KTM Super Duke 1290 -Deel 4- Unleash the Beast!!!

Niet lullig bedoeld:
Maar maatje had op zijn duke alleen z'n eindtipje op zijn kat en dat was nog niet eens heel hard, word pas hard als je de kat eronderuit gooit.

Wel een leuke gadget, waar bedien je de klep eigenlijk mee?
 
Een arrows decat + akra slip-on is kwa geluid precies te doen, is mijn ervaring, ben met die setting op vakantie geweest in Duitsland en heb ook geen last gehad van de politie dus binnenkort gaat dat er weer onder met Akra map en K&N filter.

Ik moet alleen kijken hoe het dan met het knallen gaat uit de uitlaat en ik de SAS ga afdoppen of niet.
 
Niet lullig bedoeld:
Maar maatje had op zijn duke alleen z'n eindtipje op zijn kat en dat was nog niet eens heel hard, word pas hard als je de kat eronderuit gooit.

Wel een leuke gadget, waar bedien je de klep eigenlijk mee?
Eh.. als ik de demper van de sd haal en enkel de kat houd maakt hij een heel erg lelijk schel geluid.
Je maatje doet wat ie wil, maar ik zou me schamen daarmee rond te rijden.
 
Het is een leuk idee maar het ziet eruit als een aangepaste Bosch demper (die ook een klep heeft, handmatig dat wel)

Zeker als je de tussendemper laat zitten is het een totaal nutteloos knopje voor 1500 extra

De Bos demper van EUR 599,- heeft geen variabele klep meer sinds Euro4. Misschien werken ze wel samen wat betreft de behuizing, geen idee.

Het is voor mij geen totaal nutteloos knopje, het geeft me de keuze om niet continu met veel geluid te rijden, waarbij mensen het zeker opvalt dat je er aan komt. Zeker in gebieden waar veel mensen fietsen of in dorpen waar veel mensen op terrasjes zitten vind ik het niet gepast om met veel geluid langs te rijden.
Of het knopje het prijsverschil waard is moet iedereen voor zichzelf uit maken. Verwacht dat de Bos demper niet zo veel geluid maakt als de J&H met klep open.
 
Laatst bewerkt:
Niet lullig bedoeld:
Maar maatje had op zijn duke alleen z'n eindtipje op zijn kat en dat was nog niet eens heel hard, word pas hard als je de kat eronderuit gooit.

Wel een leuke gadget, waar bedien je de klep eigenlijk mee?

Doel van uitlaat is niet om het hard te laten klinken, maar vooral een diepe donkere brom te geven wat het karakter van de v-twin meer benadrukt. Wil je vooral een harder geluid, dan kun je beter over stappen op een Austin bijvoorbeeld. Daar heb ik mee gereden, dat was voor een halfuurtje leuk, maar was mij te hard. Je durft dan soms haast geen gas te geven als er mensen met een hond langs de straat lopen.

Op het stuur aan de linkerkant zit een klein metalen knopje die elektronisch de klep bediend. Om het knopje zit een ring die tijdelijk groen begint te kleuren als je vol open zetten en oranje als de klep half open staat.



Schermafbeelding 2018-12-29 om 13.20.03.png
 
Een arrows decat + akra slip-on is kwa geluid precies te doen, is mijn ervaring, ben met die setting op vakantie geweest in Duitsland en heb ook geen last gehad van de politie dus binnenkort gaat dat er weer onder met Akra map en K&N filter.

Ik moet alleen kijken hoe het dan met het knallen gaat uit de uitlaat en ik de SAS ga afdoppen of niet.
Knallen geven doet die niet echt meer als de sas verwijderd is. Dacht dat ze aan beveelde om de sas te verwijderen voor de “pre silincer” van akra te beschermen. Denk met de decat dat je het wel kan laten zitten.
 
Vandaag toch maar voor het Akra carbon gegaan.
Heb het voor en achter spatbord besteld en die ring die rond je tankdop zit.
Bij mdi gelijk de skidplate besteld .voor de vakantie en weekendjes weg ideaal.
Hoef je geen rugzak mee te zeulen.
 
Nogmaals was niet lullig bedoeld.
Doelde erop dat de kat het meeste geluid dempt en niet de demper ;) Wel mooi weg gewerkt zo op het stuur!
 
Knallen geven doet die niet echt meer als de sas verwijderd is. Dacht dat ze aan beveelde om de sas te verwijderen voor de “pre silincer” van akra te beschermen. Denk met de decat dat je het wel kan laten zitten.
Doe maar afdoppen want je wordt gek van het geknal ! heel even leuk ,maar had er snel een knikker erin geduwd .

Hier een filmpje had precies dat geluid . En set -up

 
ppppffffff als dat zo knalt gaat er bij mij ook een knikker in de slang van de SAS.
Dat is idd even leuk maar niet voor lang.

Toch knalde de vorige van mij niet zo met dezelfde setup behalve Akra-map
 
Vindt de bos en j en L dempers wel wat hebben qua looks.
Alleen de rare blauwe kleur van de huls niet zo.
Eerst maar eens een ktm kopen...
Iemand ruilen tegen een sf1097s ? ;)
 
Vindt de bos en j en L dempers wel wat hebben qua looks.
Alleen de rare blauwe kleur van de huls niet zo.
Eerst maar eens een ktm kopen...
Iemand ruilen tegen een sf1097s ? ;)

Die is uniek een 1097, ruilen tegen een 1098s superbike?
 
Yo mannen,
Na maanden twijfelen (vanalles gelezen te hebben op andere forums ook, en mezelf een beetje schrik aangejaagd te hebben) toch een arrow decat besteld.
Is het nu correct dat ik gewoon de decat monteer en de akramap laat plaatsen, de foutmelding van de servo motor weg is?
Het gaat me voornamelijk om de sound en niet echt om gewichtsverlies dus de sas mag gerust blijven zitten. Zou dan enkel de kabeltjes die naar de klep lopen verwijderen.
2de deel van de vraag, indien het ploffen me teveel word, heb ik gelezen dat je gewoon fiche zou kunnen uittrekken dat de sas werking dan gewoon uitgeschakeld is en die niet meer ploft? Of ik las hier een knikker plaatsen in de leiding? Waar zou dit dan moeten gebeuren?
Mijn excuses voor de vele vragen.
Oja hier een fototje om me voor te stellen.
 

Bijlagen

  • D9552A52-04CF-41D1-8A47-AB3C9557237F.jpeg
    D9552A52-04CF-41D1-8A47-AB3C9557237F.jpeg
    2,2 MB · Weergaven: 56
  • C2490059-8ABA-47F9-B669-2F973E54A435.jpeg
    C2490059-8ABA-47F9-B669-2F973E54A435.jpeg
    1 MB · Weergaven: 55
Fout wordt weggeschreven met akra map ,sas blijft actief ! daarom afdekplaatjes op cylinders en meuk verwijderen ! Beste

Of zitten laten kan , onder de luchtfilter zit de slang naar het pompje en die af dichten met bv een knikker zodat ie niet meer kan aanzuigen
 
Manner, Heb nog liggen zgan

Lsl x-bar superbike x01 zwart , Stuurafmetingen: b: 760, h: 70, d: 155
En 16 t orgineel voortandwiel ktm , mag samen weg voor 100 piekies
 
Die van mij wordt over een paar weken ook gemodificeerd.

- arrows decat
- akra map
- BMC racefilter

De arrows is niet zo'n probleem, het filter ook niet. Ik haal de kabels van de klep eraf maar laat de klepbediening zitten.
De dealer zet voor mij de akra map erop en doet daar gelukkig niet moeilijk over. Er gaan verhalen dat een dealer het niet wil doen omdat KTM Nederland of Oostenrijk :? er geen toestemming voor wil geven en daarmee de fabrieksgarantie laat vervallen, dat is i.i.g. een lul verhaal.

De SAS toestanden/aanhangsels/toebehoren laat ik allemaal zitten, die paar gram gewichtsvermindering vind ik niet zo interessant :+
Ik haal wel de slang van de SAS-flens en draai een kunststof prop die ik in de opening, waar de slang op komt, druk. De slang er weer op en de SAS is afgesloten.
Ik kies hiervoor omdat ik dan van de buitenkant, zonder van alles en nog wat los te schroeven, weer terug kan zetten naar origineel.
Ik hoop dat deze gedachtengang goed is en daarmee de SAS buitenwerking wordt gezet.

@yvesdeclercq WTF is een fiche?
 
Ik heb idd net dezelfde gedachtegang. Laat ook alles lekker zitten. Het gewicht is verwaarloosbaar en idd gemakkelijk terug te zetten. Hoop ook dat het de juiste is. Ga wel nog niet direct nieuwe luchtfilter steken. Had hier gelezen dat de airbox ingangen de grootste afremming is van de flow en dat een grote flow filter op zich niet veel uitmaakte.
Ja die fiche, was zelfs op de vorige treath hier dat ik het gelezen had dacht ik. Vond het ook al raar. Vandaar dat ik het hier nog eens vroeg.
 
Is het bij de 1290 niet net als bij de 990 dat met de akramap de sas al uit staat?
Dan hoef je fysiek niks meer aan de sas te doen.
 
De dealer kan dmv een ktm computer de uitlaatklep uitzetten.
Ook kan er een akramap geladen worden die deze instelling ook doet (dus fuelmap+uitlaatklep uit+sas uit!)
Het sas systeem kun je ook buiten werking zetten door een kogel in de slang te doen en de rest te laten zitten.
Wil je alle overbodige meuk eraf hebben dan heb je 2 plaatjes nodig voor op de cilinders, een dop voor op de luchtfilter en een stekkertje om de motor te laten denken dat de sas klep nog aangesloten zit (ook bij een akramap dus ondanks dat het uitgeschakeld staat).
Het zelfde geld voor de calister (zwarte oliedampopvangdoosje) en de lamdasones.
 
Laatst bewerkt:
Even snel zoeken online levert op dat met de akramap de sas ook wordt uitgezet, dus als je de akramap laat laden hoef je de sas niet meer af te doppen of te verwijderen, geen weerstandje nodig.
Die is dan gewoon uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan