Ketting tandwiel achter los?

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Goedemiddag dames en heren,

Mijn motor maakt soms gekke geluiden bij laagtoerig in z'n 2 rijden. Daarnaast voel ik soms iets in de aandrijving. Dus de boel losgehaald en gaan kijken. In het filmpje is te zien dat de ketting niet recht loopt. Ook te zien dat ik het kettingwiel kan bewegen ten opzichte van het wiel.


Ik ga de boel verder lostrekken. Nog tips of oordelen over de oorzaak?

P.s. net gekocht, nu zo'n 1000km mee gereden.
 
Een lager dat niet bestaat heb jij ook nog niet🤡.
Waarschijnlijk heb jij ook geen motor waar een lager inpast wat niet bestaat.. of je hebt zelf iets gemodificeerd aan je motor waardoor je een lager nodig hebt wat (nog) niet bestaat...

Rob bedoelt waarschijnlijk dat niet ieder lager wat in een motorfiets zit, te krijgen is bij een mechanisatie bedrijf of lagerboer. Soms gebruiken fabrikanten hele afwijkende maten of een lager met een groef bijv, die alleen bij hun te verkrijgen zijn. Het is niet de bedoeling dat jij je lagers niet bij Suzuki of Yamaha koopt, ze willen er graag nog wat aan verdienen. En logisch.
 
Rob bedoelt waarschijnlijk dat niet ieder lager wat in een motorfiets zit, te krijgen is bij een mechanisatie bedrijf of lagerboer. Soms gebruiken fabrikanten hele afwijkende maten of een lager met een groef bijv, die alleen bij hun te verkrijgen zijn. Het is niet de bedoeling dat jij je lagers niet bij Suzuki of Yamaha koopt, ze willen er graag nog wat aan verdienen. En logisch.
Ik begrijp mieters goed wat Rob bedoeld 😉 alleen drijft Rob graag dingen op de spits.. dus citeer ik hem in deze ook letterlijk😜
 
Ik ben nog even verder gegaan. Op Inside the TDM by JBX / Oil consumption staat een artikel over een vermeende reden van het olieverbruik van de TDM. Ik weet nog niet of ik daar last van heb maar wilde de seal wel even controleren. Hieronder een stel foto's.

IMG_20190327_092956.jpg
IMG_20190327_092826.jpg


Je ziet dat de onderkant van de seal nat is maar er zit ook zand. Ik vermoed dus dat dit olie is van de OSCO. Na schoonmaken van de seal zag alles er netjes uit. De rand van de seal leek, ook voor het schoonmaken, droog.

Willen jullie het artikel onder de link eens lezen en jullie mening geven?
 
Moeilijk te zeggen. Het peilen bij deze motor is wat omslachtig en ik weet niet of ik het de eerste keren goed heb gedaan. In eerste instantie leek de motor in no-time 400ml weg te tanken. Daarna heb ik er 700ml bij gegooid (waarbij het oliepeil net boven de max terecht kwam) en sindsdien heb ik het niet meer zien zakken. Helaas is dat moeilijk zichtbaar omdat ik hem dus net te vol heb gestopt.

Kort antwoord: geen idee nog.
 
Idd op deze manier is moeilijk iets over te zeggen.
Dat een wat oudere motor olie verbruikt is niet vreemd of verontrustend, en dat een oudere Yamaha wat olie verbruikt is al helemaal niet vreemd.
Je hebt hem nu een paar x bijgevuld met kleine beetjes en hij staat nu boven max... das eigenlijk niet goed, dat is teveel.
 
Hoi,

Ik ken het stukje. Daarin staat als het goed is ook de methode om de lekkage te controleren namelijk:
1. De motorwarm rijden
2. Kettingwiel demonteren en seal schoonmaken.
3. Motorstarten
4. 1e versnelling zetten
5. Gas geven en een wit a4tje (papier) er vlak voor houden

Als het papier schoonblijft is dit niet je probleem.

Ik heb het verbruikt probleem opgelost door nieuwe zuigerverenset te monteren en nieuwe kleppen seals

Peilen doe je op de zijstandaard met warme motor en ca 1 minuur na het uitzetten van de motor.
 
Dat is een beetje voorbarig, ga geen 130km met een niet rijdende motor afleggen omdat ik niet zeker weet of ik een sealtje van een 10tje ga vervangen of niet. Thanks voor het advies over het testen, daar ga ik eens mee beginnen :t
 
Hoi,

Ik ken het stukje. Daarin staat als het goed is ook de methode om de lekkage te controleren namelijk:
1. De motorwarm rijden
2. Kettingwiel demonteren en seal schoonmaken.
3. Motorstarten
4. 1e versnelling zetten
5. Gas geven en een wit a4tje (papier) er vlak voor houden

Als het papier schoonblijft is dit niet je probleem.

Ik heb het verbruikt probleem opgelost door nieuwe zuigerverenset te monteren en nieuwe kleppen seals

Peilen doe je op de zijstandaard met warme motor en ca 1 minuur na het uitzetten van de motor.

Dat was niet het beste advies. Zonder sprocket cover gutst de olie uit het blok. Ik ga schoonmaken.
IMG_20190327_165345.jpg
 
Seal zit er nog in, helaas niet te zien op de foto. Probleem is dat er linksboven een doppie uitspringt wat tegengehouden wordt door de sprocket cover, daar komt de olie uit gutsen. Ga de papiertruc zo nog eens proberen met sprocket cover op zijn plek, al verwacht ik dat die de mist tegen gaat houden en het dus geen zin heeft. Wordt vervolgd.
 
Eindelijk de tijd gevonden om de boel weer in elkaar te knutselen. De lager uit de diepvries getrokken, kettingdrager van de verwarming gehaald en de lager (met een beetje vet) m.b.h.v. de oude lager rustig de kettingdrager ingetikt.

IMG_20190403_130300.jpg


Daarna het kettingwiel voor vervangen. Het nieuwe kettingwiel heeft rubberen randjes (maakt de ketting schijnbaar minder geluid, ketting land op rubber ipv staal) waardoor het iets lastiger was om de borgring krom te buigen. Het vastzetten van de ketting is niet overleefd door 2 van de schroevendraaiers.

IMG_20190403_142330.jpg


De achteras zelf is er uiteindelijk 5x in en uit gegaan voordat ik alles op de goede plek had. De kettingspanners vergeten, de ring links vergeten en de ring rechts vergeten. Het in en uit halen van de achteras gaat me nu wel makkelijk af.

IMG_20190403_150416.jpg


Moet vanavond nog even de ketting spannen. Achterrem loopt nu helaas licht aan. Iemand nog goede adviezen om dit probleem te verhelpen?
 
Eindelijk de tijd gevonden om de boel weer in elkaar te knutselen. De lager uit de diepvries getrokken, kettingdrager van de verwarming gehaald en de lager (met een beetje vet) m.b.h.v. de oude lager rustig de kettingdrager ingetikt.

Bekijk bijlage 1383598

Daarna het kettingwiel voor vervangen. Het nieuwe kettingwiel heeft rubberen randjes (maakt de ketting schijnbaar minder geluid, ketting land op rubber ipv staal) waardoor het iets lastiger was om de borgring krom te buigen. Het vastzetten van de ketting is niet overleefd door 2 van de schroevendraaiers.

Bekijk bijlage 1383599

De achteras zelf is er uiteindelijk 5x in en uit gegaan voordat ik alles op de goede plek had. De kettingspanners vergeten, de ring links vergeten en de ring rechts vergeten. Het in en uit halen van de achteras gaat me nu wel makkelijk af.

Bekijk bijlage 1383603

Moet vanavond nog even de ketting spannen. Achterrem loopt nu helaas licht aan. Iemand nog goede adviezen om dit probleem te verhelpen?
Je bent er lekker mee aan de slag gegaan, goed van je. Jammer dat er een schroevendraaier moest sneuvelen. Je schrijft er niet bij hoe dat precies gebeurd is. Wil je dat nog met ons delen, zodat wij er ook lering uit kunnen trekken?
Voor een mogelijke volgende keer dat het voortandwiel eraf moet is deze video een handige tip, met veel nuttige uitleg/toelichting:
.

Wat bedoel je precies met dat de achterrem nog iets aanloopt. Komen of kunnen de remblokken niet verder teruggeduwt worden zodat de rem dan niet aanloopt? Of bedoel je misschien iets anders.
 
Ben ik de enige die de ketting nogal droog vindt?
De buitenkant van de buitenste schalmen heeft heel iets roest, niets om je druk om te maken. Die roest zie ik enkel aan de linkerzijde van de ketting, niet aan de rechterzijde (zie foto met achterwiel/tandwiel/ketting). De rollen, waar de tanden van de kettingwielen mee in contact komen, zijn grijzig van kleur en glimmen niet. Ik denk dus op basis van de foto`s niet dat de ketting (te) droog is.
 
Ben ik de enige die de ketting nogal droog vindt?
De OSCO die op de motor zit blijft lucht aanzuigen, loop enorm te kloten om die ketting goed gesmeerd te krijgen. Vind het tot nu toe een rotapparaat.
Ik denk een vies geurtje.😽
Hij vreet normaliter alles, dit viel 'm tegen ja.
Je bent er lekker mee aan de slag gegaan, goed van je. Jammer dat er een schroevendraaier moest sneuvelen. Je schrijft er niet bij hoe dat precies gebeurd is. Wil je dat nog met ons delen, zodat wij er ook lering uit kunnen trekken?

Wat bedoel je precies met dat de achterrem nog iets aanloopt. Komen of kunnen de remblokken niet verder teruggeduwt worden zodat de rem dan niet aanloopt? Of bedoel je misschien iets anders.
Ik had de schroevendraaier van bovenaf in de ketting gestoken om deze te blokkeren. De schroevendraaiers waren te lang waardoor de ketting ze met gemak brak, voordat ik het kettingwiel voor goed en wel vastgezet had.

De achterremblokken lijken inderdaad te slepen. Heb niet aan de blokken zelf gezeten, nu jij het zo zegt realiseer ik me dat ik ze misschien terug had moeten drukken. Waarmee doe je dat? Schroevendraaier ertussen?

Heb net trouwens ook de ketting gespannen. Wat een ongelofelijk gekut is dat als je alles los hebt gehad. Het zit nu een verschil van een half mm tussen de positie van de achteras links en de achteras rechts, gemeten met een digitale schuifmaat. Ik heb heel lang zitten pielen en dit is het kleinste verschil waarbij de ketting ook de juiste spanning heeft. Kan dit verschil kwaad?
 
Terug
Bovenaan Onderaan