezel is meer voor "vern..kte" caféracers.

En dit project is juist nu geen cafédinges
Mijn gedachten dus ook. Ik zou persoonlijk de lasjes wat gladder afslijpen (flappenschijfje), en de boel gewoon zo houden. Maar dat is slechts mijn mening.
 
Wat een lief spannetje trouwens!
Ik zou indd wat hittebestendige verf over de lassen doen.
Uitlaat tape staat beetje goedkope chopper/caferacer
 
Dat is m'n '58 Simson (AWO) 425.

Ik zal de lasjes met een lamellenschijf iets fatsoeneren, en wat zilververf erover.
Is alleen niet hittevast...we zullen zien.
Nog een NGK-tje (Lodge bestaat niet meer)...en een beetje peut.
 
Waarderingen: C4rN
ik zou echt voor hittebestendige verf gaan, het wordt echt wel warm.
 
Dat de uitlaat dubbelwandig is, was "ons" niet bekend. Maar hoe dan ook, glasvezelband is zeker niet passend

Zeker niet omdat het "motortje" een originele uitstraling heeft (en niet te gepoetst overkomt).