Rondje kamperen in Frankrijk op de nieuwe Versys - April 2023

David_ZZR

MF veteraan
4 mrt 2010
5.663
3.718
Kaaiendonk
Eind januari was het dan zover. Ik kon eindelijk voor het eerst in mijn leven mijn nieuwe motor ophalen. De V-Strom 1000 werd na er zelf 103.000 kilometer meegereden te hebben, en deze dus 138.000 kilometer op het klokje had staan, ingeruild op een gloednieuwe Kawasaki Versys 650. Een kortere wielbasis met een kleiner voorwiel wat voor de 99% die ik verhard rijd toch fijner is. Ook het veel zuinigere blok van de Versys sprak mij zeer aan want de 1 op 14 van de V-Strom is met de benzineprijzen van tegenwoordig toch wel erg schadelijk. Het verschil tussen nieuw en tweedehands was dermate klein dus vandaar dat ik vorig jaar afgewacht had met het bestellen tot de 2023 kleuren bekend waren geworden. Na met de V-Strom 2 x onderuit gegaan te zijn waren ook de ABS en Traction control op de Versys fijne aanvullingen. Het mindere vermogen boeit me niet zo aangezien ik niet (meer) de persoon ben die per sé de snelste wil zijn, dat ben ik toch niet en zal ik ook zeker nooit meer worden.
4835Y6Q.jpg


Echter er was 1 probleem. Het gruwelijke pispokkeweer in Nederland! De Versys stond daar maar mooi te wezen in de garage terwijl het buiten koud was, regende, sneeuwde en de wegen vol met pekel lagen. En toen kwam daar de Koningsdag in het verschiet. De vrijdag na koningsdag was bij mij op het werk een collectieve vrije dag. Oftewel ik hoefde slechts 3 dagen op te nemen om er 9 op rij vrij te zijn. Een mooie eerste trip met de Versys werd gepland echter met slechts 150 kilometer op de teller moest er eerst nog even wat gereden worden om de 1000 kilometer beurt voor de vakantie geregeld te krijgen. Een dagje Ardennen op een dag dat er mooi weer voorspeld werd bood uitkomst. Ware het niet dat het mooie weer plots niet zo mooi bleek te zijn en ik dus op 1 dag 650 kilometer in de kou en miezer gereden heb door de Ardennen. Een extra tripje op en neer naar een vriend die nabij Nijmegen woont waren de laatste 200 kilometers om zo toch aan de 1000 kilometer te komen.

wCrL9Lt.jpg


Dat de week in April een weekje Frankrijk zou worden stond al vast. Want tsja, ondanks dat sommige Fransen hun rijbewijs gekregen hebben bij 3 flessen Pastis, de gemiddelde Diesel in Frankrijk door het slechte onderhoud een hogere uitstoot heeft dan Tata Steel, (Franse) Peugot rijders gewoon een stel volkomen idioten op de weg zijn om maar te zwijgen over de grote getalen Dacia Dusters waar men in rijdt alsof het botauto’s zijn blijft Frankrijk toch echt een heel mooi land om in rond te rijden. Mijn Vriendin zou deze week een aantal etappes gaan lopen van de Camino de Santiago. Haar wandeltrack had ik in Basecamp ingeladen en ik had mijn route voor de dag dat ik haar zou kruisen netjes uitgewerkt om elkaar toch even onderweg te kunnen zien. Voor het geval het weer echt gek zou gaan doen had ik zowel een linksom als een rechtsom route gemaakt. Daarmee rekening houdend welke campings wanneer wel of nog net niet open zouden zijn.


route.png

Dag 1: Zaterdag 22 april 2023

Alles was netjes ingepakt, ik haalde de Versys op bij mijn ouders en hing er voor het eerst alle bagage aan. Mijn spanbanden bleken dus al te kort te zijn want alles is natuurlijk net iets anders. Na even prullen zat toch alles vast en kon ik, na mijn katten gedag gezegd te hebben, vertrekken. Al snel merkte ik dat het voorwiel behoorlijk aan het shaken was. Bij de eerste rotonde draaide ik de achterveer even wat strakker en dit probleem was ook verholpen. De eerste 180 kilometer van de route zouden saai zijn, ik moest immers door België heen. Na Brussel besloot ik dat het even tijd was mijn beentjes te strekken, een krentenbol te eten en niet minder belangrijk mijn blaas te legen.

IMG_20230422_101422991_HDR.jpg


Na Namur nam ik de voor mij bekende afslag Wierde om zo de heerlijke weg langs de Maas omlaag te nemen richting Charleville-Mézières.

April Dag 1-0001.jpg


Het goede weer wat voorspeld was bleek echter toch niet zo goed te zijn. In een dorpje in Frankrijk kon ik stoppen om daar in een bushokje mijn regenoverall aan te trekken. Na al behoorlijk wat kilometers door Frankrijk gereden te hebben reed ik België weer in. Het eerste barretje wat ik zag in Tournavaux nam ik gelijk om daar een tosti met een alcoholvrije pint te nemen.

IMG_20230422_132638930_HDR.jpg


Na de lunch werd de regenoverall weer aangetrokken en vervolgde ik mijn weg Frankrijk weer in. De ene keer regende het, de andere keer was het weer droog. Ik hield voor de zekerheid mijn regenoverall gewoon lekker aan. Wat volgde waren heerlijke rustige wegen door het gebied rondom Verdun. Bij een verlaten schoorsteenpijp welke in the middle of knowhere stond werd er weer een sanitaire stop gemaakt en een krentenbol genuttigd.

April Dag 1-0003.jpg


April Dag 1-0004.jpg


In Vitry-le-Francois stopte ik bij de lokale McDonalds om daar even snel wat te eten en de overall weer uit te doen zodat tijdens de laatste kilometers, het was immers droog geworden, het motorpak zelf ook even droog kon waaien.

Op Camping Mont Moret werd ik zoals altijd vriendelijk welkom geheten door de eigenaresse. Ik zocht een plekje op het veld uit en zette mijn tentje op.

April Dag 1-0006.jpg


Voor de receptie, wat een gedeelte van de oude boerderij is stonden wat stoeltjes waar ik mooi droog kon zitten, want af en toe viel er toch weer een spatje, bestelde een biertje en begon in mijn nieuwe boek. Toen het eenmaal donker begon te worden, wat redelijk vroeg is in April was het voor mij dus redelijk vroeg tijd om te gaan slapen.

IMG_20230422_202942380_HDR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag 2: Zondag 23 april 2023

Rond een uur of 4 werd ik wakker van de kou. Het weer was geheel opgeklaard en de lucht was, gezien het aantal sterren wat ik plots kon zien, geheel helder geworden wat dus inhield dat het kouder werd. Snel even een extra thermoshirt aan en ik kon weer verder slapen.

Rond 7 uur was het tijd om op te staan. Er hing nog best wat mist in de velden waar ik op uitkeek maar het zag er schitterend uit.

IMG_20230423_072109628_HDR.jpg


Het badkamertje waar ik gebruik van kon maken had een lekker kacheltje dus het was even lekker wakker worden. Terug gekomen bij de tent werd de Bialetti aangeslingerd en kon ik de tent die zeiknat was van de condens weer inpakken. Het standaard campingontbijt, de peperkoekrepen, waren ook nu weer meegenomen.

Vandaag was eigenlijk als meest slechte dag voorspeld qua weer. Gelukkig was het nu droog. Na afgerekend te hebben en nog een kop koffie gedronken te hebben met de eigenaresse en haar zoon was het tijd om weer te gaan rijden.

Her en der viel er toch wel wat miezer en lichte regen uit de lucht dus het pak ging maar weer aan. De wegen door de Champagne en Bourgogne schoten lekker op en ik genoot van de mooie uitzichten

April Dag 2-0008.jpg


In Bourbon-Lancy zag ik plots een bordje Focal staan. Focal is het merk speakers wat ik zelf heb dus ik volgde het bordje en kwam uit bij een van hun fabrieken. Helaas was de boel natuurlijk op zondag gesloten dus zien hoe deze dingen gemaakt worden ging dus niet lukken.

IMG_20230423_143700518_HDR.jpg


Iets verderop in het dorpje merkte ik dat mijn ketting wat slapjes stond. Op de parkeerplaats van het ziekenhuis werd deze aangespannen. Echter het er af halen van de splitpen was nogal een prulwerkje aangezien ik geen goede tang meegenomen had. De schroevendraaier waar ik mee aan het prielen was stak plots in mijn linker wijsvinger en het bloed stroomde er lekker uit. Met wat wc papier kon ik de boel deppen en na een poosje stopte het dan ook. Pleisters was ik dus geheel vergeten mee te nemen en het kwam ook niet in me op om even in het ziekenhuis te gaan vragen om een pleister.

Aangezien ik niet op complimentjes zat te wachten sloeg ik bij dit bordje maar linksaf richting Chantelle waar de Abbaye Saint-Vincent de Chantelle staat.

IMG_20230423_153509243_HDR.jpg


April Dag 2-0009.jpg


Aangekomen op Camping Moto Route 99 werd ik welkom geheten door de nieuwe Franse eigenaars. Ik zette mijn tentje op en terwijl deze aan het drogen was genoot ik in de zon van een biertje dat ik deze ochtend meegekregen had van een Brit die tegenover mij zat op Mont Moret.

April Dag 2-0010.jpg


IMG_20230423_172950158.jpg


De camping heeft als regel dat je er ook mee-eet. Een beetje apart maar ik was toch al van plan om mee te eten en mee te ontbijten. Een typische Franse charcuterie vooraf, een goed bord pasta, een kaasplank èn een zoet desert. Natuurlijk stonden er een paar kannen rode wijn op tafel dus ik had echt niet te klagen.

IMG_20230423_211600514_HDR.jpg


IMG_20230423_211544548_HDR.jpg


Met een volle buik dook ik mijn tentje dus weer in.
 
Laatst bewerkt:
Dag 3: Maandag 24 april 2023

Aangezien het normale sanitair nog niet gebruiksklaar was gemaakt voor het seizoen kon ik ook hier gebruikmaken van een heerlijk verwarmde badkamer van een van de kamers die de camping ook verhuurde. Alle spullen werden ingepakt en ik kon naar het ontbijt toe. Voor Franse begrippen was dit helemaal niet zo karig als normaal en voor mij was het ruimschoots voldoende. Echter koffie zetten dat kunnen Fransen echt niet.

Bij het verlaten van de camping stuurde mijn GPS me gelijk een smal weggetje op. Ik zag de weg verderop tegen een heuvel op gaan en moest gelijk terugdenken aan de Hardknot Pass van 30% van enkele jaren eerder. Hop terugschakelen naar de tweede versnelling en doorgassen die berg op. Wow wat was dit stijl maar gelukkig geen gekke bochten of medeweggebruikers.

De weg vervolgde zich met mooie uitzichten op de Puy de Dôme. Deze ging vervolgens verder de hoogte in en het werd frisser en frisser.

April Dag 3-0012.jpg


Bij de Roches Tuilière et Sanadoire stopte ik om even een foto te maken en te genieten van het mooie uitzicht. Ik vervolgde mijn weg en het lampje ICE op het dashboard van de Versys bleef maar branden. Op het moment dat ik bedacht misschien wel sneeuw tegen te komen zag ik bij Mont-Dore in de verte geheel witte bergtoppen liggen. Vanuit hier vervolgde ik de heerlijk rustige, maar frisse, weg naar La Tour d’Auvergne. Ook hier wist mijn GPS weer een of andere idiote shortcut van zeker 30% kronkelend door het dorpje omlaag te verzinnen.

April Dag 3-0015.jpg


Mijn eindbestemming, Camping Moto Dordogne, kwam steeds dichterbij en in Argentat stopte ik even aan de Dordogne voor een fotootje.

April Dag 3-0017.jpg


Het werd toch echt wel tijd om te gaan eten. Ik had vandaag tijd zat aangezien het niet echt een superlange route was. In Beaulieu-sur-Dordogne stopte ik om bij het eerste restaurantje wat ik zag de plat du jour te bestellen met een alcoholvrij biertje. Vooraf eendenpaté (foix de canard) en als hoofgerecht goed gestoofde eend met groenten, friet en salade. Heerlijk, maar wat zat ik vol!
IMG_20230424_132854654_HDR.jpg


IMG_20230424_134536410_HDR.jpg


Met een volle pens vervolgde ik mijn weg naar Rocamadour. Hier aangekomen stonden overal bordjes dat het tegenwoordig verboden is motoren op straat te parkeren en dat er een boete van 330 euro op zit als je dat wel doet. Ik draaide om naar de afgesloten parkeerplaats van een restaurant en draaide tussen wat stenen door deze parking op welke me uitzicht gaf op het stadje.

April Dag 3-0021.jpg


De laatste kilometers naar Le Camping Moto Dordogne zouden bekend moeten zijn echter ook hier was mijn Zumo 350 ineens overijverig met het vinden van shortcuts waar je ook gewoon 80 zou moeten mogen. Echter dit waren wegen van het type weg met een groenstrook in het midden van het doorkomende onkruid, mos en gras. Op het gemakje tufte ik dus naar de camping. Campingbaas Hans was niet aanwezig maar Freddy en Kees (wie kent ze niet) namen de camping voor de dagen dat hij afwezig was even waar. Het tentje werd weer opgezet en ’s avonds kon ik lekker in de bar mijn boek lezen. De heren hadden een lekkere maaltijd in elkaar gezet zodat ik me daar ook geen zorgen om hoefde te maken. Wederom ook hier veel te veel dus met een overvolle pens ging ik op tijd mijn tentje weer in.

April Dag 3-0025.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag 4: Dinsdag 25 april 2023

Vandaag had ik een rustdagje gepland staan. Althans rustdag, ik zou een toertje door de Dordogne gaan maken in een tijd van het jaar dat het er nog niet vergeven zou zijn met toeristen. De tent hoefde dus niet ingepakt te worden. Na rustig gedoucht te hebben zette ik een bakkie koffie met de Bialetti en at mijn peperkoekreep en krentenbol. Aangezien de Versys behoorlijk goor was wilde ik deze aan het eind van de dag even afspuiten dus liet ik de koffers die ook goor waren van de vele regen en blubber op de weg er lekker aan hangen.

Vanuit de camping reed ik richting het plaatsje Domme maar net daarvoor sloeg ik af richting het Oosten om zo een tijdje langs de Dordogne te rijden. Bij een stopmogelijkheid stopte ik even om een foto te maken van het Château de Montfort.

April Dag 4-0026.jpg


Via Carsac-Aillac reed ik naar het drukkere Sarlat om daar met een grote boog omheen te rijden en de D47 naar het westen te nemen. Langs deze weg barst het van de kasteeltjes en prehistorische grotten. In het plaatsje Campagne stopte ik bij het Château de Campagne.

April Dag 4-0032.jpg


April Dag 4-0033.jpg


Via kleine kronkelweggetjes kwam ik uit in het schitterende dorpje Monpazier. Ook hier was het nu heerlijk rustig qua toeristen. Ik parkeerde de Versys tegen de kerk en dronk op het centrale plein een bak koffie.

April Dag 4-0040.jpg


April Dag 4-0036.jpg


April Dag 4-0035.jpg

Terug bij de Versys wierp ik nog een snelle blik in het kerkje en verliet daarna het dorpje weer terug richting de camping.

April Dag 4-0039.jpg


April Dag 4-0038.jpg


April Dag 4-0037.jpg


In Prats-du-Périgord stopte ik even om nog een fotootje te schieten en vervolgde mijn route weer richting de camping. De Garmin bleef maar in een creatieve bui maar ik had tijd zat.

April Dag 4-0041.jpg


April Dag 4-0042.jpg


April Dag 4-0044.jpg


April Dag 4-0045.jpg


In plaats van naar de camping reed ik nog even door naar Gourdon om daar de Versys af te tanken en deze bij de carwash even schoon te spuiten. Bij de bakker kocht ik een broodje met paté met een blikje cola en nadat ik deze op at reed ik nu wel terug naar de camping waar het bij aankomst begon te spetteren. De rest van de dag las ik mijn boek, kletste wat met de twee andere gasten op de camping en ’s avonds was het tot een uur of half 12 gezellig in de bar.
 
Laatst bewerkt:
Dag 5: Woensdag 26 april 2023

Het was een goede dag om weer te vertrekken want het regende. Niet echt optimaal om alles in te pakken maar dat was nou eenmaal niet anders. Gelukkig regende het net niet hard genoeg om buiten geen koffie meer te kunnen zetten. Alles ging in een iets hoger tempo als normaal en iets na de klok van 8 verliet ik de camping op weg naar het oosten waar het vandaag een stuk zonniger zou zijn. Ik dacht dat de regenoverall wel uit kon blijven, echter helaas kwam ik er na enkele kilometers al achter dat dit niet het geval was. Snel in de berm dat ding aantrekken om zo toch wat warmer en droger te kunnen rijden.

Ik reed door een druilerige Dordogne in zuidoostelijke richting naar de rivier de Lot. Ondanks het weer was dit dal echt een geweldig mooi stuk om te rijden. Aan de noordkant van Saint-Cirq-Lapopie, wat het mooiste dorpje van Frankrijk schijnt te zijn, stopte ik om een foto te maken vanaf de verkeerde kant van de rivier. Helaas, maar ik heb in ieder geval nog een reden om nog een terug te komen.

April Dag 5-0046.jpg


April Dag 5-0049.jpg


Na een stukje niet meer parallel aan de Lot gereden te hebben stak ik deze in Estaing, een klein dorpje met een kasteel, weer over.

April Dag 5-0050.jpg


Langzaamaan ging ik de hoogte in en werd het gelukkig droger. De overall kon weer uit en ik reed door het landschap van de Aubrac wat bezaaid lag met stenen en keien.

April Dag 5-0052.jpg


Etenstentjes zag ik nergens, wandelaars die, net als mijn vriendin, de Camino de Santiago aan het lopen waren volop. In Peyre en Aubrac was daar dan eindelijk een eettentje. Ik bestelde de burger van steak hachée d’Aubrac met de kaas erover die mij het minst scherp klonk. Normaal ben ik wel van het proberen maar blauwe kaas op een hamburger als lunch vond ik iets te. Ook in geit(enkaas) had ik op dat moment weinig trek. Het smaakte overigens heerlijk!

Bij het weggaan bij het eettentje liet ik per ongeluk mijn Zumo vallen. Eenmaal bij de Versys startte deze opnieuw op en de route kon plots niet meer geladen worden. Na een paar keer opstarten was er nog steeds geen route en zelfs geen fatsoenlijke kaart in beeld. Dan maar gewoon op gevoel rijden.

Iets later kreeg ik een ingeving. De kaart van de Zumo stond immers op een SD kaart. Misschien was deze losgetrild in de val. Oftewel stoppen, MicroSD uit de Zumo en terug erin… Opnieuw opstarten en daar was mijn route plots weer in de juiste kaart.

Mijn vriendin stuurde me steeds locatieappjes zodat ik kon zien waar zij ongeveer was. Door even in de Zumo naar haar track te kijken en de telefoon er naast te houden met Google Maps kon ik een mooi punt afspreken om haar even te zien. Bij de Chapelle Saint-Roch parkeerde ik de Versys en werd al gelijk aangesproken door de man van haar nicht met wie ze aan het lopen was. Hij had dit dus ook als mooi opwachtpunt verzonnen. Na mijn vriendin even gezien te hebben moest ik toch echt verder rijden en zij verder lopen, in tegenovergestelde richting van elkaar.

April Dag 5-0056.jpg


De weg die volgde was schitterend en droeg de naam Circuit d’Allier. Ja deze weg was echt als een circuit. Heerlijke bochten, mooie uitzichten en perfect asfalt. In een van de gruwelijk lekkere bochten rondom het Lac de Villefort waar de Allier in eindigt stopte ik even voor een fotootje van het uitzicht en wederom voor een sanitaire stop.

April Dag 5-0058.jpg


April Dag 5-0059.jpg


April Dag 5-0063.jpg


Na een paar kilometer kwam ik aan in Rossieres en nam het weggetje naar Domaine Arleblanc. Dit is de 4-sterren camping waar mijn ouders altijd vertoeven in het laagseizoen. Echter een camping die open is in april, heerlijk aan een riviertje, verwarmd sanitair, een restaurantje en een winkeltje voor koud bier, in deze tijd van het jaar dat er nog geen hordes jankende jong rondrennen geheel perfect voor mij dus. Ik koos een plekje uit aan de rand van de camping bij de rivier en haalde 2 koude biertjes welke ik opdronk terwijl de tent weer aan het drogen was voordat ik deze weer ging inrichten.

April Dag 5-0065.jpg


April Dag 5-0066.jpg


De pizza’s op deze camping schenen erg goed te zijn dus in mijn korte broek, op mijn slippertjes en t-shirt ging ik naar het terras om heerlijk te eten en verder te lezen in mijn boek. Toen het op den duur frisser werd en de pizza en de biertjes op waren werd het tijd om weer naar de tent te gaan en te gaan slapen.
 
Laatst bewerkt:
Dag 6: Donderdag 27 april 2023

Ik had in eerste instantie gepland 3 nachten in de Dordogne te blijven en dat waren er door het slechte weer maar 2 geworden. Op Arleblanc zou ik eigenlijk maar 1 nacht blijven, aangezien Le Camping Moto nabij Crest pas op vrijdag open zou gaan, dus dat werden er 2. Al redelijk vroeg was ik wakker maar ik hoefde vandaag even helemaal niets. Ik had bij het campingsupermarktje wat broodjes besteld dus ik zou de camping ook niet af hoeven. De mooiste wegen in de omgeving had ik immers al in de route voor de vrijdag verwerkt.

Na heerlijk gedoucht te hebben in het verwarmde sanitair, met lounge muziek op de achtergrond, kon ik dus de broodjes op gaan halen bij het supermarktje. Ik kocht gelijk maar een pak appelsap zodat ik ook wat vocht voor overdag zou hebben.

Nadat ik een heel eind in de brandende zon, ja ik was echt rood naderhand… stom, in mijn boek had zitten lezen maakte ik een wandeling rondom de camping. Ik wandelde langs het riviertje tot voorbij de volgende camping. Hiernaar volgde een stukje verhard waar een adder plots op de weg lag. Het beestje liet toe dat ik rustig een foto maakte en ik liep weer door een stuk de berg op. Het pad werd slechter en slechter en aangezien ik geen drinken mee had genomen leek het mij slimmer om maar om te draaien.

April Dag 6-0070.jpg


April Dag 6-0071.jpg


April Dag 6-0074.jpg


April Dag 6-0075.jpg


April Dag 6-0077.jpg


Eenmaal terug bij de tent vond ik dat het wel tijd was voor een biertje, echter helaas, de supermarkt was nog niet open. Na nog even gelezen te hebben, een aantal biertjes gedronken te hebben werd er ’s avonds wederom een pizza gegeten op het terras en ook vandaag lag ik redelijk op tijd weer in mijn tentje na te gloeien van het vele in de zon zitten.
 
Dag 7: Vrijdag 28 april 2023

Na rustig gedoucht te hebben pakte ik mijn tentje in en vervolgens ging ik bij het campingsupermarktje mijn bestelde broodjes halen. Na even ontbeten te hebben met een goede kop koffie uit de Bialetti verliet ik de camping .

De eerste kilometers gingen over smalle weggetjes via Ruoms naar Vallon Pont d’Arc. In de zomer is het hier vergeven van de toeristen maar dat viel nu echt heel erg mee. Na het verlaten van Vallon Pont d’Arc reed ik de weg op naar de Gorges d’Ardèche. Ik herinnerde mij deze als een behoorlijk grove weg waar de banden heel veel te lijden hadden in de bochten. Helaas… alles was voorzien van mooi superstrak asfalt. De uitzichtpunten in de berm waren afgezet en je moest nu op een parking gaan staan om hét uitzicht op de boog te hebben. Fuck it… aangezien er toch niemand aankwam, even de motor aan de zijkant van de weg en snel een fotootje schieten. Dat was dus tegen het zere been van een Fransoos die net met zijn verkeerde been uit bed was gestapt. Hevig claxonnerend en gebarend passeerde hij me… Ik had echter wel een zeldzame foto! Pont d’Arc zonder ook maar enige kano of toerist erop!

April Dag 7-0079.jpg


Ik vervolgde de weg langs de Gorges d’Ardèche en stopte her en der om een foto te nemen. Langs de nieuwe weg waren nu ook veilige parkings aangelegd met veilig afgezette uitzichtpunten. In het verleden heb ik hier nog wel eens een keer een auto met een flinke stofwolk het ravijn in zien verdwijnen dus de aanpassingen waren niet geheel zonder reden.

April Dag 7-0080.jpg


April Dag 7-0082.jpg


April Dag 7-0087.jpg


April Dag 7-0090.jpg


Enkele dagen eerder had ik al geen zin in geit(enkaas) maar nu stak er plots een wilde geit de weg over. Bij een van de vele uitzichtpunten waar ik stopte vertelde een Zwitserse motard me dat ze verderop ook op de weg lagen. Ik dacht dat het wel mee zou vallen want zo dom zijn deze beesten toch niet. Maar inderdaad, iets verderop lagen er inderdaad een aantal geiten op de weg te zonnen. Aan de kant gaan voor het verkeer daar dachten ze natuurlijk niet over na.

IMG_20230428_105129107_HDR.jpg


In Pont St. Esprit stak ik de Rhône over en om zo in de Drôme terecht te komen. Aangezien mijn bus kettingvet redelijk leeg aan het geraken was stopte ik na Bollène bij een motorzaakje wat ik toevallig passeerde voor een verse bus.

Mijn route ging verder tot aan Vaison la Romaine en zo om de Mont Ventoux heen omdat de top hiervan toch nog niet open was. Echter het kriebelde bij mij te hard om de klim vanuit Malaucène toch maar niet links te laten liggen. Ik week dus af van mijn route en na Malaucène pauzeerde ik even op de picknickplaats net waar de klim begint. Het stokbroodje wat ik op de camping gekocht had werd uit mijn koffer gehaald, een blikje foix de canard wat ik nog had werd er op gesmeerd en zo had ik een snelle maar goede lunch!

De klim omhoog was het omrijden natuurlijk weer meer dan waard. Wat is dit een gruwelijk lekkere weg! Bij Mont Serein was de weg, zoals aangegeven afgezet en kon ik niet verder. Via dezelfde weg dus weer naar beneden wat dus geen straf was.

April Dag 7-0095.jpg


April Dag 7-0096.jpg


April Dag 7-0097.jpg


Mijn GPS stelde ik weer in op de route maar om de een of andere reden kwam deze uit op 500+ kilometers. Daar had ik dus geen zin in en aangezien de Drôme toch bijna overal mooi is stelde ik de eindbestemming voor vandaag (Le Camping moto) in op de GPS met als tussenplaats Dieulefit zodat ik zeker niet de snelweg of een andere saaie weg opgestuurd zou worden.

Aangezien het nog redelijk vroeg was stopte ik in Dieulefit om een drankje te doen op het terras. De alcoholvrije pinten begonnen steeds beter te smaken onderweg.

April Dag 7-0099.jpg


April Dag 7-0101.jpg


Vanuit hier reed ik door via de heerlijke bochtencombinaties naar Bourdeaux en zo naar het Foret de Saou. Na nog enkele smalle weggetjes kwam ik aan bij de weg naar de camping. Nog even een paar keer gas geven en ik was er.

April Dag 7-0102.jpg


April Dag 7-0106.jpg


April Dag 7-0107.jpg


Zou ik de eerste gast van het seizoen zijn? De camping ging immers vandaag pas open. Niet dus, een Belg was me voor. Ik werd welkom geheten door de eigenaars en kreeg zoals gebruikelijk het eerste biertje van de zaak. Het veld wat nu motorveld geworden was, aangezien de camping nu niet meer alleen voor motorrijders is, was nog niet gemaaid dus ik zette mijn tentje op langs de Gervanne op een plekje waar ik een paar jaar eerder ook al had gestaan.

IMG_20230428_155606700_HDR.jpg


April Dag 7-0109.jpg


Na een kop cup-a-soup was het onderhand wel tijd om een biertje te gaan drinken. Er was Lagunitas IPA van de tap dus de Heineken liet ik voor de rest van de dag maar links liggen. De uitermate goede kok was dit seizoen, en zelfs vandaag ook al, aanwezig en de daghap van de eerste dag was een erg goede Burger du Chef met friet en salade. Er volgden nog best een aantal IPA’tjes en eigenlijk was het best wel een erg gezellige avond.
 
Dag 8: Zaterdag 29 april 2023

Na lekker gedoucht te hebben werd de koffie opgezet en het tentje ingepakt. Ik rekende af bij de receptie en beloofde binnen enkele maanden nog eens terug te komen.

April Dag 8-0110.jpg


Vanuit Le Camping Moto reed ik weer even in zuidelijke richting naar Mirabel et Blacons om daar bij de bakker wat broodjes te scoren. Hierna pakte ik de bredere weg tussen Crest en Die om deze in Oostelijke richting naar Die te nemen. Ik genoot van het uitzicht op het gebergte “Les trois becs” aan de zuidkant van deze weg. Net voor Saillans zit tegenwoordig een kleine onbemande pomp. Ideaal zodat je niet in Die het parkeerterrein van de supermarkt op hoeft te rijden. Ik gooide de Versys er vol en vervolgde mijn weg naar Die waar ik de Col de Rousset op reed. Deze Col blijft een feestje en wil ik ieder jaar zeker een keer gereden hebben. Een 20 kilometer lange afwisseling van slingers, haakse bochten, snellere stukken, hairpins gecombineerd met mooie uitzichten! Jammer dat de weg nog wat nat was maar dat mocht de pret niet echt drukken. Voor het eerst zag ik nu op de toppen wat wits liggen wat ik hier nog nooit eerder gezien had. Eenmaal boven aangekomen bij de tunnel stopte ik, zoals gebruikelijk, om een fotootje te maken voor de collectie. Aan het eind van de parkeerplaats zag ik dat men ter hoogte van de afgesloten oude tunnel bezig was met een graafmachine. Zou deze weer open gaan voor fietsers? Echt vriendelijk is de huidige tunnel namelijk niet voor fietsers en voetgangers.

April Dag 8-0111.jpg


April Dag 8-0112.jpg


Ik reed de tunnel in en ik kon zowaar het eind niet zien. Het zicht werd op den duur slechter en slechter en aan het eind van de tunnel, bij de rotonde reed ik direct een daar hangende wolk in. Ineens was het koud en nat. Ik wist echter dat de weg weer omlaag zou lopen en dat ik ook redelijk snel weer uit de wolk zou zijn. Zelfs met een beetje bewolking was de Vercors schitterend.

April Dag 8-0114.jpg


Net voor de Gorges de la Bourne stuurde mijn Garmin me een pad op linksaf naar La Balme de Rencurel. Dit pad had ik nog niet eerder genomen maar ik wilde wel eens een keer zien waar het uit zou komen. In la Balme de Rencurel dus.

April Dag 8-0119.jpg


Vanuit hier reed ik naar Rencurel om mijn weg te vervolgen naar de tunnel des Écouges. Een van de vele tunnels in de Vercors die aangelegd was omdat de balkonweg die ernaast liep totaal niet verantwoord meer was. Echter deze tunnel was voorheen gewoon ook echt een donkere onverlichte grot van enkele honderden meters lang waar je in reed. Er zaten ook nog eens bochten in waardoor je het eind ook niet kon zien. De tunnel was pas een week of wat geleden weer open gegaan want op Viamchelin had ik gezien dat deze een behoorlijke tijd dicht was geweest. Bij het inrijden van de tunnel was daar de verrassing. Plots schoten er, waarschijnlijk aangestuurd met een beweging sensor door de gehele tunnel hypermoderne ledlampen aan. Het donkere gat was geen donker gat meer. Op het weggetje naar beneden na de tunnel, wat bezaaid lag met bruine drek van de bomen, stopte ik nog even bij de waterval voor een fotootje en ik was de Vercors weer uit.

April Dag 8-0120.jpg


April Dag 8-0122.jpg


Via snellere wegen die mijn Garmin stronteigenwijs afwisselde met kleine doorsteekjes die de route dan weer langzamer maakte vervolgde ik mijn weg naar Belley. Ondanks dat de Chartreuse ook schitterend is om te rijden liet ik deze vandaag even links, maar voor mij gezien rechts, liggen.

Bij het gebergte “Le Grand Colombier” begon het te spetteren en stronteigenwijs als ik was reed ik weer te lang door. Op een parkeerplaats in een dorp trok in de regenoverall toch maar aan en vervolgde mijn weg. Met een boog ging ik om Genève heen en in Lélex stopte ik bij een pomp om de Versys weer af te vullen en even iets meer lucht in de bandjes te blazen. In de laatste 1000 kilometer was er toch weer een halve bar verloren gegaan. Maar dat kan natuurlijk ook aan de buitentemperatuur en het natte asfalt gelegen hebben.

IMG_20230429_135522828_HDR.jpg


Ik passeerde nog even de Zwitserse grens en ineens was alles om me heen weer totaal anders. De huizen waren anders, de wegen waren anders en op straat was alles veel netter en gemoderniseerd. Na het Lac de Joux stopte ik om even snel wat te eten en om de regenoverall weer uit te trekken.

April Dag 8-0123.jpg


Via de Doubs reed ik naar de Vogezen om mijn tentje op te zetten bij La Mouche. Er werd die avond gebarbecued en ik had echt vreselijke honger dus het vele vlees en de salades gingen er meer dan goed in. Na enkele gesprekken met andere motorrijders, van allerlei pluimage, was het tijd om voor het laatst deze trip mijn tentje weer in te duiken.

April Dag 8-0126.jpg


IMG_20230429_183936358_HDR.jpg
 
Gaaf!!! Je kan toch ook vanaf het zuiden in de Vercors via gorges du Nan weer uit de Vercors rijden? Ik zie nl wat witte D-wegen daar lopen op de good old analoge Michelin kaart.
Ik denk erover om komende zomer vanaf de peages op die manier de Vercors in te rijden. Een grotere overgang van de prachtige (...) snelle peages naar de super Gorges du Nan bestaat er niet (binnen 10km van elkaar gelegen) Top!
 
Klopt zo kun je er ook uit maar de Gorges de Nan zitten meer aan de Noord-West kant. Afgelopen zomer via de Col des Limouches eruit gereden wat ook echt een superweg is! Ik zie nu zelf al een leuk klein rondje voor komende zomer om die te pakken en via de Tourniol weer terug te komen.

1683550299341.png
 
Laatst bewerkt:
Dag 9: Zondag 30 april 2023

Na een goede nachtrust, die af en toe verstoord werd door een ruftende koe aan de overkant van de weg, werd er lekker gedoucht en werd het tentje ingepakt. Nog niet alles werd op de Versys gebonden aangezien ik geen zin had om in mijn motorpak te gaan zitten ontbijten.

Een bak koffie, natuurlijk niet zo lekker als uit mijn eigen Bialetti, een glaasje sap met stuk stokbrood met 2 vers gebakken eieren met spek zorgde voor een goede bodem. Na afgerekend te hebben liep ik terug naar mijn kampeerplekje, trok het pak aan en verliet La Mouche.

Dit gedeelte van Frankrijk is niet het meest spannende om te toeren maar geheel via de snelweg naar huis daar had ik echt geen zin in. Via Rambervillers reed ik naar Luneville om vervolgens bij Pont-a-Mousson toch maar voor een stukje de snelweg op te schieten.

IMG_20230430_115704495_HDR.jpg


De planning was om ter hoogte van Diekirch de snelweg weer te verlaten echter bij Luxemburg Stad bleek dat de snelweg was afgesloten. Daar had mijn GPS dus geen rekening mee gehouden. Op gevoel en af en toe kijkend op Google Maps welke plaatsnamen ik aan moest houden reed ik door Luxemburg wat nooit een straf is.

IMG_20230430_133742298_HDR.jpg


In Larochette stopte ik bij een snackbar voor een frietje met currywurst. De snackbar bleek echter gerund door wat Roemenen die geen zin hadden te werken dus alles duurde behoorlijk lang. Tsja je zou eens echt moeten werken in je witwasdekmantel.

Vanuit hier reed ik door naar Diekirch om zo via enkele heerlijke wegen naar Vianden te rijden. Net voor Vianden schoot ik Mt. St. Nicolas op om zo niet door het drukke centrum van Vianden te hoeven rijden. De lekkere wek langs de Our wilde ik echter niet missen dus nam ik het bekende doorsteekje naar Bivels. Ik stopte nog even bij het Point de vue Victor Hugo en vervolgde het weggetje naar beneden om in Bivels uit te komen.

IMG_20230430_144947015_HDR.jpg


IMG_20230430_145010234_HDR.jpg


Eenmaal bij Dasburg bleek de slechtste weg van Luxemburg ineens voorzien te zijn van biljartlakenasfalt. Wow dat was even wennen! Een of andere malloot kwam op een K1200S in de hairpin vol op me ingereden. Ik liet hem na de hairpin dus maar even voor echter deze klapjosti kende alleen het standje gas geven op rechte stukken en dan vol in de ankers voor bochten.

In Wemperhardt gooide ik bij de Shell de Versys nog even vol, kocht wat te drinken en reed België in via de N68. In Salmchâteau nam ik de weg naar Lierneux om daar als toetje van de trip nog even de Vallée de la Lienne te gaan rijden. Voor Luik schoot ik de snelweg weer op om er bij het centrum weer af te gaan en via de tunneltjes de stad weer te verlaten. Ook hier was men aan de weg aan het werken. Iets meer dan anderhalf uur later was ik thuis met 3200 kilometers erbij op de Versys.

En wat weet ik dan na deze oefentrip met de Versys. Ja de Versys bevalt heel erg goed! Superzuinig en ik mis het vermogen wat de V-Strom meer had echt niet. Sturen doet de Versys supergoed. Het zadel is ietwat aan de lage kant dus daar moet een hoger exemplaar op komen. De Versys hobbelt iets door de lange doordraaiers heen. Dat deed de V-Strom ook voordat deze bij Hyperpro was geweest. Op het moment dat ik dit schrijf is er inmiddels al een afspraak gemaakt bij een Hyperpro service center om de Versys te voorzien van progressieve veren. Ohja… mijn pak is echt op en aan vervanging toe. Ook dat gaat dus geld kosten… Een vakantie van 9 dagen, die me 3 vakantiedagen gekost heeft was een heel leuk extraatje in het voorseizoen. Kamperen in april kan heel goed!
 
Eenmaal bij Dasburg bleek de slechtste weg van Luxemburg ineens voorzien te zijn van biljartlakenasfalt.

Ja, dat is al even geleden gedaan, maar ik kan me het on-Luxemburgse wegdek ook nog goed herinneren: dat was zonder overdrijven een maanlandschap!

Dank voor je mooie verhaal David; weer veel inspiratie opgedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan