Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Kilometers maken op een Zedje.
(nieuwe voornemens voor 2024)

Ik heb zo t idee dat Kawa Karel de meest de km's maakt op oude(re) Zedjes ?
Hier en daar plaatsing v/e een verhaal met pixies over zijn ritjes zijn leuk.
Mooi...........wordt het oude ijzer toch nog gebruikt en bereden.
Terug kijkend naar 2023 heb ik het slechtste jaar ooit qua km's op mijn rijdend antiek.

Door lichamelijke en geestelijke problemen was 2023 voor mij een waardeloos jaar.
En soms als ik een opleving had probeerde ik t wel maar veel km's ?.....ho maar.
Ja een visje happen in Zandvoort was haalbaar maar daar bleef t wel bij en da's jammer.
Eigenlijk was de meeting bij Nol in Mei voor mij de laatste rit qua afstand.

Dus de mooie zomerse dagen zijn aan mij voorbij gegaan en toen ik weer uit het diepe dal was geklommen meteen maar ff een frisse neus gehaald maar toen was t al begin Oktober !
Maar Zedje startte na de tweede poging dus ik kon op weg....................
Helaas zeikte/zeek de benzine uit de meeste carburateurs..............shit !

Kan gebeuren en daar heb ik een oplossing voor.
Afgezaagde bezemsteel tegen vlotterkamer en met een hamer een lichte tik geven.
En kijk 3 van de 4 kamers lekte niet meer.
Alleen carb.2 was eigenwijs..................
002.jpg
Even wat historie: het M4 draad in de carburateurs zijn door de vorige eigenaar flink uit gelubberd.
Als oplossing heb ik langere bouten ingedraaid met hier en daar een extra moer en dit werkte prima.
001.JPG
Ik weet het......het is een noodoplossing en het idee was om alles later te voorzien van helicoils en die liggen natuurlijk al lang klaar maar ja zolang alles nog werkt denk je er niet meer aan.

Dus dan maar ff sleutelen en proberen de bouten ietsje vaster te draaien wat ook lukte maar bij 1x was de moer eraf getrild en natuurlijk op de meeste moeilijk bereikbare plaats en ik heb geen zin om die carburateur bank er helemaal af te halen !?!
Met een lange schroevendraaier met wat vet erop heeft mijn vrouw met engelengeduld het moertje ertussen gefrutseld en ik de bout langzaam erin gedraaid.
Met chirurgische precisie en door de schroevendraaier tussen de plaat en moer te laten borgen rustig de bout op spanning gezet.............en kijk ?..............lekkage is weg............hulde !
Zei kan weer verder met haar legpuzzel en ik kan de hort op.............joepie.

Natuurlijk schiet je dan weer door...................de tank volgegooid en door meer benzinedruk geen verdere lekkage kunnen zien dus rijden met verstand op nul.
Na 258km zat ik er echt doorheen..........pijn aan mijn hol en rug/schouders en een lamme rechterhand was mijn deel maar wel een glimlach van oor tot oor !
Goh,wat een mooi reset was dat.
003.jpg

Heb ik dan het hele jaar helemaal niets ondernomen ?
Tja een zeer korte vakantie of/en weekend weg als het fysiek het toeliet en daarover later meer......
En natuurlijk therapeutisch sleutelen aan oude hokken (op een rustig tempo).
Helaas (te)veel aan oud Engels,Italiaans,Duits en USA rollend materieel en zelf aan scooters (jakkk).

Een beetje een leerproces/traject voor de buurt jongetjes die totaal niet technisch zijn.
“Is daar geen app voor” ? “Jakkie ik krijg vieze handjes” “het is wel zwaar werk”?
Maar er waren er toch een paar die wel luisteren en iets wilden bijleren maar het kost wel wat tijd,geduld en overredingskracht want tjonge wat zijn ze toch eigenwijs.
Maar ja dat waren wij vroeger ook...............ja toch ?
Maar ook scooters net zoals brommers hebben niet echt mijn interesse meer.

Een van de kwajongens is wel serieus bezig met die scooters.
Oud voertuig kopen die al tijden stilstaat en deze weer netjes rijdend maken vind hij wel leuk om te doen.
Verdiend hij er ook nog wat aan.................tjonge tis net of ik mijn tienerjaren staat te ventileren.
Natuurlijk de nodige uitlaatjes waar aan gelast en gerommeld moet worden......what's new.
Ik heb er een paar voor m voorbereid en hij last ze en maakt ze weer netjes en spuit ze.
007.JPG008.JPG009.JPG10.jpg
Maar ik ben toch liever met motoren bezig.....................dus.

Tijdens een ritje eind November werd ik erop gewezen dat mijn licht niet helemaal jofel was.
Dan maar eens het euvel opzoeken en kijk bij de schakelaar links zat een (witte) draad los/vast !?!
004.jpg
Pruts,pruts,schoonmaken,solderen,invetten voorzichtig alles monteren en het licht functioneert weer naar behoren.
Handige snuiter ben ik ook.

Begin December pak ik de motor,regenbroek aan en goed aankleden want het is niet warm.
Het was weer een rommel/boodschappen dag en dat betekend voor mij rijden van hot naar her.
Mooie ervan is dat de motor makkelijk te parkeren is voor de deur bij de dokter,ziekenhuis v/e ct scan,prikpoli voor bloed+urine,ff naar de specialist in een ander ziekenhuis (tja met dit zorgstelsel zijn niet alle zorgverleners op 1xplek te vinden) boodschappen doen,ff naar de plaatselijke HD shop etc etc etc en zo wordt het een “cluster” dag.

Sta voor t stoplicht tussen Hoofddorp en Heemstede te wachten en er komt me weer een benzine lucht tegemoet.
Carburateur 2 loopt weer te klieren en lekt weer !
005.jpg
Tis maar een drupje hier en daar maar benzine is niet echt goedkoop te noemen dus gas erop en zo snel mogelijk naar huis voordat de tank is leeggelopen over t asfalt.
Nou toch nog 77km erbij geplakt.
006.jpg
Dit was dus de laatste dag in 2023 dat ik heb gereden.
Tank eraf en de rest van de benzine in de Zep van mijn vrouw.

Nu wordt het eens tijd om de boel weer te up-graden.
Had een tijdje geleden ook al eens een verhaaltje geplaatst dat ik weer een 4in1 uitlaat wilde monteren maar dan in platte collector uitvoering.
Via een link van 1xvan jullie heb ik later een setje gescoord maar die ligt natuurlijk nog te wachten op...........................verdere actie.............
Eerdere configuraties.......................
011.JPG012.JPG
Deze gaat het worden................ben benieuwd naar het geluid.
013.jpg
Nou mooi klusje voor 2024 carbs+uitlaat.................wordt vervolgt............

P.S. in 2023 Zed 563km / Zep 229km / XS 161km / proefritten andere motoren pakweg 110km
komt het totaal op 1063km..................en da's droevig.
Voornemen voor 2024 minstens 1km meer rijden om dit te verbeteren...........................nee gekheid.
 
Goed begin 2024
Weer een rommel dag te doen dus op weg met een van de stalen rossen.
5 januari dus goed aankleden en gaan met die banaan.
Nu nog op de Zep (bijna Zed) van de vrouw dus nog niet aan de ST begonnen.
De eerste 136km zijn gezet,nu de rest nog.
014.jpg

Toen ik gisteren op de fiets aan t rondtoeren was (klusjes dichtbij doen) met mijn muts op/handschoenen aan toch nog wat
motor rijders gezien en niet alleen van die BMW all-road gevallen maar ook wat racespul ?
Happy hardcore...........................respect !!! (wel oppassen jongens) !
 
‘t Was gisteren goed te doen toch? Beetje vochtig, maar geen vorst meer. De eerste km’s staan erop. 👍🏻 Ga zo door.
 
Omdat hij ook zoiets had. Volgens Robinjo is het er inderdaad eentje van hem.
Vroeger kwamen hij en 2 maten van hem vaak zondagmiddag op dit soort fietsen naar de TTbaan.
 
Laatst bewerkt:
Omdat hij ook zoiets had. Volgens Ronbinjo is het er inderdaad eentje van hem.
Vroeger kwamen hij en 2 maten van hem vaak zondagmiddag op dit soort fietsen naar de TTbaan.
Hij komt mij ook wel heel bekent voor.... maar van vroeger. Dan zou er wellicht nog een foto op m'n oude pc moeten staan.
Lijkt wel alsof er een nieuw spuitbeurtje is geweest, ziet er wat flitsender uit (in mijn herinering) maar wel dezelfde kleurstelling.
 
Zeker leuke fiets en ik ben wel gecharmeerd over het uitlaatsysteem maar begrijp het rode achterkontje niet helemaal ?
Heb maar €121 te spenderen dus gaat m voor mij niet worden........................
En als er nog meer foto's van zijn ? ............................. graag dan..........................als inspiratiebron voor later.......................
 
Jaren geleden kocht ik een halve Z1000a1 met heel veel delen er bij.
Daar zat ook een tank met grotere inhoud bij.
Iemand hier dit ooit eerder gezien?
 

Bijlagen

  • 20240114_131435.jpg
    20240114_131435.jpg
    172,2 KB · Weergaven: 0
Bij de zwarte tank leunt de tankopening wat voorover en bij de originele niet. Ik denk dat een originele tank langs de bovenste striping gedeeltelijk is open geflext en de openingen daarna met plaat dichtgelast. Ziet er aardig uit. Ik heb vroeger ook eens zoiets gedaan met de tank van een xs maar dan in de breedte. Je kunt goed zien dat we vroeger fatsoenlijke benzine hadden hahaha
 

Bijlagen

  • tank-2 1993.JPG
    tank-2 1993.JPG
    263,4 KB · Weergaven: 0
Zou het niet weten, wat maakt dat je daar aan denkt?
Het ontstekingsdeksel is identiek als op zijn Motoplast, die is overigens naar de zuiderburen gegaan.
Mooi voorvorkje ook trouwens.
De ontsteking deksels werden volgens mij in Drachten door iemand gefabriceerd, in opdracht van Arie om de ontsteking in het blok beter te beschermen, en je kan de beschadigde rand van het blok mooi weg werken,als de originele deksel finaal was weg geslepen bij het onderuit gaan,de verkoper is een maat van Arie en heeft de motor al jaren in bezit.
 
Hey Marcel,
Hoe gaat ie?
Tweetakten valt wel mee hoor, er zijn er zelfs een paar verkocht afgelopen jaar.
En er is een mooie Z1000A2 bij gekomen juist.
Alleen heb ik mijn bedrijf verkocht vorig jaar en moesten alle niet Citroën gerelateerde zaken daar uiteraard weg.
Vandaar dat ik een beetje op moet ruimen en er een paar Z1000A1 projecten naar een nieuwe eigenaar zoeken.
Maar er blijven nog genoeg Kawa's over in mijn verzameling.
Greetzzz Leo.
Hi Leo, leuk weer eens iets van je te horen/lezen. Long time no see maar dat is vrij logisch, jij in Holland en ik in Oostenrijk.
Aha toch nog fouttakten in de verzameling....
Bedrijf verkocht en nu alleen nog leuke dingen doen? Doe je goed.
Ik moet nog twee en een half jaar werken (hoop ik) en kan dan in pensioen, is hier nog met 65.
Als ik geluk heb gaat dat en anders moet ik toch wachten tot 67 en drie maanden.
Hoop dat het jou goed gaat en misschien horen we af en toe iets van elkaar.
GreetZ, Marcel
 
De ontsteking deksels werden volgens mij in Drachten door iemand gefabriceerd, in opdracht van Arie om de ontsteking in het blok beter te beschermen, en je kan de beschadigde rand van het blok mooi weg werken,als de originele deksel finaal was weg geslepen bij het onderuit gaan,de verkoper is een maat van Arie en heeft de motor al jaren in bezit.
Dat het bij vallen je blok beschermt, wil ik geloven, het is me een klomp aluminium.
Je kunt er op Assen 3 rondje op glijden, voordat je er doorheen bent.🤣
Was net even mijn Kawa spullen aan het opruimen en kwam de oude kentekenplaat tegen van mijn/Arie's Bimota KB1.
 

Bijlagen

  • 20240115_152357.jpg
    20240115_152357.jpg
    257,7 KB · Weergaven: 0
Die oude Z900 en Z1000 blokjes hebben af en toe wat mee moeten maken.
Als het echt niet meer te redden is, zijn ze mooi als donor voor een kop met lichte schade.
Op de tweede foto kun je mooi zien waarom je nooit een klepzitting zal kunnen vervangen.
Ze zijn echt ingegoten en hebben een rand die ze altijd op hun plek houd.
 

Bijlagen

  • 20240122_175430.jpg
    20240122_175430.jpg
    206,5 KB · Weergaven: 0
  • 20240122_152339.jpg
    20240122_152339.jpg
    190,9 KB · Weergaven: 0
  • 20240122_152252.jpg
    20240122_152252.jpg
    390,6 KB · Weergaven: 0
  • 20240122_165340.jpg
    20240122_165340.jpg
    139,6 KB · Weergaven: 0
  • 20240122_174700.jpg
    20240122_174700.jpg
    234,9 KB · Weergaven: 0
Moet in de toekomst ook maar eens wat doen met al dat kawa spul hier in de werkplaats (Z1000 mk2 , gpz1100 in verschillende uitvoeringen)
Maar eerst de : CB750 ohc straat racert
dan : Nico Bakker Kawasaki gaat weer een bol dor blok in en dan :
Yamaha TZ met RD35O blok race project

Dan weer kawa : moet nog steeds de ELR op basis van het 1325 kawa blok wat nu in de Bakker zit afbouwen..... ( heb ik al 30 jaar als project gekocht bij Jan Smit)
 
Moet in de toekomst ook maar eens wat doen met al dat kawa spul hier in de werkplaats (Z1000 mk2 , gpz1100 in verschillende uitvoeringen)
Maar eerst de : CB750 ohc straat racert
dan : Nico Bakker Kawasaki gaat weer een bol dor blok in en dan :
Yamaha TZ met RD35O blok race project

Dan weer kawa : moet nog steeds de ELR op basis van het 1325 kawa blok wat nu in de Bakker zit afbouwen..... ( heb ik al 30 jaar als project gekocht bij Jan Smit)
Oh, jij hebt ook nog genoeg te doen Willem.*O*
 
Even een vraag aan de forumleden hier;
Heeft iemand een tip voor het chemisch ontlakken van poedercoating van een Z1000 cilinderkop.
Ik heb een compleet blok, wat iemand ooit met de beste bedoelingen grijs heeft laten poedercoaten.
We zullen hem niet noemen....:X
Carters en cilinderblokken heb ik voldoende, maar de kop wil ik eigenlijk wel redden.
Die is nog zeer goed bruikbaar.

Ik ben even een het bellen geweest hier in de regio Noord Holland.
Bij een bedrijf in Purmerend mag ik het brengen, maar minimale orderkosten zijn 135 euro en het is 3 weken wachten.
Dat is me; niet gepiest, toch nat.

Heeft iemand een goede tip om het zelf te ontlakken?
Liefst gifmengen met middelen die op de legale markt te krijgen zijn.

Afbijt kan maar tussen al die koelribben is dat een drama.
Na 1 dag in de oude benzine, wordt het al wel lekker zacht en schraap je het los.
Voor een complete cilinderkop is dat nou weer geen doen.
Ik heb een proef met een klein deeltje gedaan en zal dat eens een week laten badderen.
Misschien dat het uiteindelijk toch verder los laat.

Stralen is geen optie, de coating is te taai, dan ben ik ook 3 weken bezig.

Nou weet ik weer waarom ik nooit bij de poederkooter kom.B|
Vorig jaar wilde ik 4 aluminium velgen van een oude Mercedes even laten stralen en coaten.
2 offertes van bijna 500 euro elk maakten dat ik ze de volgende dag zelf 2K gespoten heb buiten.
385466856_6652509881529955_3163979501240092924_n.jpg
 
Poedercoating wordt er ook afgefikt.... gaat wel wat lomp voor jouw cilinderkop waarschijnlijk, maar het is een optie, je kan eens een klein stukje proberen met een felle brander waar een klein vlammetje uitkomt. Ik denk dat zo'n cilinderkop daar misschien wel tegen zou kunnen. Kan me wel voorstellen dat chemisch de voorkeur heeft, maar misschien kan je daar ook pech mee hebben in die zin dat het je alu opvreet.
 
Het schijnt als ik Google je afbijt moet hebben met mierenzuur, vraag me alleen af of dat niet te heftig is voor aluminium.
 
Poedercoating wordt er ook afgefikt.... gaat wel wat lomp voor jouw cilinderkop waarschijnlijk, maar het is een optie, je kan eens een klein stukje proberen met een felle brander waar een klein vlammetje uitkomt. Ik denk dat zo'n cilinderkop daar misschien wel tegen zou kunnen. Kan me wel voorstellen dat chemisch de voorkeur heeft, maar misschien kan je daar ook pech mee hebben in die zin dat het je alu opvreet.
Dat heb ik al geprobeerd en wordt een dramatische smeerboel, die ouwe poederkloot is net plastic.
Stinken en roken en het blijft plakken.
Ik heb ook even in mijn grote oven geprobeerd wat het doet bij 280 graden.
Bubbelen en zacht worden maar meer ook niet:r.
20240123_132407.jpg
 
Het schijnt als ik Google je afbijt moet hebben met mierenzuur, vraag me alleen af of dat niet te heftig is voor aluminium.
Afbijt lost het wel op, maar het wordt een smeerboel.
Probeer dat maar eens tussen die koelribben vandaan te pulken.
In een bad ontlakken lijkt me de meest elegante oplossing.
Ik denk dat dit aluminium nog wel wat kan hebben.
 
Dat heb ik al geprobeerd en wordt een dramatische smeerboel, die ouwe poederkloot is net plastic.
Stinken en roken en het blijft plakken.
Ik heb ook even in mijn grote oven geprobeerd wat het doet bij 280 graden.
Bubbelen en zacht worden maar meer ook niet:r.Bekijk bijlage 1966470
Jakkie:r
Poedercoating is prachtig.... zo lang het mag blijven zitten;)

PS. Ik moet morgen voor het werk bij de poedercoater zijn, ik zal voor de grap eens informeren.
 
Jakkie:r
Poedercoating is prachtig.... zo lang het mag blijven zitten;)

PS. Ik moet morgen voor het werk bij de poedercoater zijn, ik zal voor de grap eens informeren.
Ik ben benieuwd.
Zal morgen nog eens wat bedrijven proberen te bellen hier in Noord Holland.
 
Terug
Bovenaan Onderaan