Ketting smeren; waarmee smeren jullie de ketting van je motor?

Goedemiddag,

Waarmee smeren jullie de ketting van je motorfiets?

Ikzelf heb een BMW S1000R met de optionele 'M Endurance Chain'. Deze is onderhoudsarm en hoeft minder vaak gesmeerd te worden.

Waarmee smeren jullie je ketting?
Volgens BMW hoeft die ketting totaal niet gesmeerd te worden en moet worden gebruikt icm de bedoelde tand/kettingwielen. Dus je hebt uberhaupt niets nodig.
 
Volgens BMW hoeft die ketting totaal niet gesmeerd te worden en moet worden gebruikt icm de bedoelde tand/kettingwielen. Dus je hebt uberhaupt niets nodig.
Niet helemaal waar hoor.

BMW verkocht het als 'onderhoudsvrij' maar is hierop terug gekomen en heeft er nu 'onderhoudsarm' van gemaakt.

De 'M Endurance Chain' -ketting moet minder vaak gesmeerd worden dan een conventionele ketting.
 
Niet helemaal waar hoor.

BMW verkocht het als 'onderhoudsvrij' maar is hierop terug gekomen en heeft er nu 'onderhoudsarm' van gemaakt.

De 'M Endurance Chain' -ketting moet minder vaak gesmeerd worden dan een conventionele ketting.
Ik zie het. Dit is de Regina HPE ketting die BMW als Endurance Chain verkoopt. Dat is niet hoe deze ketting was gepresenteerd aan het grote publiek. Overal in alle persberichten destijds werd het aangeprezen als de eerste onderhoudsvrije ketting. Google staat er vol mee.

Als ik nu de website van Regina erbij pak dan moet je dus reinigen en smeren na elke wasbeurt, regenbui en wanneer je de motor stalt voor langere tijd. Dus waar is dan het grote voordeel ten opzichte van een conventionele ketting behalve dat je die dan wat vaker moet smeren, maar veel goedkoper is.

https://www.reginachain.net/motorcycle/catalogues/HPE_Leaflet_520_525.pdf

Sorry voor de offtopic, je vraag ging over kettingsmeer producten. Denk dat er genoeg tips zijn inmiddels ;)
 
Ik zie het. Dit is de Regina HPE ketting die BMW als Endurance Chain verkoopt. Dat is niet hoe deze ketting was gepresenteerd aan het grote publiek. Overal in alle persberichten destijds werd het aangeprezen als de eerste onderhoudsvrije ketting. Google staat er vol mee.

Als ik nu de website van Regina erbij pak dan moet je dus reinigen en smeren na elke wasbeurt, regenbui en wanneer je de motor stalt voor langere tijd. Dus waar is dan het grote voordeel ten opzichte van een conventionele ketting behalve dat je die dan wat vaker moet smeren, maar veel goedkoper is.

https://www.reginachain.net/motorcycle/catalogues/HPE_Leaflet_520_525.pdf

Sorry voor de offtopic, je vraag ging over kettingsmeer producten. Denk dat er genoeg tips zijn inmiddels ;)
Juist goed om even 'offtopic' te gaan hoor. Waardevolle informatie hoor 👍.
 
Ik zie het. Dit is de Regina HPE ketting die BMW als Endurance Chain verkoopt. Dat is niet hoe deze ketting was gepresenteerd aan het grote publiek. Overal in alle persberichten destijds werd het aangeprezen als de eerste onderhoudsvrije ketting. Google staat er vol mee.

Als ik nu de website van Regina erbij pak dan moet je dus reinigen en smeren na elke wasbeurt, regenbui en wanneer je de motor stalt voor langere tijd. Dus waar is dan het grote voordeel ten opzichte van een conventionele ketting behalve dat je die dan wat vaker moet smeren, maar veel goedkoper is.

https://www.reginachain.net/motorcycle/catalogues/HPE_Leaflet_520_525.pdf

Sorry voor de offtopic, je vraag ging over kettingsmeer producten. Denk dat er genoeg tips zijn inmiddels ;)
Volslagen onzinnig product dus.
 
Elke persoon met een beetje technische kennis kan toch wel tot de conclusie komen dat iets wat beweegt gesmeerd moet worden?

Al helemaal als het niet door een oliebad / andere manier van smering heeft..

Je kan elke ketting (set) zien als onderhoudsvrij.. maar dan gaat hij niet lang mee vrees ik.
Als BMW vervolgens een trucje heeft uitgehaald met een coating/interne smering dan doen ze eigenlijk precies hetzelfde..

Uit de test komt dan die M-chain van BMW +- 19.000km mee gaat.
Een normale ketting gaat +- 40.000 km mee als je hem netjes invet.

Als je een normale ketting nooit invet; hoe lang gaat hij dan mee? Ik denk ongeveer ook het aantal km's van die M chain.. misschien iets minder.
 
Elke persoon met een beetje technische kennis kan toch wel tot de conclusie komen dat iets wat beweegt gesmeerd moet worden?

Al helemaal als het niet door een oliebad / andere manier van smering heeft..

Je kan elke ketting (set) zien als onderhoudsvrij.. maar dan gaat hij niet lang mee vrees ik.
Als BMW vervolgens een trucje heeft uitgehaald met een coating/interne smering dan doen ze eigenlijk precies hetzelfde..

Uit de test komt dan die M-chain van BMW +- 19.000km mee gaat.
Een normale ketting gaat +- 40.000 km mee als je hem netjes invet.

Als je een normale ketting nooit invet; hoe lang gaat hij dan mee? Ik denk ongeveer ook het aantal km's van die M chain.. misschien iets minder.
Gaat erom dat het product destijds is gepresenteerd als zodanig. Dat ze er nu op terugkomen en het feitelijk een onzinnige uitgave is tov een normale ketting tja. Ik smeer gewoon met wat voor handen is. Nu is dat Putoline dat is wat natter, het blijft wat vloeibaarder dan S100 die ik hiervoor had. Dat wordt een soort droog vet. Het smeert beide.
 
Marketing praat moet je sws. nooit geloven..

Cardan is trouwens ook niet helemaal onderhoudsvrij bij de nieuwe R1300GS.. Elke 2 jaar olie, elke 20.000km invetten en elke 80.000km de hele cardan vervangen.
Een cardan is nooit onderhoudsvrij geweest. Olie vervangen en invetten was altijd al zo.

En bij 80.000km wordt niet het cardan vervangen, maar de cardanas. Bij mij is dat pas bij 180.000km gedaan (gratis), dus 80.000 lijkt mij ook wel wat overdreven. Hoewel bij mijn vorige GSA bij 150.000km de as vork aan de as toch begon uit te scheuren, dus ik was eigenlijk wel blij dat hij op mijn huidige motor gratis is vervangen.
 
Goedkoopste is minerale transmissieolie, ~10 euro/L (80w90 of zwaarder), Louis verkoopt ook een eigen Scottoiler olie alternatief: Louis Care LOUIS KETTINGOLIE 80W-90 500 ML

Ik vind het niet erg om wat bij te betalen voor gemak van een spray. Ben zelf wel te spreken over Motul C1 als kettingreiniger en Motul C2+ (de witte PTFE versie) voor op de wegmotoren en C3 (groen) voor offroad gebruik, ik koop het eigenlijk alleen in de aanbieding bij Louis voor zo'n 10-15 euro per bus.

Wat betreft reinigen met kerosine/petroleum/Diesel, zowel DID als RK raden het af...
D.I.D Chain Maintenance
http://global.rk-japan.co.jp/maintenance/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan