David_ZZR
MF veteraan
Eind januari was het dan zover. Ik kon eindelijk voor het eerst in mijn leven mijn nieuwe motor ophalen. De V-Strom 1000 werd na er zelf 103.000 kilometer meegereden te hebben, en deze dus 138.000 kilometer op het klokje had staan, ingeruild op een gloednieuwe Kawasaki Versys 650. Een kortere wielbasis met een kleiner voorwiel wat voor de 99% die ik verhard rijd toch fijner is. Ook het veel zuinigere blok van de Versys sprak mij zeer aan want de 1 op 14 van de V-Strom is met de benzineprijzen van tegenwoordig toch wel erg schadelijk. Het verschil tussen nieuw en tweedehands was dermate klein dus vandaar dat ik vorig jaar afgewacht had met het bestellen tot de 2023 kleuren bekend waren geworden. Na met de V-Strom 2 x onderuit gegaan te zijn waren ook de ABS en Traction control op de Versys fijne aanvullingen. Het mindere vermogen boeit me niet zo aangezien ik niet (meer) de persoon ben die per sé de snelste wil zijn, dat ben ik toch niet en zal ik ook zeker nooit meer worden.
Echter er was 1 probleem. Het gruwelijke pispokkeweer in Nederland! De Versys stond daar maar mooi te wezen in de garage terwijl het buiten koud was, regende, sneeuwde en de wegen vol met pekel lagen. En toen kwam daar de Koningsdag in het verschiet. De vrijdag na koningsdag was bij mij op het werk een collectieve vrije dag. Oftewel ik hoefde slechts 3 dagen op te nemen om er 9 op rij vrij te zijn. Een mooie eerste trip met de Versys werd gepland echter met slechts 150 kilometer op de teller moest er eerst nog even wat gereden worden om de 1000 kilometer beurt voor de vakantie geregeld te krijgen. Een dagje Ardennen op een dag dat er mooi weer voorspeld werd bood uitkomst. Ware het niet dat het mooie weer plots niet zo mooi bleek te zijn en ik dus op 1 dag 650 kilometer in de kou en miezer gereden heb door de Ardennen. Een extra tripje op en neer naar een vriend die nabij Nijmegen woont waren de laatste 200 kilometers om zo toch aan de 1000 kilometer te komen.
Dat de week in April een weekje Frankrijk zou worden stond al vast. Want tsja, ondanks dat sommige Fransen hun rijbewijs gekregen hebben bij 3 flessen Pastis, de gemiddelde Diesel in Frankrijk door het slechte onderhoud een hogere uitstoot heeft dan Tata Steel, (Franse) Peugot rijders gewoon een stel volkomen idioten op de weg zijn om maar te zwijgen over de grote getalen Dacia Dusters waar men in rijdt alsof het botauto’s zijn blijft Frankrijk toch echt een heel mooi land om in rond te rijden. Mijn Vriendin zou deze week een aantal etappes gaan lopen van de Camino de Santiago. Haar wandeltrack had ik in Basecamp ingeladen en ik had mijn route voor de dag dat ik haar zou kruisen netjes uitgewerkt om elkaar toch even onderweg te kunnen zien. Voor het geval het weer echt gek zou gaan doen had ik zowel een linksom als een rechtsom route gemaakt. Daarmee rekening houdend welke campings wanneer wel of nog net niet open zouden zijn.
Dag 1: Zaterdag 22 april 2023
Alles was netjes ingepakt, ik haalde de Versys op bij mijn ouders en hing er voor het eerst alle bagage aan. Mijn spanbanden bleken dus al te kort te zijn want alles is natuurlijk net iets anders. Na even prullen zat toch alles vast en kon ik, na mijn katten gedag gezegd te hebben, vertrekken. Al snel merkte ik dat het voorwiel behoorlijk aan het shaken was. Bij de eerste rotonde draaide ik de achterveer even wat strakker en dit probleem was ook verholpen. De eerste 180 kilometer van de route zouden saai zijn, ik moest immers door België heen. Na Brussel besloot ik dat het even tijd was mijn beentjes te strekken, een krentenbol te eten en niet minder belangrijk mijn blaas te legen.
Na Namur nam ik de voor mij bekende afslag Wierde om zo de heerlijke weg langs de Maas omlaag te nemen richting Charleville-Mézières.
Het goede weer wat voorspeld was bleek echter toch niet zo goed te zijn. In een dorpje in Frankrijk kon ik stoppen om daar in een bushokje mijn regenoverall aan te trekken. Na al behoorlijk wat kilometers door Frankrijk gereden te hebben reed ik België weer in. Het eerste barretje wat ik zag in Tournavaux nam ik gelijk om daar een tosti met een alcoholvrije pint te nemen.
Na de lunch werd de regenoverall weer aangetrokken en vervolgde ik mijn weg Frankrijk weer in. De ene keer regende het, de andere keer was het weer droog. Ik hield voor de zekerheid mijn regenoverall gewoon lekker aan. Wat volgde waren heerlijke rustige wegen door het gebied rondom Verdun. Bij een verlaten schoorsteenpijp welke in the middle of knowhere stond werd er weer een sanitaire stop gemaakt en een krentenbol genuttigd.
In Vitry-le-Francois stopte ik bij de lokale McDonalds om daar even snel wat te eten en de overall weer uit te doen zodat tijdens de laatste kilometers, het was immers droog geworden, het motorpak zelf ook even droog kon waaien.
Op Camping Mont Moret werd ik zoals altijd vriendelijk welkom geheten door de eigenaresse. Ik zocht een plekje op het veld uit en zette mijn tentje op.
Voor de receptie, wat een gedeelte van de oude boerderij is stonden wat stoeltjes waar ik mooi droog kon zitten, want af en toe viel er toch weer een spatje, bestelde een biertje en begon in mijn nieuwe boek. Toen het eenmaal donker begon te worden, wat redelijk vroeg is in April was het voor mij dus redelijk vroeg tijd om te gaan slapen.
Echter er was 1 probleem. Het gruwelijke pispokkeweer in Nederland! De Versys stond daar maar mooi te wezen in de garage terwijl het buiten koud was, regende, sneeuwde en de wegen vol met pekel lagen. En toen kwam daar de Koningsdag in het verschiet. De vrijdag na koningsdag was bij mij op het werk een collectieve vrije dag. Oftewel ik hoefde slechts 3 dagen op te nemen om er 9 op rij vrij te zijn. Een mooie eerste trip met de Versys werd gepland echter met slechts 150 kilometer op de teller moest er eerst nog even wat gereden worden om de 1000 kilometer beurt voor de vakantie geregeld te krijgen. Een dagje Ardennen op een dag dat er mooi weer voorspeld werd bood uitkomst. Ware het niet dat het mooie weer plots niet zo mooi bleek te zijn en ik dus op 1 dag 650 kilometer in de kou en miezer gereden heb door de Ardennen. Een extra tripje op en neer naar een vriend die nabij Nijmegen woont waren de laatste 200 kilometers om zo toch aan de 1000 kilometer te komen.
Dat de week in April een weekje Frankrijk zou worden stond al vast. Want tsja, ondanks dat sommige Fransen hun rijbewijs gekregen hebben bij 3 flessen Pastis, de gemiddelde Diesel in Frankrijk door het slechte onderhoud een hogere uitstoot heeft dan Tata Steel, (Franse) Peugot rijders gewoon een stel volkomen idioten op de weg zijn om maar te zwijgen over de grote getalen Dacia Dusters waar men in rijdt alsof het botauto’s zijn blijft Frankrijk toch echt een heel mooi land om in rond te rijden. Mijn Vriendin zou deze week een aantal etappes gaan lopen van de Camino de Santiago. Haar wandeltrack had ik in Basecamp ingeladen en ik had mijn route voor de dag dat ik haar zou kruisen netjes uitgewerkt om elkaar toch even onderweg te kunnen zien. Voor het geval het weer echt gek zou gaan doen had ik zowel een linksom als een rechtsom route gemaakt. Daarmee rekening houdend welke campings wanneer wel of nog net niet open zouden zijn.
Dag 1: Zaterdag 22 april 2023
Alles was netjes ingepakt, ik haalde de Versys op bij mijn ouders en hing er voor het eerst alle bagage aan. Mijn spanbanden bleken dus al te kort te zijn want alles is natuurlijk net iets anders. Na even prullen zat toch alles vast en kon ik, na mijn katten gedag gezegd te hebben, vertrekken. Al snel merkte ik dat het voorwiel behoorlijk aan het shaken was. Bij de eerste rotonde draaide ik de achterveer even wat strakker en dit probleem was ook verholpen. De eerste 180 kilometer van de route zouden saai zijn, ik moest immers door België heen. Na Brussel besloot ik dat het even tijd was mijn beentjes te strekken, een krentenbol te eten en niet minder belangrijk mijn blaas te legen.
Na Namur nam ik de voor mij bekende afslag Wierde om zo de heerlijke weg langs de Maas omlaag te nemen richting Charleville-Mézières.
Het goede weer wat voorspeld was bleek echter toch niet zo goed te zijn. In een dorpje in Frankrijk kon ik stoppen om daar in een bushokje mijn regenoverall aan te trekken. Na al behoorlijk wat kilometers door Frankrijk gereden te hebben reed ik België weer in. Het eerste barretje wat ik zag in Tournavaux nam ik gelijk om daar een tosti met een alcoholvrije pint te nemen.
Na de lunch werd de regenoverall weer aangetrokken en vervolgde ik mijn weg Frankrijk weer in. De ene keer regende het, de andere keer was het weer droog. Ik hield voor de zekerheid mijn regenoverall gewoon lekker aan. Wat volgde waren heerlijke rustige wegen door het gebied rondom Verdun. Bij een verlaten schoorsteenpijp welke in the middle of knowhere stond werd er weer een sanitaire stop gemaakt en een krentenbol genuttigd.
In Vitry-le-Francois stopte ik bij de lokale McDonalds om daar even snel wat te eten en de overall weer uit te doen zodat tijdens de laatste kilometers, het was immers droog geworden, het motorpak zelf ook even droog kon waaien.
Op Camping Mont Moret werd ik zoals altijd vriendelijk welkom geheten door de eigenaresse. Ik zocht een plekje op het veld uit en zette mijn tentje op.
Voor de receptie, wat een gedeelte van de oude boerderij is stonden wat stoeltjes waar ik mooi droog kon zitten, want af en toe viel er toch weer een spatje, bestelde een biertje en begon in mijn nieuwe boek. Toen het eenmaal donker begon te worden, wat redelijk vroeg is in April was het voor mij dus redelijk vroeg tijd om te gaan slapen.
Laatst bewerkt: