Ketting tandwiel achter los?

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Goedemiddag dames en heren,

Mijn motor maakt soms gekke geluiden bij laagtoerig in z'n 2 rijden. Daarnaast voel ik soms iets in de aandrijving. Dus de boel losgehaald en gaan kijken. In het filmpje is te zien dat de ketting niet recht loopt. Ook te zien dat ik het kettingwiel kan bewegen ten opzichte van het wiel.


Ik ga de boel verder lostrekken. Nog tips of oordelen over de oorzaak?

P.s. net gekocht, nu zo'n 1000km mee gereden.
 
Stop toch eens met dat gejank over WD-40.
Is het kruipolie? Nee.

Kun je het als kruipolie gebruiken? Jazeker.

Werkt het net zo goed als bijvoorbeeld IMAL? Misschien niet, maar ik en velen met mij hebben in de praktijk geen noemenswaardig verschil in werking kunnen ontdekken.

Werkt het net zo goed als bijvoorbeeld IMAL? Zeker weten dat IMAL beter werkt als het om losmaken gaat. Velen met mij hebben in de praktijk een enorm verschil in werking kunnen ontdekken.
 
Die overtuiging is ook de mijne maar steeds meer boze stemmen roepen dat het alleen maar is om de raakvlakken van het frictiemateriaal te reinigen...

Remmenreiniger is in weze een heftige ontvetter, en dat vinden rubbers niet leuk. Er is een reden waarom je het niet op gelakte en kunststof delen mag spuiten. Het beste is om je seals in te smeren met remmenolie, aangezien de seals daarvoor bedoelt zijn.
Desalniettemin droogt rubber vanzelf uit of het nou synthetisch is of niet. Alleen door het gebruik van remmen reiniger versnel je dit proces.

Top tip je remmen zijn alleen maar je blokjes en schijven. je remklauw is er alleen maar om het remmend vermogen te verbeteren, door het gebruik van pneumatiek.
 
Stop toch eens met dat gejank over WD-40.
Is het kruipolie? Nee.

Kun je het als kruipolie gebruiken? Jazeker.

Werkt het net zo goed als bijvoorbeeld IMAL? Misschien niet, maar ik en velen met mij hebben in de praktijk geen noemenswaardig verschil in werking kunnen ontdekken.
Ik wel. Een groot verschil zelfs.
En met mij velen die voor hun werk sleutelen aan motoren (of auto's).
 
Remmenreiniger is in weze een heftige ontvetter, en dat vinden rubbers niet leuk. Er is een reden waarom je het niet op gelakte en kunststof delen mag spuiten. Het beste is om je seals in te smeren met remmenolie, aangezien de seals daarvoor bedoelt zijn.
Desalniettemin droogt rubber vanzelf uit of het nou synthetisch is of niet. Alleen door het gebruik van remmen reiniger versnel je dit proces.

Top tip je remmen zijn alleen maar je blokjes en schijven. je remklauw is er alleen maar om het remmend vermogen te verbeteren, door het gebruik van pneumatiek.
:^
Soms is het handiger om spul te gebruiken dat gemaakt is voor dat doel. ATE REMCILINDER VET 180gr [5585088] - €16.95 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Why fix if it ain't broken?

Dat is geen fix, dat heet onderhoudt.


Nou nou, beetje overdreven al deze posts. Maar ik wil het jullie niet onthouden. Mijn zwager appte me dat ik de zuiger er deels uit kon pompen en een tandenborstel moest pakken om de boel schoon te krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Mijn vriendin is deze week in het ziekenhuis geweest om haar verstandskies te laten trekken, heule mooie profi extra zachte tandenborstel meegekregen:

Bekijk bijlage 1383790

Daarna beide zuigers er deels uit gepompt en schoongepoetst met lampenolie. Natuurlijk nagespoten met remmenreiniger. Eerst de rechter, toen de rechter teruggeduwd en tegengehouden en daarna de linker eruit gepompt en schoongemaakt. Hieronder het glimmende resultaat, eerst rechts:

Bekijk bijlage 1383791

Nu links. Hier zie je wel dat er pitjes op zitten, ik moet hier dus wel een keer iets mee gaan doen:

Bekijk bijlage 1383792

Als laatste nog even een foto van de supertruc die ik hier op het forum heb geleerd. Misschien dat iemand anders hier nog iets aan heeft:
Bekijk bijlage 1383793

Et voila! De rem loopt een stuk minder aan. Een filmpje als bewijs. Misschien kan je ook nog -net- zien dat de ketting weer geolied is, maar je moet het weten.

Je zet de tang op de rand van je remzuiger en gaat dan kracht zetten ? Dat is niet de manier, je drukt de zuiger dan scheef en die tolerantie heeft het materiaal daar niet. Remblok los erop leggen en dan zorgen dat je op die manier op de juiste plek kracht kunt zetten om 'm netjes rechts naar binnen te drukken.
Als je een zuiger naar binnen gaat drukken wel zorgen dat de zuiger schoon is, anders loop je kans de dichtingen te slopen of troep in je systeem te drukken.




Ik heb eens zitten luisteren, nu valt het me op dat het voorwiel ook lichtjes aanloopt. Ik denk dat ik de voorklauwen dezelfde behandeling ga geven aangezien het aan de achterkant zo goed beviel.
Licht aanlopen waardoor je het hoort is niet vreemd, de ruimte die de zuigers overbruggen is erg klein. Het word pas een probleem als ze echt blijven duwen tegen de schijf. ALs je met de hand het wiel draaid en hij stopt niet adrupt dan valt het allemaal wel mee.




Je poetst die stofringen met lampenolie zei je. Heb je wel eens iets van rubber lang in lampenolie laten liggen? Dat zwelt op, wordt slap etc. Het maakt mooi schoon maar mocht er iets achterblijven in een naadje... afspuiten met Remreiniger lijkt me ook niet ideaal.

Zal vast van de techneuten die hier alle topics domineren kritiek krijgen maar ik poets de zuigers op met tandenborstel met siliconespray. Dus deel eruit pompen, poetsen en terug duwen. Restant met een doek wegvegen en klaar. Lijkt mij minder slecht voor de stofringen dan lampenolie en remreiniger

:^







Er is trouwens een stelregel voor het vervangen: 1 tandwiel verrot??? Alles vervangen

Niet perse.
Zeker in de crosswereld is het niet ongewoon dat het voorste tandwiel tussendoor een keer vervangen worden.
Gezien de verhouding tussen aantal tanden voor en achter slijt de voorste simpelweg veel sneller.
Uiteraard moet je dan niet wachten tot alles op elkaars slijtage is ingelopen maar gezien de prijs van een los voortandwiel tegenover een complete set is het helemaal niet zo'n verkeerde gedachte.
 
Ergo: iedereen doet het op zijn eigen manier.

Gisteren nog remzuigers teruggedrukt met een waterpomptang, en als de zuiger soepel loopt, en je doet dit met beleid, loopt de zuiger keurig terug in de klauw. No drama. Remklauwen poetsen gaat nog steeds het makkelijkst met lampenolie en remmenreiniger. Lampolie op een oppervlak vervliegt/verdampt vanzelf. Remmenreiniger verdampt vrijwel direct. De blootstelling van rubber aan deze reinigers is vrij kort, en niet te vergelijken met meerdere dagen onderdompelen. Ik heb nog nooit schade gehad door gebruik van deze middelen, ze werken plezierig, zijn goedkoop, en makkelijk te verkrijgen.

Remklauwen reinig ik bij het vervangen van de blokjes, want dan ligt de boel toch uit elkaar. Met een tandenborstel, een teiltje en wat lampolie is dat zo gefixt.

Iets anders wat ik heel veel gebruik bij het sleutelen en schoonmaken zijn billendoekjes van de Aldi. Die zijn goed vochtig, sterk, reinigen echt heel goed, krassen niet, en na gebruik gooi je ze gewoon weg. Dit werkt beter dan een Torkrol, tissues, of katoenen lappen.
 
Niet perse.
Zeker in de crosswereld is het niet ongewoon dat het voorste tandwiel tussendoor een keer vervangen worden.
Gezien de verhouding tussen aantal tanden voor en achter slijt de voorste simpelweg veel sneller.
Uiteraard moet je dan niet wachten tot alles op elkaars slijtage is ingelopen maar gezien de prijs van een los voortandwiel tegenover een complete set is het helemaal niet zo'n verkeerde gedachte.
Nouja, ik heb het over gewoon weggebruik, waar het hier ook over gaat en een ketting 60, 70 duizend meergaat (RK530 ketting op een 250 |(|( )
en zoals ik eerder aangaf: de afkomende ketting was niet uitgerekt, 0,0. Jouw verhaal houdt daarmee stand, gevoelsmatig gaat er bij mij (ons) alles nieuw op. Zeker als het om de pecunia's gaat is ligt het voor de hand om het 1 op 2 of zelfs 1 op 3 te doen. Zo mag je ook aan het nut van het vervangen van al je remblokken twijfelen als er maar 1 versleten is,...

Licht aanlopen waardoor je het hoort is niet vreemd, de ruimte die de zuigers overbruggen is erg klein. Het word pas een probleem als ze echt blijven duwen tegen de schijf. ALs je met de hand het wiel draaid en hij stopt niet adrupt dan valt het allemaal wel mee.
De zuigers worden dan door de keerring wel wat teruggetrokken maar de blokken niet. Het terugtrekken van de zuigers door de keerring wil nog wel eens problemen geven, we hebben er trubbels mee op al onze RD's en dat zijn er zo'n 6 of 7. en omdat het zo vaak uit elkaar is geweest is het vertrouwen dat het goedkomt een beetje weg. Uiteindelijk heb ik er een topic over gestart. Heeft toch te maken met de bewegingsvrijheid van de keerring in de afgeschuinde groef waarin hij huist
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan