Oxi
MF veteraan
Ja, zoveel mogelijk over de hoeken rijden, want alleen de hoeken zijn gevoelig. Je herkent ze aan de teerstrepen op de rijbanen.
Veel koplussen (laatste lus vlak voor de stopstreep) zijn niet aangelegd als rechthoek maar als parallellogram. Deze hebben als voordeel dat ze elkaar minder storen en dat ze detectie betrouwbaarder is als een voertuig net niet helemaal tot de stopstreep doorrijdt. Als motorrijder kan je (met koekblik als achterligger) ook ervoor kiezen om bij de verste kant te stoppen, eventueel met je voorwiel op of over de stopstreep. Dan sluit de auto achter je aan over het andere eind van de lus.
De lange lus die wat verder voor de stopstreep ligt is ook handig om over de hoeken van te rijden, want die zorgt voor het (mee)verlengen van de groentijd. In de beste wereld rijdt het laatste voertuig van een wachtrij altijd door geel, want dan wordt de groenfase op het juiste moment afgebroken. De lange lus wordt gebruikt om een hiaat in een rij voertuigen te detecteren. Een hiaat betekent dat er even geen verkeer is en mag groen afgebroken worden om een andere richting groen te geven. Dus als je daar als enige op een licht afrijdt en je mist de lus, dan kan je net voor je neus rood voorgeschoteld krijgen. Neem dus juist die lus mee en de kans op 'langer groen' is groter. Het heeft dus ook zin om een gat met je voorligger dicht te rijden voordat je bij een kruispunt met verkeerslichten aankomt. Deze lus is 'vaak' 12-18m lang, dus je hoeft echt niet te gaan bumperkleven*.
Heb ik het een beetje helder uitgelegd? Ben nogal moe namelijk.
Veel koplussen (laatste lus vlak voor de stopstreep) zijn niet aangelegd als rechthoek maar als parallellogram. Deze hebben als voordeel dat ze elkaar minder storen en dat ze detectie betrouwbaarder is als een voertuig net niet helemaal tot de stopstreep doorrijdt. Als motorrijder kan je (met koekblik als achterligger) ook ervoor kiezen om bij de verste kant te stoppen, eventueel met je voorwiel op of over de stopstreep. Dan sluit de auto achter je aan over het andere eind van de lus.
De lange lus die wat verder voor de stopstreep ligt is ook handig om over de hoeken van te rijden, want die zorgt voor het (mee)verlengen van de groentijd. In de beste wereld rijdt het laatste voertuig van een wachtrij altijd door geel, want dan wordt de groenfase op het juiste moment afgebroken. De lange lus wordt gebruikt om een hiaat in een rij voertuigen te detecteren. Een hiaat betekent dat er even geen verkeer is en mag groen afgebroken worden om een andere richting groen te geven. Dus als je daar als enige op een licht afrijdt en je mist de lus, dan kan je net voor je neus rood voorgeschoteld krijgen. Neem dus juist die lus mee en de kans op 'langer groen' is groter. Het heeft dus ook zin om een gat met je voorligger dicht te rijden voordat je bij een kruispunt met verkeerslichten aankomt. Deze lus is 'vaak' 12-18m lang, dus je hoeft echt niet te gaan bumperkleven*.
Heb ik het een beetje helder uitgelegd? Ben nogal moe namelijk.