Ketting tandwiel achter los?

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Goedemiddag dames en heren,

Mijn motor maakt soms gekke geluiden bij laagtoerig in z'n 2 rijden. Daarnaast voel ik soms iets in de aandrijving. Dus de boel losgehaald en gaan kijken. In het filmpje is te zien dat de ketting niet recht loopt. Ook te zien dat ik het kettingwiel kan bewegen ten opzichte van het wiel.


Ik ga de boel verder lostrekken. Nog tips of oordelen over de oorzaak?

P.s. net gekocht, nu zo'n 1000km mee gereden.
 
De OSCO die op de motor zit blijft lucht aanzuigen, loop enorm te kloten om die ketting goed gesmeerd te krijgen. Vind het tot nu toe een rotapparaat.

Hij vreet normaliter alles, dit viel 'm tegen ja.

Ik had de schroevendraaier van bovenaf in de ketting gestoken om deze te blokkeren. De schroevendraaiers waren te lang waardoor de ketting ze met gemak brak, voordat ik het kettingwiel voor goed en wel vastgezet had.

De achterremblokken lijken inderdaad te slepen. Heb niet aan de blokken zelf gezeten, nu jij het zo zegt realiseer ik me dat ik ze misschien terug had moeten drukken. Waarmee doe je dat? Schroevendraaier ertussen?

Heb net trouwens ook de ketting gespannen. Wat een ongelofelijk gekut is dat als je alles los hebt gehad. Het zit nu een verschil van een half mm tussen de positie van de achteras links en de achteras rechts, gemeten met een digitale schuifmaat. Ik heb heel lang zitten pielen en dit is het kleinste verschil waarbij de ketting ook de juiste spanning heeft. Kan dit verschil kwaad?
Bij een TDM850 weet ik het niet, bij een TDM900 kan je de remzuiger terugduwen door axiaal (in de rijrichting gezien duwen vanaf de rechterzijde) tegen de remcylinder te duwen. De remcylinder kan bewegen over glijpennen, de remzuiger wordt zo teruggeduwd in de remcylinder.

In de tijd dat ik een Scottoiler gebruikte was ook bij mij het meestal een gedoetje om deze goed afgesteld te krijgen. Meestal koos ik er dan maar voor om met wat meer smering te rijden. Dat werd wel een troep, met name achter het afdekkapje van het voortandwiel.

Tussen welke 2 punten meet je een verschil van een halve mm (ik zelf zou niet wakker liggen van zo`n verschil) uitlijning? Wat de beste methode is weet ik niet. Zelf heb ik goede ervaringen met het afstellen tussen links en rechts met de streepjes die voor dit doel op de achtervork staan, ter hoogte van de boutjes voor het afstellen van de kettingspanning.
 
Bij een TDM850 weet ik het niet, bij een TDM900 kan je de remzuiger terugduwen door axiaal (in de rijrichting gezien duwen vanaf de rechterzijde) tegen de remcylinder te duwen. De remcylinder kan bewegen over glijpennen, de remzuiger wordt zo teruggeduwd in de remcylinder.

In de tijd dat ik een Scottoiler gebruikte was ook bij mij het meestal een gedoetje om deze goed afgesteld te krijgen. Meestal koos ik er dan maar voor om met wat meer smering te rijden. Dat werd wel een troep, met name achter het afdekkapje van het voortandwiel.

Tussen welke 2 punten meet je een verschil van een halve mm (ik zelf zou niet wakker liggen van zo`n verschil) uitlijning? Wat de beste methode is weet ik niet. Zelf heb ik goede ervaringen met het afstellen tussen links en rechts met de streepjes die voor dit doel op de achtervork staan, ter hoogte van de boutjes voor het afstellen van de kettingspanning.
Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik mijn achterrem dan nog eens los ga halen en de blokken met beleid terug duw.

Die OSCO werkt met een plunjer, na het tanken elke keer 1x aan de plunjer trekken en je krijgt een paar ml olie in een seconde of 30 over de ketting verspreid, perfect als hij op de middenbok staat bij het tankstation. Helaas zuigt dat rotding lucht aan via de nippel ipv olie via het reservoir. Ik denk dat ik hem ergens in de nabije toekomst eens ga demonteren en goed reinigen, kijken of dit iets uithaalt.

V.w.b. de ketting; daartussen meet ik ook het verschil. Achterste streepje versteldinges en de ring links en rechts van de achteras. Hij zit op het oog kaarsrecht.
 
Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik mijn achterrem dan nog eens los ga halen en de blokken met beleid terug duw.

Die OSCO werkt met een plunjer, na het tanken elke keer 1x aan de plunjer trekken en je krijgt een paar ml olie in een seconde of 30 over de ketting verspreid, perfect als hij op de middenbok staat bij het tankstation. Helaas zuigt dat rotding lucht aan via de nippel ipv olie via het reservoir. Ik denk dat ik hem ergens in de nabije toekomst eens ga demonteren en goed reinigen, kijken of dit iets uithaalt.

V.w.b. de ketting; daartussen meet ik ook het verschil. Achterste streepje versteldinges en de ring links en rechts van de achteras. Hij zit op het oog kaarsrecht.
Je hoeft de achterrem niet los te halen hoor! Het terugduwen van de remzuigers, door tegen de remcylinder aan te duwen kan gewoon in gemonteerde toestand. Als de boel niet vastgerot is, dat dan weer wel.
 
Ha! Dan schiet mijn kennis te kort. Welk onderdeel is de remcylinder?
De remcylinder is het deel waar de remzuiger in kan bewegen. Bij jouw TDM is de achterste rem denk ik een enkelzuiger remklauw. Aan de ene zijde (wielzijde)zit een remblokje zonder zuiger, aan de ander zijde zit een remblokje waar de remzuiger tegenaan duwt. De remklauw kan bewegen over de glijpennen.
Ik kan er nu even geen goed plaatje van vinden, maar lukt het met de bovenstaande beschrijving om de de slepende rem vrij te krijgen?
 
1383635
 
De ketting lijnt niet lekker uit.
De achterrem loopt iets aan.
Heb je de afstandsbussen links en rechts misschien gewisseld bij het monteren?
Tenzij deze de zelfde lengtes hebben natuurlijk.
 
De remklauw ziet er uit zoals het plaatje? Dan kan je met een stuk hout o.i.d. (kopse kant van een hamer zou kunnen) tegen het cirkelvormige vlak (ongeveer het hart van de klauw) kunnen duwen.
Je ziet (neem ik aan) dat dit een vaste klauw is? De bouten steken er nota bene nog uit ook.

Kan je duwen wat je wil, maar daar krijg je echt geen zuigers mee teruggedrukt (of TS is een doorzetter, maar dan heeft ie een ander probleem)...
 
De ketting lijnt niet lekker uit.
De achterrem loopt iets aan.
Heb je de afstandsbussen links en rechts misschien gewisseld bij het monteren?
Tenzij deze de zelfde lengtes hebben natuurlijk.
Ketting lijnt prima uit, alleen heel erg lopen pielen om de achteras zowel links als rechts exact gelijk te krijgen. Waarschijnlijk onnodig streng geweest, maar hij zit nu. Bussen zitten allemaal goed.

V.w.b. de klauw: ik heb een 4tx uit 2001. Ga vanavond even rustig kijken hoe de klauw er uit ziet, zal hier ook even een fotootje posten.

Nu eerst tentamen. Veel te weinig geleerd gister, maar de nieuwe kettingdrager lager zit. Prioriteiten... :t
 
Mooi topic! En respect voor deze doorzetter, je hebt er volgens mij aardig gevoel voor.

Als je de remklauw achter even los haalt (2 bouten), haal je het beste de remblokjes er even uit. Kun je die gelijk goed bekijken en eventueel vervangen, of iets opschuren. Drupje olie op de remzuigers, een stukje hout of een doek aan de buitenzijde van de klauw om de coating te beschermen, en met een waterpomptang de zuigers terugdrukken.
 
Bedankt @prop-er ! Wordt hier goed geholpen, vind het leuk om iedereen up to date te houden. Tentamen net afgerond, voorlopig cijfer een 8.31 *O*

Ik ga die achterrem klauw aanpakken, vind het een goed idee. Enige probleem is dat ik bout nr 15 niet los krijg (al eerder geprobeerd tbv demontage achterwiel, bleek onnodig). Nog tips om deze los te halen? Of gewoon een langere pijp pakken?

Screenshot_20190404-091701__01.jpg
 
Oh ja, ik snap wat je bedoelt. Die wil ik echt niet meer loshalen vanwege het gepiel met het kettingstellen. Ik snap dat de kettingspanners verschuiving moeten voorkomen maar ik blijf er nu even af.

Heb net nr 15 ingespoten met wd-40, meteen een goede foto van de klauw. Later vanmiddag nog eens inspuiten en kijken of ik hem los krijg. Er is hierbij wd-40 op de schijf terecht gekomen. Verdampt dit vanzelf of moet ik hier iets mee doen?

IMG_20190404_120916.jpg
 
Bij het kettingspannen moet je bout 16 ook eerst loshalen.
Daarna mag je de streepjes op de achterbrug vergeten, die kunnen zeer onnauwkeurig zijn. Uitlijnen met uitlijngereedschap of met een elastiek/touw over het voorwiel.
WD40 op de remschijf moet je verwijderen met veel remmenreiniger. Maak ook de remblokken schoon. Anders heb je echt geen remkracht meer over.
Daarna het busje WD40 weggooien of als poetsmiddel gebruiken. WD40 is geen kruipolie.....
 
Bij het kettingspannen moet je bout 16 ook eerst loshalen.
Daarna mag je de streepjes op de achterbrug vergeten, die kunnen zeer onnauwkeurig zijn. Uitlijnen met uitlijngereedschap of met een elastiek/touw over het voorwiel.
WD40 op de remschijf moet je verwijderen met veel remmenreiniger. Maak ook de remblokken schoon. Anders heb je echt geen remkracht meer over.
Daarna het busje WD40 weggooien of als poetsmiddel gebruiken. WD40 is geen kruipolie.....
Teruglezend zul je zien dat de ketting al gespannen is, hierbij meetgereedschap gebruikt is om het recht te krijgen, ik desondanks gigantisch heb lopen pielen en ik daarom niet meer aan de achteras wil zitten. Misschien dat ik de touwtruc wel herhaal om het resultaat nog eens te controleren.

Ga de rest van je tips opvolgen, thanks!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan