Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Heb ooit het frame van mijn Honda CR500 Super Motard in wit laten poedercoaten en wilde dat twee jaar later bij hetzelfde bedrijf antraciet kleurig laten coaten, was geen probleem zei de gene die het aannam, na drie weken was het nog niet gereed omdat het wel degelijk een probleem was.
Hoe ze het gedaan hebben weet ik tot de dag van vandaag niet maar een week later was het gereed.
Waarschijnlijk een week stralen, was ik blij dat ik een vaste prijs uit gehandeld had....
Kreeg wel de mededeling mee dat volgende keer niet meer in overweging zouden nemen....
Moeilijk dus blijkbaar.
 
over een laagje coating kan gewoon een nieuw laagje coating.... wordt wel dik, maar is technisch geen probleem. Of je het moet willen is een andere vraag.

@hydroleo: De poedercoater had ook niet echt een beter idee dan de fik erin. Zij ontcoaten niet zelf maar brengen dat naar een bedrijf in Belgie waar het "gewoon" in een enorme oven gaat op 400 graden ofzo. Dus niet geschikt voor aluminium. Als het terugkomt ziet het er serieus afgefikt uit, dan stralen ze het weer schoon en is de poedercoating eraf. Afbijten had hij geen oplossing voor.
Ik weet wel uit betrouwbare bron dat ze bij sommige winkels waar ze autolak verkopen onder de toonbank nog weleens ouderwetse afbijtmiddeltjes verkopen, vragen kan altijd zou ik zeggen.
 
Dank voor de reacties!
Ik heb gisteren ook nog even wat gezocht en gebeld.
Uiteindelijk kwam ik bij een niet al te groot poedercoat bedrijf in Lelystad terecht.
De eigenaar vertelde dat hij chemisch ontlakken ook deed en dat zou pakweg 35 euro kosten.
Volgende week had hij weer plek in zijn bad, dat nu vol met autovelgen lag.
Ook had hij keurige prijzen voor stralen en coaten van een frame met toebehoren.
De laatste Z1000 die ik op Marktplaats had staan ligt nu uit elkaar, ik maak hem zelf wel even af.
Al dat gezever op Marktplaats.
Ik ga vandaag of morgen even bij de man langs met mijn spullen.
Wordt vervolgd!
 
De poederkooter was op vrijdagmiddag vrij, maar goed dat ik even op zijn site keek, alvorens af te rijden naar het mooie Lelystad.
Morgen dus maar die kant op, met mijn bus vol moois.
Vandaag had ik het even benauwd.
Ik had net met veel moeite en gepriegel het blok van de Z1000 in elkaar en de cilinders gemonteerd.
Toen pas zag ik dat iemand ooit iets uitgehaald had met de paspen in de krukas, die de vervroeging op zijn plek houdt.
Dat harde pennetje was vlak afgebroken in de kruktap, de onverlaat had een nieuw gaaatje geboord, aan de andere zijde en van een pennetje voorzien.
Dat klinkt leuk en je zou de cilinder 2 en 3 strepen voor 1 en 4 kunnen gebruiken.
Maar met mijn schele oog en leesbril, zag ik meteen dat het absoluut niet op 180 graden van het origineel zat.

Het zweet brak me uit, ik had genoeg andere krukassen gehad.
Er viel niet in te boren, maar met dremel en diamantfreesje, kreeg ik er toch een gaatje in.
Met een mini parkertje en de kruktap licht verwarmen, trok ik het pennetje er in 3 pogingen uit met een tangetje.
Pffffff, je hebt mazzel als je geen pech hebt!
Ik moest meteen weer aan Rob Advokaat denken, die noemde me altijd al Guus!

 
We zijn weer een stapje verder.
Frame en aanbouwdelen zijn terug van de kootert.
Her is erg netjes geworden ze hadden ook alle draadgastjte afgedopt en framenummer afgeplakt behalve bij de laatste laag.
Wel vind ik het erg dik zo'n 3 lagen systeem, ik ga voor de volgende vragen of het ook wat minder kan.
De cilinderkop was chemisch ontlakt, dat scheelde ook een berg werk en het tast het aluminium niet aan.
Ik heb hem nog een keer goed schoongemaakt, afgedopt en gestraald.
Vandaag mijn naaldlagers voor de achtervork binnen gekregen, dus ik kon weer eea monteren.
Nu eerst een lijstje maken van de pruttel die ik nog nodig heb en alles naar de verzinkerij brengen.
Voor nu heb ik gebruikt wat ik nog had liggen van gesloopte fietsen.

 

Bijlagen

  • 20240206_215914.jpg
    284,6 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Hoi Hoi, ik weet niet of ik hier goed zit? Ik ben een nieuw lid en heb twee Kawasaki z1000 a1 één uit 1977 en één uit 1978.
Mijn vraag is, ik ben de 77er totaal aan het renoveren, echter de originele 4 in 2 uitlaten zijn dusdanig slecht dat ik ze wil vervangen voor de imitatie versie van Busso silencers uit italie. Deze lijken qua styling het meest op de originele die totaal niet meer verkrijgbaar zijn.
Heeft er hier iemand ervaring met deze uitlaten. hoe is het chroom en komt er veel verkleuring in de bochten voor?
 
Welkom en je zit hier op de goede plek.
Graag zien wij uiteraard wat foto's van al het moois dat je zojuist beschrijft.
Ik ben ook erg benieuwd naar de Busso uitlaten.
Als ik zo kijk op hun site ziet het er niet gek uit.
Ik weet niet of hun kwaliteit ook goed is, maar heb ook wel interesse in zo'n set.
De prijs is lang niet gek.
Groet Leo.
 
zeker de goede plek, maar ook heel veel technische kennis in het z1 900 topic.
Foto’s welkom inderdaad
 
Laatst bewerkt:
Busso gaat wel een beetje over de top met de verzendkosten.
150 euro voor verzending naar hier.
Een goed ingepakt pakket met DPD zal pakweg 25 euro kosten.
Misschien is het ook 150 euro voor 2 of meer systemen.
Waar woon jij Remy?
 
Ik heb nog geen navraag gedaan over de verzendkosten maar € 150, lijkt mij ook erg duur.
Ik woon in Ulestraten Zuid Limburg.
Het is inderdaad een overweging om ze samen te laten verzenden.
ik weet alleen nog niet zeker of ik wel voor Busso ga kiezen.
 
Hierbij enige foto's van de ontleding voordat we begonnen met rebuilding.
Het motorblok heb ik met soda gestraald en het chassis is bij de poedercoating onder handen genomen.
Alle schroeven en bouten heb ik laten galvaniseren. dus als volgende week alle delen terug zijn kunnen we starten.
 

Bijlagen

  • 20240207_103423.jpg
    323,7 KB · Weergaven: 0
  • 20240207_103417.jpg
    428,6 KB · Weergaven: 0
  • 20240206_182420.jpg
    553,5 KB · Weergaven: 0
  • 20240205_195409.jpg
    540,4 KB · Weergaven: 0
  • 20240204_103818.jpg
    357,6 KB · Weergaven: 0
  • 20240204_090627.jpg
    521,1 KB · Weergaven: 0
Leuke Z1000a1, ik had hem inderdaad ook gezien in de advertentie.
Hij is behoorlijk onverprutst, dat vind je niet vaak.
Ga je de distributie enzo nog aanpakken?
Of wil je het blok dicht laten?
 
Het ziet er allemaal weer heeeeeel netjes uit. Zo te zien is t niet je eerste projectje?
Leuk weer een Zedje gered van de ondergang....... ik zie uit naar de voortgang foto's ......ga zo door....
 
Ik heb even 2 en 3 sets ingevuld in de webwinkel en tot aan afrekenen toe ingevuld.
De verzendkosten blijven 150 Euro.
Waarschijnlijk verzenden ze op een pallet of met een hele grote doos.
Ze zullen willen dat het heel blijft onderweg.
Er staat op de site trouwens wel dat de bochtensets allemaal dubbelwandig zijn, zoals originale!
 
Zo op de foto’s ziet jouw z1000 er ook al supernetjes uit toch, of lijkt het op de foto’s mooier dan in werkelijkheid? Wat is er mis met de uitlaten die erop zitten. Ook die zijn er op de foto’s best OK uit toch? Of is ook dat alleen van >3 meter afstand. Sowieso heel veel plezier en succes met het opknappen. We volgen het hier uiteraard heel graag.
 
Hallo ik ben het klaar met mijn restauratie Z1000 A1 1977heb nog een z1000 in onderdelen over, o.a de uitlaten. Als je intresse hebt graag een pm bericht.
 
Nou Hydroleo,

Het blok laat ik vooralsnog dicht. Moet eerst ff kijken hoe ik hem aan het lopen krijg qua afstelling. De carbs stonden behoorlijk rijk vond ik toen we hem op haalden, maar dat is volgens mijn vriend een kwestie van goed afstellen van de carburateurs. De bougies waren goed zwart verkoold dus dat wijst al in die richting. Mocht het zo zijn dat hij na een paar leuke toer ritjes toch nog enige inwendige problemen vertoond haal ik hem dan wel uit elkaar. Kijk dat is het voordeel als je twee Z tjes in de aanslag hebt staan. Bijgaand een paar foto's van mijn Z1000 a1 1978
 

Bijlagen

  • 20230820_094855.jpg
    936 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20230820-WA0005.jpeg
    756,7 KB · Weergaven: 0
Hoi Remy,
Ik vroeg dit omdat als je de toestand van de distributie onderdelen niet kent, dit nogal een gok is.
Mijn eerste Z1000 was na een paar rondjes door de straat op de hoop gelopen.
De tandwieltjes met rubber en de geleider en rollen kunnen wel eens stuk gaan als ze echt oud zijn.
Ik zou iig even je klepdeksel lichten en kijken hoe de bovenzijde er uit ziet.
Hier onder mijn 78er, een A2.
 
Ik heb ooit dempers van Busso voor de Z1300 DFI ingekocht en verkocht, zo'n 15 sets in totaal. De eerste 7 sets kosten toen 900 euro en de kwaliteit was perfect, gelijk origineel. De latere sets werden steeds goedkoper: via 700 euro naar 450 euro op dit moment als ik me niet vergis. De kwaliteit werd echter steeds slechter: In het chroom zat op verschillende plekken donkere (goudkleurige) vlekken, niet consequent maar random. In het begin kon ik nog ruilen maar later al niet meer. Toen ben ik er ook mee gestopt. Op het Engelse Z1OwnersClubUK hebben ze verleden jaar of misschien nog iets eerder een verzamel inkoop voor complete sets uitlaten gedaan, een behoorlijk aantal zelfs. Die hebben van begin tot eind problemen gehad. Slechte communicatie, veel te late levering, kwaliteitsproblemen, teveel om op te noemen eigenlijk. De laatste die zich meldde had zijn uitlaat in de verpakking gelaten en toen hij die recent wilde gebruiken zat de hele set onder het roest. Wat je op de foto's kon zien is eigenlijk schandalig. Ga maar eens naar hun forum en zoek maar op "Busso".