Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Koelvloeistof lek, bij de "water connector", neem aan dat dit nog het oude model connector is, is al 3 keer geupdate vanuit ktm, nu de laatste versie besteld. Samen met een setje samco leidingen en klemmen, want die klemmen deden hun werk ook niet meer en de slangen voelde wel ook erg week.

Het kan ook gewoon vuil zijn geweest, maar toch het zekere voor het onzekere.
 

Bijlagen

  • IMG_6696.jpeg
    IMG_6696.jpeg
    412,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_6697.jpeg
    IMG_6697.jpeg
    446,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_6702.jpeg
    IMG_6702.jpeg
    403,8 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Zo.... vanmiddag de officiele KTM mapping gekregen voor mijn 890R, voor de Akra en no cat situatie. Top.

En, ze kwamen uit de werkplaats of ze ook de nieuwe firmware konden installeren voor de koplamp.
Ehm. waar gaan we naar toe? Ik zal es googlen wat het inhoud.
 
Waarom heb je hem kapot gemaakt?
Had een excuse nodig voor nieuwe onderdelen 🤣.

Nee, blijkbaar is die water connector (dat zwart plastic wat op het blok zit, bovenop de thermostaat en de koelvloeistofslang) 3 x geupdate, de 3de zou de goeie zijn. Ik had nog de 2de erop zitten. Die ga ik dus nu voor de nieuwste vervangen, vandaag ontvangen. Deze 3de sluit ook veel beter aan, voel je meteen.

Ga meteen de koelvloeistof slangen en klemmen vervangen voor de samco set, nu die toch uit elkaar ligt.
IMG_6722.jpeg
 
Hola, ik ben nieuw in dit gedeelte van het forum.
Afgelopen woensdag een 890 adventure uit 2022 aangeschaft.
Vorige motor was een Oranje SMT uit 2012 en die begon met toch net te veel problemen te geven.voor de SMT zat de 890 duke, 790 duke, Zwarte SMT, Vstrom 650, YAMAHA GTS1000, diversion 900 en als 1ste motor de diversion 600.
Ik heb geen ervaring g met off rond en verwacht daar ook niet snel (gepland) te belanden.
Blijf liever met het rubber op het asfalt.

Daarom ook meteen een vraag.
Ik wil graag de scottoiler weer monteren. Nu staat er dat ik de vacuüm slang moet onderbreken en daar een T stuk moet plaatsen. Weet iemand de inwendige maat van die slang?
En heeft iemand een foto waar ik dat het beste kan doen?

Greetz, richard.
 
Zo.... vanmiddag de officiele KTM mapping gekregen voor mijn 890R, voor de Akra en no cat situatie. Top.

En, ze kwamen uit de werkplaats of ze ook de nieuwe firmware konden installeren voor de koplamp.
Ehm. waar gaan we naar toe? Ik zal es googlen wat het inhoud.
Wist niet dat er andere mapping was. Ik heb ook de Akra, maar wel de kat erop.
Zou daar ook andere mapping voor zijn?
 
Zo.... vanmiddag de officiele KTM mapping gekregen voor mijn 890R, voor de Akra en no cat situatie. Top.

En, ze kwamen uit de werkplaats of ze ook de nieuwe firmware konden installeren voor de koplamp.
Ehm. waar gaan we naar toe? Ik zal es googlen wat het inhoud.
Een officiële ktm map voor een akra
Daar kan ik inkomen
Maar een officiële ktm map voor akra en decat
Dat kan ik me niet voorstellen
Dat zou een mileu delict zijn
Want dan is je motor ineens niet meer euro 5
 
Hoeft toch niet ?
Wellicht heeft KTM daar de disclaimer 'for circuit use only' bij gedaan, zoals je zo vaak ziet rondom deze thema's.
 
Ik zoek al een tijdje een goed alternatief voor de standaard luchtfilter. Ja, ik vind Rottweiler super. Maar wil ik dit op bospaden en wanneer heb ik volgas (want dan werkt de RW filter het beste). En je zit met tuning en de kosten.

Ik zag ook wat posts en reactie over de pre-filter van TwinAir. Daarbij houden mensen de papierenfilter. Mijn brein zegt dan dat je met twee filters minder lucht krijgt?

Na een mailtje naar Twinair kreeg ik het volgende terug: " Gebruik deze:"

En deze heb ik dan ook besteld. Zal mijn ervaringen delen.
1710757595090.png


Wat probeer je op te lossen? Ik heb geen vertrouwen in papierenfilters en ik wil dat het iets beter ademt.
 
Meer lucht is meer zand.
Waar je compromis ligt mag je zelf bepalen.

Pre-filter is zodat je makkelijk kunt reinigen en je normale filter langer goed blijft.

Minder lucht neem je op de koop toe omdat meer zand/stof op de lange duur meer slijtage -> meer compressie verlies -> minder vermogen betekent.
 
rijd al jaren met de rottweiler prefilter
filter vies, kun je em zo vervangen
10 minuten werk
wel rezerve hebben, kan je daarna schoon maken en olieen
😎:Y
 
Ik zoek al een tijdje een goed alternatief voor de standaard luchtfilter. Ja, ik vind Rottweiler super. Maar wil ik dit op bospaden en wanneer heb ik volgas (want dan werkt de RW filter het beste). En je zit met tuning en de kosten.

Ik zag ook wat posts en reactie over de pre-filter van TwinAir. Daarbij houden mensen de papierenfilter. Mijn brein zegt dan dat je met twee filters minder lucht krijgt?

Na een mailtje naar Twinair kreeg ik het volgende terug: " Gebruik deze:"

En deze heb ik dan ook besteld. Zal mijn ervaringen delen.
Bekijk bijlage 1985722

Wat probeer je op te lossen? Ik heb geen vertrouwen in papierenfilters en ik wil dat het iets beter ademt.
Ik heb zowel het pre-filter als het gewone filter van TwinAir. Waarom: makkelijker te onderhouden (vind ik zelf). Ik heb van beide nog een tweede gekocht, zodat ik op stoffige zomerdagen continu kan blijven rijden met een schoon filter.

Merk ik er wat van t.o.v. OEM: niet bewust, op het inzuiggeluid na. Maar het werkt prima. De OEM snorkels kun je ook pluggen met TA154527, maar dan krijgt je motor 100% zeker minder lucht dan met het PP pre-filter.

Edit: een extra toevoeging op wat ik hierboven geschreven heb. Op ADVrider melden de laatste tijd veel mensen zich met een RW filter welke stof zou doorlaten (bron). Of dit met verkeerde montage te maken heeft kan natuurlijk, of slecht oliën. Wel een aandachtspuntje dat je bij montage goed let op wat je doet. Bij het PP pre-filter wordt geadviseerd een laagje vet tussen de luchtbox en de mount te doen. Hoe dat bij RW zit, geen idee.
 
Laatst bewerkt:
olie zit al in het prefilter en de randen worden aangedrukt
als je daar stof langs krijgt is er wat fout gemonteerd
heb ik van ondervinding van mijzelf
door te proberen
sommige dingen die mensen roepen neem ik met zout
doe dat ook met de mijne
niet te zout graag:+
 
olie zit al in het prefilter en de randen worden aangedrukt
als je daar stof langs krijgt is er wat fout gemonteerd
heb ik van ondervinding van mijzelf
door te proberen
sommige dingen die mensen roepen neem ik met zout
doe dat ook met de mijne
niet te zout graag:+
De RW heeft toch geen pre-filter, of wel? Alleen een primair filter? Tenminste, dat is wat ik kan vinden qua RW.

Dan zal het inderdaad aan verkeerde montage liggen. Of de filters zijn gewoon uitgedroogd, dat kan natuurlijk ook heel goed.

Achteraf kreeg ik het advies dat ik beter een funnelweb filter in de 890 had kunnen zetten. Maar om nou nogmaals €100 uit te geven en dat TwinAir filter te laten wegbakken op de plank is ook zo zonde.
 
Ah, duurt lang!

En hoe weten, de mensen die het niet hebben, dat zij ook een schijfrem problemen kunnen krijgen? Is er een getik, geklapper, gebonk van te voren of blokkeert de wiel spontaan? :+
 
Ah, duurt lang!

En hoe weten, de mensen die het niet hebben, dat zij ook een schijfrem problemen kunnen krijgen? Is er een getik, geklapper, gebonk van te voren of blokkeert de wiel spontaan? :+
Je weet het van te voren niet. Je kunt niet zien of je schijf er last van gaat krijgen. Het enige wat je kunt doen is af en toe eens voelen aan je schijf of de bobbins te veel speling hebben.


Ik heb elders al eens een video van mijn eigen schijf gepost, maar dit is eentje die ik sneller kan vinden. Wat ik wel opvallend vind is dat ook die schijf aan de rechterkant (non-ABS) zit. Eens kijken of ik er meer kan vinden.
 
'middag :W
Benieuwd naar jullie ervaringen met een 'headstock- of headlight-brace': die koplamp/cockpit versteviging.
Bijvoorbeeld die van TripleClampMoto:
ktm-headstock-posts-broken.jpeg
ktm-headstock-brace.jpg


Ik overweeg zelf een Ali kloon te monteren op mijn Husqvarna Norden 901
(Excuses als dit vloeken in de spreekwoordelijke kerk is, maar het platform van de Norden is vrijwel gelijk aan de 890 Adventure, toch? O-))

Nu zag ik dat Rottweiler Performance een eigen variant van de headlight brace heeft, met een spanschroef in plaats van de metalen brackets.
Rottweiler Performance - 790/890 Adventure Headlight Brace (2019-2022)
Deze oplossing staat me meer aan.

Ik rij vooral on-road maar steeds meer off-road en heb bovendien een extra navigatie-unit dus de hele cockpit is niet licht. Maar ik ben dus vooral benieuwd naar jullie ervaringen: heeft een dergelijke versteviging nut? Waarom zou ik het _niet_ doen? En hebben jullie ervaring met de spanschoef-oplossing t.o.v. de metalen plaatjes?
 
'middag :W
Benieuwd naar jullie ervaringen met een 'headstock- of headlight-brace': die koplamp/cockpit versteviging.
Bijvoorbeeld die van TripleClampMoto:
Bekijk bijlage 1987118Bekijk bijlage 1987120

Ik overweeg zelf een Ali kloon te monteren op mijn Husqvarna Norden 901
(Excuses als dit vloeken in de spreekwoordelijke kerk is, maar het platform van de Norden is vrijwel gelijk aan de 890 Adventure, toch? O-))

Nu zag ik dat Rottweiler Performance een eigen variant van de headlight brace heeft, met een spanschroef in plaats van de metalen brackets.
Rottweiler Performance - 790/890 Adventure Headlight Brace (2019-2022)
Deze oplossing staat me meer aan.

Ik rij vooral on-road maar steeds meer off-road en heb bovendien een extra navigatie-unit dus de hele cockpit is niet licht. Maar ik ben dus vooral benieuwd naar jullie ervaringen: heeft een dergelijke versteviging nut? Waarom zou ik het _niet_ doen? En hebben jullie ervaring met de spanschoef-oplossing t.o.v. de metalen plaatjes?
Ik heb de TripleClamp al 40k km in gebruik. Destijds gemonteerd om breuk aan het balhoofd te vermijden, zeker bij regelmatig TET rijden.
 
Hoe wie wat waar knapt het af? Wat een troep... ik verkoop 'm weer. :+

Maar dit gebeurd vaker dus? Aangezien o.a. Rottweiler er op in springt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan