Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb er een elektronische pomp op gezet en mijn kraan staat dus altijd op PRI en ik ben eigenlijk wel benieuwd of de divjes die die modificatie via Yamaha hebben gehad ook de kraan altijd op PRI hebben staan of dit opgelost is bij hun, IEMAND??? :?
Mijn 2002 Div heeft fabriek-af de elektronische brandstofpomp en ik heb de PRI-stand nog NOOIT gebruikt.
 
Ja dat klopt....

het oudere type heeft standaard een vacuum pomp, dit houdt in dat de pomp alleen brandstof doorlaat als de motor loopt. En het nadeel hiervan is als de vlotterkamers (na een paar dagen stilstand) leeg verdampt zijn de motor moeilijk start. Dit is op te lossen door een elektrische pomp te plaatsen. Alleen als de kraan niet op prime staat dan kan de pomp geen brandstof pompen omdat er een vacuum heerst.

Probeer maar eens je lippen om een bierflesje te doen en dan heel hard te zuigen er komt dan geen bier uit behalve als je er lucht bij laat dan komt er wel wat uit.

En de PRIme stand houd in dat er ergens lucht in de tank komt. En dus de benzine d.m.v. de zwaartekracht uitloopt.

Bij de nieuwere, dus bij die van jou, zullen ze dit probleem dus al opgelost hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt....

het oudere type heeft standaard een vacuum pomp, dit houdt in dat de pomp alleen brandstof doorlaat als de motor loopt. En het nadeel hiervan is als de vlotterkamers (na een paar dagen stilstand) leeg verdampt zijn de motor moeilijk start. Dit is op te lossen door een elektrische pomp te plaatsen. Alleen als de kraan niet op prime staat dan kan de pomp geen brandstof pompen omdat er een vacuum heerst.

Probeer maar eens je lippen om een bierflesje te doen en dan heel hard te zuigen er komt dan geen bier uit behalve als je er lucht bij laat dan komt er wel wat uit.

En de PRIme stand houd in dat er ergens lucht in de tank komt. En dus de benzine d.m.v. de zwaartekracht uitloopt.

Bij de nieuwere, dus bij die van jou, zullen ze dit probleem dus al opgelost hebben.
Even theoretisch:

Als de fiets dagelijks op de weg is, dan zou je de benzinekraan in de normale stand (ON) moeten kunnen laten staan, want zo gauw als je de startknop aanraakt is er een vacuüm en nog genoeg benzine in de vlotterkamers.

Alleen na dagen stilstand is die PRI-stand nodig.
 
Ja hoor vrijdag stond ik zonder benzine....gelukkig 200 meter vanaf de pomp.

Ik had de motor aan mijn vader uitgeleend (eigenlijk is ie van hem....) ;) En hij had getankt en de teller niet gereset. Ik wist dit wel maar dacht ach ik tank morgen wel even, en toen ik naar huis reed gebeurde het....en helaas kan ik geen gebruik maken van mijn reserve, want deze heb ik niet meer!

Ik heb er een elektronische pomp op gezet en mijn kraan staat dus altijd op PRI en ik ben eigenlijk wel benieuwd of de divjes die die modificatie via Yamaha hebben gehad ook de kraan altijd op PRI hebben staan of dit opgelost is bij hun, IEMAND??? :?

Op mijn div is ook later een elektronische pomp gezet. Ik kan alleen maar rijden met de benzinekraan op standje PRI en kan geen gebruik maken van m'n reserve.
Als iemand weet hoe dit kan worden opgelost hoor ik het graag. Misschien moet ik het WPH even doorlezen om te begrijpen hoe dit stukje techniek uberhaupt werkt (en wat het verschil is t.o.v. het oude systeem).

Edit: zie dat hierboven al eea is uitgelegd.
Dus met mijn systeem zou - als ik dagelijks ga rijden - de motor kunnen functioneren op een andere stand dan de PRI stand?
 
Laatst bewerkt:
Edit: zie dat hierboven al eea is uitgelegd.
Dus met mijn systeem zou - als ik dagelijks ga rijden - de motor kunnen functioneren op een andere stand dan de PRI stand?
Zoals gezegd was het een theoretische conclusie en een kleine test zou het kunnen bevestigen of tegenspreken.
 
Laatst bewerkt:
Dus niet! Met de PRi stand rij je je tank helemaal leeg en heb je geen reserve meer....ervaring :z

Vergeten te vermelden maar bij het tanken ging er precies 17,5 liter in!

Je kan hem volgens mij gewoon op on laten staan.
Met het starten heb je direct vacuum waardoor de kraan open gestuurd wordt.

Bij nieuwere fietsen zet je het contact aan en kan de pomp idd direct pompen.
Bij jou zal dat tijdens het starten gebeuren.

Dat is altijd nog vele malen beter dan die vacuumpomp van mij.
Ben ook nog steeds op zoek naar een electrische.
Dat komt na de vakantie nog wel.
Ik weet wel dat juist door die vacuüm gestuurde pomp met de bij behorende start problemen
ik niet zo vaak de motor pak voor een ritje als dat ik eigenlijk zou willen.
 
@ronk

Ik heb de pomp van een diversion 900 erop gezet en geschakeld over de noodknop. Pomp was een paar tientjes. Als ik de kraan opOn zet en ik zet het contact aan dan blijft ie pompen (met de motor uit), zodra ik hem op PRI zet hoor je hem nog een paar keer ploppen en dan slaat ie af.
 
Je kan hem volgens mij gewoon op on laten staan.
Met het starten heb je direct vacuum waardoor de kraan open gestuurd wordt.
Mits de vacuüm-leiding nog in orde is of aanwezig.
Bij nieuwere fietsen zet je het contact aan en kan de pomp idd direct pompen.
Klopt.
Bij jou zal dat tijdens het starten gebeuren.

Dat is altijd nog vele malen beter dan die vacuumpomp van mij.
Ben ook nog steeds op zoek naar een electrische.
Dat komt na de vakantie nog wel.
Ik weet wel dat juist door die vacuüm gestuurde pomp met de bij behorende start problemen
ik niet zo vaak de motor pak voor een ritje als dat ik eigenlijk zou willen.
Ik doe het als volgt:

Als ik naar de garage loop dan zet ik eerst het benzinekraantje in de PRI-stand.
dan zet ik mijn helm op die in de garage ligt en duw de fiets naar buiten,
buiten trek ik de choke open, start haar en gun haar een paar secondes om te ontwaken terwijl ik de garagepoort sluit,
hierna gaat de benzinekraan in de juiste stand, ik bespring haar, de choke iets dicht en vertrek. ;) 8-) :]
 
@ronk

Ik heb de pomp van een diversion 900 erop gezet en geschakeld over de noodknop. Pomp was een paar tientjes. Als ik de kraan opOn zet en ik zet het contact aan dan blijft ie pompen (met de motor uit), zodra ik hem op PRI zet hoor je hem nog een paar keer ploppen en dan slaat ie af.
Na dat ''paar keer ploppen'' zijn de vlotterkamers bijgevuld en kun je starten, maar na het starten zou ik de benzinekraan in de juiste stand zetten en ook jij hebt nog een reserve achter de hand. ;) 8-) :]
 
Dus niet! Met de PRi stand rij je je tank helemaal leeg en heb je geen reserve meer....ervaring :z
!
Dus wel... goed lezen wie wat schrijft... Zoals ik al zei: ik gebruik de PRI stand nooit en natuurlijk heb ik gewoon een reserve.
 
Ik weet wel dat juist door die vacuüm gestuurde pomp met de bij behorende start problemen
ik niet zo vaak de motor pak voor een ritje als dat ik eigenlijk zou willen.
Terwijl als je vaker de motor pakt, de startproblemen juist afnemen! Afgelopen winter moest ik 4 keer 10 seconden starten voor-ie aansloeg, na 3 weken stilstand. Na een paar dagen is het geen probleem.
Of heb jij andere ervaringen?

Als ik naar de garage loop dan zet ik eerst het benzinekraantje in de PRI-stand.
dan zet ik mijn helm op die in de garage ligt en duw de fiets naar buiten,
buiten trek ik de choke open, start haar en gun haar een paar secondes om te ontwaken terwijl ik de garagepoort sluit,
Afgelopen winter heb ik dit een aantal keer geprobeerd, maar ik merkte geen verschil.
De vorige eigenaar (die nooit een winter heeft meegemaakt met de Div) had het kraantje altijd op PRI staan, dat wil ik nog wel eens proberen als-ie een paar weken stilstaat.
 
Terwijl als je vaker de motor pakt, de startproblemen juist afnemen! Afgelopen winter moest ik 4 keer 10 seconden starten voor-ie aansloeg, na 3 weken stilstand. Na een paar dagen is het geen probleem.
Of heb jij andere ervaringen?Afgelopen winter heb ik dit een aantal keer geprobeerd, maar ik merkte geen verschil.
De vorige eigenaar (die nooit een winter heeft meegemaakt met de Div) had het kraantje altijd op PRI staan, dat wil ik nog wel eens proberen als-ie een paar weken stilstaat.
Daarmee zou ik voorzichtig zijn, bij oudere motoren kunnen de vlotternaalden iets versleten zijn en misschien de cilinders, waardoor de benzine rechtstreeks naar het carter kan sijpelen.
 
Daarmee zou ik voorzichtig zijn, bij oudere motoren kunnen de vlotternaalden iets versleten zijn en misschien de cilinders, waardoor de benzine rechtstreeks naar het carter kan sijpelen.
Wat een vreemde, uiteenlopende verhalen over de elektrische benzinepomp :?
Die moet toch gewoon op ON staan, en alleen na langere tijd stilstaan kun je hem dan even op PRIme zetten zodat ie de vlotterkamers volpompt.

Bij mij is het overigens zo;
de kraan staat altijd op ON, als ik het contact aanzet hoor ik een paar seconden de pomp lopen pprrrrrrrrrrrrrr. Dan stopt dat geluid en start ik de motor, ik gebruik de PRI stand eigenlijk nooit en heb dus ook gewoon beschikking over de 3,5 Ltr reserve.
En volgens mij is dit de normale gang van zaken bij een elektrische pomp.
 
Laatst bewerkt:
Wat een vreemde, uiteenlopende verhalen over de elektrische benzinepomp :?
Die moet toch gewoon op ON staan, en alleen na langere tijd stilstaan kun je hem dan even op PRIme zetten zodat ie de vlotterkamers volpompt.
Volgens mij heeft RemcoNL geen elektrische benzinepomp en liepen hier twee verhalen door elkaar. ;)
 
Klopt, ik heb inderdaad geen elektrische benzinepomp.
Gisteren reed ik weer eens tegen "reserve" aan, helaas net op het moment dat ik voor een verkeerslicht stond. Resultaat: een minuut lang starten voor-ie het weer deed!
De eerder genoemde verklaring op het forum hier is dat de zuigers op en neer moeten gaan om benzine te pompen. Als ik nog snelheid heb kan ik gewoon het kraantje omzetten en rijdt-ie binnen seconden weer gewoon verder, zodra ik stilsta zonder benzine is het doffe ellende.

Pluspuntje: m'n accu doet het nog prima :)
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is het overigens zo;
de kraan staat altijd op ON, als ik het contact aanzet hoor ik een paar seconden de pomp lopen pprrrrrrrrrrrrrr. Dan stopt dat geluid en start ik de motor, ik gebruik de PRI stand eigenlijk nooit en heb dus ook gewoon beschikking over de 3,5 Ltr reserve.
En volgens mij is dit de normale gang van zaken bij een elektrische pomp.
stupid.gif
 
Klopt, ik heb inderdaad geen elektrische benzinepomp.
Gisteren reed ik weer eens tegen "reserve" aan, helaas net op het moment dat ik voor een verkeerslicht stond. Resultaat: een minuut lang starten voor-ie het weer deed!
De eerder genoemde verklaring op het forum hier is dat de zuigers op en neer moeten gaan om benzine te pompen. Als ik nog snelheid heb kan ik gewoon het kraantje omzetten en rijdt-ie binnen seconden weer gewoon verder, zodra ik stilsta zonder benzine is het doffe ellende.

Pluspuntje: m'n accu doet het nog prima :)
Ik weet niet of jij het benzinekraantje meteen van ''ON'' naar ''RES'' draait in dit geval, maar laat het even op ''PRI'' staan en de vlotterkamers zijn sneller bijgevuld en ze start sneller. ;) 8-) :] :]
 
Ja daar had ik ook naar moeten kijken. Laatste onderhoudsbeurt was in augustus denk ik? (Jij hebt de factuur ;) ) en ik heb sindsdien geen olie meer bijgevuld. Olielampje van de Div in het algemeen is trouwens erg zenuwachtig.Ik heb op z'n max 285km op de dagteller gehaald, dat was met passagier en toen had ik mijn reserve nog over. En 1:16 heb ik zelfs nog nooit gehaald! :X Niet teveel stoplichtsprintjes doen he. ;)Tsja, ik heb me nooit aan die taartschep gestoord. ;)
Het was een heel stomme rekenfout overigens, het was 1:23. En vandaag weer een tank leeggereden met 1:21. Erg netjes dus, aangezien mijn auto 1:14 haalt. :P Vandaag dus 279km op de dagteller gezet en hoefde nog geen 13 liter te tanken. Volgens de specs zou de '98 600cc div een tank van 17 liter (met 3,5 liter reserve moeten hebben. Klopt dat een beetje of is het net als met mijn XJ6 div lesmotor dat je eigenlijk al veel eerder moet tanken. :?

Vandaag dus op de eerste werkdag naar mijn nieuwe werk gereden op mijn nieuwe motor. :P Heerlijk gevoel, vooral stressloos omdat je je niet druk hoeft te maken over files en op tijd komen. :) Komt ook perfect uit met mijn werkzaamheden, want ik moet regelmatig met een laptop op kruispunten zijn (bij de verkeersregelautomaat) of bij andere soorten verkeerstechniekmeuk. Daar is met een motor altijd te komen. :)

Onderweg nog een identieke blauwe Diversion gespot en nog eenzelfde model maar dan in het rood. Toch grappig, zijn dus wel heel geschikte machines voor woonwerk. :+ En ondanks dat ze daar erg geschikt voor zijn, voelt zo'n motor lekker in de bochten als je 'm plat gooit.
 
Het was een heel stomme rekenfout overigens, het was 1:23. En vandaag weer een tank leeggereden met 1:21. Erg netjes dus, aangezien mijn auto 1:14 haalt. :P Vandaag dus 279km op de dagteller gezet en hoefde nog geen 13 liter te tanken. Volgens de specs zou de '98 600cc div een tank van 17 liter (met 3,5 liter reserve moeten hebben. Klopt dat een beetje of is het net als met mijn XJ6 div lesmotor dat je eigenlijk al veel eerder moet tanken. :?
Bij mijn weten is de tankinhoud 17 liter in totaal inclusief 3,5 liter reserve en met mijn rijstijl tank ik iedere 200 Km ongeveer, zodat ik zeker weet dat ik een pomp kan bereiken (vooral 's nachts is het vaak zoeken).
Vandaag dus op de eerste werkdag naar mijn nieuwe werk gereden op mijn nieuwe motor. :P Heerlijk gevoel, vooral stressloos omdat je je niet druk hoeft te maken over files en op tijd komen. :) Komt ook perfect uit met mijn werkzaamheden, want ik moet regelmatig met een laptop op kruispunten zijn (bij de verkeersregelautomaat) of bij andere soorten verkeerstechniekmeuk. Daar is met een motor altijd te komen. :)

Onderweg nog een identieke blauwe Diversion gespot en nog eenzelfde model maar dan in het rood. Toch grappig, zijn dus wel heel geschikte machines voor woonwerk. :+ En ondanks dat ze daar erg geschikt voor zijn, voelt zo'n motor lekker in de bochten als je 'm plat gooit.
Rekening houdende met je bezigheden hoor je vaak dat motoren niet gesignaleerd worden door de lussen enz. in het wegdek, heb je hiervoor een tip :? :?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan