Het grote XS1100 Topic

Dat zijn je mengselschroeven maar die zou ik even zo laten. Wat ik zo kan zien heb je geen XS1100 carburateurs er op zitten maar FJ1100 carburateurs. Ik las later in je eerdere post op een andere pagina dat je geen messing slangtule op carb #2 had zitten, en de dekseltjes van de carbs lijken ook niet op XS1100. Toen ging me een lampje branden. Was vroeger trouwens een geliefde update, behalve dus dat je vacuum vervroeging vervalt (maar daar is ook een oplossing voor ;) ).
Voor wat betreft de inlaatrubbers van de XS1100: Die zijn inwendig aluminium maar in rubber gegoten om trillingen tegen te gaan.. Dus haarscheurtjes aan de buitenkant kunnen eigenlijk geen effect hebben, tenzij je inlaatrubber van ellende uit elkaar valt. Bij replica inlaatrubbers (die zijn helemaal van rubber) geldt dat er veel troep te koop is en heel weinig kwaliteit.

Even voor de duidelijkheid: Starten en rijden met een TCI van een later bouwjaar zal geen problemen opleveren. Deze TCI's zijn natuurlijk op detailniveau verbeterd (behalve die van de Maxim XJ1100 die heeft electronische vervroeging). Starten en rijden kan ook gewoon zonder vervroeging net als rijden met een ouder model TCI. Als je het verschil niet aan den lijve ondervonden hebt zul je het nooit weten.
Het is duidelijk dat er vroeger meer aan je motor veranderd is maar dat heeft volgens mij niks met je huidige probleem te maken als je verhaal klopt.
Mijn maten en ik werken vaker aan verontreinigde carbs en die zijn heel erg moeilijk schoon te maken. Zoals je aangeeft: ze in een ultrasoon gooien werkt niet ... als je niet alles doet.. Ik doe ze (helemaal kaal) 3 a 4 keer 45 tot 60 minuten met een temperatuur van 60 graden en een toevoeging van professionele carburateur cleaner. Tussendoor met water en lucht schoonmaken, alle kanalen uitblazen. De gedemonteerde onderdelen idem dito (per carburateur nummeren en apart houden). Daarna doet mijn maat met lucht ALLE kanalen met aftakkingen controleren op verstoppingen en worden ze met raggertjes op maat schoon gemaakt. Sommige kanalen zijn minder dan een halve mm in diameter EN vertakken zich. Bijvoorbeeld de pilotjet naast de hoofdsproeier die onder andere zowel naar de mengselschroef als naar de 3 minuscule gaatjes boven iedere gasklep gaat. En desondanks zul je er dan toch soms meerdere pogingen aan moeten wagen.
 
Yamaha XS1100 S 1981 in zeer complete en originele staat
€ 2.000,00
≥ Yamaha XS1100 S 1981 in zeer complete en originele staat — Motoren | Yamaha — Marktplaats

20230720_224652.jpg
 
Liefhebbers,
De afbeelding zegt alles:
Op 19 november organiseert de KJMV (Klassieke Japanse Motorfietsen Vereniging) tijdens de clubdag in de Rijp (Noord-Holland) een line-up van tientallen klassieke Yamaha's, waaronder ook mijn XS 1100 S.
Zeker een bezoekje waard!
 

Bijlagen

  • IMG-20230713-WA0007.jpg
    IMG-20230713-WA0007.jpg
    141,4 KB · Weergaven: 29
Dames en heren,
niks photoshoppen, niets geretoucheerd!
De XS in volle glorie netjes gepoetst voor de line-up op 19 november in de Rijp (zie vorige bericht over de clubdag van de KJMV).
Fotos vandaag gemaakt. Voor de line-up wel even de originele achterveren gemonteerd en de valbeugels verwijderd.
 

Bijlagen

  • IMG_20231106_113702.jpg
    IMG_20231106_113702.jpg
    458,7 KB · Weergaven: 2
  • IMG_20231106_113959.jpg
    IMG_20231106_113959.jpg
    470,6 KB · Weergaven: 4
  • IMG-20231105-WA0001.jpg
    IMG-20231105-WA0001.jpg
    239,5 KB · Weergaven: 2
  • IMG_20231106_113835.jpg
    IMG_20231106_113835.jpg
    304 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Dat is knap gedaan dan! Die voorpartij ziet er ook al indrukwekkend uit. En ik zie een hydraulische koppeling, ook bijzonder.
Maar verder is er nog wel veel te doen. Hou je de vorderingen hier bij?
 
Zoals gezegd. Ik ga n beetje bijhouden hoe het met de xs1100 gaat die ik van Mathh heb overgenomen. Eerste klusje was de remmen voor en achter weer werkend krijgen, aangezien hij tot ettelijke jaren op z’n kont lag alles uit elkaar en schoongemaakt. In elkaar en opgevuld met olie en ontlucht. Werken weer zoals het hoort. Hydraulische koppeling was hetzelfde liedje met het verschil dat de koppeling vast zit, laat zich dus niet naar binnen drukken. Wordt vervolgd.
Inmiddels m’n bestelde stuur binnen gekregen. Zelfde stuur als m’n andere xs maar dan nieuw, remleiding naar het stuur toe te kort ( aan een zijde 😉). Wordt dus ook vernieuwd. Wordt vervolgd.
IMG_0125.jpeg
IMG_0124.jpeg

Ow ja
IMG_0119.jpeg
Voor ik t vergeet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan