Kawasaki KLE (3)

Voila, hij staat nu hier mijn originele KLE de ogen uit te steken.
Er is nog veel sleutelwerk aan, maar dan heb ik weer een fijne fiets om door de files te laveren.
Tezijnertijd ga ik nog wel melden wat er overblijft en weg kan.
De valbaren met jerrycans ga ik zelf houden, vind ze voorlopig te leuk om weg te doen.

Bedankt voor het snelle berichtje. Leuk dat je de fiets overgenomen hebt en nogmaals: jammer maar zeer begrijpelijk dat je de bars en jerrycans zelf houdt, wilde ze niet voor niets graag overnemen :t Veel plezier van de fiets en ik zoek lekker door!
 
Afgelopen maandag bij @Delcasa op visite geweest om de kle te bekijken.
8 maanden buiten staan word een motor helaas niet beter van, maar onder de roest en viezigheid zit naar mijn inzien een goeie basis om verder mee te gaan.
Gisteravond de voorremschijf behandeld met de staalborstel, en de klauw gereviseerd, het begin is er.

[afbeelding]
`*knipknip*

Hoop dat jullie er mee vooruit zijn gekomen en mijn motortje nog een fatsoenlijk leven heeft gekregen. Ben benieuwd naar het eindresultaat
 
Hoop dat jullie er mee vooruit zijn gekomen en mijn motortje nog een fatsoenlijk leven heeft gekregen. Ben benieuwd naar het eindresultaat


Jazeker, mijn vriendin rijdt nu regelmatig rond op de kle, uiteindelijk heeft het blok een nieuw vliegwiel en spoelen gekregen, wat schoonmaak werk en toen reed die weer zoals het hoort :)
ondertussen is de uitlaat er wel helemaal onder weg gerot, dus dat staat nu op de to do list :t
full
 
Sinds vorig jaar november in het bezit van een KLE, fijne fiets.

Echter heb ik een probleempje sinds het weekend, aftapplug afgebroken. En vervolgens ook de draad van het carter beschadigd.
Nu heb ik twee opties, een aluminium moer laten lassen op het carter met nieuwe plug. Of een nieuwe carter pan halen.

Daarom voor de tweede optie, wie heeft er een carterpan liggen voor een mooi prijsje. (Regio Oss/Den bosch)
Motor is van 1993, maakt het qua bouwjaar uit of de carterpan past?
 

Bijlagen

  • IMG_6042.JPG
    IMG_6042.JPG
    883,8 KB · Weergaven: 12
  • IMG_6059.JPG
    IMG_6059.JPG
    1.000,2 KB · Weergaven: 10
Dag allen!

Ik zal me even voorstellen: ik ben Vincent, 34 jaar oud, uit Groningen. Sinds een maand of twee in het bezit van een KLE 500 uit 2000. 27K km's op de klok. Nu het rijbewijs nog ;), dat hoop ik begin oktober binnen te hebben. Dan kan het feest echt beginnen!

Ik heb de afgelopen weken dit complete topic (dus vanaf de eerste post van Klickstart) tot mij genomen, en heb het gevoel dat ik de KLE al redelijk ken, ondanks dat ik er zelf nog maar 1 km op heb gereden :).

Twee foto's van de fiets in kwestie:

IMG_20180804_121343_20180804151439101.jpg

IMG_20180804_121541.jpg_new.jpg


Zoals te zien, voorzien van een aftermarket verhoogde ruit (is dit prettig?) en aftermarket slip-on einddemper (merk Scorpion, kent iemand dit? Klinkt in elk geval behoorlijk lekker). Buddysteunen heeft ze niet (meer).

Inmiddels heb ik (originele, rode) handkappen gevonden en in bezit, net als een zo goed als nieuwe middenbok (SW Motech).

Hoe de vlag er onderhuids bij hangt (welk vliegwiel / wat voor luchtfilter / carbs gekieteld of niet / kleppen aan stellen toe?) weet ik op dit moment nog niet, maar hier kom ik op korte termijn achter. Als ze van binnen net zo schoon is als van de buitenkant, verwacht ik hier geen grote verrassingen (*knock on wood*).

Ik heb zowel wat betreft (preventief) onderhoud als andere verbeteringen / aanpassingen (zo veel mogelijk terugbrengen naar af-fabriek-staat, behalve de dingen die beter kunnen dan dat) nog wel redelijk wat plannen, maar daarover later meer. In elk geval komen er Heidenau K60 Scouts onder, en neig ik naar een herbeklede (en opgehoogde) zwarte buddyseat, en zwarte stofhoezen om de vorkpoten. Daarnaast wil ik alle vloeistoffen en filters preventief vervangen.

Voor nu: (her)kent iemand dit exemplaar wellicht? Ik zou het tof vinden om meer van haar geschiedenis te weten te komen! En zijn er nog mensen met specifieke onderhoudstips? Dit wordt namelijk geen pekelfiets, maar een vertroetelobject!

Groeten!
 
Laatst bewerkt:
Iemand ooit zn achter schokbreker vervangen van zn Kle en zo ja met wat?

Nog in dit derde deel van het topic vind je meerdere mensen die precies dit vroegen, en meerdere antwoorden en oplossingen!

*Edit*
Eén van de oplossingen die ik meerdere malen voorbij heb zien komen, betreft een YSS-shock, en op MP vind ik:

≥ Intro korting YSS schokdemper schokbreker diverse Kawasaki - Onderdelen | Kawasaki - Marktplaats.nl

Ik denk dat dit best een scherpe prijs is, maar er zijn op dit forum mensen met veel meer verstand :).
 
Laatst bewerkt:
Gut, zijn mijn zoekvaardigheden niet meer wat ze waren.... Ik vond alleen dat de orginele niet reviseerbaar zou zijn en de site van YSS zei nix over een KLE500.
Dank voor je reactie, precies wat ik zocht!
 
Sinds vorig jaar november in het bezit van een KLE, fijne fiets.

Echter heb ik een probleempje sinds het weekend, aftapplug afgebroken. En vervolgens ook de draad van het carter beschadigd.
Nu heb ik twee opties, een aluminium moer laten lassen op het carter met nieuwe plug. Of een nieuwe carter pan halen.

Daarom voor de tweede optie, wie heeft er een carterpan liggen voor een mooi prijsje. (Regio Oss/Den bosch)
Motor is van 1993, maakt het qua bouwjaar uit of de carterpan past?
Hoy, heb geen carterpan liggen, alleen eentje met hetzelfde probleem. Niet afgebroken, maar door de vorige eigenaar lomp behandeld met als gevolg beschadigde schroefdraad in carterpan. Bout draaide er nog in, maar ik durfde daar niet meer mee te rijden. Dus gebruikte carterpan voor 20 euro op de kop getikt. Ik weet dat Roukema ook nog wat heeft liggen, zie zijn website. Vervolgens er onder weg. Helaas braken er bouten van de uitlaatbochten omdat die in de weg zaten. Dus heel geklooi om alles weer goed te krijgen. Dus hou rekening met het ergste.
 
Ondertussen een tweedehands carterpan eronder gezet. Nu lekvrij. Kwam nog wat lijmresten van de losgelaten lijm van de magneten in het vliegwiel.
Weet wel dat er nooit meer carterplug in komt met een magneetje. De plug was precies onder de magneet afgebroken.
 
Mocht iemand een RVS of anderzijds mooie uitlaat te koop hebben dan hoor ik het graag.
Moet de winter door en ben benieuwd of de mijne het volhoudt in het zout :P
 
Ik heb vandaag enz kle500 gekocht,
Het rare eraan, toen wij hem kochten heb wij een proefrit gemaakt en alles leek te werken. Liep goed gelijkmatig en trok als een malle.
Op naar huis 193 kilometer rijden. Maar naar 40 kilometer begon hij af te slaan
Geen rook niets.
Weer gestart op de vluchtstrook en deed het weer niet aan de hand.
Na 10 kilometer sloeg hij weer af. Weer gestopt. Uit gezet en weer gestart, niets aan de hand.
Trok weer goed op naar 100kmh.
Na 7 kilometer weer afslaan
Bij de eerste tankstation hebben we de cabarateur leeg laten lopen, misschien water?
Starten lopen niets aan de hand. Weer rijden en na 5 kilometer weer, en zo hebben wij163 kilometer afgelegd.
Uit eindelijk stopte hij ermee midden op knooppunt Utrecht, geen vlucht strook, uiteindelijk is hij afgevoerd door Rijkwegbeheer.
We waren bijna dood.

Weet iemand wat dit kan zijn, als ik hem Weer start loopt hij als een zonnetje.
 
tankontluchting verstopt ? probeer is met de tankdop los te rijden voorzichtig!
 
Carburateurs goed schoon maken. als er niet snel genoeg brandstof in de vlotterbak komt, dan krijg je het zelfde probleem.
 
Carburateurs goed schoon maken. als er niet snel genoeg brandstof in de vlotterbak komt, dan krijg je het zelfde probleem.
daar dacht ik ook aan. Ik denk dat de sproeier van de tank maar de vlotterbak verstop is. Want de kle heeft 5 gaatje n de hoofdsproeier, bij volgas staan ze allemaal open, maar als er geen benzine meer in de vlotterbak is dan valt hij dood.
Toen we weer naar en vluchtstrook gingen en hem weer starte toen liep de vlotterbak weer vol, dus starte hij gewoon weer.
Dat is mijn theorie, Marja ik ben geen motormonteur.
Ik ben al begonnen met slopen.... En al wat verborgen gebreken ontdekt...
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    700,3 KB · Weergaven: 23
Hallo, ik heb sinds kort ook een kle500. Alleen hij loopt stationair gewoon goed maar reageerd verder niet op de gashendel. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
 
Hallo allen,

Na eerst een vraag gesteld te hebben in deze rubriek zal ik me nu eens netjes voorstellen. Twee jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald, en na 1,5 toch maar een motor gekocht. Dat was dus november '17.
Vorig jaar november een KLE gekocht uit '93 met net geen 50.000km op de teller en meegenomen naar het noord-oosten van Brabant. De motor op het begin weinig gebruikt, alleen voor af en toe een ritje.
Sinds september gebruik ik hem elke dag om naar m'n stage te rijden (circa 120 km per dag).

IMG_6316.PNG


De vorige eigenaar heeft hem niet lang in bezet gehad, hij had hem gekocht voor een motorvakantie in Spanje. Zodoende ook een nieuwe kettingset en banden gemonteerd (Heidenau K60). De motor bevalt goed, rijdt wel lomp/niet verfijnd. De gas-response is zoekend, de versnellingsbak werkt alleen goed als je de pook goed 'doordrukt'.

Eén keer een mindere ervaring ermee gehad, uitvallen op de snelweg op de linkerbaan. Gelukkig net bij een uitrit, waardoor hortend en stotterend de afslag kunnen pakken. Waarschijnlijk een vuiltje in de carburateur, kon eerst niet harder dan 60km/h. Binnendoor naar huis gereden, en het laatste stuk reed de motor weer vlot door. Toch de eerste keer erna de snelweg pakken zorgde voor wat nervositeit.... :)

Onderhoud doe ik zelf, waaronder het verhelpen van de bekende kwaal voor de oudere motoren, loslatende magneten in het vliegwiel;

Net op tijd, of eigenlijk net niet......

IMG_5290.JPG




Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. De motor rijdt schokkend bij het schakelen, doordat als ik de koppeling oplaat komen draait het achterkettingwiel 1 cm t.o.v. de naaf. Na wat googlen denk ik dat de tandwiel drager rubbers of kettingwiel drager rubbers zijn versleten/kapot.

Heeft een van jullie daar ervaring mee, en weet waar deze rubbers online te bestellen zijn?


Groet,
Duurendseind
 

Bijlagen

  • IMG_5290.JPG
    IMG_5290.JPG
    1,6 MB · Weergaven: 5
Hallo allen,

Na eerst een vraag gesteld te hebben in deze rubriek zal ik me nu eens netjes voorstellen. Twee jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald, en na 1,5 toch maar een motor gekocht. Dat was dus november '17.
Vorig jaar november een KLE gekocht uit '93 met net geen 50.000km op de teller en meegenomen naar het noord-oosten van Brabant. De motor op het begin weinig gebruikt, alleen voor af en toe een ritje.
Sinds september gebruik ik hem elke dag om naar m'n stage te rijden (circa 120 km per dag).

Bekijk bijlage 1335619

De vorige eigenaar heeft hem niet lang in bezet gehad, hij had hem gekocht voor een motorvakantie in Spanje. Zodoende ook een nieuwe kettingset en banden gemonteerd (Heidenau K60). De motor bevalt goed, rijdt wel lomp/niet verfijnd. De gas-response is zoekend, de versnellingsbak werkt alleen goed als je de pook goed 'doordrukt'.

Eén keer een mindere ervaring ermee gehad, uitvallen op de snelweg op de linkerbaan. Gelukkig net bij een uitrit, waardoor hortend en stotterend de afslag kunnen pakken. Waarschijnlijk een vuiltje in de carburateur, kon eerst niet harder dan 60km/h. Binnendoor naar huis gereden, en het laatste stuk reed de motor weer vlot door. Toch de eerste keer erna de snelweg pakken zorgde voor wat nervositeit.... :)

Onderhoud doe ik zelf, waaronder het verhelpen van de bekende kwaal voor de oudere motoren, loslatende magneten in het vliegwiel;

Net op tijd, of eigenlijk net niet......

Bekijk bijlage 1335618



Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. De motor rijdt schokkend bij het schakelen, doordat als ik de koppeling oplaat komen draait het achterkettingwiel 1 cm t.o.v. de naaf. Na wat googlen denk ik dat de tandwiel drager rubbers of kettingwiel drager rubbers zijn versleten/kapot.

Heeft een van jullie daar ervaring mee, en weet waar deze rubbers online te bestellen zijn?


Groet,
Duurendseind

Het vervangen van de aandrijfdemprubbers is niet lastig: als je het wiel uit de brug hebt trek je zo de kettingwieldrager van de naaf.

Op Kawasaki KLE500-B1P 2005 EUROPE,MIDDLE EAST,AFRICA,UK REAR HUB - buy original REAR HUB spares online staat de aandrijfdemper onder nummer 92075.

Sowieso is cmsnl.com een handige site, ook als je niets wilt bestellen; van bijna ieder onderdeel van de motor is een exploded view te vinden!
 
Het vervangen van de aandrijfdemprubbers is niet lastig: als je het wiel uit de brug hebt trek je zo de kettingwieldrager van de naaf.

Op Kawasaki KLE500-B1P 2005 EUROPE,MIDDLE EAST,AFRICA,UK REAR HUB - buy original REAR HUB spares online staat de aandrijfdemper onder nummer 92075.

Sowieso is cmsnl.com een handige site, ook als je niets wilt bestellen; van bijna ieder onderdeel van de motor is een exploded view te vinden!
Bedankt. Ik ga het wiel van de winter uit elkaar halen. Heb de motor elke dag nog nodig.
Zal het eerst proberen op te lossen door een fietsband stuk te knippen en daarmee de speling op te verhelpen. Mocht het niet lukken kan ik altijd nog het nieuwe rubber kopen :)
 
:W

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een gebruikte KLE, die van mij is in de verkoop.

De motor heb ik 2 jaar als slecht weer motor gebruikt voor woon werk verkeer, maar inmiddels heb ik nu al 2 jaar een koekblik voor het werk.
Af en toe gebruik ik hem voor een offroad ritje, maar nu wil ik hem vervangen voor een enduro.

Mocht iemand interesse hebben, stuur me ff een mailtje naar mic.b(APENSTAART)hotmail.com

177522510_1_big(1).jpg


177522510_2_big(1).jpg


177522510_3_big(1).jpg


Remblokken zitten er net nieuw op, banden kunnen nog wel even mee, olie en filters zijn pas vervangen, ketting en tandwielen zitten er aan te komen.
verder zit er een extra breed enduro stuur op, handkappen, led knipperlichten, en een verkorte kentekenplaathouder.
De originele delen zoals, bagagerek, duostepjes, en kentekenplaathouder zijn er ook nog bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan