Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, zoveel mogelijk over de hoeken rijden, want alleen de hoeken zijn gevoelig. :) Je herkent ze aan de teerstrepen op de rijbanen.

Veel koplussen (laatste lus vlak voor de stopstreep) zijn niet aangelegd als rechthoek maar als parallellogram. Deze hebben als voordeel dat ze elkaar minder storen en dat ze detectie betrouwbaarder is als een voertuig net niet helemaal tot de stopstreep doorrijdt. Als motorrijder kan je (met koekblik als achterligger) ook ervoor kiezen om bij de verste kant te stoppen, eventueel met je voorwiel op of over de stopstreep. Dan sluit de auto achter je aan over het andere eind van de lus. :)

De lange lus die wat verder voor de stopstreep ligt is ook handig om over de hoeken van te rijden, want die zorgt voor het (mee)verlengen van de groentijd. In de beste wereld rijdt het laatste voertuig van een wachtrij altijd door geel, want dan wordt de groenfase op het juiste moment afgebroken. De lange lus wordt gebruikt om een hiaat in een rij voertuigen te detecteren. Een hiaat betekent dat er even geen verkeer is en mag groen afgebroken worden om een andere richting groen te geven. Dus als je daar als enige op een licht afrijdt en je mist de lus, dan kan je net voor je neus rood voorgeschoteld krijgen. Neem dus juist die lus mee en de kans op 'langer groen' is groter. :) Het heeft dus ook zin om een gat met je voorligger dicht te rijden voordat je bij een kruispunt met verkeerslichten aankomt. Deze lus is 'vaak' 12-18m lang, dus je hoeft echt niet te gaan bumperkleven*.

Heb ik het een beetje helder uitgelegd? Ben nogal moe namelijk. :P
 
Ja, zoveel mogelijk over de hoeken rijden, want alleen de hoeken zijn gevoelig. :) Je herkent ze aan de teerstrepen op de rijbanen.

Veel koplussen (laatste lus vlak voor de stopstreep) zijn niet aangelegd als rechthoek maar als parallellogram. Deze hebben als voordeel dat ze elkaar minder storen en dat ze detectie betrouwbaarder is als een voertuig net niet helemaal tot de stopstreep doorrijdt. Als motorrijder kan je (met koekblik als achterligger) ook ervoor kiezen om bij de verste kant te stoppen, eventueel met je voorwiel op of over de stopstreep. Dan sluit de auto achter je aan over het andere eind van de lus. :)

De lange lus die wat verder voor de stopstreep ligt is ook handig om over de hoeken van te rijden, want die zorgt voor het (mee)verlengen van de groentijd. In de beste wereld rijdt het laatste voertuig van een wachtrij altijd door geel, want dan wordt de groenfase op het juiste moment afgebroken. De lange lus wordt gebruikt om een hiaat in een rij voertuigen te detecteren. Een hiaat betekent dat er even geen verkeer is en mag groen afgebroken worden om een andere richting groen te geven. Dus als je daar als enige op een licht afrijdt en je mist de lus, dan kan je net voor je neus rood voorgeschoteld krijgen. Neem dus juist die lus mee en de kans op 'langer groen' is groter. :) Het heeft dus ook zin om een gat met je voorligger dicht te rijden voordat je bij een kruispunt met verkeerslichten aankomt. Deze lus is 'vaak' 12-18m lang, dus je hoeft echt niet te gaan bumperkleven*.

Heb ik het een beetje helder uitgelegd? Ben nogal moe namelijk. :P
Even vertaald naar de eigen waarneming zie ik inderdaad van die teerstrepen op plaatsen waar die lussen achteraf zijn toegevoegd en dan over de uiterste zijkant rijden (hoeken), maar bij nieuw aangelegde wegen zitten de lussen onder de nieuwe asfalt en zijn er geen teerstrepen :?
 
Dectectielussen worden nog altijd achteraf in het wegdek gefreest. Frezen, kabeltje erin en teer smeren maar. Het is voor wegenbouwers helaas nog altijd te moeilijk om afstanden goed te markeren voor ze asfalt gaan storten, dus doen ze het maar zo. Bij voorbaat onder het asfalt leggen is perfect mogelijk, maar wordt niet zo vaak gedaan. Een lus verkeerd leggen kan dodelijk zijn voor de doorstroming. ;)

Overigens is ook radar-, laser-, of videodetectie mogelijk. bij de eerste twee zie je een klein apparaatje vlak bij de lantaarn hangen (vaak vlak boven het rode licht in het achtergrondschild) en bij video waarschijnlijk ergens aan een hoge paal. :) Hierbij moet je gewoon normaal rijden, kan je weinig aan beïnvloeden.
 
Laatst bewerkt:
Het was een heel stomme rekenfout overigens, het was 1:23.
Dat klinkt beter :)
Ik vroeg me al af hoe je met 10 liter en 250 km aan 1:16 kwam.

Volgens de specs zou de '98 600cc div een tank van 17 liter (met waarvan 3,5 liter reserve moeten hebben.
Bij mijn '94-exemplaar klopt dat vrij nauwkeurig. Oefen een paar keer onder het rijden met het omzetten van het kraantje, zodat je dat blind kan mocht de motor "inhouden".
Ik heb tot nog toe 2 keer de 400 km gehaald op 1 tank, nu tank ik meestal ergens tussen 300 en 350 km.
 
Dectectielussen worden nog altijd achteraf in het wegdek gefreest. Frezen, kabeltje erin en teer smeren maar. Het is voor wegenbouwers helaas nog altijd te moeilijk om afstanden goed te markeren voor ze asfalt gaan storten, dus doen ze het maar zo. Bij voorbaat onder het asfalt leggen is perfect mogelijk, maar wordt niet zo vaak gedaan. Een lus verkeerd leggen kan dodelijk zijn voor de doorstroming. ;)

Overigens is ook radar-, laser-, of videodetectie mogelijk. bij de eerste twee zie je een klein apparaatje vlak bij de lantaarn hangen (vaak vlak boven het rode licht in het achtergrondschild) en bij video waarschijnlijk ergens aan een hoge paal. :) Hierbij moet je gewoon normaal rijden, kan je weinig aan beïnvloeden.
Duidelijk verhaal, waarvoor hartelijk dank. :} 8-) :] :]
 
Het bedrijf waar ik werk heeft als specialisme verkeerslichten en heeft bijna net zoveel dagelijkse motorrijders als dagelijks automobilisten. Dus we zijn op de hoogte van de beperkingen voor motorrijders. ;)

Nu nog oplossingen
 
Laatst bewerkt:
Terwijl als je vaker de motor pakt, de startproblemen juist afnemen! Afgelopen winter moest ik 4 keer 10 seconden starten voor-ie aansloeg, na 3 weken stilstand. Na een paar dagen is het geen probleem.
Of heb jij andere ervaringen?


Een van de problemen is dat ik ook te weinig tijd heb.
En ik werk op 3 km van huis dus ga daarheen met de fiets (met trappers :+ )
Er is altijd wel wat, werken e.d en als ik wel een uurtje tijd heb is het iedere keer weer lastig om hem aan de praat te krijgen.
Maar idd als ik hem iedere week zou gebruiken gaat het goed.
 
Een van de problemen is dat ik ook te weinig tijd heb.
En ik werk op 3 km van huis dus ga daarheen met de fiets (met trappers :+ )
Er is altijd wel wat, werken e.d en als ik wel een uurtje tijd heb is het iedere keer weer lastig om hem aan de praat te krijgen.
Maar idd als ik hem iedere week zou gebruiken gaat het goed.
Persoonlijk had ik in het begin al na enkele dagen problemen (halve week) en heb een paar maal mijn 8 A accu leeg gestart. -O- -O-
 
Kan mijn Div ook in de OP? Ik zit er zelf niet op, maar ik ben toch niet zo'n poser (en ik heb geen zelfontspanner of vrienden :P )

div_pic.jpg
 
Het bedrijf waar ik werk heeft als specialisme verkeerslichten en heeft bijna net zoveel dagelijkse motorrijders als dagelijks automobilisten. Dus we zijn op de hoogte van de beperkingen voor motorrijders. ;)

Nu nog oplossingen
En welk bedrijf mag dat zijn? Verkeersstromen zijn interessant :)
 
[me="CyberJ"]zwaait naar Oxi[/me]
Zitten veel te veel Tweakers hier ;)

Daarnet Motoport Breda aan de lijn: De Div 900 was voor een beurt weg, en nu zijn er nog 2 zaken die moeten gebeuren:
De oliekeeringen van mijn voorvork moeten worden vervangen, maar dat hoop ik zelf te kunnen doen.
Er zit blijkbaar speling op de kruiskoppeling, en dat moet afgesteld worden. (iets met ringetjes plaatsen om de speling op te lossen) maar daarvoor moet natuurlijk het volledige cardan eraf. Dus dat gaat weer geld kosten.

Ik kreeg te horen dat het geen kwaad kon om nog even door te rijden met de speling, je blijkt het alleen te horen wanneer je rustig rijdt. Maar dat hoor ik graag nog even van wat anderen.
 
Daarnet Motoport Breda aan de lijn:
Hoe zijn jouw ervaringen bij Motoport Breda (zit bij mij om de hoek)? Ik ben daar geweest met mijn vorige fiets (GS500E), toen ik 'm weer ophaalde was er meer mee mis dan voordat ik 'm wegbracht... Ik moest ook iedere keer zelf bellen om te vragen hoe de stand van zaken was en ik vind ze ook erg duur..
Ik ga liever wat verder weg naar MC Rijen, daar tot nu toe prima ervaringen en zeer goede service (al van alles gratis meegekregen ihkv 'service van de zaak', zelfs een setje nieuwe spiegels! :} )
 
Hoe zijn jouw ervaringen bij Motoport Breda (zit bij mij om de hoek)? Ik ben daar geweest met mijn vorige fiets (GS500E), toen ik 'm weer ophaalde was er meer mee mis dan voordat ik 'm wegbracht... Ik moest ook iedere keer zelf bellen om te vragen hoe de stand van zaken was en ik vind ze ook erg duur..
Ik ga liever wat verder weg naar MC Rijen, daar tot nu toe prima ervaringen en zeer goede service (al van alles gratis meegekregen ihkv 'service van de zaak', zelfs een setje nieuwe spiegels! :} )
Nou, om heel eerlijk te zijn: Ik kom er al ruim 8 jaar, en ik ben op zich zeer tevreden over de service. Nu ben ik daar ondertussen een bekende, dus dat scheelt misschien wel wat.

Ik heb vorig jaar een tijdlang de motor daar laten staan omdat de collector vervangen moest worden. Dat ding was slecht leverbaar, dus heeft de motor daar bijna 3 maanden gestaan. Was nog onder garantie, dus kostte het mij niets. Ik had alleen geen vervoer, dus heb ik al die tijd op een leenmotortje van hun gereden. (CB500) Ik heb daar ook niets voor hoeven betalen. Nog een keer mee stilgestaan omdat het vacuum slangetje naar de brandstofkraan los was geraakt. De motor is opgehaald, "gerepareerd" en ik kon hem de volgende dag weer ophalen.

Voor wat betreft prijzen, tja, ze zijn niet goedkoop, maar wel eerlijk en duidelijk.
 
Wat een vreemde, uiteenlopende verhalen over de elektrische benzinepomp :?
Die moet toch gewoon op ON staan, en alleen na langere tijd stilstaan kun je hem dan even op PRIme zetten zodat ie de vlotterkamers volpompt.

Bij mij is het overigens zo;
de kraan staat altijd op ON, als ik het contact aanzet hoor ik een paar seconden de pomp lopen pprrrrrrrrrrrrrr. Dan stopt dat geluid en start ik de motor, ik gebruik de PRI stand eigenlijk nooit en heb dus ook gewoon beschikking over de 3,5 Ltr reserve.
En volgens mij is dit de normale gang van zaken bij een elektrische pomp.

Als ik de kraan op ON zet en het contact aan zet dan blijft ie pompen totdat ik de kraan op PRI zet dan slaat ie af na een paar seconden. In beide gevallen met de motor uit.

Voor de rest staat mijn kraan altijd op de PRI stand. Er stroomt toch geen benzine door omdat de pomp niet draait....
 
Goedemiddag allen,
Nu het toch over benzinekranen gaat heb ik ook een vraag:
mijn 2003 div met 15000 km doet het altijd prima. Loopt mooi, geen ratels etc. Alleen bij starten valt mij wat op: iedereen hier heeft het over een benzinepomp, die heeft de mijne ook neem ik aan, maar ik hoor nooit de pomp lopen. Ik hoor alleen maar een klikje bij het omdraaien van de sleutel. Dan bij het starten met de choke vol open moet ik altijd heel even iets gasgeven omdat ie anders niet echt vlot start, dan kan ik wel 20 seconden de knop indrukken voordat de motor uiteindelijk aanslaat. Heeft dit iets met die pomp te maken? Als ik de choke na een paar minuten uitzet blijft de motor keurig lopen. Dus dat lijkt me allemaal in orde. Ik snap het niet echt.
Ik dacht ook dat met dit warme weer de choke niet echt nodig was, maar als ik de choke niet gebruik slaat ie na het starten vrijwel direct weer af. Dus dan toch maar de choke, of is het iets anders?
Klapje met de hamer op de brandstofpomp?
 
Goedemiddag allen,
Nu het toch over benzinekranen gaat heb ik ook een vraag:
mijn 2003 div met 15000 km doet het altijd prima. Loopt mooi, geen ratels etc. Alleen bij starten valt mij wat op: iedereen hier heeft het over een benzinepomp, die heeft de mijne ook neem ik aan, maar ik hoor nooit de pomp lopen. Ik hoor alleen maar een klikje bij het omdraaien van de sleutel. Dan bij het starten met de choke vol open moet ik altijd heel even iets gasgeven omdat ie anders niet echt vlot start, dan kan ik wel 20 seconden de knop indrukken voordat de motor uiteindelijk aanslaat. Heeft dit iets met die pomp te maken? Als ik de choke na een paar minuten uitzet blijft de motor keurig lopen. Dus dat lijkt me allemaal in orde. Ik snap het niet echt.
Ik dacht ook dat met dit warme weer de choke niet echt nodig was, maar als ik de choke niet gebruik slaat ie na het starten vrijwel direct weer af. Dus dan toch maar de choke, of is het iets anders?
Klapje met de hamer op de brandstofpomp?
Hij start toch prima? Ook al moet je even de choke gebruiken... ga vooral niet met een hamer op je brandstofpomp slaan!!! Vergeet niet dat ondanks je jonge motor, de techniek uit 1989 stamt, dus bij het starten een klein beetje helpen met een choke of de gashendel is niet bijzonder.
 
Goedemiddag allen,
Nu het toch over benzinekranen gaat heb ik ook een vraag:
mijn 2003 div met 15000 km doet het altijd prima. Loopt mooi, geen ratels etc. Alleen bij starten valt mij wat op: iedereen hier heeft het over een benzinepomp, die heeft de mijne ook neem ik aan, maar ik hoor nooit de pomp lopen. Ik hoor alleen maar een klikje bij het omdraaien van de sleutel. Dan bij het starten met de choke vol open moet ik altijd heel even iets gasgeven omdat ie anders niet echt vlot start, dan kan ik wel 20 seconden de knop indrukken voordat de motor uiteindelijk aanslaat. Heeft dit iets met die pomp te maken? Als ik de choke na een paar minuten uitzet blijft de motor keurig lopen. Dus dat lijkt me allemaal in orde. Ik snap het niet echt.
Ik dacht ook dat met dit warme weer de choke niet echt nodig was, maar als ik de choke niet gebruik slaat ie na het starten vrijwel direct weer af. ~Dus dan toch maar de choke, of is het iets anders?~
Dit klinkt eerder als een carburateur-probleem en dan denk ik aan de stationair-sproeier(s) & misschien dat een flesje forte het probleem zou oplossen. ;) 8-) :]
 
Ik ben morgen in Tromso, Noorwegen. Om 12.00 komt de koerier met de nieuwe remschijf en de remblokken. Ik moet het voorwiel er uit halen. Iemand enig idee welk nummer sleutel dit is. (De moer die om de as zit) Al het andere gereedschap heb ik reeds aan boord, alleen niks voor de moer op de as. Dan ga ik alvast zoeken naar een Noorse gereedschapzaak.
 
Kees

geen idee wat de maat bij een 900 is, Heb je een bahco ? neem daar de maat mee.

En heb je mijn antwoord al gelezen , over de mogelijke oorzaak van de enkelzijdige afslijting van je remblokken en schijf ?

En verder nog een prettige vakantie toegewenst daar in het hoge noorden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan