Salira Z201 195...dinges

• Onderwerp starter Onderwerp starter PLR
  • Startdatum Startdatum
En..ineens...een helder moment! 💡

Op pagina 1 van dit topic laat ik al zien dat dit eigenlijk een 150cc blok is, wat doodleuk door een andere krukas, zuiger en cylinder te gebruiken "opgesmurft" is naar een 200cc..
En dus mag ik niet uitgaan van merktekens op vliegwiel en blok..! 🤦

Dus: tank eraf, petje eraf, zuiger op 5/32" VBDP gezet en vliegwiel gemonteerd met nèt opengaande punten.

Spul vastgezet en alles weer gemonteerd, trappen..: LOPEN!!👍

Ik moet wel continue tickelen, want anders valt hij uit..
Dus carb-technisch moet er nog wat gebeuren..

Hoppa! 😁

Laatst bewerkt:
En wat levert het op ? Een werkend motorblok, zodat een proefritje mogelijk wordt…

Vlotter had je weer 'terug' gezet? En is de carb voor 150 of 200cc gedingesd?

Carb is denk-ik voor een 150, maar zou moeten werken.
Ik moet even het vlotterniveau nog eens nazien, want blijkbaar staat het iets te laag.
Een nieuwe vlotternaald is onderweg..

Ding maakt veel herrie, de demper is niet demontabel anders had ik er wat gaaswol ingeduwd.

Maar...het löp, dus de eerste winst is behaald 👍

Maak ik nog; was lastig om én gas te geven èn de carb te ticklen..dan ontbreekt een hand om te filmen...

Carb nog eens losgenomen; het gevorkte vlotternaaldheveltje liep wat aan, dus even opengebogen.
Ik was niet happy met de olielekkage van de primaire kast, dus pakking ertussen uit en siliconenkit op de carterdelen.
Niet mooi, maar lekvrij.

En toen; starten!

Nog een paar kleine dingetjes, maar komt goed.
Rondje door de tuin ook prima...lekker fel.

RDW...here I come!👍

Voor hen die niet willen terugbladeren: zo ben ik begonnen...

1656155-d1d824e70e78c2e3f75ee6ead8506a64~2.jpg

Laatst bewerkt:
Echt een leuk brommertje!
Wat zou de kruissnelheid van deze fietsen zijn?
Kan je hier beetje relaxt 80km/u mee rijden of doe je hem dan echt zeer?

Grappig geluid komt eruit.
Ik weet dat het periode technisch niet hoort, maar een deftige expansie uitlaat zou hem goed doen qua prestaties en geluid.

Echt een leuk brommertje!
Wat zou de kruissnelheid van deze fietsen zijn?
Kan je hier beetje relaxt 80km/u mee rijden of doe je hem dan echt zeer?

Volgens een beschrijving van een Sparta met hetzelfde blok, ligt de top op "ruim 90 km/u"...(91km/u dus 😂)
Met 80 rondpummelen moet dus goed te doen zijn..

Screenshot_20211130-214054.png

Grappig geluid komt eruit.
Ik weet dat het periode technisch niet hoort, maar een deftige expansie uitlaat zou hem goed doen qua prestaties en geluid.

Dat vraag ik me af... Ik denk dat dit een laagtoerig blokje is, dan doet een expansie niet zoveel.

Volgens een beschrijving van een Sparta met hetzelfde blok, ligt de top op "ruim 90 km/u"...(91km/u dus 😂)
Met 80 rondpummelen moet dus goed te doen zijn..

Bekijk bijlage 1709253
Mwoh, alles bij elkaar (snelheidsmeting en reclame/overdrijven van die tijd, plus men was toen kleiner) denk ik dat 70km/h kruizen realistischer is..

Vanavond een voorspatter-nummerplaat gemonteerd en verlichting gecontroleerd:
alles werkt!

Dus...keuringsafspraak gemaakt..

Screenshot_20211228-194006.png

Expres even wat 'verder weg', dan heb ik tijd om alles uit te printen..en puntjes af te werken.
Zoals de demper: die moét echt zachter klinken...vol stouwen met staalwol ofzo.
Of iets fabriceren waardoor de doorlaat wat geknepen wordt.
Nog een middenbokje fabriceren..dat soort shit nog.
Folders uitprinten, spul bij elkaar zoeken;
zo kan ik met wat documentatie naar het RDW, vinden ze altijd prettig daar.

Paar plakletters & -cijfers (€9,95) besteld en een universeel zijstandaardje (€16).

Daarmee komt het geïnvesteerde bedrag, los van de aankoop, op +/- €1500 (bougietje vergeten)..

Dan alleen de keuring á €190 nog...en ja; het uiteindelijke kentekenplaatje.

Zoals de demper: die moét echt zachter klinken...vol stouwen met staalwol ofzo.
Of iets fabriceren waardoor de doorlaat wat geknepen wordt.
Is het trouwens de originele demper?? Hij lijkt sprekend op de replica M72/Chang Jiangdempers die nogal esn worden aagbeoden voor o.a. Russische zijkleppers. (En die inderdaad berucht weinig - zeg maar niks - dempen.). Wat is de inlaatdiameter?? 35mm toevallig?? je zou eens kunnen kijken of je een originele M72 demper kunt vinden uit de sovjet-tijd. Die heeft uitwendig de zelfde maten, maar wel iets werkends van binnen. (en er is nog redelijk aan te komen)

IS er een ori-demper (of afbeelding er van) te vinden? Voor een tweetakt is het wel een belangrijk ding en niet zomaar uitwisselbaar..

Ik heb nu inderdaad replica Ural/ BMW/ CJ vissstaartdempertjes, en die zouden voor een tweetakt toepasbaar moeten zijn.
Alleen...helaas niet deelbaar, dus niet navulbaar.
Ik heb intussen een gebruikte vissstaartdemper van een DKW RT125 op de kop getikt (veur wènig); die maak ik wel pas en is navulbaar.
Dus komt goed 👍

Ik heb nu inderdaad replica Ural/ BMW/ CJ vissstaartdempertjes, en die zouden voor een tweetakt toepasbaar moeten zijn.
Alleen...helaas niet deelbaar, dus niet navulbaar.
Er bestaan twee soorten replica's: die uit polen/Rusland en die uit China/het verre oosten. De laatste variant klinkt gemeen scherp en dempt ongeveer niks. De eerste heeft in ieder geval ook nog een replica-origineel binnenwerk er in zitten en maakt een stuk minder kabaal. 😏

Terug
Bovenaan Onderaan