quad project yamaha 600cc

mishaaa

MF'er
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
245
Waarderingsscore
0
quadprojectlogo_zpsd05fd858.png


Hallo heren (en dames?),

Ik zal me even voorstellen. Ik ben misha 18jaar en studeer werktuigbouwkunde. Ik doe dit project deels samen met Justin, ook 18jaar.
Mijn hobbys zijn natuurlijk sleutelen.

Ik kreeg samen met een goede vriend van me een idee om een quad project te beginnen en er een blok onder te leggen van een motor. Ik zocht een quad die niet te duur was maar wel op kenteken (aangezien het blok meestal het duurste is van de quad). We kwamen al snel bij een chinese bami, een EGL Madmax. Genoeg ruimte voor een groot blok en zo nog een aantal dingen wat het toch gemakkelijker zal maken.
Wij dus contact op genomen en een paar dagen erna de quad (zonder blok) gaan ophalen met de aanhanger (die overigens 10cm te smal was..).



Eenmaal thuis aangekomen bedachten we, tja zonder blok kunnen we niet verder.
Nog even een foto met mij op de quad:



Dus maar eens gaan zoeken voor een motor. We kwamen uit bij een xj600 die toevallig in de buurt te koop stond.
Dus wij maar gaan kijken.




Meteen maar meegenomen en heeft justin hem nog naar huis gereden.




Specs van de motor:
600cc 4 cilinder, 6 versnellingen, 75pk luchtgekoeld. Genoeg voor een quad dus.

Even foto met motor en quad samen:



Eenmaal thuis meteen de quad en motor gestript en het blok eruit gehaald. DryFit in de quad en het paste perfectt:cheer:
Fotos zeggen meer dan woorden:









Wij natuurlijk helemaal blij omdat alles gewoon veel beter paste dan we gedacht hadden. Met name ook de benzinetank. Bij de meeste quads valt die deels in het frame, bij deze ligt die er mooi op waar door die niet in de weg ligt voor het blok, en we dus geen nieuwe hoeven te lassen. Weer een meevaller!

We zijn al veel verder, maar om alles in 1 update te gooien is saai.

Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp hebben jullie die motorsteunen e.d. zelf aan dat frame gelast wat er allemaal goed uit ziet..
Maar is een uitlaat lassen dan echt anders? Hoe zit dat precies?
 
rvs uitlaat trekt altijd.. was er ook al bang voor toen ik las (haha) dat je ze zo weg zou brengen voor het lassen... beste is stukje voor stukje bij de motor lassen om nog te kunnen corrigeren..
 
Hé, wat vervelend van je uitlaten! Al geprobeerd om ze te monteren?

Mijn uitlaat laat ik ook aflassen terwijl ze op de buggy zitten. Dan zal hij wel op de trailer naar een vriend van me moeten, dat wordt ook een leuke eerste reis *D

De linkse kant heb ik.nog netjes erop gekregen, door een heeel klein gleufje erin te zagen en een beetje te buigen.
De rechterkant wilde niet meerwerken, de 2 buizen zijn licht gedraaid d waardoor ze niet meer netjes aansluiten op de cilinder, mooi klote maarja hoe dan ook ga ik het oplossen.
 
rvs uitlaat trekt altijd.. was er ook al bang voor toen ik las (haha) dat je ze zo weg zou brengen voor het lassen... beste is stukje voor stukje bij de motor lassen om nog te kunnen corrigeren..

En toen bedacht je niet om die info even te delen vóórdat de boel gelast zou worden :?
 
rvs uitlaat trekt altijd.. was er ook al bang voor toen ik las (haha) dat je ze zo weg zou brengen voor het lassen... beste is stukje voor stukje bij de motor lassen om nog te kunnen corrigeren..

Jaa, maar ik beschik zelf niet over een tig apparaat waar ik netjes rvs mee kan lassen. Met migmag met koperen draad gaat het roesten, dit vind ik zonde.

Als ik het goed begrijp hebben jullie die motorsteunen e.d. zelf aan dat frame gelast wat er allemaal goed uit ziet..
Maar is een uitlaat lassen dan echt anders? Hoe zit dat precies?

Jaa motorsteunen zijn stevig zat. De meeste kracht komen op dr achterste 2 bij het tandwiel, daarom zijn die ook 6mm dik. Ze zitten beide in de lak.

Ik had gehoopt het beestje vandaag eens de tuin in te rollen om hem eens te starten met de nieuwe pijpjes maar het zat dus niet mee.
Ook wilde ik wat mooie buitenfotos maken want zelfs een galaxy s5 maakt binnen geen geweldige fotos.
 
Het is in ieder geval een erg mooi project!
Weet niet of het ook een beetje een showpaardje moet worden ondanks dat er wat gecrosst mee zal worden.. maar anders mag het hele frame en het xj blok nog wel aangepakt worden zeker?
Weer alles netjes in de lak/poedercoat enzo
 
Dat word een probleem, het blok kan er niet meer uit haha.
Of ik moet al iets maken dat ik het bovenste deel van het frame demontabel maak? Maar hier ga ik pas aan denken als het hele beestje in elkaar zit en alles functioneert naar mijn zin.
 
o haha
Ja ik weet niet hoe krap het precies is, maar voor kleppen stellen bv. lijkt me het iig handig als je het kleppendeksel zo los kan schroeven om zo je onderhoud uit te kunnen voeren
En tja, zolang ie verder niet in de prak loopt zal het blok ook niet eruit geschroefd hoeven te worden
 
Kleppendeksel kan er gewoon af, dat is het probleem niet. Hij komt op 2-3 cm na niet het frame uit daarom had ik een stukje frame.eruit moeten zagen toen het blok erin moest.
 
Leuk project hoor!

Nog even een suggestie: Grote kans dat de motorsteun (zie onderstaande afbeelding) snel afscheurt. Liever de lasjes van dit soort buis-plaat overgangen op het center van de buis maken (daar zijn de buigspanningen nul).

Motorsteunbevestiging

Succes verder! ;)
 
Bedankt voor de suggestie, maar er er komt geen horizontale krachten op (als je achter het blok staat), alleen vertikale krachten dus dat zou niks uit mogen maken?
 
Bedankt voor de suggestie, maar er er komt geen horizontale krachten op (als je achter het blok staat), alleen vertikale krachten dus dat zou niks uit mogen maken?

Dat is precies wat hij bedoelt.

als je het plaatje OP de buis last, heb je de sterkte van de buis er bij. Nu alleen de sterkte van de las.

visualisatie:

plak aan de zijkant van een tafel een plank met kit.. probeer nu die plank naar beneden te drukken, dikke kans dat dat je lukt.

plak nu een plank midden op de tafel, en probeer hem naar beneden te drukken ( door de tafel heen dus ) gaat je niet lukken ;)
 
Laatst bewerkt:
Jahoor.
Heb een goed idee gevonden voor de luchtfilter, zal je zien in volgende update.
Ben bezig met rempedaal maken, en de uitlaten passend te krijgen.
Wil toch dit weekend wel eens testrijden :)
 
Update 7:

Weer een update van mijn kant!

Paar dagen terug mijn remstift binnen gekregen, of hoe hoe je die prul ook noemt.

20140525_172750_zps688db3cd.jpg


Dus maar op het werk wat spul verzameld om de voetrem te maken.
Busje gedraaid voor pasbout, wat pasboutjes en nieuwe boutjes voor achteras. Rechts de oude bout van achteras.

20140529_110119_zpsc1298e08.jpg


Gister maar begonnen aan de teller. Dat ding was bijna net zo groot als een dashboard van een auto. En dat op een stuur van een quad, nee dat zag ik niet zitten.

Mijn plan was als volgt. Ik gebruik de oude teller van de quad voor km teller, benzine, knipperlicht etc, en ik zaag de toerenteller uit de xj-teller en monteer die ernaast op het stuur.

Dus toen maar de xj teller uit elkaar gesloopt.

20140529_183129_zps5882445c.jpg

20140529_192654_zps1229b9f6.jpg


En na een tijdje werk blijft er een teller over. Moet nog afgewerkt worden.
Ik heb rvs besteld zodat ik er een behuizing omheen kan maken.

20140529_200011_zpsb71a0177.jpg


Toen nog maar even een ontwerp gemaakt voor de luchtfilter. Word gemaakt uit rvs alleen het probleem is dat ik een stuk uit het frame kom aan het zagen, maarja het moet maar.

LuchtfilterQuad_zps96f1abee.jpg


Direct maar even de hele kabelboom van de quad gestript en alleen het benodigde behouden, knap lastig zonder kabelboomschema..

20140530_115732_zpsbbd64bd5.jpg


And it works*O*

IMG-20140530-WA0003_zps8c57dde9.jpg


Toen maar voor het eerst de tuin in gerold voor wat fotos. Uitlaten zitten er allebei op en passen al goed.
Helft van kappen enz zitten er maar op.

20140530_123838_zpsdaf588d3.jpg

20140530_123857_zps5b75716c.jpg

20140530_123909_zpscc99b428.jpg


Wilde ik hem eindelijk starten, blijkt die stink accu veel te zwak te zijn, lekker dan...
Hij is in ieder geval startklaar dus daar ben ik wel blij om.

Tot de volgende update! Waar die hopelijk lopend te zien is.

Reacties zijn altijd welkom :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan